Adressen voor het laten maken van een set (model)zeilen.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bob schoofs, 25 sep 2018.

  1. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    20
    Tja hoe heb ik dat gemaakt, ik had als voorbeeld het originele rigg van de Thunder zeilboot van Hobbyking. Maar ben begonnen met inkoop van de komponenten die ik nog niet had. Voor de volledigheid zal ik opnoemen wat ervoor gebruikt is. 1) Carbon mast 2m. lang hol buitendiameter rond 8mm. 2) Giek carbon hol buiten diamter 6mm. ook voor onder de fok. Totale standaard lengte 1m.. 3) Zilverkleurig eindkapje voor rond 6mm. waarin de giek zit. 4) 3 stuks zwarte kunststof T stukken waarvan 1 op de top vd mast en de andere twee verzaagd voor giek draaipunten en mast neerhouder. 4a) T stukje 6mm. voor onder de giek waarin goudkleurig kogelgewrichtje ingeschroefd zit en door en door geborgd met stukje speld!. Item 1 tm 4 te koop bij vliegerwinkel. 5) In dit geval 10st. Graupner mastringen art. 3354 (voor 10mm mast) bewust wat grotere diameter genomen. 6) 1x Graupner Spannschloss of Turnbuckle art. 3350 waarmee je je giek iest omhoog of naar beneden kan trekken door aan de buckle te draaien. handig want daarmee trim/span je het onderlijk van het grootzeil. 7) 7 st. servo roerarmpjes waarvan je het gat moet opboren naar 8mm. en 3st. voor de rond 6mm. carbon gieken. 8) Een paar zwarte plastic strips (zelf taps maken en gaatjes boren) voor op de mast waar de spandraden voor de mast door lopen. 9) 10st. Klemmschieber (hier op foto witte) Graupner art. 3352 waarmee je de spandraden strak mee kunt trekken. 10) 10st. wartels grootte 16. dacht ik. (te koop bij viswinkel/dierenwinkel). Item 4a t/m 9 te koop bij modelbouw winkel.
    11) Takelgarn (tuigdraad) 1mm. zwart lengte 10m.. 12) Voor in het zeil de ringentjes 4mm. Eyelets. 13) Zwart zelfklevend nylon reparatiedoek ter versteviging bij de ringen (ik heb met sjabloon rond 22mm uitgeknipt) en voor in de hoeken en de zwarte strepen (10mm breedte) voor aan beide zijden vh zeil. 14) paar rvs kleine schroef oogjes. 15) Van merk Tamiya de goudkleurige 5mm. kogel gewrichtjes met zwarte opklik ringen voor onder de giek en onderaan de mast).Ik schat dat excl. het doek alles zo rond de 95 -110 euro kost. Tip: Zorg dat de uitgeboorde servo armpjes zeer stroef over de giek kunnen schuiven dan kun je de uitslag nog verstellen hoe snel het grootzeil t.o.v. de fok wordt binnen gehaald. Die eyelets en zwart zelfklevend doek (3 sets elk 10x20cm.) heb ik gekocht op fournituren4fun.eu. Snelle en correcte levering. De gaatjes voor de eylets maakte ik eerst met bijgeleverde holle slagijzer maar daarna overgestapt naar hete soldeerbout met ronde punt. Werkt makkelijker en snaller vind ik. Al met al ben ik er denk ik ca. 20 uur mee zoet geweest voordat mijn tweede (witte) rigg klaar was. Een Dremel en boor met boorkolom met klem en kleine ijzerzaag (om twee van de drie T stukken door te zagen) heb je echt nodig. Oh ja de scharnierpen vd giek is een 3mm. rvs boutje met rvs borgmoertje. De curve zowel vh grootzeil (die de kromme mast volgt) en vd fok gemaakt door een pvc buis in dezelfde kromme bocht te buigen en op je zeil te plakken en erlangs af te tekenen en dan langs de lijn te knippen. De meeste carbon verbindingen heb ik met secondenlijm gedaan en als de speling/kier iets groter was met transparante kunsstof lijm, ik gebruik Ruderer L530 tube van 20 gram te koop bij modelbouwwinkel. Hoop dit helpt. Succes !! Groet, Bob.
     
