ACE Cloud Dancer 40 en 60, van Fred Reese. Vooral een USA aangelegenheid.

Nee, ja, we pakken door. Ik zal de romp eerst eens even gaan richten. Kijken of ie wel echt recht is. Dan was ik van plan de (s)taarbodem in te dekken binnen de latten. Nu zitten daar wat balkjes, die niet echt vast bleken te zitten. 3 trok ik bijna zo los. Ook aardig om te weten.
Of de indekking d'r bovenop... nerf dwars op de lengte. Dat zal de doosconstructie fractioneel stijver maken. Dikte 1,5 mm. Geeft ook een beter hechtvlak voor de nieuwe folie. Houdt de kleurpatronen min of meer aan. Want dat zag er best aardig uit.
 
Alleraardigst model Bas ! Leuke vormgeving.
Je knapt hem netjes op. Jammer dat het wat tegenzit, maar ja, dat weet je nooit van tevoren. Rustig doorgaan en de tijd nemen. Komt het heus goed. De folie is wel lastig en een tegenvaller. Alles eraf is dan de enige oplossing.

Vliegt straks vast heel leuk.

Succes met de restauratie.

Grt,

Arnoud.
 
Ha, jawel krijg 'em wel weer patent? Zet de hele romp dan maar nieuw in de folie. Dat weer gehad ten minste. De vleugel... die moet maar even volhouden.
Dat lattenwerk is erg mooi, maar zonder folie nog meer flex. Dat hele lichte is leuk... maar als ik er ooit nog een Saito .82 op wil zetten, moet het ook een beetje rammelvast zijn...

Maar , hum, ik trommel eigenlijk al weer voor het volgende projectje... Deze had al lang moeten vliegen. :)

Zo ligt het 'slachtoffer' er nu bij...

DSC_2609-LR.jpg



Van de onderzijde gezien. De liggertjes tussenin tikte ik zo weg. Nauwelijks verbinding? Huhhh? Wat wel mooi is, zijn de verstevigingen op de kruisverbindingen. De lijmverbindingen alle nog even nalopen voor de zekerheid.

DSC_2616.JPG



Zal het deel indekken met een 2 mm (of 1,5 mm) balsa 'insert'. Niet pardoes op het frame gelijmd dus. Nerf op de lengte, omdat dwars niet zoveel zin heeft met de vakwerkconstructie? Wel met plankjes dwars op de nerf 6 x 2 x L ter hoogte van de staanders in het frame.
Eerst maar even een vlot vergelijk met de tekening, daarna verder uitwerken.


DSC_2615-LR.jpg



Het hoort er officieel wel zo uit te zien... een prachtige ultra lichte bouw.

CloudDancerFrame.jpg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Ziet er goed uit lekker licht inderdaad. van die balsa insert zal hij waarschijnlijk veel stijver worden.
En het weegt niet veel.
 
.
Hey Bas, zie dit draadje nu pas...
Wat een gave kist! En mooi en strak restauratiewerk! :thumbsup:
Ik blijf het volgen

Groeten, Ramses
.
 
Met wat panadollen achter de kiezen vanwege een opgeblazen spier in de rug, al meer dan een week sukkelend... toch maar even wat gedaan. Ik kon niet eens een 2 mm boortje optillen.
Gelukkig lukt de kop koffie nog wel...

Plaatje balsa in de staart verlijmd met PU bruislijm. Staart heeft nu een behoorlijke stijfheid. Ruimhartig torderen is er niet meer bij.
Ik hoop dat de boel recht is gebleven, anders volgt een stoombad om het verder uit te richten. Op het oog stond het goed.
Heb er een paneel van 2 mm balsa in gezet. Na verlijmen nog even na geschuurd met een lange schuurlat. Voldoende netjes geworden in deze.

Hiervan getuige...

DSC_2628-LR.jpg



En nog even vanuit een andere hoek... PU bruislijm zeer spaarzaam gebruikt.
Wat een verschil in sterkte! Nu is het zoals het zou moeten.
De dwarsbalkjes heb ik voor algehele montage ingelijmd, de stand had ik afgetekend langs de romp. Bestaan uit op elkaar gelijmde 2 mm latjes restmateriaal, met de beroemde balsa-cutter tot reepjes gesneden. Niet alles hoeft immers zo maar de container in.


