Academy Atlas 540 met kapot tandwiel: de opties

Nou beste kapiteins, afgelopen week eindelijk tijd gehad om de nieuwe motor in te bouwen. En om een proefvaart te maken. Hij is mooi stil met de directe aandrijving. Alleen gaat hij niet zo snel.. Achteruit lijkt het motortje meer toeren te maken. Nu lees ik terug dat de snelheidsregelaar in de achteruitstand 50% vermogen geeft. Dat geeft dus hoop :-)
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Als de motor achteruit meer toeren maakt dan zitten de draden naar de motor niet goed. 2 van de 3 omwisselen en het kanaal van de motor op de zender "reversen". Dat is de draairichting omkeren. Daarna heb je vooruit meer power. Bij een eventuele noodstop dan wel minder snel! Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Okee, opgelost. Hij vaart nu weer zoals vanouds! Nou ja, zonder tandwielen en dus met een hoop minder lawaai. Het neusje komt mooi uit het water en hij gaat voor mij snel genoeg. Jullie zullen erbij in slaap vallen ;-)
Een heel klein stukje film om te laten zien wat dankzij jullie hulp is bereikt:
 
Da's toch een prachtige schaalsnelheid? Niks mis mee!

Je zou nog eens kritisch naar de uitlijning van motor en schroefas kunnen kijken, of controleren of de schroefas wel recht is, want super stil zou ik het niet willen noemen, het klinkt of er ergens onbalans in zit.

Groeten, Jan.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Klinkt als een aandrijving die niet goed is uitgelijnd. Heb nog even naar de foto's aan het begin gekeken en het lijkt me een flexibele as, die vanuit de askoker recht naar de motor gaat. Zou er een vaste as met cardankoppeling (= dubbele kruiskoppeling) in kunnen? Dan is de uitlijning minder kritisch, heb je minder lawaai, vermogensverlies en slijtage. De askoker opvullen met uierzalf en dan de as erin. Kijk maar of dat te fixen is. Gr. Klaas.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Het lijkt me dat bij de beste oplossing om geluid tegen te gaan, de motor vast aan de as bevestigd zou moeten zijn, in een vaste constructie dus, en dat als geheel in te bouwen. Het gaat voor mij nu te ver om dat te bouwen en het zou de boot nog minder origineel maken. De romp is vrij flexibel, dus ik heb wel een cardankoppeling toegepast en de motor hangt enigszins flexibel in een eenvoudige constructie. Je voelt 'm niet vibreren en wanneer je 'm wat beweegt, veranderd het geluid niet. Het voelt en klinkt dus niet slecht. De lichte structuur van de romp is ook nogal een klankkast, bekleden met geluiddempend materiaal scheelt daarom ook niet veel. Ik denk ook dat het filmpje wat geluid betreft een wat vertekende indruk geeft, maar inderdaad, ietsje stiller zou hij van mij nog wel mogen zijn.
 
Maar stel dat ik 'm nu nog net even ietsje sneller zou willen laten varen, wordt het dan een ander motortje of een andere schroef? Motortje is nu een 1120kv.
 
Leuk topic om te lezen, heb er hier ook nog 1 staan, ooit aan begonnen maar nog nooit helemaal afgemaakt daar ik toch van de werkschepen ben :)
Is ondertussen wel een beetje stoffig geworden...
thumbnail_IMG_5774.jpg


thumbnail_IMG_5776.jpg
 
Als het mijn bootje zou zijn begon ik de aandrijflijn te optimaliseren. Hoe, dat heb ik hierboven aangegeven. Als je dan een mooi vaarbeeld hebt zou dat voldoende moeten zijn. In wezen geeft pompebled dat al aan. Hij is ook een expert op het gebied van snelle boten en zou je kunnen adviseren als je sneller wilt. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Maar stel dat ik 'm nu nog net even ietsje sneller zou willen laten varen, wordt het dan een ander motortje of een andere schroef? Motortje is nu een 1120kv.
Je zou een 1500Kv bestellen toch?
Met 1120 Kv onder last kom je nét aan 6500 toeren, terwijl ik 10.000 voorstelde...

