ABS sleper casco

ik ga vanmiddag het spanten plan bestellen

Dus toch houtbouw?
Duurt wat langer, maar wel zo bevredigend. En je bent niet zo beperkt in je keuze.
Start een bouwverslag zodra je begint. Er zijn voldoende leden die je kunnen adviseren als je ergens mee vastloopt, zelfs de meest ervaren bouwer heeft dat wel eens.

Groet,

Ad

Houtbouw

Inderdaad toch gekozen voor houtbouw en de tekening(en) besteld en ja ga ik zeker doen Ad, eerst nog even een paar weekjes op vakantie (dan kan ik er uitgerust aan beginnen)
;)
groet Koos

Toch houtbouw, is heel verstandig, want nu is er veel meer mogelijk. ABS rompen zijn vaak heel slap en moeten versterkt worden en zijn moeilijk de verlijmen met andere materialen.
Nu er een plan is met nog helemaal niets,en is dat niets op eigen manier in te vullen. Eerst gaan we nadenken over wat er allemaal in aan aan moet komen. Daarbij kunnen we tevoren de gaten boren voor doorvoer in de spanten voor de electra en de schroef as. Is het ruwe spantenplan gemonteerd, dan kunnen we nu vast de steunen aanbrengen waar de motor(en) op worden gemonteerd. Daarna kunnen we eenvoudig de schroefastunnel monteren en de boel uitlijnen, als de romp is bekleed en het dek zit er op, dan is dat alles veel moeilijker, zo niet onmogelijk. Bouwen van een romp is steeds vooruit denken en daarbij succes gewenst.
Nog een handige tip voor het uitlijnen van de spanten, als het model binnen de lengte van een meter blijft, dan kunnen de spanten met 3 draadeinden en moeren prima tot op tienden naukeurig worden uitgelijnd.
We hebben te voren de uitsparingen voor de gordingen uitgezaagd en hebben de spanten dus gereed voor montage.
We leggen ze op elkaar in lijn van de kiel en boren dan 3 gaten er in in een driehoekvorm. Dus onderaan en boven links en rechts. Nu nemen we 3 draadeinden met moeren en ringen en kunnen zo de spant tussen 2 moeren klemmen.
De draadeinden leggen we met de spanten op een aantal blokjes van gelijke hoogte op een plank en binden deze met tieraps vast. Er zijn wel een aantal moeren voor nodig. dat zijn er 6 per spant. Nu kunnen we de spanten exact evenwijdig en haaks stellen met de juiste tussenmaten, daarna kunnen we de gordingen er op lijmen waarna we de draadeinden weer gaan verwijderen als de boel droog is uiteraard. We hebben nu gelijk gaten voor de doorvoer van de bedrading voor de electra.

Groetjes Hans.

Laatst bewerkt:
Uitlijnen

Kijk dat is een praktische tip Hans, als de basis goed is geeft dat een stimulans om netjes nauwkeurig te blijven werken. En het wordt een elektromotor als aandrijving, binnenkort eens kijken naar het voltage en de maten van dat motortje i.v.m. de hoogte van het motorsteuntje.

groet Koos

hans .
je krijgt van mij vele gelukwensen , dit is zijn nu eens prachtige tips die men hier op het forum kan geven aan beginnende maar ook aan gevorderde bouwers dit leest men hier te weinig .
Mvg.
arthur

Er was vroeger een bouwpakket van de Volharding 1, de firma Ledoux had die destijds in het pakket, een kleine met een kunststof romp en een grote met een houten romp, ..

Ter info, de grote was 1/12,5 = 1,60m. lang.
De kleine was 1/20 = 1m. lang.

Een kennis van me heeft de mal om ze van polyester te maken
Schaal 1/25 = 80 cm.

1/50 = 50 cm kan ik je helaas niet bij helpen.

Goed om te weten pergotje, maar de keuze is gevallen op houtbouw. Toch heel vriendelijk bedankt voor deze reactie.
Inmiddels wel drie emails naar het tekeningenarchief verzonden om te vragen of ik het rekeningnummer kan krijgen om het spantenplan te bestellen. wel een returnmailtje gehad dat dat mn email ontvangen is maar geen rekeningnummer (vreemd) iemand ervaring? Maar we blijven Volharden ;) groet Koos

Inmiddels wel drie emails naar het tekeningenarchief verzonden om te vragen of ik het rekeningnummer kan krijgen om het spantenplan te bestellen.

Welk tekeningenarchief, Koos?

Groet,

Ad

EDIT
Ik heb het al gezien, VMBC het Anker
Dat is natuurlijk wel een vereniging. Wellicht kijkt degene die hier over gaat maat eens in de zoveel tijd hiernaar.

Ja dat denk ik ook, afwachten maar.
Groet koos

(Inderdaad deze man moet het allemaal in zn vrije tijd doen maar alles schijnt goed te komen)

Laatst bewerkt:
Zeg maar Ad hoor Koos, ik voel me al oud genoeg:sad:.

Mooie foto's, zwart wit vanwege de sfeer?

Groet,

Ad

Ja ik mag graag zwart/wit foto's maken Ad.

Door waarschijnlijk een miscommunicatie is de tekeningen set "Volharding1" nu geworden de "Hendrina" 1:15 geworden (welke beter te verkrijgen is voor mij via het NVM tekeningen archief)
Twee verschillende schuiten maar het model spreekt mij erg aan. Ik heb inmiddels de regelaar, vertragingssetje, motor, schroefas en schroef binnen.

qn7u.jpg

wxxw.jpg

Mooi Koos. Maar zie ik het nu goed dat je de kielbalk alleen aan de voor- en achterkant hebt ondersteund?
Als dat zo is zou ik in het midden nog een voorlopige steun zetten die ervoor zorgt dat de kiel recht blijft. Pas als er voldoende huid/beplanking aan de vanaf de bovenkant is aangebracht heeft het geheel voldoende verband om niet krom te trekken. Bij het aanbrengen van de beplanking dit ook per plank om en om (bakboord-stuurboord) doen, anders loop je nog het gevaar dat hij bij het loskomen van de bouwplank krom gaat staan.

Ik zie dat je foto wat groter is dan de toegestane 800 pixels. Dat is geen ramp, maar dit kan met meerdere foto's op 1 pagina een onrustig beeld geven bij de opbouw van de pagina. Ik zie dat je ImageShack gebruikt, en die hebben een vrij simpele procedure om bij het plaatsen van foto's deze naar 800 pixels te verkleinen. Hiervoor moet je paragraaf 4.5 van onderstaande FAQ even bekijken, het is echt een fluitje van een cent!!!

Groet,

Ad

Heb je de hoogte nodig voor de motor, dat je de schroefas zo scheef hebt lopen?
Normaal lopen die evenwijdig aan de kiel bij dit soort schepen.

Maat foto en hartlijn

De foto's gaan binnenkort goedkomen en bedankt voor de tip! de kiel trok inderdaad licht krom (vastgezet me blokjes) en "zijlatjes" aangebracht, kaarsrecht nu.
Morgen lijmresten verwijderen.

Ik heb de hartlijn van de tekening aangehouden Baggeraar, maar ik denk dat je gelijk hebt
1xnx.jpg
o8g6.jpg

Nu maar hopen dat deze afmetingen van het formaat goed is

Back