DSC_2629-LR.jpg


Het 'turtle deck' staat ook een beetje jo-jo. 1 mm balsa. De top-lat loopt niet geheel recht... boel staat een beetje hol en dol... Wellicht pak ik dat dan ook maar aan. Zo goed en kwaad als het ging de spanlak weg geschuurd. Folie zal nu vast wel weer hechten.

Tot zover maar even...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Welnu... maar weer eens even een up-date.. of is het een "down-date"!
Beetje bouwen was uitgesteld wegens griep en vooral rugperikelen. Kon niet eens een tubetje lijm optillen, laat staan een stukkie balsa vasthouden. De lucht zit vol 'Bascillen' Hmmm...
Met de oostenwinden was het garagebouwhok er ook niet prettiger op, van de zomer de isolatie eens verbeteren.

Uha...eene "downdate"?
Folie weg genomen. Trof een zeer fragiel 'turtledeck' aan. Op plekken kon je door het balsa zowat heen kijken. Alebasterds! De dikte door de schuurbewerkingen vorige bouwer, krom door de foliespanning en hitte bout? Sterke strijkfolie die het alles bijeen hield. Wel superlicht, maar... ik ga het toch maar vervangen.
Verder stond het deck hol. Hoort recht op de tekening, dus recht maken. Staat het ook nog eens in de spanlak... en dat krijg ik er niet goed af met thinner, wel met schuren... maar dan schuur ik er finaal doorheen. Schiet dus niet op.

Van 'origine' hoort daar 1,5 mm balsa te zitten. Ik ga het indekken met 2 mm balsa. Fractie robuuster. Wel wordt het oppassen. De staart heeft weer ietsjes 'flex' gekregen en zal bij het indekken goed gericht moeten blijven ten opzichte van de vleugel. Het ingedekte stuk voor de canopy ga ik ook nieuw opzetten, is ook bijna doorgeschuurd op plekken en is daardoor wel heel erg broos. En ach... ik heb toch nog even, het weer is toch te fris voor mijn lijf en leden. Mik op april om de kist uit te zetten tussen de clubtrekvogels.

Folie er af... en slopen maar!

DSC_2645-LR.jpg



Bijgeplakt... eigenlijk voor beter hechtvlak folie in dat hoekje... overkill?

DSC_2647-LR.jpg



Hier eveneens een strookje balsa. Ook voor de folieovergang, betere folie-hechting. Kleurenschema houd ik aan. Lijkt een beetje op de AT-6 Texan schema's van de US ARMY...


DSC_2646-LR.jpg



Zo 'deksel' er af. Kwestie van blazen eigenlijk... vast is niet altijd vast... dat viel tegen. Kan zowaar ook de hitte van de bout zijn geweest, veroudering. Oude witte houtlijm geeft het dan op? Gaat straks met spaarzaam PU. Kan het weer even mee.
Indekken. Ga zoals een ieder mbf-bouwer betaamt, de methode 'dippen in de huishoud amonia' toepassen, balsa kletsnat en kneedbaar als kauwgom. Daarna zet ik het rond om een stuk pijp, 'bonzai' ingeteept en laat dat zo rustig indrogen. De indek-vorm van de beplanking bepaal ik vooraf met sjabloon.
Althans, dat is het plan de campagne? Nu nog effe doen natuurlijk.

Spant onder de canopy... de ronding/radius stond te hoog in relatie tot de achterliggende spantjes in de staart, en gaf als het ware geen rechte lijn door. Heb het spantje reeds in model geschuurd met een schuurlatje. Een nieuw 6 x 6 balsa steunlatje in de rug, die nu dan ook recht loopt onder het kapje door. Ik had ook de andere spantjes kunnen vervangen, maar ik wilde nog enig verband in de staart houden. Het kapje blijft zo ook nog netjes aansluiten op de indekking.

