AC-3X stabilisatie systeem

Vandaag de Ridged kop samengesteld, en even gekeken wat nou uiteindelijk het gewichts voordeel is, nou dat valt niet tegen!!
alleen de kop geeft al een voordeel van 152 gram.

De 601 giro weegt 60 gram en zal tov de 20 gram die de AC-3X weegt ook nog een besparing geven van rond de 40 gram.

De Futaba 139DP (34 gram) ontvanger gaat ook nog vervangen worden door de Fasst R608FS met een gewicht van 9,3 gram

Totaal dus een besparing van rond de 216 gram:D

Ain't it a beauty!!

De meeste besparing zit in de kop, hij hoeft dus minder rond te slingeren.
Bovendien mis je straks de remmende werking van je paddles.
Ik denk dat je zult schrikken van het vermogen straks :D

Kun je gewoon je standaard bladen gebruiken ?

Omdat je nu het MFS (verdraagt geen voorloop) systeem niet meer gebruikt kan er in principe elk type blad op.

Omdat je nu het MFS (verdraagt geen voorloop) systeem niet meer gebruikt kan er in principe elk type blad op.

Klopt wel Mario, maar ik zou toch bladen met zo min mogelijk voorloop monteren. Mijn ervaringen en die van anderen, met V-Stabi, geven aan dat bladen met weinig tot geen voorloop het beste resultaat geven. Ik neem even aan dat dat voor AC-3X hetzelfde is. Maar het staat je natuurlijk vrij om er eens mee te experimenteren: het kan in elk geval geen kwaad. Ik ben overigens erg benieuwd naar je bevindingen met de AC-3X.

Dat idee had ik zelf ook Francis, ik denk ook dat het een erg zware belasting gaat worden voor de servo's als ik er bladen met voorloop op ga zetten.
Er is ook een nieuw setje bladen zonder voorloop onderweg van airTEC, iemand ervaring met deze bladen?

airTEC Kunststofftechnologie - Onlineshop
Masterblad HX L=690mm Symmetrisch rechts ohne Vorlauf

Laatst bewerkt:
AC-3X nog niet binnen!!, leuk hoor zo'n staking:bad-words:nu maar duimen dat hij vrijdag komt dan kan ik de heli tenminste meenemen naar de meeting in Dongen.

Wel alvast bezig geweest om de Fasst ontvanger in te bouwen, ik denk dat het zo wel goed zit.

Laatst bewerkt:
mooi mario , komt dat verticale rietje nou langs de boom supports en gaat ie dan daar nog aan vast ??
want waar zijn ze ? en die andere raakt je canopy niet ?
ik heb eens gelezen dat boomsuports het alleen doen indien ze gemonteerd zitten :] [flauw ik weet t ]

mooi mario , komt dat verticale rietje nou langs de boom supports en gaat ie dan daar nog aan vast ??
want waar zijn ze ? en die andere raakt je canopy niet ?
ik heb eens gelezen dat boomsuports het alleen doen indien ze gemonteerd zitten :] [flauw ik weet t ]

Hoi Ferry,

rietjes staan op zichzelf en zitten met seconden lijm vastgelijmd in het carbon, het geheel zit echt stevig.
De gene onder de canopy raakt deze wel maar wordt nog aan het einde voorzien van een stukje brandstof slang.

Gr,

Mario

Ja, ik wacht nu ook al 13 dagen op mijn DS760 !@#$$%&^*&
Hij was al op 18 april bij de custom inspection.

Hoi Ferry,

rietjes staan op zichzelf en zitten met seconden lijm vastgelijmd in het carbon, het geheel zit echt stevig.
De gene onder de canopy raakt deze wel maar wordt nog aan het einde voorzien van een stukje brandstof slang.

Gr,

Mario

hoi,,

zieet er goed uit, ben benieuwd hoe die gaat.. jammer dat we niet vergelijken kunnen met de NT. Ik ga mijn rotorkop nu ook maar eens bestellen voor op de NT. Ik wil alleen de oude MFS kop niet uit elkaar halen, dus zal een complete kop moeten bestellen..

groeten
Roel

hoi,,

zieet er goed uit, ben benieuwd hoe die gaat.. jammer dat we niet vergelijken kunnen met de NT. Ik ga mijn rotorkop nu ook maar eens bestellen voor op de NT. Ik wil alleen de oude MFS kop niet uit elkaar halen, dus zal een complete kop moeten bestellen..

groeten
Roel

Thanks Roel,

Zou inderdaad zonde zijn van die NT kop, die kan dan zo de vitrine in;)

Gr,

Mario

Zo eindelijk alles binnen!!

De Henseleit ridged kop spreekt voor zich denk ik, zie voorgaande foto's.
Wat nog wel het vermelden waard is dat de uiteindelijke ridged configuratie een klein beetje positieve delta 3 heeft, en uiteraard zijn alle passingen 100% en de kwaliteit is weer super.

