accuboormachine motor

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Anonymous, 17 nov 2003.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo
    de lengte is 16 cm en de doormater is 10 cm
    ik draai die met een vertraging van 1 op 3
    en met een prop van 190 vierblad

    daar trek ik 1 amp mee en je moet snel wandelen om de boot bij te houden
    het is wel een sleepboot geen speed boot


    sportieve groeten raf
    http://www.geocities.com/janssensraf/hengelhoef/
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Yorky,

    Het piepen wat jij hoort zou uit de regelaar kunnen komen. Sommige regelaars regelen met een taktfrequentie van 3Khz. Dit geeft een constante toon van 3Khz, die bij de ene regelaar een stuk luider is als de andere. (bij de eerste dubbeldekkertreinen hoorde je ook van dit soort tonen) Het klopt dat het geluid dan uit de motor komt.

    Ronald: Als ik het goed lees gaat het hier over niet planerende schepen. Een aandrijving met 10á20.000rpm is dan niet erg geschikt. Een schroefje wat bij 7km/hr 20.000 rpm draait staat in z'n eigen sop rond te malen. Om tot een goed resultaat te komen zou je een vertraging moeten toepassen, nadeel is het lawaai wat een vertraging maakt. (Plus dat zo'n vertraging meer kost dan een aanjagermotortje dat een beter resultaat oplevert)

    Gerben
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo

    een vertraging maakt geen lawaai
    als je een tandriem overbrenging maakt

    een riem is heel stil hoor die hoor je niet
    tandwielen ja dat is een hoop ellende en lawaai
    maar de riemen die in buggy wagens zitten die hoor je niet
    in 4x4 wagens worden van die riemen gebruikt en in buggy 's ook

    sportieve groeten raf
    http://www.geocities.com/janssensraf/hengelhoef/
     
  4. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    kunt ook eventueel een kruimeldiefmotor gebruiken, meestal 7.2 volt.... echter ik heb er ee liggen die 5 ampere trekt ZONDER belasting en een hels kabaal maakt, lijkt of ie zo al opstijgt....
     
  5. hilbren

    hilbren Guest

    ik denk het niet, deze motoren zijn voor een extreem hoog toerental gemaakt (vandaar ook die herrie) en dan heb je dus een flinke vertraging nodig.
    en dan hou je een rendament over van 0,0. je kan beter een grote motor nemen die van zichzelf al langzaam draait dan heb je ook geen vertraging nodig.
     
  6. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    over die motor uit kruimeldief, kan ik die gebruiken om een vliegtuigprop. mee aan te drijven?

    gr. monkey
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @Monkey: Qua belasting weet ik het niet; ik weet niet hoeveel een vliegtuigprop trekt. Maar... de motor uit een kruimeldief is meestal een goedkoop ding uit japan/korea/Kuala Lumpur. Mabuchi 360 of zo iets.
    Beetje zwakjes.
    Bovendien: Met een kruimeldiep wordt gezogen. Ondanks driedubbel-effectieve overgehaalde milieuverantwoorde en zelf-afbrekende stofzakken en meer van die onzin: Stof komt altijd bij de motor!!
    Gevolg: vonken, slijtage koolborstels, stof in de lagers... kortom: doemaarnie...

    Roel
     
  8. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    nee ok, kzal trugleggen waar die lag, tussen alle andere modelbouwdingetjes....
     

Deel Deze Pagina