Advies gevraagd; G4 aflakken en/of spuiten; methanol bestendig laksysteem?

MicropropSport

Forum veteraan
PH-SAM
Na een buiteling in huis is -ondermeer- een van m'n kisten, Sultan V, onaangenaam beschadigd geraakt, maar te repareren. Hele diepe zucht.
De romp is gelukkig vrijwel vrij van schade. De ailerons en één vleugeltip hebben averij.

Hier een plaatje met de kist nog in ordentelijke staat.

full

De schuim/abachi vleugel is geglast met PU-parketlak (geen G4).
Oppervlak spiegelglad en hard. De vorige eigenaar kon zich echter niet meer herinneren met welk merk, of soort oplosmiddel-PU gelakt is. Het kan Glitsa zijn geweest... van alles mogelijk?

De lak is dermate hard en verdicht, dat ik de opliggend gespoten huis, tuin en keuken spuitbus-lak er vrijwel als vellen folie af kon pellen. Dat bespaarde me een hoop tijd in schuurwerk en in stof.

De vleugel zit nog goed in de glas. Volledig kaalschuren kan, maar ik dacht alleen de reparatiepunten nieuw te glassen.

Ik heb al wat draadjes gevonden over het aflakken van een met G4 behandeld oppervlak. Hoop echter nog wat meer kennis en ervaring boven tafel te krijgen, zodat ik een goede keuze kan maken.
En dan... is knal harde PU G4 parketlak eigenlijk wel deugdelijk te lakken?

Ik zoek dus een goed hechtende lak.
Andere optie is de vleugel mee te laten lakken in 2K wit bij een autospuiter... als ze toch met 'wit' bezig zijn.... Zo ver ben ik nog echter niet....

spuiten-p47d
en
afbouwverslag-znline-alliance-12

Dan... Heeft verder iemand ervaring -goed of slecht- met de Motip 2K colormatic, pre-fill converter. Is deze lak deze methanol bestendig?
Ik kan natuurlijk even gaan testen... wellicht heeft iemand er meer weet van?

Zeer graag advies!
Dank, Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Back