advies "bypass" lipo opladen

• Topicstarter Topicstarter kevinc
  • Startdatum Startdatum
K

kevinc

Guest
Ik hoor hier eigenlijk niet thuis, ben geen modelbouwer.
Maar zoals ik het heb kunnen bekijken zit op dit forum wel een hoop expertise mbt lipo batterrerijen en de manier waarop die opgeladen moeten worden.
Vandaar dat ik zo brutaal ben mijn vragen hier te plaatsen.
Wat is het geval:
Ik ben in het bezit van een PMP (een uit de kluiten gewassen mp3-speler.
Het is niet meer mogelijk om deze op te laden.
Het ligt niet aan de lader, maar waarschijnlijk is de ingang waar het stekkertje in moet kapot.
volgens de handleiding van het apparaat gaat het hier om een 4,2V polymer batterij.
Op de batterij staat vermeld 3,7V.
Ik vermoed dan ook dat het hier om een lipo gaat.(1 cel)
Nu had ik zelf bedacht om twee draadje vanuit de batterij te trekken en deze buiten het apparaat te houden, hieraan een stekker te bevestigen om zodoende de batterij rechtstreeks te kunnen opladen.
Maar gelet op wat ik hier op het forum gelezen heb, is het geen goed idee om dit met de bijbehorende lader te doen.
De lader geeft een output aan van 5.2V 2000mA.
Wat ik begrepen heb is 5.2V te hoog om de batterij mee op te laden.
mijn vragen zijn:
is het mogelijk mijn idee uit te voeren en de orginele lader te gebruiken?
is het mogelijk mijn idee uit te voeren met een lipo-lader?
Indien ik een lipo-lader nodig heb welke moet ik dan aanschaffen; het gaat hier immers, volgens mij om 1 cel, dus zal de meest eenvoudige lader voldoende moeten zijn?
welke stekkertjes combinatie zal hiervoor het best geschikt zijn.

Hoop dat het bovenstaande verhaal een beetje duidelijk is.
Ik hoop jullie medewerking
groeten
COR

als je anders de bijgeleverde lader gebruikt, waarom zou je hm hiervoor NIET gebruiken???

gewoon correct aansluiten...
e "echte" lipo lader geeft aan al +/- is omgedraaid...

lezen!!! Hierom gebruikt ie niet de bijgeleverde lader:

''maar waarschijnlijk is de ingang waar het stekkertje in moet kapot.''

Idd, je zou die accu kunnen opladen met een modelbouwlader.. maar, ik zou kijken of je meer info van de gebruikte accu zou kunnen krijgen.. mAh's, Max charge rates.. enz..

ja heb ik uiteraard wel gezien dat aansluiting kapot is..
wat ie moet doen is de kabels vd lipo en de lader losmaken zodat ie ze kan aansluiten he.. kan moeilijk alles voorkauwen..

easier zou zijn de aansluiting op een of andere manier los te maken en nr buiten of zo te brengen.. of helemaal te openen en te zien waar het scheelt...

als de bijgeleverde lader 2000mah aangeeft kan ie alvast eens proberen die ene cel te laden aan 500mah of zelfs 1000, moet kunnen...

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is de ¨lader¨ niet meer dan een domme voeding en zit in het apparaat nog wat electronika die de spanning (4.2V)en stroom regelt.
Jiet direct op dievoeding aansluiten. Probeer het stekkertje te repareren of veranderen zodat je daar de 5.1V ¨lader¨ op aan kan sluiten.

Je zou een oude GSM kunnen gebruiken als lader voor je bypass idee.
Gsm lader op de GSM en de kontakten die normaal naar de GSM lipo gaan aansluiten op de MP3 lipo.