DSC_2648-LR.jpg


Hoop dit weekend er weer even van langs te mogen timmeren.
Voor wat het waard is!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Adoende...

Balsa via sjabloon gemeten. "Sjabloon" is een reepje balsa over de breedte van de plank afgesneden, en rond het spantje gelegd om af te tekenen. Die maat wordt afgetekend op het werkstuk. Daarmee houd je dan automatisch rekening met de balsaplankt-dikte gelegd over de ronding, met rek en krimp van het materiaal. Beide uiteinden afgetekend, kop en staart en overgezet.

Het gesneden werkstuk langs een rondstaf geplakt. Dit had ik liggen, dus puur pragmatisch misbruikt. Alu pijp of stok kan ook. De nerf van het hout loopt min of meer parallel met de aanleg, langs de romp, bij het verlijmen.
Mixje van amonia en water, gewoon op gevoel. (Een verkoudheid is direct over).


DSC_2654-LR.jpg



Dan is het 1,2,3... 'BONZAI'... Hout is zeer meegaand geworden onder de amonia... (werkt niet bij mensen...). Dit laat ik even rustig betijen, tot het goedje min of meer uitgedampt is. Doe je dat geforceerd met een föhn, dan blijft de vorm minder goed staan... Het voordeel van deze methode is dat je geen hol-bol vormeffect krijgt door de spantvormen als je het direct op het model zou opspannen. Zoals voorheen het geval was. Het hout moet echt kletsnat zijn, dat water hoeft dan niet over het model uit te lekken. (je hebt voor deze plaat geen 3D bril nodig, is de Tesa-tape...)

DSC_2655-LR.jpg



De andere helft had ik reeds op deze 'eigenwijze-wijze' gedaan en blijft -zonder kleefkracht- mooi in vorm staan... teepjes standby...

DSC_2649-LR.jpg



Nieuwe latje op de rug al weer verlijmd met PU...

DSC_2651-LR.jpg



Een houten spalk gebruik ik straks bij het verlijmen en goed recht aandrukken, zonder het balsa in te drukken... is de bedoeling. Anders fixeer ik het met spelden... en tape.

DSC_2650-LR.jpg



Tot zovers' de vorderingetjes. Straks lijmen... Eerst even nieuwe PU en tape ritselen... PU is weer een beetje te oud aan het worden. Nadeel van die grote potten.
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bas, leuk om een keer de ammonia methode te zien:koud:. Wat is ongeveer de mengverhouding?
Groeten, Eddy
 
Dag Eddy,
Wel, ik doe het een beetje 'a l'improviste'... zal 50%-50% zijn... scheutje van het een, en een scheutje water. Op het oog en gevoel...
Je kan het ook 100% aanbrengen, maar ik het begrepen dat het de balsa ook iets aantast. Werkt zeer effectief. Ik maak het hout verder kletsnat met een prop keukenpapier of een lappie, en kan je direct aan de slag met buigen. Het werkt ook over de lengte van de nerf als je bijvoorbeeld een ronding in een stabilo moet bouwen met meerlaagse stroken balsa. Vaak leg je het dan om een mal... Op het schaalforum wel voorbeelden van. :-)

Doe maar eens een testje 100% en wat met verdund. Kijken hoe het praktisch onder je handen reageert.
Hoe dikker het hout, hoe lastiger het wordt natuurlijk. Maar 3 mm is nog te doen. 4 wordt al weer lastiger en moet je echt gaan drenken, door en door nat. Niet getest hoor. Maar ook niet zo heel snel nodig.
Gr Bas
 
Woaw 50/50? Is de commerciële ammoniak zoveel dunner bij jullie? Als ik dat hier zou doen met mijn eigen kastrestflesje springen mijn oogballen eruit... zal bij mij 1 op 15 ofzo zijn. Beetje warm water. En dan stinkt het nog naar koeiepis... maar de ammoniak methode gebruik ik ook en levert verbluffende resultaten op.
Kijk maar eens in mijn Rasant draadje voor de vleugelvoorlijst...
 
