Na ruim een jaar kwijlen over fpv filmpjes heb ik besloten het zelf ook een keer te gaan proberen. (nog) Niet met een vliegtuig maar met een tricopter (rc-explorer tricopter v2.5). Ik wilde het dan ook gelijk goed doen met fatshark goggles. Alleen twijfel ik nog over 1.2ghz of 5.8ghz. Ik heb inmiddels genoeg topics gelezen over fpv maar blijf met een paar vragen zitten.
Gewenst bereik: ~1km
Locatie: weilanden in noord-holland dus niet bij een vliegclub
Setup(aanwezig):
Zender:
eSky 2.4ghz 4ch
Camera:
Gopro hd hero2(deze wil ik ook gaan gebruiken voor fpv in plaats van aparte een fpv-camera ondanks dat sommige mensen hier fel op tegen zijn)
Optie 1(voorkeur):
Fatshark BASE SD Headset 2013 (€244)
-= E-store Rotterdam =- Fatshark BASE SD Headset 2013 model
FOX 0.9Ghz - 1.2Ghz -1.3Ghz Wireless AV Receiver (€32,50)
-= E-store Rotterdam =- FOX 0.9Ghz - 1.2Ghz -1.3Ghz Wireless AV Receiver
FOX 1.2G 800mW Transmitter for FPV(€39,75) (anders de 200mW versie(€29,50) als dit voor te veel storing zorgt?)
-= E-store Rotterdam =- FOX 1.2G 800mW Transmitter for FPV
Zelf cloverleaf antennes maken.
Lipo voor receiver en bril.
En dan nog een laag doorlaat filter(geloof ik) zodat het niet stoort met mijn 2.4ghz besturing.
Voordelen:
- Je hebt goede video ontvangst zelf achter obstakels!(kan mijn zender dit ook met 2.4ghz of heb ik hier een andere voor nodig?)
- Goedkoper.
Nadelen
- minder plug en play(niet erg).
- Meer draden en minder compact.
- storing met 2.4ghz dus een filter is nodig.
Kosten: 316 Euro.
Optie 2:
Complete FPV systeem:
Fatshark Dominator
5.8ghz vtx module
5.8ghz 600mw long range tx
Farshark 1000mAh Lipo
Fat Shark 5.8GHz Dominator Complete System - £273.26 : FirstPersonView.co.uk, UK First Person View (FPV)
Zelf cloverleaf antennes maken
Voordelen:
- compact systeem geen 'base station' nodig. Alles zit op de bril.
- compleet met alle benodigde kabels en dus zo aan te sluiten.
- werkt met 2.4ghz besturing zonder elkaar te storen.
Nadelen:
- Met 5.8ghz kun je niet achter bomen vliegen zonder storingen wat ik een groot nadeel vind.
- Duurder.
Kosten: £ 338 = 416 Euro
Dus mijn vraag: is het raadzaam om de compacte complete plug and play fatshark dominator met ingebouwde 5.8ghz vtx te nemen. Of om dit op te offeren voor een 1.2ghz om ook achter obstakels te kunnen vliegen en nog goedkoper uit te zijn ook?
Graag jullie mening hierover. Andere suggesties zijn ook meer dan welkom. Of iets waar ik vergeten ben om aan te denken
Gewenst bereik: ~1km
Locatie: weilanden in noord-holland dus niet bij een vliegclub
Setup(aanwezig):
Zender:
eSky 2.4ghz 4ch
Camera:
Gopro hd hero2(deze wil ik ook gaan gebruiken voor fpv in plaats van aparte een fpv-camera ondanks dat sommige mensen hier fel op tegen zijn)
Optie 1(voorkeur):
Fatshark BASE SD Headset 2013 (€244)
-= E-store Rotterdam =- Fatshark BASE SD Headset 2013 model
FOX 0.9Ghz - 1.2Ghz -1.3Ghz Wireless AV Receiver (€32,50)
-= E-store Rotterdam =- FOX 0.9Ghz - 1.2Ghz -1.3Ghz Wireless AV Receiver
FOX 1.2G 800mW Transmitter for FPV(€39,75) (anders de 200mW versie(€29,50) als dit voor te veel storing zorgt?)
-= E-store Rotterdam =- FOX 1.2G 800mW Transmitter for FPV
Zelf cloverleaf antennes maken.
Lipo voor receiver en bril.
En dan nog een laag doorlaat filter(geloof ik) zodat het niet stoort met mijn 2.4ghz besturing.
Voordelen:
- Je hebt goede video ontvangst zelf achter obstakels!(kan mijn zender dit ook met 2.4ghz of heb ik hier een andere voor nodig?)
- Goedkoper.
Nadelen
- minder plug en play(niet erg).
- Meer draden en minder compact.
- storing met 2.4ghz dus een filter is nodig.
Kosten: 316 Euro.
Optie 2:
Complete FPV systeem:
Fatshark Dominator
5.8ghz vtx module
5.8ghz 600mw long range tx
Farshark 1000mAh Lipo
Fat Shark 5.8GHz Dominator Complete System - £273.26 : FirstPersonView.co.uk, UK First Person View (FPV)
Zelf cloverleaf antennes maken
Voordelen:
- compact systeem geen 'base station' nodig. Alles zit op de bril.
- compleet met alle benodigde kabels en dus zo aan te sluiten.
- werkt met 2.4ghz besturing zonder elkaar te storen.
Nadelen:
- Met 5.8ghz kun je niet achter bomen vliegen zonder storingen wat ik een groot nadeel vind.
- Duurder.
Kosten: £ 338 = 416 Euro
Dus mijn vraag: is het raadzaam om de compacte complete plug and play fatshark dominator met ingebouwde 5.8ghz vtx te nemen. Of om dit op te offeren voor een 1.2ghz om ook achter obstakels te kunnen vliegen en nog goedkoper uit te zijn ook?
Graag jullie mening hierover. Andere suggesties zijn ook meer dan welkom. Of iets waar ik vergeten ben om aan te denken

Laatst bewerkt: