Absima Team C Minion 4WD RTR Review

Indoorvlieger

Forum veteraan
Het was eerst het idee om hier een algemeen Team C 2WD topic van te maken, maar nadat er ook al een algemeen Team C topic is gestart, en er ook een 4WD topic is, heb ik besloten dit topic om te bouwen tot een review van de Minion RTR, brushed, en later met de standaard Absima brushless setup.


Zo ziet de auto eruit, in de brushed RTR versie. De brushless heeft een kap met andere kleuren, en de kit-versie heeft, vreemd genoeg, ook een gespoten kap, die weer een ander kleurpatroon heeft.

minion.jpg





Eerst wat gegevens:



  • Vierwielaandrijving
  • Volledig kogelgelagerd
  • Hydraulische schokdempers
  • Kogeldifferentiëlen
  • Aluminium motorhouder
  • Compleet ingebouwde centrale aandrijving
  • Middenmotor-concept
  • Voorste aandrijving met gehard stalen CVD-assen
  • Extra bodycoating met klittenband rechts en links
  • Optimale chassisbalans door in het midden, dwars liggende accuschacht
  • 2,4 GHz 2-kanaals pistoolgreep-afstandsbediening
  • 3-kanaals ontvanger
  • Waterdichte 70 A snelheidsregelaar
  • Compleet bedrukte body
  • Servosaver
  • Liggende stuurservo.


De Minion is uit de zogenaamde Race 1:10 EP serie. Deze modellen hebben veel gemeen met de "Competition" serie, maar zijn iets meer op hobbymatig rijden gericht, en minder op wedstrijden, daardoor ook iets goedkoper. Hoewel je waarschijnlijk de Race modellen kan upgraden naar de wedstrijdversies, zal dat waarschijnlijk duurder zijn dan in 1 keer de Competition versie kopen.


Uitpakken

De auto zit netjes verpakt, met de zender in een aparte doos. Deze zender is eigenlijk een GT-2 (o.a. bekend van Hobby King, en Conrad) maar met een andere behuizing. Functies zijn gelijk, en je kan de Absima zender probleemloos binden met de Hobby King ontvangers. De Absima 3 kanaals ontvanger met failsave is zelfs identiek aan de Hobby King 3 kanaals ontvanger.

Na uitpakken is de eerste indruk positief. Het chassis oogt stevig, de dempers veren soepel in en uit, en de transmissie is netjes afgeschermd, en loopt soepel. Motor zit rechts van het midden, en meer naar voren, links is plaats voor regelaar en ontvanger, en de accu zit overdwars, tussen achterwielen en de RC componenten:

minion_chassis.jpg


De "bak" van het chassis is vrij breed, dus je zal niet snel ruimte tekort komen voor een andere regelaar.

Zoals te verwachten bij RTR wordt de Minion geheel gebouwd geleverd, maar zonder accu en lader. In theorie betekent dit dat je alleen een accu hoeft te pakken, en zo kan rijden, maar in de praktijk betekent RTR meestal dat je nog wat dingetjes moet nalopen.

Qua schroeven ben ik geen rare dingen tegengekomen, maar de wielen slingerden wel nogal:


Na een paar keer loshalen, en steeds weer 1/6 slag verdraaien tov de zeskant meenemer, was een positie te vinden waarbij elk wiel niet tot nauwelijks slingert.


Verder viel op dat er redelijk wat speling zit op de stuurinrichting:


Door deze speling, en de stuurgeometrie, kan bij wat verder sturen met draaiende wielen, het binnenste wiel gaan klapperen:


Dit lijkt nogal zorgwekkend, maar daar komen we later op terug.


Verder was, althans bij mijn exemplaar, het klittenband op het chassis, direct losgekomen bij het verwijderen van de kap. Lijmen hielp ook niet echt, dus dit is nog een aandachtspuntje.


Lastiger, was dat het linker achterwiel niet volledig wilde inveren. Eerst verdacht ik de demper, maar eenmaal losgehaald, bleek die prima te werken. Uiteindelijk bleek zowel de dogbone een paar mm langer dan zou moeten, en was ook nog eens de holte waar het uiteinde van de dogbone in valt, aan de wielzijde, niet diep genoeg uitgefreesd.

