Accu aansluiting

Hallo dames en heren,
Ik moet mn accu,s aan gaan sluiten, maar weet eigelijk niet welke stekker ik daar voor moet kopen.
Ik heb 2 kv600 brusles motoren in mn boot liggen, en naar verluid trekken die nogal wat.
Nu heb ik 5 accu,s 12 volt in een bak die ik in en uit mn boot moet nemen bij gaan varen en stoppen, dit ivm het gewicht. Nu zoek ik een stekker aansluiting die maar op 1 manier in elkaar past, om het accupakket aan het boordnet aan te sluiten, en die nogal wat ampere kan hebben. Dit zijn de accu,s. Iemand een idee?
IMG-20200709-WA0004.jpeg
IMG-20200709-WA0018.jpeg


Grt peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo dames en heren,
...en naar verluid trekken die nogal wat...
....en die nogal wat ampere kan hebben...

Iemand een idee?

Ik heb daar naar verluidt nogal geen idee ;)

2 kv600 motoren? Kv zegt niets over vermogen.
Wat voor motoren zijn het? En over wat voor boot hebben we het? Gezien de accu vast geen speedboot :D
Wat voor regelaars gebruik je?
 
De XT60 is een idiotproof stekker en kan makkelijk de stromen aan die jij nodig hebt
Je kan ook gewoon 4 of 6mm goudcontacten gebruiken, als je aan accukant de plus een vrouwtje maakt en de min een mannetje kan er nooit wat fout gaan.
De 4mm goudcontacten kunnen 80A aan en de goede 6mm 400A
Zo doen wij dat al jaren.
En het maakt dan ook niet uit welke regelaars of motoren je hebt, dat zit allemaal achter die stekker.
Ik zou alleen wel die schuifstekkers die op de accu's horen vervangen door alles vast te solderen met siliconendraad van minimaal 2,5mm en dan ook zo kort mogelijke verbindingen.

GJ
 
Waarom zou je antispark willen?
Altijd zo'n onzin gevonden, vonken trekken is toch mooi!

GJ
 
  • Like
Reactions: jve
Helikoper@
Gaat om een sleper van 183 cm lang, zware jonge dus :D
20200703_195745.jpg

Het zijn de xt60 stekkers geworden, met dank voor de tips :)
Grt peter.
 
Je hebt 7Ah accu's in serie, dus 35Ah totaal?
Dan zal je stroom hooguit 35A zijn gok ik dus dan heb je zat aan de XT60.

GJ
 
Het is 5x parallel, dus er moet een relais tussen komen anders verbrand mijn schakelaar.
Die is max 35 amp.
Grt peter
 
Ja ik ben wakker maar schreef het verkeerd op, had nog geen koffie gehad..
Ik zeg toch, 35Ah in totaal dus de uitkomst is goed.
Een schip werkt bijna altijd 0p 12V, nooit op 60.

En waarom een relais?
Weet je hoeveel stroom je gaat schakelen dan?
Een gemiddelde schakelaar kan 10A aan.

GJ
 
Nadat ik de gesmolten deans stekkers een beethe beu was op mijn buggies ben ik meteen naar xt90 overgestapt. Wellicht overkill. Maar iets groter, wat makkelijker in gebruik. Ook voor eenhandigen zoals ik. Heel tevreden over. Wel kloeke soldeerbout voor nodig.
 
Peter, als je in je boot tegelijkertijd 35 ampere trekt zou ik wel eens willen weten wat er allemaal gelijk aan staat.
maar met 35 ampere kun je wel een tijdje varen.
groet Piet
 
Waarom zou je antispark willen?
Altijd zo'n onzin gevonden, vonken trekken is toch mooi!

Naast dat de elco's flinke stroomstoten krijgen en ook schade kunnen oplopen wil je niet dat de stekkers zelf inbranden, daardoor gaan ze een slecht contact krijgen.
 
Piet@
Dit zijn de specs van mijn motoren, die kunnen dus best wat trekken belast.
Batterij: 3 ~ 4 Cell /11.1~14.8V
RPM: 770kv
Max stroom: 42A
Geen belasting stroom: 10V / 2.4A
Huidige capaciteit: 55A / 15sec
Inwendige weerstand: 0,02 ohm
Gewicht: 212g (zonder connectors)
Diameter van de schacht: 5mm
Afmetingen: 72x42mm

Vandaar dat ik met relais ga werken, een schakelaar verbrand bij dit soort stromen.
Verder boord verlichting met geluidskaart. Kraan, brandspuiten, lieren en tig servo,s.
En natuurlijk gaat dit niet allemaal gelijk aan, maar lust nogal wat.
Grt peter.
 
Zolang je niets gemeten hebt zeggen al die gegevens helemaal niets.
Max stroom motor... ja kan, maar wat trekt ie met jouw schroeven?
Dus als jij 2 van dit soort motoren volgas aanzet dan zou ie max 84A trekken, dan zijn je accu's binnen 20 minuten plat.
Als je een amperemeter hebt zou ik die er voor de lol eens tussen zetten, ik denk dat je per motor nog niet eens op 10-15 Ampere komt.

GJ
 
Tja die bezit ik niet zo,n zware amp meter, bij varen zal het uitweizen. Ik kan natuurlijk bij eerste vaart er een volt meter op aan sluiten en die op dek parkeren. Tijd klokken en volts.
Grt peter.
 
volgens mij is die 42A de blokkeerstroom, en dat zal je normaal nooit krijgen.
je zegt het zelf al, bij 10V 2,4 A, het zal dan misschien bij vollast, (ligt aan de grote van de schroeven) maar 5A zijn.
maar sommige multimeters gaan bij A meting tot 10A dus als iemand in de buurt, of je zelf, zo'n
succes verder.
groet Piet
 
Volts klokken heeft geen zin.
Je moet het aantal amperes weten.
Je kan een shunt kopen, dan kan je wel volts meten.

GJ
 
Back
Top