ABC Hobby Austin Mini Countryman (retro)

dat chrome geeft toch een extra touch aan het model,lijkt wel alsof je er al jaren mee bezig bent,doe zo door

dat chrome geeft toch een extra touch aan het model,lijkt wel alsof je er al jaren mee bezig bent,doe zo door

Dank voor je compliment:D

Ben het helemaal met je eens, maakt het geheel net even af.

Ik vind het alleen een beetje moeilijk om te bepalen wanneer er genoeg verchroomd is.
Ben vaak bang dat teveel chroom het geheel weer afbreekt.

Zo zit ik momenteel te twijfelen of ik de dak rand nu wel of niet met chroom zal doen?

Als het te veel is kan je het altijd wel weer overspuiten, maar dan is er toch weer een hoop werk voor niets gedaan.

Daar tegen over staat wel weer, het houd je weer een beetje van de straat en ik loop moeders niet voor de voeten :lol:

dakrand wel of niet chroom blijft een persoonlijke voorkeur

op mijn eigen (echt of rc) mini doe ik het niet... vind het net te veel...

op de echte komt er water onder en dat gaat roesten op den duur, dus mischien kun je er ook een beetje roest bij maken :-D

een wit dak of ander contrast is mooier

Laatst bewerkt:
dakrand wel of niet chroom blijft een persoonlijke voorkeur

op mijn eigen (echt of rc) mini doe ik het niet... vind het net te veel...

op de echte komt er water onder en dat gaat roesten op den duur, dus mischien kun je er ook een beetje roest bij maken :-D

een wit dak of ander contrast is mooier

Hoi Richard,
De roestblaasjes zitten er al :lol:
Nu het chroom en de rode verf nog :)

Heb vanmiddag een begin gemaakt met de achterkant van de body.

Voor ik met het sticker werk kan beginnen lijkt het me handiger om eerst de lamphouders in de achterlichten te plaatsen.
Dan kan ik tenminste zien of de houders goed voor de achterlichten zitten. Als de stickers eerst aan gebracht worden en je moet dan de houder later nog plaatsen is het altijd een beetje gokken.

xmv2q8.jpg

De houders eerst maar eens uitgesneden en gespoten.
2rom3yu.jpg

Daar is het chroom weer, ik heb het ook steeds weer nodig. :lol:

De linker laphouder geplaatst.
2modzqf.jpg

De rechter lamphouder geplaatst.
2624g85.jpg

Nu de stickers uitknippen.
2nsqe0i.jpg

Er zijn twee soorten achterlampen op het stickervel aanwezig. Heb het vermoeden dat deze stickerset ook voor de Mini Pickup wordt gebruikt.
Kwam nl ook al een ruitomlijsting tegen die niet voor de Counrtyman was maar meer op de achterruitlijst van de Mini Pickup leek.

Na even op internet te hebben gespiekt, bleek dat ik de achterlichten (nr 1) nodig had waarvan de lampjes niet duidelijk van zichtbaar waren.

De stickers met hulp van een haardroger op hun plaats aangebracht.
Het zijn nogal dikke en stugge stickers, als je ze dan even verwarmt worden ze lekker soepel en zijn ze een stuk makkelijker aan te brengen
fuo0m0.jpg

en de achterlampen zijn klaar.

Houtwerk op de achterzijde van de Countryman

Vandaag eens lekker aan het knippen en plakken geweest.
Dit keer alleen niet met de computer, maar met de stickers voor de Countryman;)

Hier even een overzicht van het stickervel, dan weten we waar we mee van doen hebben.

2ywe6p5.jpg

Je ziet, zitten er nogal wat stickers op.
Ik ga ze echter niet allemaal gebruiken.
Zoals je al hebt kunnen zien, ga ik zoveel mogelijk proberen om het chroomwerk zelf te spuiten. Die stickers heb ik dus al niet meer nodig.
Eén uitzondering hierop zal straks de gril zijn. Daar gebruik ik nog wel een van de stickers voor.

Nu ga ik me eerst even concentreren op het houtwerk voor de achterkant van de body.