Ok nu de AC-3X,

Mooi klein apparaat met een erg duidelijk high-res display wat ook op een mooie zomerdag erg goed afleesbaar is, en een gewicht van 26 gram met een kabelboom van 10cm.

In regelen,

Als eerste moeten alle mixer in de zender uitgeschakeld worden, servo trims en sub trims op 0 en een standaard H-1 swash instellen, vervolgens zorgen dat je via end-point in je zender een waarde krijgt van plus en min 100 in de AC-3X voor nick / roll / pitch en tail, gelijk kijken of de tail
de goede kant op gaat, de rest regel je in de AC-3X.

Servo framerate instellen, in mijn geval 200 voor de BLS 451 en de desbetreffende tail servo instellen.
In principe worden alle typen servo's ondersteund, maar hoe hoger de framerate des te hoger de uiteindelijke resolutie van het systeem wordt, ook nog even alle servo's uit trimmen via de AC-3X.
Nu gaan we kijken of alles de goede kant op gaat en passen dit evt aan, vervolgens kijken of alle giro's tegengesteld werken op de draai en kantel bewegingen, eventueel aanpassen.
Dan moet je nog controleren of de pirouette corrigeer functie de goede kant op werkt zo niet aanpassen.
Verder heb ik de mixer waardes uit de handleiding over genomen van de Acrobat Shark die de zelfde servo's gebruikt als in mijn heli.

De gain van het giro menu in je zender bepaald de gain van het totale systeem, en deze moet bij de eerste vlucht op 60% staan, ( standaard 100% en max 150% ) dit geeft een wat rustig reagerende heli, eventueel
kan je dus in je flight modes van je zender verschillende gain instellingen voor programeren, uiteraard kan je ook in de AC-3X elke functie nog fijntunen en evt uitslagen aanpassen, let wel dat grote uitslag aanpassingen
ten koste gaan van de resolutie, dus die kan je het beste hardware matig aanpassen!!

Twee uur later is dus in mijn geval alles ingeregeld, mede door de duidelijke handleiding en de duidelijke menu
structuur, en wat ook erg mee zat is dat de Henseleit ridged kop meteen de goede ratio heeft voor roll / nick tov de pitch, in mijn geval kom ik uit op +12,5 en - 11,5 graden en een roll / nick uitslag van 8 graden.

En nu vliegen!!

Maiden was op de meeting van Dongen, en ik moet eerlijk bekennen dat ik behoorlijk nerveus was.
Eerst rustig optoeren (NIET STUREN TERWIJL DE HELI NOG NIET LOS IS!!) en langzaam pitch geven, de heli komt los en hangt als de normaalste zaak van de wereld rustig op zo'n 1,5 meter, ik merk dus eigenlijk geen verschil met het hoeveren, wel wil de heli langzaam naar voren afglijden, (trimmen mag niet!!) maar niet verontrustend dus omhoog en vliegen, de heli vliegt gewoon strak door de lucht en voeld vertrouwd aan, wel wil hij nog steeds
heel rustig zijn neus naar beneden drukken, op de roll as blijft hij gewoon mooi recht hangen.
Ok landen en eerst maar eens een bakje koffie halen en rustig de beschrijving nog maar even door nemen om te kijken wat dit kan zijn, het enigste wat ik kan vinden is dat bij driften de tuimelschijf mechanis niet helemaal recht zou staan, controleren dus, maar deze staat dus kaars recht!!
Ik besluit om het hierbij te laten en ga verder vliegen met mijn andere heli's op deze toch wel bloedmooie dag.

De avond erna alles weer gecontroleerd, blijkt dat er nog een swash compensatie mixer in mijn zender actief is!! ja dat verklaart dus meteen alles, glad vergeten dat ik die mixer actief had.

Maar goed al met al toch een geslaagde maiden vindt ik, en nu maar wachten op het volgende mooie weekend.

Gr,
Mario

Proficiat.. netjes..

Het klinkt heel interresant,, we moeten dan toch een binnenkort afspreken en elkaar de de AC3X en de Vstabi eens samen doorlopen en dat vergelijken. Het zal in korte tijd ook op mijn NT komen dus des te beter ter vergelijk
(mijn MP is ook nog niet ingesteld, vliegt en vliegen laten, maar zeker nog niet goed ingesteld)

groeten

mooi mario.
maar je had dus afgelopen weekend al wel alles binnen/ingebouwd ?
die wil ik binnenkort in actie zien.
@r heliman , jy hebt de 3 assen versie nu up en running , toch ? moet je die met je pc programeren , en zo ja , is dat een eitje of een complete studie ?
en kunnen jullie veel vermogen winst merken of valt t mee ?
mvg ferry

Zaterdag de spullen van Jan binnen gekregen Ferry, en het vermogen heb
ik nog niet echt naar gekeken, motor staat ook nog aan de vette kant, maar ik heb daar alle vertrouwen in;)

De airTEC bladen zijn gisteren ook binnen gekomen, ze zien er goed uit en ze passen kwa kleurstelling erg mooi bij de heli.

Gr,

Mario

Back