Acro DM2010 (kunstvlucht)

Arno,

Het modelvliegen, ik vind het helemaal geweldig.
Ook heb ik grote bewondering voor alle wedstrijdvliegers die met enorme inzet en toewijding me bezig zijn. Sponsoren maken het voor jonge talenten mogelijk om zich naar te top te werken.

Johannes

Laatst bewerkt:
Laat ik voorop stellen dat ik het soort evenementen waarmee dit draadje begonnen is zeer waardeer.
Ook heb ik flinke waardering voor wat er in de F3B, F3J, F3F, DS, ... gebeurt.
Mooie kisten, goede kisten, zeer goede piloten, er worden veel nieuwe ideeën ontwikkeld waar later alle modelbouwers en -vliegers hun profijt van hebben.

Wat ik in mijn eerste reactie heb proberen aan te geven is dat het twee compleet verschillende werelden zijn, wat naar mijn beleving nog eens onderstreept wordt door de opmerking dat er maar zo'n 25 actieve F3x wedstrijdvliegers in Nederland zijn.
Op dat niveau een rol van betekenis meespelen kost een tijds- en financiële investering die slechts weinigen bereid zijn te doen (of kunnen).

Hopelijk zijn we hiermee weer terug bij de oorsprong van dit draadje: foto's van een fraai acro-evenement en de simpele constatering dat zoiets geen doorsnee weergave van de (Nederlandse) modelzweefgemeeschap is.

Vrede tussen alle modelvliegers ... :p

Gr. Dirk.

deelnemers F3x

@Dirk

dat er maar zo'n 25 actieve F3x wedstrijdvliegers in Nederland zijn

Laat ik even voorop stellen dat deze discussie werkelijk nergens op slaat, er worden dingen gemeld die totaal bezijden de waarheid zijn als het bijvb. om sponsoring gaat. Hooguit een voordeeltje van een leverancier of fabrikant die de mogelijkheid biedt om met korting iets te kopen, dat is de situatie in Nederland en ik spreek uit jarenlange ervaring in de top van F3J in Nederland.

Wat betreft de deelname aan F3x, ik zal me beperken tot alleen de zweefklassen : F3B : 20 deelnemers; F3J : 35 deelnemers; F3K : 35 deelnemers. dat zijn gemiddelde cijfers en ik kan er een paar naast zitten.

F3x: betekend ook de gemotoriseerde klassen en heli's. Die laten we maar helemaal buiten beschouwing.

Goede prestaties kunnen alleen behaald worden door zeer veel training (dagelijks !!) en door aan veel (buitenlandse) wedstrijden deel te nemen. Dat geldt voor alle sporten.

Karel,

Jij hebt het over onwaarheden betreffende sponsoring.
Bespeur ik iets van frustratie of heb ik het mis.

Johannes

frustratie.....

.... nee zeker niet !!

Maar er wordt gesuggereerd dat prestaties afhankelijk zijn van het budget en ik ben van mening dat talent en heel veel trainen er toe doet om wat te bereiken. Niet iedereen heeft die drive en gelukkig kan iedereen deze mooie vlieghobby of sport op die manier bedrijven die haar of hem het beste bevalt.
Sponsoring schept ook verplichtingen, zeker als het gaat om zaken die je helemaal voor niets zou krijgen. Krijg je wat korting, in de praktijk betekend dat de leverancier niets aan jouw verdiend, dan is dat leuk meegenomen maar meer ook niet.

full
Ik weet dat ik hiermee mijn nek uitsteek, maar misschien toch eens een critische noot bij al dit gejuich;
Is dit dan wat de modelvliegerij moet voorstellen: goeddeels zelfgekochte namaakvliegtuigen met pilootjes er in, liefst duur en zoveel mogelijk van hetzelfde.
Eerlijk; ik geef Peter met zijn betoog overschot van gelijk.
Het moet niet altijd duur zijn.
Met een beetje kennis en creativiteit is het mogelijk om een puik acrozwevertje (zie foto) te bouwen waarmee je kunt dollen boven een helling.
Het stuit me eerlijk gezegd ook soms tegen de borst wat er allemaal gedebiteerd wordt over al dat duur materiaal en het totaal ontbreken van eigen input.
Als eminent modelbouwer zou men zich moeten schamen ( in de wetenschap dat deze RTF tuigen gemaakt worden door middel van onderbetaalde kinderarbeid in lage loonlanden) om met materiaal te vliegen die niet door eigen handen gemaakt wordt.
En geloof me vrij, het is al genoeg bewezen dat self-made duizendmaal beter vliegt of ready to fly.
Conclusie, neem podlood, winkelhaak en meetlat, koop wat hout en doe het zelf !!!!
Waar blijft de fierheid van de echte modelbouwer, verdomme.
De groeten, Aurectar

Laatst bewerkt door een moderator:
aurectar;1828469 ( in de wetenschap dat deze RTF tuigen gemaakt worden door middel van onderbetaalde kinderarbeid in lage loonlanden) [/QUOTE zei:
het zijn juist de instapmodellen en gemiddelde zwevers die zo gemaakt worden
juist de grotere zwevers waar het hier omgaat worden op bestelling in europa gemaakt
zeker 80% van de deelnemers aan de acro wedstrijden vliegt met een model van de
firma Bruckmann uit Oosternrijk

Aurectar,

Mijn advies, ga een keer kijken bij zo één acro wedstrijd.
De piloten kunnen je precies vertellen waar ze hun toestellen kopen en door wij ze gemaakt zijn.
En na deze kennismaking met de acro zweefwedstrijd moet je nog een keer lezen wat je hier hebt geschreven.

