Ik had in de camper een 2,5 jaar oude AMG accu die zo dood als een pier was (bij tweedehands aankoop).
Vorige eigenaar had natuurlijk niets fout gedaan.
Wat onderzoek gedaan en volgens mij kwam dat doordat die altijd parallel met de startaccu geladen is (natte lood accu)
Er zijn verschillende laadprogamma's voor natte lood, gel lood en AGM lood accu.
Parallel laden kan dus in feite niet
Euwige probleem in een camper, ik laad op 3 manieren nu, motordynamo (extra groot met scheidingsdiodes), 230volt lader en zonnepanelen.
Zonnepanelen staan normaal alleen op de woon accu, maar ik kan handmatig verbinden.
Je wil dat de 3 laadmethodes voor alle accu's werken. en dat kan alleen als je gelijksoortige accu's hebt.
In mijn oude camper had ik 1 start accu en 2 woon tractie accu's (2x80 Ah), gingen 10 jaar mee, geen problemen.
Voor de nieuwe camper dus de keus:
- 1 nieuwe AMG accu
- 2 nieuwe tractie accu's (gelijke prijs, maar meer capaciteit, dus half zo vaak bijladen in de winter)
- 1 nieuwe tractie accu met zonnepaneel (gelijke prijs, en ik hoopte dat ik dan helemaal niet meer hoefde bij te laden)
Voor de laatste oplossing gekozen.
Bij de grootste camper specialist (de Wit in Schijndel) een zonnepaneel gekocht, omvormer laten programmeren voor loodaccu (standaard programma is AGM accu).
Zeker niet de goedkoopste gekocht, maar ook niet de duurste.
Om precies te zijn Victron bluesolar 100 met de Victron PWM-pro 10
Testrapport van de zonnepanelen leerd dat die maximaal 5,5 amp leveren bij 18 volt in het Lab.
Laad netjes tot 14,1 volt als het zonnig is, maar in de winter dus niet.
Groeten Willem