Acro DM2010 (kunstvlucht)

hoe dan ook het vliegt SUPER, zo een grote bak

sinds een maandje heb ik een fox schaal 1op2,5
12082010212.jpg

Iets vergelijkbaars roep ik al jaren: in de F3B of de F3J e.d. kom je ook met geen mogelijkheid in zelfs maar de top-20 als je niet een top-kist koopt. Kortom, je koopt deels je positie aan de top. ...Desalniettemin zie je op zo'n evenement natuurlijk wel een ongehoorde hoeveelheid prachtige kisten bij elkaar, bestuurd door bovengemiddelde piloten, en dat levert wel een heel mooi schouwspel op. Toch?! :p
Gr. Dirk.
Ik ben het helemaal met je eens Dirk, het is een verzameling prachtige kisten bestuurd door (vaak) goede piloten hetgeen een mooi schouwspel oplevert. Een schouwspel dat andere mensen (jong tot oud) prikkelt om ook eens iets te gaan proberen, of dat nu motorvliegen of vliegers bouwen is. Laten we dankbaar zijn dat er mensen zo gek zijn er veel geld en tijd aan te besteden, zodat wij er van kunnen genieten.

Maar de toon dat zij 'met hun grote geld' andere, 'gewone' mensen beletten om mee te kunnen doen vind ik volkomen onterecht.
Je noemt F3B en F3J, dat daar geld essentieel is om mee te kunnen doen.
Onzin.
Er zijn maar een stuk of 25 actieve F3B vliegers in Nederland, die iedereen die enthousiast genoeg is om op zondagochtend op een winderig weiland in the middle of nowhere te gaan staan, van harte verwelkomen en zullen helpen om in de sport te komen. Doordat de 'toppers' af en toe nieuwe modellen kopen filteren de oudere beestjes langzaam omlaag naar de mindere goden. Ik heb een carbon F3J/B model dat je vliegklaar voor 200,- van me mag overnemen om aan F3B mee te doen. Sterker nog, ik kan hem a.s. zondag voor je meenem naar de wedstrijd in Zevenaar. Geen topmodel, maar goed genoeg om mee te doen en niet laatste te worden als je een beetje kunt vliegen. Als je een top 3-piloot een kist van 15 jaar oud geeft zal hij (in Nederland) nog steeds top 15 vliegen. En in de thermiektaak waarschijnlijk gewoon top 5 eindigen.

OK, voor een tiener of iemand in de bijstand is het een dure sport, maar voor de liefhebber met een normale baan is het gewoon betaalbaar. De allerbeste topkist kost maximaal 2000,-. Daar kun je wereldkampioen mee worden.
Wat de toppers scheid van de mensen onderin de rangschikking is niet zozeer hoe veel geld ze hebben maar de bereidheid om te KIEZEN voor hun passie en om daar behalve geld ook veel tijd en discipline aan te wijden.
Door te zeggen dat ze hun toppositie kopen doe je hen echt te kort.
Volgens mij geldt dat voor de meeste sporten, misschien wel alle.

Het is een fox schaal 1op2,5 model is van Bruckmann
span is 5meter80 en 22 kilo

en ja zeker Erik, komend weekend zullen er voldoende slepers zijn dacht ik zo,
is voor veel slepers een uitdaging deze bak te slepen

Kijk en laat alle criticasters nu gewoon even komend weekend in Nijverdal op
de BIGGS meeting komen kijken, dan zie je dat er ook met een klein budget prima te vliegen valt met hele hele grote zwevers.

Tot vrijdag & zaterdag in Nijverdal

DM Akro

komend weekend zullen er voldoende slepers zijn dacht ik zo,
is voor veel slepers een uitdaging deze bak te slepen

Heee Breurrrrrrrr
Zorg jij er maar voor dat you accu's vol zijn....zorg ik voor de zon ...Ok;)

Niet aardig van die meneer om ons te discrimineren met ons handicap.
Ik kan er tenslotte niets aan doen dat ik veel te grote handen en uitermate slecht gezichtvermogen bezit om een 60cm zwever te bouwen c/q te vliegen.
Leven en laten leven....meneer de criticus

Hier een link van wat plaatjes onzer deelname aan de DM.
Picasa Webalbums - nicoflyer1 - DM Akro Evers...#

en een videojojotje.

Its gone be A hot weekend:cool:

Mvg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Erik

Tja dat was mooi balen....:sniper:250stuks precies over het veld ...daar ging onze trainingstijd.

Gr
Nico

Door te zeggen dat ze hun toppositie kopen doe je hen echt te kort.
Volgens mij geldt dat voor de meeste sporten, misschien wel alle.

:rolleyes: Wij zeggen het anders, maar bedoelen hetzelfde.
Ik heb niet beweerd dat die mensen hun toppositie kopen, ik heb alleen maar beweerd dat je zonder top-kisten geen serieuze kans op de eerste plaats hebt, ook al ben je een perfecte piloot.

Enne ... ben met je eens, voor 2000 euro heb je een top-kist, en veel mensen met een baan kunnen dat betalen. Maar toch is het maar een zeer kleine groep die bereid is zo'n bedrag aan een kist uit te geven. Kijk hier maar eens goed rond op het forum, en kijk waar de meeste mee vliegen.
En de profs hebben er vaak meer dan één. Na een crash trekken ze zonder te knipperen een identiek toestel 'uit de kast'. Als je dat niet kunt, is het na een crash over., sta je onderin het klassement. En als ik dan hoor dat er bij wedstrijden gemiddeld 5 à 10% crasht ...

Nee, je koopt die eerste plaats niet. Maar zonder een bovengemiddelde investering speel je een nagenoeg kansloze rol (een enkele uitzondering daargelaten).

Gr. Dirk.

Enne ... ben met je eens, voor 2000 euro heb je een top-kist, en veel mensen met een baan kunnen dat betalen. Maar toch is het maar een zeer kleine groep die bereid is zo'n bedrag aan een kist uit te geven. Kijk hier maar eens goed rond op het forum, en kijk waar de meeste mee vliegen.
En de profs hebben er vaak meer dan één. Na een crash trekken ze zonder te knipperen een identiek toestel 'uit de kast'. Als je dat niet kunt, is het na een crash over., sta je onderin het klassement. En als ik dan hoor dat er bij wedstrijden gemiddeld 5 à 10% crasht ...

Er is een methode hoe je dit wel kunt doen en dat is dan ook de manier waarop de meeste topvliegers te werk gaan .............

Veel topvliegers bouwen wel degelijk hun eigen kisten maar ze werken in teams, zeer zeker in Duitsland . Dat een, noem het maar mallenkist superieur is aan al het andere is wel duidelijk (grotere profielnauwkeurigheid, beter oppervlak en een betere sterkteverdeling)
Nu is het grote (kosten) probleem dat een goed setje mallen al snel 10 keer de prijs van een toestel is :o De kostprijs van de mallen is waar het geld in gaat zitten namenlijk. Wanneer je nu iets dergelijks als team kunt opzetten worden de kosten vrij aardig verdeeld en zullen de kosten van een topmodel zich ergens tussen de 3 en 500 euro bewegen. En dat is dan wel weer te doen en dan is het ook wel "vol te houden"
Teamwerk dus !

Zo kan je inderdaad de prijs erg drukken daar heb ik nooit bij stil gestaan.

Mijn ash-26 die ik destijds had koste nieuw kompleet gebouwd door de bouwer dus vliegklaar gemaakt 7500 euro dat heb ik er niet voor gegeven omdat ik hem tweedehands had.
Vandaar dat ik aan de 10.000 euro dacht wat trouwens sommigen er wel voor uit zullen geven omdat die wel gewoon zo kopen.

Maar ik zie daar heel het probleem niet van in.
Ik proef hier meer jaloerzie.
En normaal kan je jaren met een kist doen, diegene die vaak neerstorten moeten gewoon nog veel oefenen.
Je kan best wel eens een keertje pech hebben, maar ik heb de afgelopen 10 jaar geen 1 kist verloren.
Ik bedoel dan kisten die ik niet wilde verliezen.

Nee, je koopt die eerste plaats niet. Maar zonder een bovengemiddelde investering speel je een nagenoeg kansloze rol (een enkele uitzondering daargelaten).

Gr. Dirk.

Klopt helemaal maar het lijkt me dat dit ook geldt voor amateur windsurfers, kitesurfers, racefietsers, motorrijders, wakeboarders, paragliders, skiers, parachutisten, golfers, zweefvliegers, motorcrossers, fotografen, cartuners, botenbeziiters ...... etc, enz, usw.

Velen beginnen overigens met een tweedehands kist, ec kijk maar op ebay.de daar vind je betaalbare grote modellen. Daar kun je prima mee aan de slag voor een bescheiden budget

En normaal kan je jaren met een kist doen, diegene die vaak neerstorten moeten gewoon nog veel oefenen.
Je kan best wel eens een keertje pech hebben, maar ik heb de afgelopen 10 jaar geen 1 kist verloren.
Ik bedoel dan kisten die ik niet wilde verliezen.

Hi Bertus

Hier zit uit het oogpunt van de wedstrijdvlieger bekeken een klein addertje (eigenlijk meer een Cobra ;) ) onder het gras.

Ervan uitgaande dat je een kist opzet die beter is als de rest (anders moet je dat sowieso al niet doen ;) ) vlieg je ongeveer één jaar met een superkist. Omdat op ontwikkelingsvlak en zeker op wedstrijdnivo hard gewerkt word heb je het tweede jaar nog slechts een goede kist en is het dan weer zaak aan verbeteringen te gaan denken ........
op dat nivo is de "levensduur" van en goede kist niet zo heel veel langer dus die topvliegers zitten echt niet stil en bouwen in feitte continue door........

