Hoi allemaal,
om nog even mijn ervaringen met de DragonFly die ik voor weinig bij via ebay bij HobbyJapan2000 heb gekocht.
Allereerst heb ik veel problemen gehad. Aanvankelijk de module terug moeten sturen voor eigen kosten, bleek het uiteindelijk een defecte potmeter in de zender te zijn. De zender dus voor eigen rekening terug gestuurd, krijg ik een Mode 1 zender ipv een Mode 2 zender terug. Nu is dat bij Futaba een kwestie van even de aanloop en de veerkracht omzetten. Zoniet bij dit low budget speelgoed: de stuureenheid moet echt volledig uit elkaar om te kunnen ombouwen, iets wat dus echt niet de bedoeling is.
Maar ja, uiteindelijk kon ik er dan toch mee gaan vliegen. Met de standaard accu heb je ongeveer 2,5 minuut echt vermogen om te kunnen vliegen, daarna blijft het een beetje huppelen op 30 CM hoogte (zoals alle heli's op de NiCD accu's). Maar wat een onbalans zeg. Het enige wat helpt is de rotorbladen zo strak aanschroeven en zoveel mogelijk in evenwicht stellen alvorens te starten. Als de bladen te los staan, dan raakt de heli zo in onbalans dat het apparaat al erger begint te schudden, dermate erg dat het niet meer in de lucht te houden is. Heel gek, aan de ene kant ziet het er gelikt uit, lagertjes, metalen pinion, flight bar weights, maar aan de andere kant, die rotorbladen, allemaal erg plastic en die electronica, geeft op het oog weinig vertrouwen.
Als ik het met mijn Piccolootje vergelijk, dat vliegt dan in ene een stuk beter. De Dragonfly houd wat mij betreft het midden tussen de Piccolo enerzijds en het Nikko Speelgoed van het Jaar helietje anderzijds: De Dragonfly vliegt itt het Nikko apparaat wel echt, maar is qua vliegeigenschappen en kwalitatief vergeleken met de Piccolo echt van een bedroevend niveau.
Maar eerlijk is eerlijk, de complete Dragonfly kit kost slechts de helft of misschien wel minder dan de Piccolo kit. Aan de ene kant voor de beginner leuk, aan de andere kant weet ik niet of het voor een beginner nou zo makkelijk is om de Dragonfly netjes vliegend te krijgen.
Maar ja, nadat het staartmotortje stuk was er ook maar meteen een DD opgezet. En dan wordt het tijd voor een dikkere accu natuurlijk. 2,5 minuut is niet leuk genoeg.
Toen onstond dus mijn grootste ongenoegen: de electronica werkt op 8,4 V. De standaard accu is prut, dus het is een 2S lipo pack geprobeerd....geen power....dus vervolgens een 3S pack geprobeerd...... voldoende power....echter niet lang...
Het 3S pack is dus waarschijnlijk toch te veel geweest voor de goedkope electronica.
Dus ik heb er wel een beetje de balen van van die zogenaamd goedkope Dragonfly. In mijn geval was goedkoop toch duurkoop.....
By the way, weet iemand een goedkopere oplossing dan de aanschaf van een Piccoboard om deze heli alsnog in de lucht te krijgen?
Mvg,
Ronald.