Ik heb op de concentratie niet eens zo op gelet dries? Zal eens kijken wat er op de fles staat? Geloof niet dat onze AH-amonia 'brandstofkwaliteit' is...
Stank? Ach... Gooi ik geen emmer vol maar een pietermannenbeetje in een plastic bakje. Daarmee heb ik echter wel instant effect op het balsa en kan je zo vlot doorwerken.
Moest de beide plankjes nog iets bijsnijden wegens overmaat en iets schuren om op de onderliggende constructie aan te sluiten. Het staat nu spanningsvrij geteept en al in de de PU-wellijm uit te harden.
Stabilo nog steeds goed gericht op de vleugel. Paar spelden om het met de aansluitende latjes iets te richten. Hopen dat het uitpakt zoals ik wil...


Omdat de indekking vrijwel spanningsvrij is voorgevormd, kan het hele dek in een keer worden opgezet. Hoeft het niet helft voor helft, wat meer tijd in beslag neemt. Vraagt wel om goed afmeten en aansnijden. Maar dat lukt me meestal wel.
De tape houdt alles zo een beetje op z'n plaats. Spelden om de aansluiting nog even goed te richten. De naden heb ik afgetaped, zodat de wellijm de andere kant uit gaat, en minder lijm hoef te schuren aan de zichtzijde. Dat werkt meestal ook behoorlijk goed.


DSC_2656-LR.jpg


Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Verse PU droogt sneller dan oude stroperige van +1 jaar oud. Beetje vocht in de atmosfeer helpt eveneens. Dus dit klusje is vanavond best gelukt geloof ik. Staartje weer rigide. Enuh... stabilo steeds niet uit het lood. Scheelt weer een stoomronde.

Spaarzaam PU verdeeld, behoorlijk aangedrukt... van binnen dit resultaat... Geen druipsteengrot...

DSC_2657-LR.jpg



Behoorlijk strakker dan voorgaande, edoch ietsiepietsie welving... hmmm...


DSC_2658-LR.jpg



Cockpitje testen op passing... dat moet aan de rand nog iets bijgewerkt worden...
Maar het zit mooi in de buurt...


DSC_2659-LR.jpg



Dan het voordek... oude dek in repen gesneden, kan het balsa er eenvoudig van af geplukt worden... Wat van die rommel...

DSC_2661-LR.jpg



Dan de kale kip... de restanten balsa op de liggers... met een schaafje en vervolgens met de schuurlat er langs. De ronde spanten waren niet écht zuiver uitgezaagd... beetje grof. Zucht. Verklaard de dun geschuurde indekking. Zo goed en zo kwaad bijgeschuurd... zal er niet minder om vliegen. Maar om nu ook dat over te gaan bouwen...slaap ik nog even een nachtje over...
Overigens... spanten op de tekening ook niet zuiver getekend... geen wonder dus!


DSC_2665-LR.jpg



Omdat ik wat dikker balsa gebruik, 2 mm, om in te dekken, onderin wat hout weg snijden... met een scherpe scalpel gaat dat vlot, totdat deze bot is...

DSC_2667-LR.jpg


Omdat het bij de staart nog al goed mikken was... toch maar even opstaande randjes in contacten met CA. Hier eerst nog even passen... en meten... voordat de CA er tegenaan gaat...

DSC_2669-LR.jpg



Verder de ronding aftekenen... geheel is geheel niet symetrisch... dus moet beide zijden meten. Het midden is ergens in het midden... handig!

DSC_2668-LR.jpg


Gisteren avond alvast 1 paneeltje in vorm gedwongen. Gewoon op de romp, met tape en latjes geborgd... maar dat blijft lang niet zo mooi staan als indrogen om een kleinere radius... En doe ik nog even een keertje over met amonia gedept en ingeteept om een rondstaf.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Gisterenavond even verder doorgepakt.

Voordek indekken. Vers balsa in de amonia, en ingeteept... Linkerhellft bleef onverlijmd reeds mooi in model staan.


DSC_2670-LR.jpg



Daarna alles even passen. De indekvormen zijn taps toelopend, met iets overmaat aan de uiteinden krijg je de naden altijd mooi sluitend... Daarbij nog iets opmerkelijks... na de ammonia behandeling lijkt het basa over de breedte van de nerf iets gekrompen? Dacht niet dat ik een snijfout had gemaakt. Ga dat nog even testen in iedergeval!