Één ding mis ik in deze discussie.
De commercie!
Uit nieuwsgierigheid en interesse heb ik al met diverse toppiloten uit verschillende wedstrijdklassen gesproken. Om het beeld compleet te maken weet ik dat toppiloten gesponsord worden door verschillende bedrijven. Dat doen ze niet voor niets. Deze gesponsorde piloten moeten dan wel meewerken aan te commerciële circus. Het is maar net wat je wilt.

Johannes

. Deze gesponsorde piloten moeten dan wel meewerken aan te commerciële circus. Het is maar net wat je wilt.
Johannes

Ik heb nog geen enkele van deze toppers omringd door body guards rond zien lopen :rolleyes::rolleyes:
Het lijkt dus erg mee te vallen :rolling:

Een andere en echte commerciele factor is wel dat er een aantal teams zijn die ik eerder al noemde die hun modellen verkoopt.
De bekendsten zijn hier wel het Tjechische Samba team en de club rond Stefan Eder in D (beide actief in F3J en ik meen F3F) Zo zijn er nog wel een paar (maar er zijn er meer die dat niet doen, puur uit tijdgebrek !)
Grappig is wel dat de bekendste en beste F3B vliegers (de gebroeders Herrig uit D nauwelijks spullen verkopen; ra ra. Daarenetegen verkoopt een clubje rondom hun wel F3K spullen)
Er zitten ook enkele producenten van dit soort modellen wat verder oostwaarts waar de arbeidskosten nog lager zijn. De modellen zijn veelal in het westen ontwikkeld, worden daar gebouwd en deze firma"s hebben enkele goede piloten gecharterd die hun spullen gebruiken/vliegen en zo reklame maken ......
Maar ik heb nog nooit gehoord dat zij ook verplichte optredens hebben, een enkele show misschien daar gelaten.

Laatst bewerkt:
Hi Bertus

Hier zit uit het oogpunt van de wedstrijdvlieger bekeken een klein addertje (eigenlijk meer een Cobra ;) ) onder het gras.

Ervan uitgaande dat je een kist opzet die beter is als de rest (anders moet je dat sowieso al niet doen ;) ) vlieg je ongeveer één jaar met een superkist. Omdat op ontwikkelingsvlak en zeker op wedstrijdnivo hard gewerkt word heb je het tweede jaar nog slechts een goede kist en is het dan weer zaak aan verbeteringen te gaan denken ........
op dat nivo is de "levensduur" van en goede kist niet zo heel veel langer dus die topvliegers zitten echt niet stil en bouwen in feitte continue door........

Dat snap ik maar dat is met iedere sport zo.
Maar goed er zijn er hier waarschijnlijk een paar die zoals ik al zei jaloers zijn.
Ik heb daar geen last van en kan alleen maar genieten van mooie grote zwevers.

Arno,

Ik heb het niet specifiek over F3J of F3B.
Nee, maar over wedstrijdvliegen in zijn algemeen.
Natuurlijk zijn er enorme verschillen onderling wat betreft sponsoring.
Dat heeft alles te maken met waar wordt door bedrijven veel of weinig geld verdiend.
Het is gewoon simpelweg marktwerking.
Worden grote sommen sponsorgeld uitgegeven schept dat meer verplichtingen voor piloten naar sponsoren toe.
Van Erwin Baumgartner weet ik bijvoorbeeld dat hij van 3W de brandstofmotoren gratis krijgt. Ook zijn modellen en besturing krijgt hij van de fabrikanten. Al met al zijn dat forse bedragen. Als tegenprestatie moet hij wel die merken promoten door zo vaak mogelijk aan vliegshows mee te doen en goed presteren op wedstrijden.

Johannes

Arno,

Ik heb het niet specifiek over F3J of F3B.
Nee, maar over wedstrijdvliegen in zijn algemeen.
Natuurlijk zijn er enorme verschillen onderling wat betreft sponsoring.
Dat heeft alles te maken met waar wordt door bedrijven veel of weinig geld verdiend.
Het is gewoon simpelweg marktwerking.
Worden grote sommen sponsorgeld uitgegeven schept dat meer verplichtingen voor piloten naar sponsoren toe.
Van Erwin Baumgartner weet ik bijvoorbeeld dat hij van 3W de brandstofmotoren gratis krijgt. Ook zijn modellen en besturing krijgt hij van de fabrikanten. Al met al zijn dat forse bedragen. Als tegenprestatie moet hij wel die merken promoten door zo vaak mogelijk aan vliegshows mee te doen en goed presteren op wedstrijden.

Johannes

is niet meer als billijk, toch ...............
je hobby uitoefenen en zo gesposord worden ;)

Back