Academy Atlas 540 met kapot tandwiel: de opties

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door geulwijk, 21 sep 2020.

  1. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Nou beste kapiteins, afgelopen week eindelijk tijd gehad om de nieuwe motor in te bouwen. En om een proefvaart te maken. Hij is mooi stil met de directe aandrijving. Alleen gaat hij niet zo snel.. Achteruit lijkt het motortje meer toeren te maken. Nu lees ik terug dat de snelheidsregelaar in de achteruitstand 50% vermogen geeft. Dat geeft dus hoop :)
    Ik hou jullie op de hoogte.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als de motor achteruit meer toeren maakt dan zitten de draden naar de motor niet goed. 2 van de 3 omwisselen en het kanaal van de motor op de zender "reversen". Dat is de draairichting omkeren. Daarna heb je vooruit meer power. Bij een eventuele noodstop dan wel minder snel! Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  3. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Okee, opgelost. Hij vaart nu weer zoals vanouds! Nou ja, zonder tandwielen en dus met een hoop minder lawaai. Het neusje komt mooi uit het water en hij gaat voor mij snel genoeg. Jullie zullen erbij in slaap vallen ;-)
    Een heel klein stukje film om te laten zien wat dankzij jullie hulp is bereikt:
     
    Herby63 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Da's toch een prachtige schaalsnelheid? Niks mis mee!

    Je zou nog eens kritisch naar de uitlijning van motor en schroefas kunnen kijken, of controleren of de schroefas wel recht is, want super stil zou ik het niet willen noemen, het klinkt of er ergens onbalans in zit.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Klinkt als een aandrijving die niet goed is uitgelijnd. Heb nog even naar de foto's aan het begin gekeken en het lijkt me een flexibele as, die vanuit de askoker recht naar de motor gaat. Zou er een vaste as met cardankoppeling (= dubbele kruiskoppeling) in kunnen? Dan is de uitlijning minder kritisch, heb je minder lawaai, vermogensverlies en slijtage. De askoker opvullen met uierzalf en dan de as erin. Kijk maar of dat te fixen is. Gr. Klaas.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Het lijkt me dat bij de beste oplossing om geluid tegen te gaan, de motor vast aan de as bevestigd zou moeten zijn, in een vaste constructie dus, en dat als geheel in te bouwen. Het gaat voor mij nu te ver om dat te bouwen en het zou de boot nog minder origineel maken. De romp is vrij flexibel, dus ik heb wel een cardankoppeling toegepast en de motor hangt enigszins flexibel in een eenvoudige constructie. Je voelt 'm niet vibreren en wanneer je 'm wat beweegt, veranderd het geluid niet. Het voelt en klinkt dus niet slecht. De lichte structuur van de romp is ook nogal een klankkast, bekleden met geluiddempend materiaal scheelt daarom ook niet veel. Ik denk ook dat het filmpje wat geluid betreft een wat vertekende indruk geeft, maar inderdaad, ietsje stiller zou hij van mij nog wel mogen zijn.
     
  7. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Maar stel dat ik 'm nu nog net even ietsje sneller zou willen laten varen, wordt het dan een ander motortje of een andere schroef? Motortje is nu een 1120kv.
     
  8. Schippertje1978

    Schippertje1978

    Lid geworden:
    9 jun 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Franeker(Frl)
    Leuk topic om te lezen, heb er hier ook nog 1 staan, ooit aan begonnen maar nog nooit helemaal afgemaakt daar ik toch van de werkschepen ben :)
    Is ondertussen wel een beetje stoffig geworden...
    thumbnail_IMG_5774.jpg

    thumbnail_IMG_5776.jpg
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als het mijn bootje zou zijn begon ik de aandrijflijn te optimaliseren. Hoe, dat heb ik hierboven aangegeven. Als je dan een mooi vaarbeeld hebt zou dat voldoende moeten zijn. In wezen geeft pompebled dat al aan. Hij is ook een expert op het gebied van snelle boten en zou je kunnen adviseren als je sneller wilt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Je zou een 1500Kv bestellen toch?
    Met 1120 Kv onder last kom je nét aan 6500 toeren, terwijl ik 10.000 voorstelde...

    Als er niks warm wordt en de NiMH kan de stroom leveren, is de eenvoudigste stap een grotere prop, of dezelfde maat met méér spoed.
    In de racerij voeg je een cel toe om sneller te gaan, maar je hebt al een 6 cellige NiMH, 7 cellige packs zijn er wel, maar kosten met €5,00 per cel een 'vermogen', vergeleken met wat je uit een Lipo kunt halen.

    Groeten, Jan.
     
  11. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Ietsie meer voltage en klaar ben je
     
  12. geulwijk

    geulwijk

    Lid geworden:
    21 sep 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Nederland
    Aha, reserveonderdelen!
    Met in gedachten dat ik het bootje meer voor de heb heb en er zelden mee zal gaan varen, is de aandrijflijn prima wat mij betreft, zeker omdat ik de boot voor het oog zo origineel mogelijk wil houden. Ja, meer voltage, maar dan past het accupack niet meer en moet ik daar gaan aanpassen. Om de schroef ook nog even origineel te houden heb ik nu de 1500KV besteld. Ja, die had ik ook meteen kunnen bestellen maar ik wilde nog ruimte hebben voor verbetering ;-)
    Bedankt weer voor jullie adviezen, ik ik houd jullie op de hoogte.
     

Deel Deze Pagina