Als eerste stap, de benodigde stukjes netjes uit knippen.
2i0de9k.jpg

Daarna kunnen de stukjes op de body worden aangebracht.
Zoals de vorige keer al vermeld verwarm ik tijdens het aanbrengen de stickers om ze mooi strak om de hoeken en randen te kunnen trekken.
Het aandrukken langs moeilijke plaatsen doe ik met hulp van een houte prikkertje.;)

Als de sticker dan zijn aangebracht ziet het er zo uit.
205ei3a.jpg

Ik had voor het ongelukje met de body de raamlijsten van de achterramen al zwart gespoten. Het idee was om hier geen stickers voor te gebruiken.
Maar als ik de "roest vorming" om de raampjes bekijk :nooo:, denk ik toch dat dit iets te veel van het goede is en zal ik dit zoveel mogelijk proberen te repareren door nu toch maar de stickers voor de achterramen te gebruiken.:(

Deze worden weer netjes uitgesneden, neem gelijk de scharnieren voor de achterdeuren maar even mee.
10h4uok.jpg

Daarna kunnen raamlijsten worden aangebracht.
i1zont.jpg

Hierdoor word de "roest vorming" weer tot een toelaatbare hoeveelheid terug gebracht.:)

Tijd om de achterdeuren af te hangen:)
Eerst nog weer even op internet gespiekt wat nou de onder en bovenkant van de schanieren was.
Toen ik dat wist konden ook deze op hun plaats worden aangebracht.
x453lk.jpg

Natuurlijk mogen de deurkruk en het embleem niet worden vergeten.
30c9mv9.jpg

Ook deze weer netjes uitgesneden en geplaatst.
4tn5ky.jpg

Als laatste fotootje van deze update een overzicht van het uitgevoerde werk aan de achterzijde tot nu toe.
dcerfk.jpg

Tot zover de werkzaamheden van vandaag.

wow de roest onder de ramen is bijna realistisch :)
al was het eigenlijk niet de bedoeling... onder aan de deur zit ook vaak zo'n plek! (durf het bijna niet te zeggen!)

ziet er wel erg mooi uit met de stickers van het hout!
in de stickers van de raamrubbers zit ook een highlight (beetje lichter bovenin) da's ook een mooi iets want met verven valt dat niet zo hard op, hoef je dat er niet in te "brushen"

er zit veel potentie in deze kap! je kunt e'm echt mooi maken ;)

Roest bij de deuren

wow de roest onder de ramen is bijna realistisch :)
al was het eigenlijk niet de bedoeling... onder aan de deur zit ook vaak zo'n plek! (durf het bijna niet te zeggen!)

ziet er wel erg mooi uit met de stickers van het hout!
in de stickers van de raamrubbers zit ook een highlight (beetje lichter bovenin) da's ook een mooi iets want met verven valt dat niet zo hard op, hoef je dat er niet in te "brushen"

er zit veel potentie in deze kap! je kunt e'm echt mooi maken ;)

Hoi Richard,

ben nu met de achterbumpers bezig, moesten even drogen.

Maar bedoel je zoiets :?: :lol:

2n69e2v.jpg

Zit er dus ook :p

De achterbumpers zitten er op

Vandaag weer aan het bouwen geweest.

De achterbumpers waren aan de beurt om de achterzijde van de Countryman kompleet te maken.

Net zo als de lamphouders moesten deze eerst weer uitgesneden worden.
fp9tp1.jpg

Na het uitsnijden even gepast of alles klopte.
Hierbij zag ik iets dat mij in het geheel niet aanstondt. :(
Er zaten lipjes aan de zijkanten van de bumpers waarmee deze aan de body beverstigd zou moeten worden.
Was dus geen gezicht toen ik de bumper voor de body hield :nooo:
xmnc3r.jpg

Dus daar moest ik een andere oplossing voor zoeken.
Die was snel gevonden toen ik naar een kroonsteentje keek :)
Het plastic van het kroonsteentje afgesneden en daar had ik twee hele mooie blokjes met schroefdraad te pakken.
Nu nog even in de doos met schroeven zoeken naar de goede maat schroeven, en het feest kon weer beginnen.

