AC-3X stabilisatie systeem

Als het moet kan ik ook wel continue flippen met een flybar hoor, geen probleem je moet alleen goed sturen, that's all ;-)

Dat het makkelijker gaat met flybarless systeem is logisch je hebt meer aerodynamisch vermogen en dus nek je de motor minder snel.

Goed wie wil weten hoe het allemaal werkt zo'n Bell-Hiller systeem op onze niet flybarless machines moet eeen keertje een theorie les bezoeken bij Flycam dan kan ik het je precies uitleggen. (ik weet het wat laat dat ik hierop reageer maar toch interessant om te vermelden)

Dan even de sprookjes over Flybarless. De heli gaat echt niet makkelijker vliegen, hij stuurt net zo als een flybar. Het "eerste" flybarless systeem hete niet voor niets virtual flybar (de V-stabi van nu) het is niets anders dan een elektronische variant van de wel bekende flybar. In plaats van een mechanische 2D gyroscoop (de flybar) heb je nu 2 een-dimensionale elektronische gyro's. Als je weet hoe een gyro werkt weet je ook dat de heli er niet ineens beter door gaat vliegen.

Uiteraard zit er wel een voordeel aan flybarless vliegen: meer aerodynamisch vermogen.
Doordat:
- De motor geen remkleppen (ofwel paddles) door de lucht hoeft te sjouwen
- De lucht waar de rotorbladen door draaien minder turbulent is (de luchtstroom wordt niet verstoord door de paddles) wat een groter rendement tot gevolg heeft.

Uiteraard is de mechanische setup ook veel schoner, wat weer minder speling tot gevolg heeft.

Goed hopelijk worden jullie er wat wijzer van en zo niet dan toch :-)

Greetz,

Michiel.

Hoi Michiel,

Misschien vindt je het wat om hier jou ervaringen te delen over het CSM flybarless systeem wat je gebruikt?

Gr,

Mario

Hallo,

Jammer genoeg kan ik een flybarless systeem zelf niet testen.
Sorry, maar ik kan echt niet geloven dat een flybarless systeem niet betere prestaties
neerlegt dan een flybar systeem.
Zoals gezegt is een flybar een mechanische stabilisatie en een flybarless een electronische.
Vroeger had je de Futaba 153BB mechanische gyro (voor de staart) en nu ssm gyro´s, het verschil is heel heel groot.
De flybar is een mechanisch systeem met vele bollinks (die weerstand bieden) en vele draaipunten die allemaal wat speling kunnen hebben.

Doe maar eens de volgende test: zet de heli aan (sticks in het midden) en pak een paddle beet met duim en wijsvinger aan de voor- en achterkant en probeer nu de paddle te verdraaien naar positief of negatief. 90% van de heli´s vertonen speling, waar dat zit doet er nu niet toe.

Bij een flybarless systeem is de speling tot een absoluut minimum (voor vele heli´s) terug te brengen. De ssm sensors zijn zo onzettend gevoelig dat deze een verandering veel eerder waarnemen zodat de heli wel stabiler moet zijn.

Het systeem moet je wel testen dus doe het volgende:
Breng de heli in de hoover met de neus in de wind, laat de heli stil hangen en daarna laat je de sticks los. Wat doet de heli? waarschijnlijk niet veel.
Nu draai je de heli 180° om met z´n staart in de wind, laat de heli stil hangen en nu weer
laat je de sticks los. (ALS JE HET DURFT!!!!!).
Doe deze zelfde test maar dan inverted. (voor diegene die het durft).

Een flybarless systeem zal in mijn ogen deze test veel beter moeten uitvoeren, als dit niet
het geval is zal men volgend jaar met een betere uitvoering komen. (marketing?).

Gr Frans.

Hallo,

Het systeem moet je wel testen dus doe het volgende:
Breng de heli in de hoover met de neus in de wind, laat de heli stil hangen en daarna laat je de sticks los. Wat doet de heli? waarschijnlijk niet veel.
Nu draai je de heli 180° om met z´n staart in de wind, laat de heli stil hangen en nu weer
laat je de sticks los. (ALS JE HET DURFT!!!!!).
Doe deze zelfde test maar dan inverted. (voor diegene die het durft).

