Welnu... maar weer eens even een up-date.. of is het een "down-date"!
Beetje bouwen was uitgesteld wegens griep en vooral rugperikelen. Kon niet eens een tubetje lijm optillen, laat staan een stukkie balsa vasthouden. De lucht zit vol 'Bascillen' Hmmm...
Met de oostenwinden was het garagebouwhok er ook niet prettiger op, van de zomer de isolatie eens verbeteren.
Uha...eene "downdate"?
Folie weg genomen. Trof een zeer fragiel 'turtledeck' aan. Op plekken kon je door het balsa zowat heen kijken. Alebasterds! De dikte door de schuurbewerkingen vorige bouwer, krom door de foliespanning en hitte bout? Sterke strijkfolie die het alles bijeen hield. Wel superlicht, maar... ik ga het toch maar vervangen.
Verder stond het deck hol. Hoort recht op de tekening, dus recht maken. Staat het ook nog eens in de spanlak... en dat krijg ik er niet goed af met thinner, wel met schuren... maar dan schuur ik er finaal doorheen. Schiet dus niet op.
Van 'origine' hoort daar 1,5 mm balsa te zitten. Ik ga het indekken met 2 mm balsa. Fractie robuuster. Wel wordt het oppassen. De staart heeft weer ietsjes 'flex' gekregen en zal bij het indekken goed gericht moeten blijven ten opzichte van de vleugel. Het ingedekte stuk voor de canopy ga ik ook nieuw opzetten, is ook bijna doorgeschuurd op plekken en is daardoor wel heel erg broos. En ach... ik heb toch nog even, het weer is toch te fris voor mijn lijf en leden. Mik op april om de kist uit te zetten tussen de clubtrekvogels.
Folie er af... en slopen maar!
Bijgeplakt... eigenlijk voor beter hechtvlak folie in dat hoekje... overkill?
Hier eveneens een strookje balsa. Ook voor de folieovergang, betere folie-hechting. Kleurenschema houd ik aan. Lijkt een beetje op de AT-6 Texan schema's van de US ARMY...
Zo 'deksel' er af. Kwestie van blazen eigenlijk... vast is niet altijd vast... dat viel tegen. Kan zowaar ook de hitte van de bout zijn geweest, veroudering. Oude witte houtlijm geeft het dan op? Gaat straks met spaarzaam PU. Kan het weer even mee.
Indekken. Ga zoals een ieder mbf-bouwer betaamt, de methode 'dippen in de huishoud amonia' toepassen, balsa kletsnat en kneedbaar als kauwgom. Daarna zet ik het rond om een stuk pijp, 'bonzai' ingeteept en laat dat zo rustig indrogen. De indek-vorm van de beplanking bepaal ik vooraf met sjabloon.
Althans, dat is het plan de campagne? Nu nog effe doen natuurlijk.
Spant onder de canopy... de ronding/radius stond te hoog in relatie tot de achterliggende spantjes in de staart, en gaf als het ware geen rechte lijn door. Heb het spantje reeds in model geschuurd met een schuurlatje. Een nieuw 6 x 6 balsa steunlatje in de rug, die nu dan ook recht loopt onder het kapje door. Ik had ook de andere spantjes kunnen vervangen, maar ik wilde nog enig verband in de staart houden. Het kapje blijft zo ook nog netjes aansluiten op de indekking.
Hoop dit weekend er weer even van langs te mogen timmeren.
Voor wat het waard is!
Gr Bas