Jemig wat vliegt de tijd, de boot stond alweer 4 jaar te verstoffen nadat ik het 1120KV motortje heel eigenwijs (maar vooral omdat ik altijd zelf wil ervaren wat nou het verschil is) had vervangen voor een 1500KV. Eindelijk deze week een proefvaart gemaakt. Sja, ik voel me als volwassen man toch niet zo op mijn gemak met zo'n stukje speelgoed in de openbare vijver, en ik heb geen kinderen die ik als excuus kan meenemen, vandaar dat het zo lang heeft geduurd..
De boot is niet sneller en de neus komt niet zoveel uit het water uit als met de 1120KV. Daarnaast klinkt het alsof de motor wel sneller wil, maar vanaf een bepaalde vermogensvraag wordt geknepen. Ik ben benieuwd wat dat is: is het een beveiliging van de snelheidsregelaar omdat de motor overbelast raakt vanwege een te snelle schroef? Of omdat de spanning van de NiMh accu teveel terugloopt?
Wat nu, als ik de boot toch ietsje sneller zou willen laten varen? Een andere schroef om de boel te optimaliseren, maar welke? Of zal ik eerst eens een tweede NiMh-accu aansluiten, voor meer vermogen, of een accu met een hoger voltage zoals eerder getipt? Of om gewicht te besparen een Lipo kopen? Dat laatste is ook weer zo wat, omdat ik maar zelden met de boot vaar.
Bij de motor zit een mooi schema, met advies van schroef. Maar hoe zit dat nou precies met die verhouding van toeren, vermogen en spoed? En wat betekent het als een schroef, zoals in het schema staat aangegeven, de prop 9x6 of 7x3 is?
Bedankt alvast weer voor jullie hulp