Gr Frans.

In mijn geval lukt bovenstaande test nu prima Frans, op de inverted na dan:confused: , voorheen met de flybar zou ik dat echt gedaan hebben!!

En wat ook erg opvalt is dat ondanks dat de heli tijdens de hoover en het rechtuit vliegen erg stabiel en koersvast is, hij zich met alle gemak laat sturen alsof er 15 grams paddles op zitten

Gr,

Mario

Tuurlijk biedt een flybarless systeem voordelen!
Waarvoor zouden we het anders gebruiken :-)

Goed ik gebruik dus het CSM flybarless systeem zoals Mario al verklapte ;-)

Dit gebruik ik op een Synergy N9. Om een vergelijk te maken heb ik deze heli eerst met de standaard flybar gevlogen en dat vliegt erg goed en zeer strak. Vervolgens heb ik deze heli omgebouwd (iets waar je even voor moet gaan zitten omdat de meeste heli's de nodige aanpassingen nodig hebben alvorens goed te presteren met een flybarless systeem) en ben ik er mee gaan vliegen. Ik kan niet echt grote verschillen merken behalve dan de vermogens winst en de veel hogere rol snelheid die je kan halen.

Ik vindt het dus erg moeilijk om aan te geven wat nu precies het verschil is. Wel heb ik gemerkt dat het erg belangrijk is je heli ook echt geschikt te maken voor Flybarless. Zo is het belangrijk de hoofdas zo kort mogelijk te maken, bij mijn N9 heb ik de hoofdas zo'n 23mm verlaagt. Dit betekent een hogere stijfheid en is duidelijk merkbaar bij pitch-reversal manouevres zoals een pirouetting tic-toc. Eerst was dit figuur moeilijk te vliegen (moeilijker als met conventionele flybar), na het verkorten van de hoofdas volgt de heli veel beter en is het figuur makkelijker te vliegen dan voordat ik de hoofdas verkorte.

Dat het systeem stabieler is, is denk ik waar. Het is van nature stabieler dan een conventionele flybar. Hieraan moet je in het begin het meeste wennen, bijvoorbeeld een inverted pirouetting figure of 8 is in het begin lastiger omdat je meer moet sturen dan bij een conventionele flybar. Deze heeft de neiging mee te gaan in de circel als je hem eenmaal hebt ingezet. Een flybarless systeem heeft dit niet en moet je dus meer meesturen om een nette cirkel te vliegen.

Dit is in het kort hoe ik het ervaren heb en geloof me je gaat er echt niet beter door vliegen. Maar als je al een aardig stukje kan vliegen kan je het systeem wel gebruiken om je heli nog beter te laten vliegen...

Greetz,

Michiel.

@ Mario,
Jou heli´s (henselheits) zijn van het niveau dat je dit lukt en ook hoe je de heli bouwt.
Met een raptor 50 (en 15 gr paddles) zal het lastiger worden.
Vele heli´s hebben met 15 gram paddles niet zo´n goede rechtuit stabiliteit.
flybarless bied dus 2 in één.

@ Michiel,
Dat verrast mij een beetje om de hoofdas (12mm toch?) korter te maken, de rede is mij duidelijk.
Maar met een korte hoofdas verlies je hoover stabiliteit (in de F3C zijn er die hem juist
langer maken i.d.). Dat jou N9 in de hoover/ vliegen nog steeds stabiel is bewijst dus dat het
systeem zeer goed werkt.
Het goed bouwen van een heli geld altijd, zelfs de allerduurste heli vliegt prut als je hem niet goed bouwt.

Van mij nog een vraag aan jullie, als je de heli beet pakt en deze dan voorover duwt zie je dan dat de tuimelschijf (door het systeem) tegenstuurt?.

Gr Frans.

@
Van mij nog een vraag aan jullie, als je de heli beet pakt en deze dan voorover duwt zie je dan dat de tuimelschijf (door het systeem) tegenstuurt?.

