abachi beplankte vleugels in 2k autolak spuiten !!

hallo jetpropdlx

ik heb er de tijd voor en het werd onderhand is tijd dat het netjes gemaakd wordt :wink: heb je een swift gekocht jha ??
mooie kist :D je zult het resultaat zeker nog te zien krijgen :wink:
En als je wilt vlieg je er ook maar een keer mee.

groeten en tot snel !!!

jha ik ben er weer mee bezig , de vleugels zijn weer helemaal kaal geschuurd , er zit cellulose lak op 2 laagjes.
maandag of dinsdag komt de glasmat en de epoxy binnen.(bij kees maas bestelt) en dan de vleugels in de glasmat zetten en schuren , waarschijnlijk donderdag in de grondlak spuiten en dan vrijdag in de 2k autolak spuiten en dan is hij klaar :D en kan ik beginnen de electronica mooi in te bouwen
komt helemaal goed !!

jullie krijgen nog foto's te zien

groeten

Nick, nou ook weer niet te snel gaan he..dat schema ga je niet redden, dan wordt het knoeiwerk.

In tegenstelling tot wat Bert zegt zou ik de vleugels niet in één keer matten maar eerst de onderkant, dan de bovenkant, dat werkt een stuk fijner.
Leg de vleugel op een paar blokjes, smeer de bovenkant in met epoxy en leg de mat erop, laar enkele cm's oversteken, die kun je er na 24 uur makkelijk afsnijden/schuren.
Dan nog met een kwast en wat epoxy de mat erop deppen. Als hij helemaal donket (nat) kleurt, dan met een plastic kaartje er overheen schrapen, je staat er van versteld hoeveel epoxy je er dan weer af kunt halen.
Dit doe je omdat de mat anders op de epoxy "drijft". Daar heb je niks aan, is allemaal gewicht en de sterkte komt uit de mat, niet uit de epoxy.

Goed ventileren, epoxy stinkt niet maar is slecht voor je gezondheid, je lichaam moet nog een paartjes langer mee.... :)

jha richard heb je denk ik wel gelijk in , bedankt voor de tip !!
als je er de klasmat opbrengt met de epoxy , heb je dan kans dat de vleugel krom trekt ??

He Nick,

Het kromtrekken met glasmat valt wel mee.
Je moet de boven- en onderkant gewoon in 1 keer aanbrengen.
Dit stelt echt niets voor.
Ik begrijp dat het de eerste keer is maar je zult het zien!!

Ik weet niet welke glasmat je hebt besteld ( ik neem aan 25 gr/m^2).

Knip het glas te groot uit en leg deze op de vleugel.
Maak hars aan en verdun deze minimaal met 100% alcohol.
Gebruik een kwast om de hars aan te brengen.
Begin in het midden van de vleugel om de hars aan te brengen.
Vervolgens maakt je een "+" op de vleugel met hars (in de dwarsrichting).
Nu ga je vanuit het midden naar buiten werken.
Op deze manier kun je eenvoudig eventuele vouwen wegstrijken.

Laat de methanol uitdampen en smeer daarna nogmaals alles met hars vermengt met methanol in.

Probeer dit zo egaal mogelijk te doen want je ziet alles als het is uitgedampt

Let op bij de voorlijst ( de achterlijst gaat probleemloos want daar plakken de glasmatten van onder en boven tegen elkaar.

Als je dit niet goeddoet moet je dit naderhand weer bijwerken wat onnodig extra werk is .

Strijk de hars goed uit.

Ik heb deze methode als diverse keren met suc-6 toegepast...

ik ben benieuwd...................

ha jeroen

het is de eerste keer voor mij , maar het zal wel goed komen denk ik , ik heb vele tips en sugesties ontvangen..ik gebruik de 25 grams glasmat jha... die methanol is waar haal je die ?? of is dat gewoon die benzine die jullie bedoelen ?? :oops:

bedankt voor tip !!

Ik lees de tips ook met interesse.
Methanol kan je volgens mij zo bij hobbyin kopen.

Als ik het goed begrijp is het brandstof min de nitro en de olie.

Maar Jeroen Gebruik je 1 mat voor de boven en onderkant?
Dus hij gaat van achter naar voren, en dan naar boven, en weer naar achter zeg maar?
En waarom moet je 2 keer met hars en methanol werken?
Heb je anders te weinig hars in de mat zitten?
En hoe hang je je vleugel dan weg als hij klaar en nog nat is?
En even voor de duidelijkheid hoe behandel jij het hout de eerste keer?
Of doe je dat gelijk met je mat opbrengen?(omdat jij zoveel verdun en het 2 keer doe)

Bertus,

Ik knip glasmat voor de bovenzijde en voor de onderzijde. ( het glas uit 1 stuk zou alleen maar gaan als je een 1* tapse vleugel hebt, bovendien als je dan vouwen hebt verplaats je ze van de de boven naar de onderkant ;- ( )

Aan de kopse kant van de vleugel draai je een haakje zodat je hem kan ophangen. (eventueel aan de tip een spijker on zo iets, dan kan je de vleugel nog lekker draaien)

Je kunt de vleugel wel insmeren met porienvuller, dan zuigt de vleugel minder hars.