Vervangende onderdelen werden, na aankloppen bij de verkoper, gelukkig snel opgestuurd, maar het is wel slordig.


Bij het keer op keer loshalen van de ophanging, sneuvelde al snel de inbus-kop van 1 van de schroeven waarmee de bovenste stang van de ophanging vast zit. Gelukkig kon ik met een Torx bitje de schroef alsnog los krijgen, en vervangen door een nieuwe, die ik ook opgestuurd had gekregen. Misschien een incident, maar het kan ook zijn dat het metaal van de schroeven wat aan de zachte kant is.


Rijden

Na het oplossen van deze ongemakken, het juist instellen van de failsave op de ontvanger (stond bij mijn auto zo uit de doos op volgas bij wegvallen zendersignaal!) en het op het oog nastellen van toespoor, etc, was het dan tijd voor een eerste proefrit. Eerst op 6 cell NiMh. De auto reed soepel, maar wel erg langzaam. Ik denk dat de snelheid, afgaande op metingen bij andere auto's en daarmee vergelijkend, rond de 25 km/u lag. Flink langzamer dan de 45 km/u die in de specificaties was voorgespiegeld.

2e rit was met 2S Lipo. Dat leek er wel een stukje meer op. De auto was vlotter, op losse ondergrond kon je nu wel een beetje wielspin krijgen, dus een stuk leuker rijden. De speling op de besturing, die eerder is aangehaald, was niet in het rijgedrag terug te voelen, op het rechte stuk was de auto stabiel, en het bochtengedrag, ook met wat gas erbij in de bochten, was goed. De auto voelt licht en direct aan, maar niet overdreven nerveus.

Snelheid lag nu net iets boven de 30 km/u, dus nog wel ver van de beloofde 45 km/u. Waarschijnlijk komt dit omdat in mijn auto niet de 15T motor zit, maar een 21T, en dat maakt natuurlijk een flink verschil. Ik wacht nog op antwoord van de verkoper hierover. Ik kan er natuurlijk wel een brushless set in zetten, maar aan de andere kant heb ik nu niet gekregen waar ik voor heb betaald.

Wat na deze proefrit opviel, behalve dat het gelijmde klittenband weer los kwam van het chassis, is dat de hevel van de stuurservo tegen de binnenkant van de kap kan schuren, en daar een dun streepje verf wegschuurt. De hevel met een vijl iets afronden is voldoende om dat te verhelpen.


Update 21-04-2013

Zoals eerder opgemerkt, is door een productiefout een deel van de brushed Minion RTR dozen voorzien van een Eco 21T motor, ipv de Eco 15T uit de specificaties. De verkoper heeft na melden de juiste motor besteld, en deze kosteloos opgestuurd. De langzamere motor mocht ik houden, als goedmakertje voor het ongemak, zullen we maar zeggen. Motor wisselen bij de Minion is relatief makkelijk. Boven de pinion zit een apart kapje, dat met 1 schroef vast zit. Daaronder zit een metalen boog, die met 2 schroeven op de motorsteun zit. Op de flens van de motor zit een ovaal-achtige schijf, die tussen motorsteun en die boog wordt geklemd. Door de motor te draaien komt deze verder van of dichter bij het spur, en zo stel je de gear mesh in. Alle schroeven zijn prima van boven toegankelijk. Alleen zit de "schijf" die op de motor zit geschroefd, redelijk klem in de motorsteun, en omdat de motor erg glad van buiten is door de gebruikte sticker (mijn vrouw dacht al dat de motor vet was, zo glad voelde die aan) is het lastig om de motor uit de steun te wurmen. Maar goed, dat lukte uiteindelijk, ovalen schijf op de nieuwe motor gezet, mesh ingesteld, en getest.

Snelheid was nu op NiMh ongeveer op het niveau als met de 21T motor op LiPo, dus een sprongetje vooruit. Daarna de lipo er weer in, en toen lagen de prestaties weer ietsje hoger. Snelheid zal tussen de 35 en 40 in hebben gezeten, aangezien bij sprintjes rijden tegen mijn LRP Blast BX beide auto's gelijk op gingen en ik de Blast een tijdje terug op ca 38 km/u heb geklokt. Wat daarbij opvalt, is dat de Minion niet zo sterk naar onderstuur neigt, zoals je bij 4WD auto's wel eens ziet, als je gas geeft of de snelheid hoog houdt in een bocht. De vering vangt de oneffenheden in de weg, die bij hogere snelheid korter op elkaar zitten, erg goed op. De enige auto die ik dat toch nu toe beter heb zien doen, is mijn brushless Kyosho Lazer ZX-5, waar de vorige eigenaar wedstrijden mee heeft gereden, en die goed getuned is met betere dempers, etc.



Conclusie


De Minion is een stevig uitziende auto, die een aantal handige vindingen heeft, zoals bijv. de goed afgedichte maar toch toegankelijke transmissie, en de opening in de cup van de links van de ophanging, zodat je ze los kan schroeven ipv steeds los en vast te moeten klikken, waardoor ze snel "lam" kunnen worden, en niet meer klemmen.

Het is ook een prettig sturende auto, wil ondanks wat speling op de besturing goed strak recht vooruit, en voelt voorspelbaar aan in de bochten. En hoewel je niet alle opties hebt van de echte competiewagens, blijven er nog flink wat afstelmogelijkheden over. Als geheel doet de auto me wat denken aan de Kyosho Optima Mid, van destijds. Ook een auto die niet alle opties van de wedstrijdwagens had (geen stabilizers, wel instelbare links, maar geen turnbuckles etc.) maar wel een duidelijke stap boven "instap-RTR". Alleen heeft Team C de kwaliteitscontrole nog niet bepaald op het niveau van Kyosho. Ik heb laatst ook een 2e Minion even in mijn handen gehad, en daarbij kwam ik ook diverse dingen tegen (missend cover boven pinion, wielen die zelfs op een 100% zuivere as slingeren, ongeacht de positie van de zeskant-uitsparing tov de meenemer) waaruit blijkt dat daar nog flink wat winst te halen valt. Alleen betere (zuiver lopende) wielen zou al enorm veel schelen. Ik denk dat de omschrijving "ruwe diamant" een passende omschrijving zou zijn. Hier en daar wat ruwe kantjes, soms wat minder verfijnd als andere merken, maar een goede basis voor een goede auto.


pluspunten:

- Stevig chassis met goed afgewerkte ophanging en aandrijving
- Banden geven genoeg grip
- Goed bochtengedrag, prettig sturende auto
- Zender compatible met 9x protocol, dus met meer zenders te besturen dan de RTR zender
- Relatief stille transmissie
- Met lipo en juiste motor vrij nette snelheid voor brushed RTR (tussen 35 en 40 km/u, fabrieksopgave "tot 45 km/u")
- Spare parts zijn niet al te duur


minpunten:

- Wielen slingeren nogal (verschilt wel per wiel)
- Speling op het stuur
- Kwaliteitscontrole kan beter, gezien afwijkingen als de te lange dogbone en de eerder genoemde wielen
- Klittenband hecht slecht op het chassis, bevestigen kap is daardoor wat onhandig
- Langzamere motor meegeleverd dan was aangegeven (is inmiddels verholpen, blijkt productiefout)
- Body en spoiler niet zo netjes uitgesneden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Was het niet handiger om de splitsing aan te houden in 2WD en 4WD? Nu heeft poebe een algemeen 4WD topic, en er is nu een algemeen topic voor alle auto's, 2WD en 4WD. Dan wordt info straks weer verspreid over beide topics, of dubbel geplaatst, toch?
 
dat mischien wel maar er zijn ook genoeg shortcourse en truggys van teamc:)
ook krijg je de dingen wat algemeen teamc is voor 2 en 4wd waar moet je die dan plaatsen.
mischien dat de moderator het toelaat om een 2wd een 4wd en een algemene te hebben.
geen idee:)
 
heb ik weer...

eerst een kapotte regelaar nieuw in doos
dan direct bij een zacht kusje met de stoep de wielophanging aan gort.
daarna lubber ik de bussen van de aandrijflijn tr4030 uit.

kan gebeuren.

krijg ik een zakje op gestuurd waarin (zie boekje) 2 verschillende soorten bussen moeten zitten.
langen en korten.
ik heb natuurlijk de lange bussen nodig... zitten er 4 korten in!
 
Hier en daar laten ze wel wat steekjes vallen. Jammer, want in basis is het een leuke auto, die degelijk aanvoelt en op een aantal terreinen best punten scoort.
 
Blij dat te horen. Ik heb geprobeerd zo uitgebreid mogelijk te zijn zonder te verzanden in details, en een auto als deze objectief te bekijken. Ik hoop dat dit is gelukt.


15T motor, die er volgens de specs in zou moeten zitten, ipv de 21T, wordt nagestuurd.
 
Laatst bewerkt:
Meer goed nieuws, ik heb eindelijk contact kunnen leggen met Absima, nadat de eerste 3 berichten, ondanks een bevestiging van het versturen via de website, nooit zijn aangekomen bij Absima. Ze zijn geschrokken van o.a. de slingerende wielen, en hebben toegezegd me flink tegemoet te komen, ondanks dat de verkoper me al op de meeste punten tot op zekere hoogte heeft kunnen helpen. In ieder geval dus wel een bedrijf dat achter haar producten wil staan, en kritiek serieus neemt. Het neemt niet weg dat er (te) veel fouten zijn gemaakt bij in ieder geval mijn Minion RTR, maar de manier waarop ze dit nu hebben opgepakt is wel erg goed.
 
De 15 turns ECO motor, die er ten onrechte bij mijn Minion niet in zat, is gisteren aangekomen. Hij moet nog verder inlopen, voordat ik hem in de auto kan zetten, maar de eerste indruk van het motortje is positief, loopt vrij stil en koel, en reageert goed maar erg soepel op het gas. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed dat het een double wind is, dus 15x2, een single is meestal wat feller, maar meestal wat minder soepel, dacht ik.


Update: En vandaag gereden met de motor die er in had moeten zitten vanaf het begin, dus de 15T ECO. Snelheid op NiMh was een stukje beter, zal nu iets boven de 30 km/u zijn geweest. Nog niet echt super, maar beter dan de ca 25 km/u die de 21T gaf. Op Lipo ging het een stukje vlotter, snelheid zal nu tussen de 35 en 40 hebben gelegen. Ik heb ook een paar sprintjes getrokken tegen de LRP Blast, met G20 motor en lipo. Wel fijn dat beide auto's erg koersvast zijn, want ik had nu in beide handen een zender, en geen vingers meer vrij om te sturen. De auto's waren erg aan elkaar gewaagd, de Minion liep een fractie uit, maar was ook in het voordeel met banden die nog wel profiel hebben, terwijl de Blast op spike banden reed die nu voor slicks kunnen doorgaan.

Prettig is dat de motor, ondanks dat de kap van de Minion strak aansluit, en er dus geen echte luchtstroom langs de motor is, koel bleef, net als de regelaar. Standaard zit er een 19 tands pinion op de motor, wat een verhouding van 10.9:1 geeft, best wel een forse vertraging. Mogelijk dat daardoor de motor nog vrij koel blijft, dus mogelijk zit daar nog wat ruimte om wat zwaarder te vertanden. Met 21 tands zou de gear ratio nog steeds 9,86:1 zijn, wat niet extreem zwaar is. Ter vergelijking, de G20 heeft nu een 22 tands en zit daarmee ca. op 9:1 zonder extreem opwarmen.
 
Laatst bewerkt:
you wrote: "en hebben toegezegd me flink tegemoet te komen, ondanks dat de verkoper me al op de meeste punten tot op zekere hoogte heeft kunnen helpen."

Hoe gaat Absima je flink tegemoet komen, als ik zo vrij mag zijn dit je te vragen?
Enne hoe kan een verkoper je tot op zekere hoogte helpen? Of ze helpen of ze helpen niet. Meer keuze is er niet, toch?
 
you wrote: "en hebben toegezegd me flink tegemoet te komen, ondanks dat de verkoper me al op de meeste punten tot op zekere hoogte heeft kunnen helpen."

Hoe gaat Absima je flink tegemoet komen, als ik zo vrij mag zijn dit je te vragen?
Enne hoe kan een verkoper je tot op zekere hoogte helpen? Of ze helpen of ze helpen niet. Meer keuze is er niet, toch?

Vind ik wat zwart/wit gesteld. Er zit echt wel wat meer nuance tussen. Zo heb ik een tijd terug een RTR boot gekocht, die o.a. lek was. 100% oplossing was boot terug sturen, laten repareren/vervangen, hopen dat de goede boot wel ongeschonden gaat aankomen, etc. Traject wat zeker weken zou gaan duren. Dus toen heb ik afgesproken dat ze me de lijm zouden sturen, zodat ik zelf de reparatie zou kunnen uitvoeren. In dat geval heeft de fabrikant het probleem niet 100% opgelost, maar tot op zekere hoogte.


De verkoper kan niet direct wat doen aan de kwaliteit van de spullen die hij verkoopt, hij is hooguit verplicht defecte onderdelen te vervangen maar is niet verplicht meer te doen, om het verminderde vertrouwen in het product te compenseren. De fabrikant kan een stapje extra doen, omdat hij toch meer verantwoordelijk is. Voor de meeste verkopers zal Team C een merk zijn naast een aantal andere, en mocht blijken er te vaak problemen met een merk zijn, dan gaat dat merk gewoon uit het assortiment. Maar voor Absima is het hun merk, dus is ze er alles aan gelegen om problemen op te lossen, en niet alleen het product te repareren, maar ook het vertrouwen in dat product te herstellen.

Dat uit zich in dit geval in een extra spoiler, een extra 15T motor (ondanks dat ik duidelijk had gemeld dat de verkoper die ook voor me zou bestellen en opsturen!), en nog wat andere spare parts. Vandaar dat ik aangaf dat Absima nog een stapje verder ging, de verkoper heeft netjes gedaan wat hij kon (ik heb ook beslist geen kritiek op de verkoper, laat dat duidelijk zijn), maar Absima ging verder dan ze strikt gezien hadden hoeven te doen. Ze hadden ook kunnen zeggen, "jammer dat je zoveel pech had met je auto, maar de verkoper heeft alle kapotte/verkeerde onderdelen vervangen of gaat deze vervangen dus een prettige dag nog..." En dan hadden ze geheel correct gehandeld. Maar ze deden er nog een stapje bovenop, en daaruit blijkt dat ze 100% achter hun product staan, en zich ook extra willen inspannen om te proberen de slechte eerste indruk, die ik nu had, weg te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Na een tijdje rijden een kleine update (kan de startpost niet meer bijwerken)


pluspunten:

- Stevig chassis met goed afgewerkte ophanging en aandrijving
- Banden geven genoeg grip
- Goed bochtengedrag, prettig sturende auto
- Zender compatible met 9x protocol, dus met meer zenders te besturen dan de RTR zender
- Relatief stille transmissie
- Met lipo en juiste motor (Eco 15T) vrij nette snelheid voor brushed RTR (tussen 35 en 40 km/u, fabrieksopgave "tot 45 km/u")
- Spare parts zijn niet al te duur


minpunten:

- Wielen slingeren nogal (verschilt wel per wiel)
- Speling op het stuur
- Kwaliteitscontrole kan beter, gezien afwijkingen als de te lange dogbone en de eerder genoemde wielen
- Klittenband hecht slecht op het chassis, bevestigen kap is daardoor wat onhandig
- Langzamere motor meegeleverd dan was aangegeven (is inmiddels verholpen, blijkt productiefout)
- Body en spoiler niet zo netjes uitgesneden


Bij de minpunten heb ik het over de wielen, waarvan sommigen flink slingeren. Ik heb in totaal 3 sets wielen, en daarvan kon ik na wat testen en sorteren 1 set maken die erg goed gebalanceerd zijn, een set die wat minder is, maar beter dan gemiddeld, en 1 set die je beter niet kan gebruiken, de ophanging krijgt het daarmee erg zwaar te verduren omdat het wiel bij meer toeren flink gaat trillen. Ik moest, om die 2 bruikbare sets te krijgen, wel wat wisselen, in elke set, zoals die binnen was gekomen, zat wel minimaal 1 wiel wat flink in onbalans was. Dus 3 van de 3 sets hadden een probleem, maar als je puur naar de aantallen kijkt dan gaat het "maar" om 1/3 van de wielen.

Na loshalen van de banden en wielen, bleek het probleem niet in de velgen te zitten, maar puur in de banden. De velgen los, lopen mooi zuiver, en zodra je de band erop doet, of op een andere zuiver lopende velg, gaat de combinatie schudden bij snel draaien. Misschien dat er te kwistig met de lijm is omgegaan bij het lijmen van de banden op de assemblage, of het rubber is niet overal even dik bij sommige exemplaren.

Ik gebruik een stukje achterophanging van een auto om het wiel op te testen, wat je ook kan doen is eerst alle wielen verwijderen, dan de auto aanzetten en wat gas geven. Voel hoe rustig de auto op je hang ligt, ook als je de toeren opvoert. Zet dan 1 voor 1 de wielen weer terug, en test steeds opnieuw. Als het goed is voel je geen tot nauwelijks verschil in trillingen als je gas geeft, maar heb je een wiel dat in onbalans is, dan zul je bij bepaalde toeren de ophanging aan die kant zien gaan schudden, en je voelt het ook.

Het kan ook met een tyre balancer, maar dat is een stukje specialistisch gereedschap wat niet iedereen in huis zal hebben.

Voordeel van goed gebalanceerde wielen is minder slijtage op de lagers en draagarmen, minder geluid bij hogere snelheid, en de transmissie zal ook soepeler lopen, waardoor de topsnelheid misschien nog wat hoger komt te liggen.


Verder tot nu toe geen rare dingen meer meegemaakt met de Minion. De vering blijft soepel, na de 2e keer lijmen blijft het klittenband nu voorlopig wel op het chassis zitten en qua rijden is het een fijn sturende auto, die relatief stil is. Het wisselen van de accu gaat ook erg vlot, 1 clipje loshalen, en je schuift er zo een nieuw pakket in. Behalve de wielen en andere genoemde puntjes, een zeer prettige auto.
 
"Voordeel van goed gebalanceerde wielen is minder slijtage op de lagers en draagarmen, minder geluid bij hogere snelheid, en de transmissie zal ook soepeler lopen, waardoor de topsnelheid misschien nog wat hoger komt te liggen."

In hoeverre is dit meetbaar?
Ik bedoel op een offroad veldje/baan is niks vlak, dus schudden en hobbelen doet de auto altijd, ook met 100% recht gelijmde banden.
Minder geluid?
Meer topsnelheid?
Top snelheid is niet belangrijk.
Of ie nu 65km/h rijdt of zelfs 75km/h bij Offroad is dat ondergeschikt aan het koppel om sommige sprongen te kunnen halen, de grip die je hebt op de ondergrond maar bovenal de stuurmanskunst van de rijder.

Dat wielen slingeren okay, hoeft ook niet altijd zo te zijn.
Echter als ik een set koop van € 35,00 per 4 stuks en ik leg die op een 1:8 auto en ga onbelast gasgeven met de auto omhoog denk je dat deze dan niet slingeren?
Echt wel hoor en weet je wat ik ervan merk op een offroad baan?
Helemaal niks... Ook al zijn de wielen kaarsrecht, maar de lagers een beetje versleten of een aandrijfas is niet 100% recht dan slingeren de wielen ook.
Maar ook al leg ik er een set op die ik helemaal balanceer, hoe denk je dat die er na een heat of training eruit zien?
Echt niet meer recht hoor!
Wat denk je dat wanneer je je wielen compleet hebt uitgebalanceert en je rijdt op wat losse of wat modderige ondergrond en dat komt in de binnenkant van je velg te zitten. Dat dan je wiel niet in onbalans raakt/is?
Kom op Indoorvlieger ga je accu's laden en maak plezier met je Minion, dat lijk je me te vergeten te doen.
Laat die wielen wat trillen/slingeren en ga ermee rijden.
Of de lagers en ophangingen daar zoveel meer van lijden dat je 1 sets per jaar meer nodig hebt betwijfel ik.
Ga de auto dan ook gebruiken waarvoor ie bedoeld is, offroad rijden.
Voor een harde weg of parkeerplaats kun je een Xray T4 of Schumacher MI5 aanschaffen.
En ja, dan ga je de onbalans wel voelen ja, maar in het off road gebeuren lang niet als wat jij ons wil doen geloven.
Ik durf best met jou wielen, indien ze zouden passen, wel 100km te gaan rijden en weet ik zeker dat er geen ophanging vanaf vliegt zoals jij beweert bij 80km/h.
Lagers etc bij offroad gebruik gaan zowiezo al geen lang leven mee en dien je uberhaupt op tijd te vervangen en schoon te spoelen.
ADVIES is dan ook: Ga rijden met die Minion en zorg dat je er plezier mee hebt.
Rij tot ie uit elkaar valt en maak 'm dan want de parts zijn niet al te duur.
Wil je dit niet neem er dan afscheid van.
Koop dan de auto of merk uit het verleden welke je naar volle tevredenheid hebt gereden in het verleden.
OF je gaat eens samen rijden waar ook bv Marcal aanwezig is en kijk hoe het er bij de wedstijdracer aan toe gaat. Dan zul je zien dat dáár waar het ergens omgaat er niet zoveel discussie is over een slingerend wiel, is dan hier op het forum.
Let wel ik wil geen enkel vooroordeel opwekken dat een wedstrijdrijder of basher of wie dan ook meer in waarde is dan wie dan ook met een RC auto.
Iedereen zijn pakkie als men maar lol heeft met zijn hobby, iets wat ik tot nu toe nog niet heb mogen lezen in je topics.
Relativeer en ga rijden...have fun with it !!!!
 
Verder tot nu toe geen rare dingen meer meegemaakt met de Minion. De vering blijft soepel, na de 2e keer lijmen blijft het klittenband nu voorlopig wel op het chassis zitten en qua rijden is het een fijn sturende auto, die relatief stil is. Het wisselen van de accu gaat ook erg vlot, 1 clipje loshalen, en je schuift er zo een nieuw pakket in. Behalve de wielen en andere genoemde puntjes, een zeer prettige auto.


Lijkt me toch dat ik dan wel plezier met de auto heb. ;)

Het is echt niet zo dat je alleen plezier kunt hebben als je totaal geen kritiek ergens op hebt. Dit is een review, en daarin mag (eigenlijk moet) de reviewer dingen aangeven wat hij sterke punten vindt van het te reviewen object, en wat hij of zij als minder geslaagd heeft ervaren. Met alleen "prima auto, rijdt lekker" heb je geen review, dat kun je van heel veel auto's zeggen. Mijn Lazer ZX-5 rijdt ook lekker, mijn LRP Twister ook. Maar het zijn totaal verschillende auto's qua opbouw, met elk hun sterkere en mindere kanten, waardoor ze lager of hoger op mijn persoonlijke ranglijst staan.

Voor een wedstrijdrijder zal het enige wat telt zijn, "hoe snel kom je er mee rond over de baan", en al zou de auto daarbij bij wijze van spreken rochelen als een paard dat de laatste adem uitblaast, dat zal de rijder in kwestie waarschijnlijk worst zijn, het gaat vooral om het resultaat. Ik kan me verplaatsen in dat standpunt, en dan begrijpen dat iets als onbalans in de wielen vanuit die optiek er niets/weinig toe doet. Een keer een jump waarbij je verkeerd neerkomt, en je velg is misschien daarna wel ovaal. Heb je misschien nog meer last van, en zoiets kan gebeuren in een wedstrijd. Het zou dan fijn zijn als er andersom ook begrip kan zijn voor een ander standpunt, waarbij het niet om competitie-rijden gaat. Dat mis ik toch een beetje in de reactie hierboven.

En op een hobbelige baan zul je het vast ook niet merken, maar ik rij niet alleen op terrein, ook op gladdere ondergrond. En daar merk ik het wel. En natuurlijk is een bugg primair voor offroad, maar als ik er ook elders mee wil rijden, mag dat dan niet? Advies is prima, maar ik verplicht niemand om zijn of haar wielen op beste balans uit te zoeken, andersom zou het dan ook niet zo mogen zijn dat iemand die dat wel wil, verplicht wordt om het zo te laten. Een extra auto voor de gladde baan is voor mij in meerdere opzichten niet handig, extra aanschaf, extra onderdelen nodig, en als ik onderweg een auto meeneem, om af en toe in de lunchpauze te rijden, dan moet ik al weer 2 auto's meenemen, afhankelijk van waar ik stop voor de lunch (in het bos is een buggy meer op zijn plek, maar op een vlakke parkeerplaats dan weer de "straatwagen") om altijd te kunnen rijden. Met een buggy kan ik overal uit de voeten, met 1 en dezelfde auto. Voor mij dus handiger.

Hoeveel het scheelt in slijtage, wielen die wel in balans zijn of niet, geen idee. Ik weet wel dat ik bij mijn auto's tot nu toe nog geen lager heb vervangen, en toch nog in prima conditie zijn. Ik dacht altijd dat wedstrijdwagens perfect getunede machines waren, omdat elke afwijking, hoe klein ook, het verschil kan maken tussen winst of verlies. Dat beeld moet ik blijkbaar bijstellen, het is allemaal wat "losser" geworden dan ik uit eerdere ervaring, van jaren geleden, heb gemerkt.

Een auto uit het verleden dagelijks gebruiken is geen optie. De enige auto die een net zo goed afgesloten transmissie heeft als de Minion is de Optima Mid, en onderdelen zijn daarvoor alleen nog via veilingsites en het 2e hands circuit te krijgen. Bovendien moet je hem dan wel ombouwen naar de Long Wheel Base versie, en eigenlijk de ophanging van de Lazer ZX-R/Sport erop zetten, voor betere wegligging.

De ZX-5 is qua handling op zich prima, maar heeft een volledig onbeschermd spur/pinion, waar je om de paar rondjes steentjes uit kunt schrapen, zelfs op een verharde ondergrond. Ik heb niet de skills om zelf een degelijk beschermkapje voor de tandwielen te ontwerpen en fabriceren, waardoor deze auto, ondanks verder vele sterke punten, niet mijn eerste keus auto is voor dagelijks gebruik. De LRP Blast heeft, als soort van kloon van de ZX-5, veel van de sterke punten van deze auto overgenomen, alleen is de transmissie wat "ruwer", meer speling, meer herrie. De Minion heeft een soepele, goed afgesloten transmissie, en handling die zich kan meten met de ZX-5 (of misschien op een circuit zelfs beter is) waardoor ik het een zeer geslaagde auto vind. En met goed zuiver lopende wielen erop, misschien wel de beste auto die ik tot nu toe gereden heb.
 
Ik dacht altijd dat wedstrijdwagens perfect getunede machines waren, omdat elke afwijking, hoe klein ook, het verschil kan maken tussen winst of verlies. Dat beeld moet ik blijkbaar bijstellen, het is allemaal wat "losser" geworden dan ik uit eerdere ervaring, van jaren geleden, heb gemerkt.

Wat je zegt klopt,maar dit is vooral te merken bij de onroad tapijtraces enz.
Kan mij zeker voorstellen dat dit bandenprobleem op een hobbelig zandcircuit voor offroad niet echt uitmaakt.Toch zijn dat ook redelijk getunede machines maar dan vooral op grip van de banden,veren,...
 
Back
Top