Gr Frans.

Frans, de tuimelschijf reageert het zelfde als een staart giro op heading hold, met één verschil dat de tuimelschijf weer langzaam naar neutraal terug kruipt als je de schuine stand van de heli vast houdt.
Het is ook zo dat als je voorover nickt en je stick langzaam los laat de tuimelschijf een paar seconden licht voorover blijft staan, als je binnen deze tijd de heli 180 graden draait om de rotor-as gaat de tuimelschijf achterover staan, de tuimelschijf blijft dus tijdens het vliegen zijn schuine stand houden tov de vliegrichting terwijl de heli aan het pirouetten is.

Gr,

Mario

Zoals Mario al zegt de tuimelschijf stuurt ongewenste bewegingen tegen zoals je dit gewent bent van de staart gyro.

Wat Mario beschrijft dat de tuimelschijf langzaam terug komt naar neutraal na een stuurbeweging klopt ook. Echter dit wanneer je "decay" (CSM term) insteld. Ik kan er voor kiezen om 0 sec. Decay in te stellen de gyro blijft dan net zoals een HH gyro staan en gaat niet terug naar neutraal. In deze stand heb ik nog nooit geprobeert te vliegen omdat dit wel een heel ander stuurbeeld geeft. Een klein beetje decay geeft de response (zo goed als) die je gewent bent, maar je kan bij het CSM systeem (niet bij AC-3X???) dus ook in "full HH" vliegen.

Greetz,

Michiel.

Hoi Michiel,

Ik neem aan dat je bedoeld met full heading-hold dat een gekozen vlieg richting of hoek voortgezet wordt op het moment dat je de stick's los zou laten? zo werkt het bij de AC-3X iig wel, uiteraard is dit instelbaar vanaf 25% tot 150% , een lage waarde is meer bedoeld voor grote schaal heli's (smooth vlieggedrag), hoger wordt het uiteraard strakker, maar te hoog geeft een over corrigerend vlieggedrag (schokkerig), de bedoeling is (in mijn geval) om de waarde zo hoog mogenlijk te zetten zonder een schokkerig vliegbeeld te krijgen.
Ook is het zo dat het rollen en nicken een vaste rate heeft afhankelijk van de stick stand.

Dat bij de AC-3X de tuimelschijf langzaam weer terug komt in de neutraal positie als de heli stil staat komt omdat het systeem een reactie verwacht van de desbetreffende giro, krijgt hij dat niet gaat de AC-3X er van uit dat de heli stil staat en zal langzaam alles weer neutraal zetten, wel zo veilig bij het opstijgen;)

Gr,

Mario

Even een update,

De MP-XL-V91 met de AC-3X bevalt zo goed dat hij er een broertje bij gaat krijgen:D

Gr,

Mario

vette actie mario!!!!
was ie gelijk leverbaar ?
laurens wat voor neefje ?
mvg ferry [die zich al beter voelt over zn eigen uitgaven dit jaar:] ]

Ook een AC3X, die ziet er naar mijn mening het beste uit qua wat hij kan en hoe je hem programmeert. De fury is al 95% omgebouwd, ik moet alleen nog een swashdriver hebben.

Hoi,

Mijn NT is nu voorzietn van Vstabi, en Hetron controler die mijn 2s lipo naar 5,8Volt omzet.. Hoop de NT dan dit weekend ook te kunnen testen.

De MP vliegt echt GEWELDIG, hoop dat ik hetzelfde kan gaan zeggen over de NT, maar daar twijfel ik niet aan. (trouwens ik vlieg V-stabi)

groeten

vette actie mario!!!!
was ie gelijk leverbaar ?
laurens wat voor neefje ?
mvg ferry [die zich al beter voelt over zn eigen uitgaven dit jaar:] ]

Hoi Ferry,

MP-XL is voorradig:D
AC-3X helaas door dat meer mensen hem hebben ontdekt
5 weken levertijd:(

Gr,

Mario

Ik begin dit Flybarless ook wel interessant te vinden, de AC-3X is dus tevens je gyro nietwaar?

Back