Door de verdunning kan het voorkomen dat de mat niet 100% met hars is "gevuld" vandaar 2 maar smeren.

Je zult zien dat als je met de kwast de glasmat op de vleugel zet, het glas als het ware aan de vleugel kleeft. Verzakken door hem op te hangen gebeurt niet

PS je kunt je voorstellen dat bij de afronding van de tip het glas gaat kreuken. Aangezien het geen "krimp"glas is ipv krimpfolie moet je zo goed als kwaad wegwerken en eventueel afknippen. Misschien van te voren de afronding van de vleugel zo maken dat dit weinig problemen geeft....

Oke bedankt
Ik ga het zo doen.

Trouwens ik begin met het stabilo dan kan er nooit veel schade komen.

En bij de tip zal het wel lastig worden daar ik wiglets wil maken van die iets opstaande (gebogen)
Maar dat zien we dan wel.
Eerst kijken of het stabilo lukt
Ik laat het horen in mijn ash-26 bouwdraadje

Anders kaap ik Nick zijn draadje.
En ik moet ook het schuim nog krijgen van de leugels dus ik ben nog niet zo ver.

dat is niet zoon stom idee bertus om eerst het stabilo te doen ik denk dat ik dat ook het beste kan doen :wink: maar nog even voor de duidelijkheid: je doet eerst de boven kant in dekken met glasmat , die laat je drogen en dan de onderkant ?? of doe je het allemaal achter elkaar ??

Wanneer mensen het aandurven om op het kale abachi met cell-u-lose lak te werken , dan kan men ook wel direct de vleugel bekleden met dun tissue. Daar wordt ie prachtige glad van. Voor de sterkte hoeft het glas niet bij abachi.
In Waalwijk verkopen ze 20 grams glasdoek . Dat zou al schelen in gewicht en ruwheid, als het dan toch nodig moet.
Gerben Wassenaar

ik heb van de meeste modelvlieg collega's gehoord dat ze het met glasmat doen , dus het lijkt mij het gemakkelijkste me daarbij aan te sluiten , dan kan ik ook nog altijd vragen stellen wil het niet lukken enz....
de vleugels staan ondertussen in de cellulose lak...dus nu wachten tot het droog is , dan schuren en de glasmat erover....
maar toch bedankt voor de reactie , mss voor t volgende project :wink:

Gerben,
Klopt het is een mooie afwerkmanier, maarrrrree, met epoxy/glas of G4/glasmat krijg je een véél hardere toplaag die véél beter bestand is tegen krassen en beschadigingen, daar kan papier/spanlak echt niet tegenop, je drukt daar met je nagel zo een gleuf in.

Voor zwevers zoals een Fox kan het geen kwaad een stevige toplaag te hebben, zwevers hebben best veel te lijden, als was het maar door transport.

zou het dat er na verloop van tijd barstjes in komen zitten ??
komt dat door het hout ???
wordt het uitzetten van het hout niet tegen gegaan door de g4 ??
ik weet het niet....heb er weinig tot geen verstand van.
de autolak die ik erop zet is wel een beetje bestand tegen een beetje uitzetten....dus ik hoop dat het lang mooi blijft :D

Jeroen,
Ik heb best een aantal modellen met G4/glasmat vliegen, oa ook een grote Fox, en daar wordt toch aardig aan getrokken!
De meeste mensen denken dat het vol GFK vleugels zijn.
Ik heb niet één model met spontane scheurtjes in de lak....

Maar, idd, ik spuit ze daarna altijd met 2K grondverf en lak, misschien scheelt dat.

Mogelijk dat hout met G4 alléén, dus zonder glasmat, wél eerder gaat scheuren, geen idee.

Dat scheuren van de G4 komt door het werken van hout. Als er niets anders opkomt is/wordt het na verloop van tijd zichtbaar. Als je G4 gebruikt met glasmat dan kan het hout bijna niet meer werken en gebeurd dit dus niet.

Tijdens mijn tijd bij de luchtmacht als hondegeleider werden de houten hondenhokken aan de binnenzijde behandeld met G4 soms wel 6 lagen direct na elkaar. Binnen 1 jaar moesten we dit meestal herhalen omdat de urine anders in die kiertjes trok en dan alles sneller deed verrotten.

Theo,

Toen hebben er geen honden op mijn staan vleugels staan urineren ;-)

Ik had het idee dat het kwam door de UV.

Back