Het lijmpistool gepakt en de blokje in de bumpers gelijmd.
Zie hier de op schroefbare achterbumpers. :lol:
mrwh6x.jpg

Na dit probleempje te hebben opgelost kon het spuitwerk beginnen.
Eerst de gondlaag aangebracht.
3522g5x.jpg

Om het zwart aan het glimmen te krijgen pas ik truukje toe.
Zodra een gespoten laagje droog is, wrijf ik het altijd even op met een wattenstaafje of een zachte katoenen doek. Het opwrijven gebeurt met minimale druk.
Daarna spuit ik het volgende laagje pas.
Het reslutaat kan je zijn op bovenstaande foto.
Rechts is niet opgewreven, links wel.

Na het aanbrengen van de grondlaag wordt dan, jawel hoor daar is die weer :lol:, de chroomlaag aangebracht.
2z83uhw.jpg

en weer twee bling blingetjes klaar voor montage.:-)
Zoals je in de bumpers kan zien had ik vandaag een lichtbauwe shirt aan :lol:

Voor de montage moest ik eerst nog even een paar sleufgaatjes in de body maken om de bumpers te kunnen bevestigen.
2n8yj4p.jpg

Daarna de bumpers aan de body geschroeft.
1zn76uv.jpg

m8igjm.jpg

r94t50.jpg

en dan als klap op de vuurpijl en laatste paar fotootjes voor vandaag,
HET CHROME DANKRANDJE MET LICHTE ROESTVORMING :lol:
Zeeer moeilijk te reproduceren ;)
k9jeis.jpg

2eamqf7.jpg

nmkt46.jpg

wederom een knap staaltje

vooral het effect van de roest!
hoe krijg je het voor elkaar... da's toch een hels traject van proberen en testen geweest!

:-D

nee echt ziet er heel mooi uit! nou zie ik mezelf ook nog een keer zo'n wagentje kopen..

(grr te veel hobby's en te weinig geld en vrijetijd.... :onweer:)

dit ziet er echt prachtig uit>>>>>geweldig zelfs

kun je die kap ook los krijgen?, ik vind die kap echt geniaal

mgv Earnst

Ook hier een mooi staaltje hobby-vlijt, wordt er g mooi en ben dan ook reuze benieuwd naar het totale eindplaatje.
Keep up the good work!

Allemaal weer bedankt voor de complimenten :D

en hou je dan nog stickers over?

Doe mijn best Mark, weet alleen nog niet precies welke.
Zeker is wel dat ik de stickers van de voorverlichting niet nodig heb :)

dit ziet er echt prachtig uit>>>>>geweldig zelfs

kun je die kap ook los krijgen?, ik vind die kap echt geniaal

mgv Earnst

Hoi Earnst,
deze kappen zijn ook los te krijgen, moet je alleen even voor zoeken op internet. Gebruik als zoek opdracht dan b.v. abc hobby 66044 .
66044 is het artikelnummer van de kap ;)

Let wel even op dat ze alleen passen op de Genetic en standaard M-03 chassis.

Houtwerk rechter zijkant

Deze keer een kleine update.

Heb het houtwerk aan de rechter achter zijkant van de Countryman aangebracht.

Dit moet er aangebracht worden.
2n6x01x.jpg

Op de foto zie je dat er verschillende grote delen tussen zitten.
Voor het gemak heb ik alle delen daar waar ze uit meerdere stukjes hout bestaan, bij de hoeken nog een keer doorgeknipt.
Het voordeel hiervan is dat je vrijwel allemaal rechte stukjes krijgt en ze veel makkelijker zijn aan te brengen.
Na het aanbrengen is van het extra doorknippen niets meer te zien.

Nog even twee overzicht foto's.
avpy8h.jpg

11ucaxy.jpg

en dat was het voor deze keer.

Kan zijn dat de update's vanaf nu wat langer op zich laten wachten.
Dit ivm wat gezondheids problemen bij mij.

Maar de bouw gaat gewoon door;)

nou, veel beterschap dan!

het stickerwerk ziet er echt super uit! je ziet amper nog dat het sticker zijn man! keep up the good work :D

Back