  2. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi Bob !
    Dit is een geweldige omschrijving van al het benodigde materiaal en werkwijze ! Top gedaan.
    Ik bedoelde eigenlijk alleen het maken van het zeil , of je er bolling in gemaakt hebt door t in delen te snijden en plakken en waarmee je het verlijmd hebt.
    Je beschrijving zal voor heel veel geïnteresseerden een prima uitleg zijn ! Gr freek
     
  3. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    20
    Oh, aha, dat is inderdaad wat anders. Om je vraag te beantwoorde Freek, Neen heb ik niet. Ik vraag me af of bolling in het zeil iets zal uitmaken bij deze kleine bootjes. ik heb al e.e.a. op dit forum en het duitse forum hierover gelezen en de meesten zeggen dat het niet merkbaar uitmaakt. Daarintegen bij de "echte" grote jongens waarin je kan zitten maakt het wel uit natuurlijk !!! groet, Bob.
     
  4. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    ik volg je helemaal in deze gedachte ! bedankt voor je info Bob
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bob,

    De Thunder is een kopie van de Thunder Tiger ETNZ, een prachtige boot, met een aantal ontwerpfouten, waardoor het een ultiem gebakje is om mee te zeilen in meer dan 2Bft.
    De mast staat te ver naar achteren, of de kiel te ver naar voren, wat je maar wilt. De ballastbulb is te licht, maar daar had je al in voorzien.
    Zoals de anderen je al hadden verteld is de boot tamelijk overtuigd en helt extreem bij teveel wind (waarbij het originele deksel ook nog eens lekt als een zeef).
    Hier een filmpje hoe het niet moet: teveel wind, geen spanning op de voorstag, waardoor de zeilen er als vodden bij staan en het uitgebouwde grootzeil alleen vóór de wind varend iets bijdraagt aan de voortstuwing.

    De meeste ETNZ zijn in handen van eigenaars die niet beter weten en er trots mee rondklotsen, de zeilers die er meer sjoege van hebben bouwen het geheel om tot iets dat wél fatsoenlijk zeilt bij een breed windbereik.
    Populair is het ombouwen ervan volgens de US1M bouwbeschrijving, dan zeilt de boot zoals 'ie bedoelt is.

    Ik heb hier ook zo'n romp, volledig gestript, het dek er af en de kielkast verwijdert, in afwachting van een volledige herbouw.

    Bij een boot van dit formaat merk je wel degelijk verschil tussen 'platte' zeilen uit één stuk en zeilen uit banen, laten de wedstrijdzeilers het niet horen....
    Bij zeilen uit één stuk kun je met de ronding van het voorlijk nog prima resultaten behalen, wat het beste werkt, is een kwestie van proberen.

    Groeten, Jan.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Bolling in zeilen lijkt me vergelijkbaar met een deugdelijk profiel voor vliegtuigvleugels. “Zonder” kan, maar als je wat energie steekt in “met” wil je eigenlijk niet meer zonder. Persoonlijk vond ik het aanbrengen van bolling in de zeilen middels een (zelfbedacht) profiel erg leuk en een dankbaar klusje. Ik heb het gedaan door banen met plakband aan elkaar te verkleven... werkt uitstekend en gaat al jaren mee. (Tijdsinvestering: 1 uur).
     
  7. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    20
    Hmmm..... Food for thoughts...... Dank jan en Eric. Eric hoe bedoel je met plakband en heb je foto of kun je iets beter omschrijven hoe te werk te gaan. En J en Eric ik dacht eraan dunne 1mm rond carbon onder mijn zwarte strepen te doen iets breder/langer hoe je het bekijkt dan het zeil opdat het iets op spanning komt en dus bol/rond gaat staan. Dus van achterlijk tot mast. Zou dat werken?
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Carbon zou ik niet doen. Ik heb horizontale stroken van 10 - 15cm breed over een bol oppervlak (spaanplaat, bezemsteel, tape, vloer .... later wel taperesten verwijderen van vloer, anders ruzie met vrouw) aan elkaar geplakt met plakband. En wel zo, dat de bolling van boven naar beneden op hetzelfde percentage van de breedte ongeveer uitkomt. Ongeacht koers en windsterkte bolt het zeil altijd mooi op.
     
  9. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    20
    Dus eerst stuk spaanplaat of zoiets ter grootte van de hoogte en breedte van het zeil, bol (met behulp van verticale bezemsteel eronder) opstellen. Ik neem aan dat bij de top en onderlijk vh zeil de bolling weg moet zijn de de bezemsteel moet een stuk korter zijn dan de hoogte vh zeil, of zie ik dat fout? Waarom gebruik je plakband en geen secondenlijm of andere transparante textiel lijm. Of naaien? En als dat opgespannen is teken je de contouren van het zeil en knip/snij je langs die lijnen het zeil uit. Of heb ik het verkeerd.

    En Jan, is het een idee om zelf een zwaard te maken pas op de huidige kast zodanig dat de loodtorpedo een stukje verder naar achter onde de onderkant vd boot hangt? Zo ja, hoeveel centimeter verder naar achter denk je? En dan kan ik het zwaard gelijk iets langer maken, meer moment tegen schuin hangen. Hij is nu ca. 30cm, ik denk aan 35cm.. Of zet dat geen zoden aan de dijk/te weinig impact?
     
  10. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    20
    En Jan, waar vind ik die US1M bouwbeschrijving?? Heb je een website?
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Bob, het stuk spaanplaat zou ik stuk groter nemen. Dan kun je schuiven met de mal van het zeil, totdat de bolling je 'op het oog' bevalt. Ik heb de bolling naar beneden toe lopen. Voor zeilmateriaal: bloemeninpakfolie (gratis bij tuincentrum) en de horizontale banen schuif ik voorzichtig tegen elkaar op de spaanplaat (dus geen overlap). Vervolgens voorzijde plakband. Later achterzijde plakband (gaat nooit meer los). Het plakband (HEMA-kwaliteit) zorgt ervoor dat de bolling bij een zuchtje wind al weer mooi terug in de zeilen komt, als ware het zeillatten (maar dan erg low-tech :), edoch zeer effectief).
     
  12. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bob,

    De US1M link heb je inmiddels, hier een link naar een ETNZ verherbouwing die behalve de romp niks van de originele boot gebruikt:
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1313436-ETNZ-AC100-proyect&highlight=ETNZ
    Ik zat ernaast betreffende welke boot Norman2 als voorbeeld heeft gebruikt, dat is de AC100 en niet de US1M, hoewel het tuig hiervan ook goed werkt op een ETNZ.
    En een iets minder ingrijpende verbouwing:
    https://www.rcgroups.com/forums/sho...obby-King-Phantomstein&highlight=phantomstein

    Groeten, Jan.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Een handige tool is het programma Sailcut, kun je experimenteren met de vorm, profiel en het aantal banen voor een geprofileerd setje zeilen.
    Werkt na enige oefening uitstekend.
    http://www.sailcut.com/

    Groeten, Jan.
     
  16. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    20
    Hallo Jan, ik heb je commentaar ter harte genomen en de Kiel 4 cm naar achteren gezet door van massief kunststof een kiel adapter te maken. zie foto's. Moet nog even geschuurd en opnieuw gespoten worden maar hij past al prima. Hierna ga ik aan de gang met die sail tool... ben benieuwd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bob,

    In combinatie van een tuig, dat de gewijzigde positie van de kiel in aanmerking neemt, zou dit goed moeten werken.
    Ik ben benieuwd.

    Groeten, Jan.
     
  18. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Ziet er goed uit Bob !
     
  19. Rene Vliegenthart

    Rene Vliegenthart

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Ridderkerk
    Bij mij op de modelbouwvereniging smvr worden zeilen geplakt met dubbelzijdig plakband van de vliegerwinkel, beresterk, er worden tenslotte enorme vliegers mee gebouwd.
    Eventueel kan je bij het plakband gelijk een dun strookje kunststof mee plakken als zeillat.
     
  20. Danny blokland

    Danny blokland

    Lid geworden:
    27 mei 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Alphen aan den rijn
    Heeft iemand een adres of telefoon nr of website om rc zeilen te maken mvg danny Blokland
     

Deel Deze Pagina