Advies gevraagd 7,2 of 12 Volt

Advies gevraagd :

Als ik mij verdiep in de elctronica voor de vrachtwagen dan kan ik kiezen uit 7,2 of 12 Volt.

Kan iemand mij de voor/nadelen van deze 2 verschillende spanningen vertellen........

Zijn de 7,2 Volt accu’s nog steeds het meest gangbare....

En wat zouden jullie adviseren qua type en voltage accu.

(Qua electronica gaat mijn voorkeur uit naar de Beier set).

Alvast bedankt voor jullie input.
 
Het ligt er aan met wat voor truck je rijdt. over het algemeen rijden de tamiya trucks rond op 7,2 volt. Heb je wedico of scaleart dan is dat normaal gesproken 12 volt. De meeste electronica is voor beide voltages geschikt.

Het voordeel van 7,2 tenopzichte van 12 volt is vooral de grote van de accu packs en qua prijs wat goedkoper daarnaast kan je ook nog kiezen tussen nihm of lipo. Lipo's zijn kleiner van formaat maar de laad techniek is ook anders.
hier op het forum is genoeg informatie te vinden over nimh of lipo. succes met jouw keuze.
 
Ik heb alles op 3s.
Ook de Tamiya MAN.

Gewoon gangbare wat er in mijn omgeving is. En van Zippy heb je mooie kleine 3s packs met 2200mah.
 
Verreweg het grootste deel rijdt op 7.2-7.4v denk dat ruim 80% van de mensen daar mee rijdt.

12v wordt vooral gebruikr in de wedico schaal en zodra er met hydrauliek gewerkt gaat worden.

Wat sterkte van de truck maakt het geen verschil zolang er maar de juiste spanning in zit.
 
Verreweg het belangrijkste is de te leveren stroom in een bepaald tijdsbestek.

Hoe hoger het getal des te meer piek- of continuestroom er per tijdseenheid geleverd kan worden. (mili- of Ampere per uur).

De spanning is minder van belang, tegenwoordig is bijna elke electronica component wel geschikt voor 7,2/7,4 of 12V.

Het type accu is wel van belang. Zo zullen een niMh (nikkel mili hydryde) accu en nicad (nikkel cadimium) aan het einde langzaam hun capaciteit gaan verliezen tot ze leeg zijn.
Een lipo (LithiumPolymeer) daarentegen zal tot het einde de capaciteit kunnen handhaven en daarna dan bijna in 1 keer leeg zijn.
Ze zijn dan ook in staat om gedurende langere tijd veel hogere stromen te kunnen leveren.

Vooral bij modelvliegtuigen en heli's alsmede hydroliektoepassingen is dit bijzonder gewenst en veelal toegepast.
In mindere mate is dan ook nog het gewicht van belang denk hierbij aan drones. (lange vliegtijd i.c.m een laag gewicht)

Lipo's vragen echter wel een lader met een balancer die de cellen afzonderlijk op de juiste spanning brengt. (o.a. te herkennen aan speciale laadstekkers).
Het laden van een lipo zou gevaarlijk kunnen zijn, de cellen zijn gevoelig voor het overladen. De balancer zorgt voor het veilig balanceren van de cellspanningen.

De afzonderlijke celspanningen liggen bij een lipo iets hoger dan bij een nimH of niCad cel.
Over het algemeen geen probleem, maar bij toepassingen die max. 7,2V vragen wel een punt van aandacht.
 
Ook hier een LiPo gebruiker en meestal 12V, daar dit efficiënter is (meer totaal vermogen) en na mijn idee, loopt alles meer stabiel.
Daar de meeste U-bec's met een te lage voltage hik-ups kunnen gaan vertonen. (hebben een minimale spanning nodig)

Ook gebruik ik bij een standaard Tamiya truck een 2S LiPo en deze past met een kleine aanpassing op de normale plek.
Deze zit in een hardcase en heeft dezelfde ronde vorm aan de zijkanten.
Door de balans stekker, moest ik wat extra ruimte maken.

Het zal na mijn idee toch een persoonlijke keuze zijn.
Pus inderdaad de configuratie van de truck/grondverzet.
 
Ik heb dat ook allemaal niet. Rij toch op lipo.

Laag gewicht, vele pasvormen, levert langer continue stroom.
Die horrorverhalen vallen reuze mee. Je wilt niet weten wat er gebeurd als het fout gaat met NIHM.


Die kennen ook uit elkaar klappen bij verkeerd laden.

Ik heb hier bij al me modellen 3s lipos van 0,5 ampere tot 1 ampere( Simpel groter pas gewoon niet) en de tamiya truck gaa thet tzt ook gewoon in.
 
Back
Top