Als er niks warm wordt en de NiMH kan de stroom leveren, is de eenvoudigste stap een grotere prop, of dezelfde maat met méér spoed.
In de racerij voeg je een cel toe om sneller te gaan, maar je hebt al een 6 cellige NiMH, 7 cellige packs zijn er wel, maar kosten met €5,00 per cel een 'vermogen', vergeleken met wat je uit een Lipo kunt halen.

Groeten, Jan.
 
Aha, reserveonderdelen!
Met in gedachten dat ik het bootje meer voor de heb heb en er zelden mee zal gaan varen, is de aandrijflijn prima wat mij betreft, zeker omdat ik de boot voor het oog zo origineel mogelijk wil houden. Ja, meer voltage, maar dan past het accupack niet meer en moet ik daar gaan aanpassen. Om de schroef ook nog even origineel te houden heb ik nu de 1500KV besteld. Ja, die had ik ook meteen kunnen bestellen maar ik wilde nog ruimte hebben voor verbetering ;-)
Bedankt weer voor jullie adviezen, ik ik houd jullie op de hoogte.
 
Jemig wat vliegt de tijd, de boot stond alweer 4 jaar te verstoffen nadat ik het 1120KV motortje heel eigenwijs (maar vooral omdat ik altijd zelf wil ervaren wat nou het verschil is) had vervangen voor een 1500KV. Eindelijk deze week een proefvaart gemaakt. Sja, ik voel me als volwassen man toch niet zo op mijn gemak met zo'n stukje speelgoed in de openbare vijver, en ik heb geen kinderen die ik als excuus kan meenemen, vandaar dat het zo lang heeft geduurd..

De boot is niet sneller en de neus komt niet zoveel uit het water uit als met de 1120KV. Daarnaast klinkt het alsof de motor wel sneller wil, maar vanaf een bepaalde vermogensvraag wordt geknepen. Ik ben benieuwd wat dat is: is het een beveiliging van de snelheidsregelaar omdat de motor overbelast raakt vanwege een te snelle schroef? Of omdat de spanning van de NiMh accu teveel terugloopt?

Wat nu, als ik de boot toch ietsje sneller zou willen laten varen? Een andere schroef om de boel te optimaliseren, maar welke? Of zal ik eerst eens een tweede NiMh-accu aansluiten, voor meer vermogen, of een accu met een hoger voltage zoals eerder getipt? Of om gewicht te besparen een Lipo kopen? Dat laatste is ook weer zo wat, omdat ik maar zelden met de boot vaar.

Bij de motor zit een mooi schema, met advies van schroef. Maar hoe zit dat nou precies met die verhouding van toeren, vermogen en spoed? En wat betekent het als een schroef, zoals in het schema staat aangegeven, de prop 9x6 of 7x3 is?

Bedankt alvast weer voor jullie hulp :)

Scan 1.jpeg
 
De propmaat die wordt aangegeven is voor vliegtuigen. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Vincent, Het kan geen kwaad om je wat meer in de materie te gaan verdiepen. In wezen zijn deze brushless buitenlopers vliegtuigmotoren en de propellers waarnaar wordt verwezen dan ook om lucht te verplaatsen. Ergens las ik dat de 1500 K motor niet meer snelheid gaf. Best mogelijk dat de Nimh accu dan het gevraagde vermogen niet kan leveren en zogezegd "inkakt" en de spanning te ver inzakt. Met Lipo's zal dat verschijnsel er niet zijn, maar dan komen we terug bij Jan zijn advies om niet te hard te willen. In wezen is je bootje een soort halfglijder. Het achterschip heeft geen scherpe knik tussen bodem en spiegel en laat daardoor het water niet goed los. Ga je met grof geweld toch proberen harder te varen dan wordt het bootje instabiel en is je mooie vaargedrag weg. In wezen stook je dan een hoop energie op en je hebt een zenuwachtig varende boot, die voortdurend uit zijn eigen golfdal probeert te klimmen. Kan me voorstellen dat je harder wilt, maar bouw of koop dan een boot die daarvoor is gemaakt. Die komt zonder moeite in plané en dan loopt het stroomverbruik hard terug. Succes ermee en veel vaarplezier gewenst. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top