Accupack vervangen voor meer vaartijd en meer power?

Beste allemaal, ik ben een beginner onder de beginners (zowel qua hobby als op dit forum) :n00b: Ik heb mijn best gedaan om in dit topic info te vinden mbt mijn vraag. Helaas niet gevonden, aangezien het meeste toch gaan over Lipo's.

Ben sinds kort in het bezit van een redelijk standaard beginners brushed raceboot (RTR) om te kijken of het varen me bevalt. Zo ja, dan pas verdere investeringen doen ;) Mijn boot is een Proboat Shockwave 26 EP, die je koopt inclusief een 7.2v 2400 mah battery en een bijbehorende peaklader (type DYN4113) geschikt voor 5-8 cell battery packs. Zoals jullie ongetwijfeld zullen weten houdt het met deze batterypack wel op na een minuut of 10 varen (max!!) dus ik overweeg om er een batterypack bij te bestellen.

Mijn vraag: kan ik nu in plaats van een 7,2V 2400mah 'gewoon' een 7,2V 5000mah pack kopen en heb ik daarmee meer vaartijd en meer power in de boot? En kan de motor (550 brushed) en de ESC (50 amp) dat wel aan?Waarmee moet ik allemaal rekening houden?

Nogmaals, ik ben hier nieuw mee, dus als ik teveel/te weinig info heb gegeven: forgive me.

Alvast dank en groet, Martijn

De capaciteit van een accu's (uitgedrukt in Ah, ampèreuur, of de 1000 maal kleinere waarde mAh, milliampèreuur) is iets als de inhoud van de benzinetank van een auto. Met een grotere tank kan je verder rijden. Niet harder.

De waarde geeft de hoeveelheid opgeslagen elektriciteit aan. Daaruit is te berekenen hoe lang de accu een bepaalde stroom (theoretisch) kan leveren.

Een accu met bij voorbeeld een capaciteit van 5000 mAh kan gedurende 1 uur een stroom van 5000 mA leveren. Of een half uur 10000 mA, of een twee uur 2500 mA.

De capaciteit gedeeld door de stroomsterkte geeft de tijd aan die de accu deze stroom kan leveren.

Hou er rekening mee dat een langere vaartijd ook meer warmte-ontwikkeling tot gevolg heeft. Motor en/of ESC kunnen hierdoor oververhit raken. Een accu met een grotere capaciteit is meestal ook zwaarder. De boot komt dan dieper in het water te liggen en ondervindt meer weerstand.

Niet alles is dus "winst".

Laatst bewerkt:
De capaciteit van een accu's (uitgedrukt in Ah, ampèreuur, of de 100 maal kleinere waarde mAh, milliampèreuur) ...
Daar ontbreekt een nul, je had 1000 willen typen.
... heb ik daarmee meer vaartijd ...
Ja, inhoud van je benzinetank is verdubbeld.
wikipedia...Ampère (stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per minuut')
versus
wikipedia...Ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een uur, inhoud van accu, 'liter', 'aantal elektronen')
... en meer power in de boot? ...
Het simpele praktische antwoord: nee.

Minder simpel antwoord: nee, als accu's ideaal zouden zijn, met inwendige weerstand Ri van nul Ohm. Echter, een accu met grotere capaciteit zal een lagere Ri hebben dan een accu met kleine capaciteit. Daardoor zakt spanning op de accu-klemmen minder onder belasting (intern spanningsverlies over de inwendige weerstand). Daardoor hogere spanning op de motor en meer power. Ik denk niet dat het merkbaar zal zijn.
En kan de motor (550 brushed) en de ESC (50 amp) dat wel aan? ...
Spanning en stroom blijven hetzelfde, wat dat betreft niets aan de hand. Motor krijgt wel twee zoveel tijd om verder op te warmen, dus als je koeling niet goed is ...
... aangezien het meeste toch gaan over Lipo's. ...
'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, auto en garage/huis:.
Hoe laad ik mijn Lipo, zie door de bomen het bos niet meer

Forumtipjes Martin:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
Top! Dank allemaal, tot zover mijn 'eerste les' ;-)

Motor krijgt wel twee zoveel tijd om verder op te warmen, dus als je koeling niet goed is ...

Mijn boot is watergekoeld, ik lees overal dat dat een voordeel is. Kan ik er dus vanuit gaan dat dat wel snor zit dan?

Laatst bewerkt:
In beperkte mate.... De boel warmt nog steeds op , 2x zolang varen betekend dus ook gewoon meer warmte in de motor/regelaar. De waterkoeling kan maar een bepaalde hoeveelheid warmte afvoeren , zeker met een koelspiraal zoals gebruikt in de brushed shockwave.

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

In beperkte mate.... De boel warmt nog steeds op , 2x zolang varen betekend dus ook gewoon meer warmte in de motor/regelaar. De waterkoeling kan maar een bepaalde hoeveelheid warmte afvoeren , zeker met een koelspiraal zoals gebruikt in de brushed shockwave.

Hmmm... Gisteren accupack 5000 mah besteld, maar als ik nu dit lees ga ik toch weer twijfelen of ik het had moeten doen. Wat is verstandig? Boot regelmatig naar de kant halen om te voelen hoe warm e.e.a. is?

Als de motor/regelaar nog niet behoorlijk heet is na de 10 minuten die je er nu mee kan varen denk ik niet dat je je op dat punt veel zorgen hoeft te maken.
Ik zou meer over het gewicht inzitten, praktijk zal het leren.

Groet,

Ad Bakker

Dat zou ik de eerste paar keer zeker doen :!: Een ni-mh accu wordt na een paar keer gebruiken nog wat beter dan hij nieuw is.

De eerste keer zou ik om de 2min. Ff voelen , de keren daarna om de 3min. ofzo.

Hmmm... Gisteren accupack 5000 mAh besteld, ...
Nieuwe NiMH cellen eerste paar keer met 0,1C laden om de accu te formeren (formatteren doe je de harde schijf).
'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid:

... maar als ik nu dit lees ga ik toch weer twijfelen of ik het had moeten doen. Wat is verstandig? Boot regelmatig naar de kant halen om te voelen hoe warm e.e.a. is?
Op een gegeven moment zal de temperatuur niet meer toenemen. Als die eind-temperatuur niet te hoog is, kun je bij wijze van spreken uren achtereen varen.

Wat wel is een accu met evenveel Mah en meer C of zelfde C waarde en meer Mah of beide, die accu's houden het voltage beter constant als je er veel vermogen uit trekt.
Als het voltage nouwelijks inzakt heb je meer punch en dus iets meer vermogen.
Waardoor je harder gaat.

Maar wil je echt meer power dan zou je naar 3 cel moeten maar dan kan alleen als de setup dit aankan.

Mijn vraag: kan ik nu in plaats van een 7,2V 2400mah 'gewoon' een 7,2V 5000mah pack kopen en heb ik daarmee meer vaartijd en meer power in de boot?

Zoals hiervoor al aangegeven wordt je vaartijd langer. Houd er ook rekening mee dat je laadtijd met de standaard meegeleverde lader ook flink langer wordt.

Wil je ook meer power dan kan je overwegen om Lipo's te gaan gebruiken. Dit scheelt aanzienlijk, maar vraagt wel wat aanpassingen en een andere lader.

En kan de motor (550 brushed) en de ESC (50 amp) dat wel aan?Waarmee moet ik allemaal rekening houden?

Mijn ervaring (met oudere versie van de Shockwave 26) is dat de regelaar (die niet water-gekoeld is) de beperkende factor is en als eerste heet wordt. Het beste is om na 10 minuten de boot naar de kant te halen en eventueel af te laten koelen. De regelaar is overigens eenvoudig watergekoeld te maken.

Back