Het acro programma binnen de box te vliegen is totaal wat anders dan met een acrozwevertje boven een helling dollen.

Op dit modelbouwforum kun je zien dat self-made leeft.
Niet alles is ARF of RTF.

Je hebt het over onderbetaalde kinderarbeid.
Ik snap niet hoezo je dit onderwerp hierbij betrekt.
Als je dit probleem wilt bespreken kun je beter op het ModelbouwCafé een nieuw draadje starten met als onderwerp "moderne slavernij" of zo.

Johannes

@aurectar, die zwever op de foto is dat niet een robbe Verso? mooie arf kit was dat destijds met plura romp (werd ook gebruikt voor de Argo) en Siros (abachi-ingedekte schuimvleugels).

Verso-Katalogbild.jpg

Ik had hem in de originele zwart gele uitvoering. Hier heb ik vee lol mee gehad op de Wasserkuppe en het was tevens de eerste zwever waar wij voorzichtig de eerste sleeppogingen deden. was overigens direct de laatste keer omdat een vriendelijke helper de ontvanger accu een splitsecond voor de start perongeluk uit schakelde....

En terug naar het topic:
De bouwskills van veel acro piloten zijn ongelofelijk. Zo strak en netjes..aansturing van de roeren, zo strak. Echt ga alsjeblieft eens kijken bij wedstrijden.

Laatst bewerkt:
@aurectar, die zwever op de foto is dat niet een robbe Verso? mooie arf kit was dat destijds met plura romp (werd ook gebruikt voor de Argo) en Siros (abachi-ingedekte schuimvleugels).

Verso-Katalogbild.jpg

Ik had hem in de originele zwart gele uitvoering. Hier heb ik vee lol mee gehad op de Wasserkuppe en het was tevens de eerste zwever waar wij voorzichtig de eerste sleeppogingen deden. was overigens direct de laatste keer omdat een vriendelijke helper de ontvanger accu een splitsecond voor de start perongeluk uit schakelde....

En terug naar het topic:
De bouwskills van veel acro piloten zijn ongelofelijk. Zo strak en netjes..aansturing van de roeren, zo strak. Echt ga alsjeblieft eens kijken bij wedstrijden.

Zo te horen heb ik met mijn betoog op lange tenen getrapt.
Nu, dit is juist de lol van zo'n discussies.
En wat betreft de VERSO.
Ja de romp is afkomstig van een VERSO, dat heb je goed gezien Eric, proficiat. Je bewijst dat je er iets van kent.
Maar de vleugels, stabilo en richtingsroer zijn volledig anders dan de originele VERSO.
Een aandachtige toeschouwer zal dit wel merken.
De vleugel is in in structuur gebouwd op grootmoeders wijze.
Dragend profiel aan de wortel evoluerend naar een laminair profiel op de vleugeltippen.
Hij vliegt net zoals op een spoor.
Ik heb hem al een paar keer in Cap blanc nez boven de zee gekiepert en hij doet het daar vrij goed in alle weersomstandigheden, echt een all round beestje.

Je ziet deze personal-VERSO hieronder tijdens een Bigss evenement in het buitenland.
De gele zwever op de achtergrond (MU13) is ook een voorbeeld van een goedkoop kistje gebouwd op grootmoeders wijze volgens een plannetje in een buitenlands modelbouwtijdschrift.
Net het leuke aan modelbouw is je eigen input inbrengen, begrijp je.
Is er niks leukers dan tijdens de winteravonden bij het knapperend haardvuur op een stukje hout te schuren, nietwaar?

full

full
Die romp werd destijds inderdaad voor verscheidene versies gebruikt.
Ik had die romp, lang geleden eens gekocht.
Hij heeft een paar jaar op mijn zolder gelegen tot ik er een vleugel voor gebouwd heb, zie foto hierboven.
Je ziet, die vleugel is anders als diegene op de originele VERSO.
Met een paar plankjes balsa en spruce kun je nog heel wat voor mekaar krijgen, geloof me.

@aurectar dat onderschrijft precies de essentie en voor mij ook het leuke van BIGGS: dat je daar ongeacht de prijs of de afmetingen van je model gewoon volwaardig meetelt en meedoet. Het bewijs daarvan vond ik een BIGGS deelnemer met een oude citroen BX en compleet een zelfgebouwde hele grote K6. Alles zelf gebouwd en bedacht en hij bleef het langst boven van iedereen. Een ander prachtig voorbeeld vind ik de K2b van Tom bode die er afgelopen BIGGS bij was, zie www.woodwings.de alleen maar ribbetjes en latjes... Door Tom zelf geconstrueerd en nu tekoop als CNC freesset.
.
Het blad van de KNVvL heette vroeger volgens mij "bouwen en vliegen".
Bij mij ligt de nadruk iets meer op het vliegen, bij de ander op het bouwen. Ik geniet van mensen die beter bouwen dan ik en ik geniet van mensen die beter vliegen dan ik..

En nog even over die Verso: andere vleugels is voorwaar geen slecht idee, want die zgn. Siros vleugels waren niet zo best.... ;-)

En tot slot: ik krijg van al dat geklets over vliegen, heel veel zin om te gaan vliegen!!

Laatst bewerkt:
Back