DSC_2672-LR.jpg



Verlijmen van beide panelen... onderin over de lengte vast geteept, scharnierend... en dan met een basla reepje zo spaarzaam mogelijk PU-bruislijm verdeeld... (Ik heb de vleugel gewoon laten zitten onder 'gemonteerde' spanning, de boel staat nog steeds recht, blijft dan ook recht, je weet maar nooit?)

DSC_2673-LR.jpg



En dan maar weer een lading teep en bovenop een latje om de sluiting bovenin enigszins vlak en recht te krijgen... Spelden er bij om de lijmnaad ter plaatse goed te fixeren... Tape alleen waar de spantjes zitten, en plak het niet te strak. Geen tape waar de vorm niet gesteund wordt, dan verlijm je de boel 'hol-staand', en blijft het welvend hol staan!

DSC_2674-LT.jpg



Laatste stukje balsa laten indrogen voor het indekken van het tank-dekseltje... Is niet uit 1 plankje maar uit drie stukken balsarestanten opgezet, PU verlijmd, volgens teep & vouw...

DSC_2676-LR.jpg


De rol komt uit m'n bak met schrootmetaal... dacht die komt ooit van pas...

En weer 'Fix & Fertig'... Nabehandelen met wat licht schuren en schoonsnijden... :)

DSC_2678-LR.jpg



Van binnen oogt het dan zo...

DSC_2685-LR.jpg


En zo gaat het weer een beetje de goede kant uit... met ups en downs...
Voor wat het waard is!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Meuh... Dries... modelbouw levert 'bakken' plezier, moet altijd 'bulk' aan tijd bij... Meuhhhh... Haha.

Nog effe snel verdergegaan met de 'Wrakkenbrigade'... afwerken van het voordek. IJzerzaag er in. Pefect voor balsa af te zagen. Ook latjes, plankjes e.d. Probeer maar eens uit!

DSC_2681-LR.jpg



Vlakken met de schuurlat. Tapjes ter bescherming er onder opdat je het balsa van de romprand niet inslijpt...
Ik gebruik een oud stuk kaarsrecht aluminium, waarop ik stroken schuurpapier plak. (eenmaal versleten, brand ik oude papier er weer af met een Proxxonbrandertje)


DSC_2680-LR.jpg



Aan weerszijden afgevlakt... mag ik weer eens wat passen... Sluitwerk van het indekken is mooi gelukt.


DSC_2683-LR.jpg



Kapje staat iets hoger, beetje bijwerken aan de afsluiting met de romp. Stoken balsa om de ruimte op te vullen... Het kapje zit van de romp uit vast met twee schroefjes... zier hier eerste plaat. Sluit verder prachtig aan...

DSC_2682-LR.jpg



Dan het tank-afdeksel. Balsa kwam mooi in vorm gedroogd van de buis af.


DSC_2679-LR.jpg



Vrijwel spanningvrij om het geraamte... Vervolgens aftekenen, controleren of ook werkelijk alles goed staat... alvast enig overtollig balsa weg nemen...

DSC_2684-LR.jpg



Verlijmd en ingetaped uit laten gisten...


DSC_2686-LR.jpg



Gaf het verder een best resultaat...


DSC_2687-LR.jpg


Wel heb ik gemerkt dat het voor vormen van het balsa op een 'rondsel' vele malen strakker werkt, dan het 'nat' rondzetten op het spantenframe van het model, dat wist ik eigenlijk al. Dat laatste geeft welving tijdens het drogen. Ergens zonden dat ik dat toch uitgeprobeerd heb. :rolleyes:

Njaw... tot zovers maar weer... hopelijk geen 'depress-down-dates' meer...

Up, Bas
 
Laatst bewerkt:
Oeps... m'n stabilo schoot los... mesje er tussen... bliep zij het balsa... stond in de aanslag met de folie...
Dat 'bliep' had ook in de lucht gekund... :eek:
Stuk minder geweest...