Laatst bewerkt:
Hallo, allemaal tot nu toe bedankt voor de inbreng.
het idee om een oude gsm te gebruiken als lader, daar was ik nog niet opgekomen; inderdaad die gsm accu's zijn ook 3,7V.
Dus dat moet wel goed gaan, als het niet anders kan.
Wat ga ik nu doen:
draadjes doorknippen tussen de batterij en het apparaat.
deze draadje weer aan elkaar solderen tezamen met een derde draadje.
Dit derde draadje door (een geboord gaatje) in de achterkant van de behuizing naar buiten brengen.
Hieraan een stekkertje solderen, welke past op de stekker van de lader die ik ga gebruiken.
Indien ik ga ladenwordt er wel 4,2V ook naar het apparaat gestuurd.
kan dat geen kwaad?
Maar misschien toch een een vraag over de lader.
Indien een 1 cel lipolader niet al te duur is, dan hoef ik natuurlijk niet te gaan solderen aan een oude GSM.
Misschien een adres waar dit soort laders te koop zijn?
Het liefst een zo'n compact mogelijk model welke zonder externe voeding het stopcontact inkan.
voor de rest hou ik mij nog aanbevolen voor suggestie's en tips

Alleen Harold geeft volgens mij het juiste antwoord. Het probleem is dat in vrijwel alle apparaten met een ingebouwde LiPo ook de lader in dat apparaat zelf is ingebouwd. Dus kevinc, wat jij als de "originele lader" ziet is in werkelijkheid alleen de netvoeding. Deze voorziet de lader, die dus in de PMP zit, van voedingsspanning zodat die de accu kan laden.
De accu rechtstreeks op die voeding aansluiten kan dus niet want dan zal je de accu zeer zeker overladen met alle gevolgen van dien. Je zou een losse LiPo lader kunnen kopen (of misschien maken) die je van voedingsspanning voorziet via de netvoeding en die de LiPo "buitenom" kan laden. Dat is allemaal extra werk en kosten.
Kevinc, het is bijna zeker goedkoper maar zeker weten beter en veiliger, om te kijken of de voedings aansluiting van je PMP gerepareerd kan worden.

Anko, in GSM's zitten bijna altijd LiPo accu's. Deze accu's zijn speciaal ontworpen voor dit soort toepassingen omdat je niet gebonden bent aan de bekende ronde batterij vorm. Overigens zijn LiPo's ook Li-Ion accu's hoor! Het is net als met auto's, een Porche is ook een auto maar niet alle auto's zijn Porches! Een LiPo is ook een Li-Ion accu maar niet alle Li-Ion accu's zijn LiPo's!

Hoi Ernst,
Een reparatie heb ik ook overwogen, maar gezien het feit dat dit een erg compact apparaat is: 148x88x13,6 mm vergt dit "micro elektronika vakmanschap", dus dit gaat erg duur uitpakken (duurder dan de waarde van de PMP) ben ik bang.
Vandaar mijn bypass idee om het laden plaats te laten vinden.
Als lader wil ik een Graupner Lipo Quick charger 4 gebruiken.
en gebruik maken van de bijbehorende stekkers.
Waar ik alleen nog aan twijfel is om de batterij in de pmp te laten zitten en de laadstekker af te tappen naar buiten en apparaat. (maar dan wordt tijdens het laden de laad stroom ook naar de pmp gestuurd).
Of om de batterij geheel buiten de pmp te plaatsen, zodat het laden kan plaatsvinden zonder de laadstroom naar de PMP te laten lopen.
groeten en bedank voor de input

Een andere mogelijkheid is misschien om draadjes aan de aansluitingen van de connector te solderen en de adapter daarop aan te sluiten. Zo gebruik je de normale adapter en de lader in de PMP en heb je geen problemen met het laden. Je zal alleen de aansluitingen van de connector moeten opzoeken en daar de draadjes aan solderen.
Als je dit niet zelf kan of durft (als niet elektronicus is dat geen schande) kan je het beste iemand vragen die wel het nodige van deze zaken afweet. Als je in je profiel zet waar je woont is er misschien wel iemand op dit forum die dat eventueel voor je kan en wil doen.

Het probleem was juist dat de lader in de pmp kapot was.
Heb inmiddels mijn eerder omschreven idee uitgevoerd.
Dus een gaatje in de achterkant van de behuizing geboord, en nu laad ik dmv van een stekkertje buiten de pmp de batterij met een (goedkope) lipo lader op.
werkt gelukkig allemaal zoals ik het me had voorgesteld.
Wat wel opvalt is dat de lipolader de batterij volledig oplaad zonder dat de batterij warm wordt.
Terwijl in de normale stuatie(dus met de voeding buiten de pmp) deze goed heet werd.
in ieder geval iedereen bedankt voor hun adviezen

Back