En weer down voor een follow-up, Bas
 
Nee, zoiets is behoorlijk link... vond het al wat slap in de bouwtekening ogen, maar de krachten zijn nu ook weer niet enorm. En 'slapperig' op de kist... het was gewoon niet goed gelijmd, dan wordt het een ander verhaal. Dat zie je dan pas als de folie weg genomen is... Knorrig ben ik daar best wel om...
Heb nu ook het stabilo los genomen, dat zat beter vast. Je vertrouwt dat dan ook niet meer.
Paar basla-verbeterpunten dan maar toepassen conform tekening.
Zet er pen scharnieren in van DuBro, de nylon vouwscharnieren vervangend. Die oude heb ik er uit gestookt.
Dan weer in de verse folie. Kan er zo immers goed/beter bij.
Te zijner tijd pak ik toch ook de vleugel geheel aan, scharnieren en nieuw in de folie. Is eigenlijk zo ook een zooitje met dat staccato aan patches.

De staart zet ik mogelijk ik in deze kleurstelling, zonder de belettering. De snuit vanaf cabine laat ik bij het oude? Maar ik gist er nog een beetje over na... misschien is het helemaal niks. Het oude was ook best aardig...

800px-North_American_AT-6_Texan%2C_Private_JP7038551.jpg



Los kielvlak op tekening... behoorlijk afwijkend, vast niet storend...

DSC_2690-LR.jpg


Stabilo was scheef gebouwd. Gaat dus geheel over. Deels hergebruik van het hout, nieuwe spantjes er in en middenstuk nog te vervaardigen. Zaak losgesneden met scalpel, lijmresten opgeschuurd, vervolgens gestart met het weer opbouwen... hier even een tussenstand...
Middenstuk moet nog gemaakt worden. Alles in imperial-inch-maten natuurlijk... balsa aan huis in overheerlijk metrisch... Ik bouw sommige stukjes dan wel op in laagjes balsa om de tikt te benaderen.


DSC_2697-LR.jpg


Tot zovers...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Vlot niet vlot, maar gewoon gestaag. Timmeren stug door, en probeer zoveel mogelijk inzichtelijke plaatjes te posten. Gekozen voor een iets intensievere vorm van balsa-bewerking. Samengestelde latjes voor het houtwerk! Geeft iets meer gewicht, ook al gebruik ik zo spaarzaam mogelijk lijm. De verlijming geeft aanmerkelijk meer meer stijfheid, kost ook veel meer tijd de latten-boel recht en haaks te lijmen. Maar dat geeft niet.
Recht/haak verlijmen van de sandwich gebeurt op een rechte stevige metalen lat en een bende gewichten er op. Is de stand van het hout goed, dan borg ik de stand van de latjes met een drupje CA en kunnen ze niet meer weg roetsjen onder het gewicht.


Stabilo vlak vrijwel klaar. Deels met het oude hout te her gebruiken. Stuurvlakken moeten nog vervaardigd worden. Kielvlak ook fix op stuurvlak na. Geheel nieuw opgezet...


DSC_2700-LR.jpg



Natuurlijk kijken of het alles een beetje past. Gelukkig geen meetfoutjes...


DSC_2701-LR.jpg



Beginnetje gemaakt met het opbouwen van kiel-stuurvlak. Scharnieren voorgeboord op de boorstand in een haakse werkstukklem, en zo netjes recht zonder wrikkende scharnieren. Mogelijk schuur ik het stuurvlahnaderhand in een taps toelopend profiel. Kan ook zijn dat ik met taps aansluitende latjes ga werken, niet volgens methode tekening,spantjes. Doel is dan beetje experiment uit de losse pols. Vergelijk geprofileerd staartvlak van de Smog-Hog van Chris. Alle latjes dus uit meerlaags balsa verlijmd. Door verlijming kaars en kaarsrecht geworden. En de scharnieren laten zich idd mooi gecentreerd voorboren en zetten. Kom zo wel een beetje effectief door de balsa resten, aangesneden stuken, die anders maar liggen te liggen... heen.

DSC_2702-LR.jpg


Welnu, voor wat het waard is... :confused:
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top