Advies gevraagd vstabi in as350

Een vraagje aan de experts ...

Ik ben op zoek naar een startinstelling voor een trex600 esp met vstabi in een century AS350 mbt de cyclic gain.

Wellicht heeft iemand zo'n combinatie of soortgelijk. Ik ben helaas niet in het bezit van een laptop om mee te nemen naar het veld dus de ideale settings gaan wat moeizaam :-)

De een esp 600
1750/1800/1850 rpm
2blads kop met asymmetrische spinblades
Vstabi 5.2 pro

Deze week 2mm frameplaten geplaatst, de 1,6 platen waren wel erg slap.

De staart gaat prima maar ik blijf een schommel op de romp houden.. Vooral na een windvlaagje schommelt hij na. Mogelijk is het minder met het nieuwe frame maar dat kan ik zaterdag pas proberen (als de weergoden willen meewerken)

Op dit moment staat de gain op tdr, ik meen 70.

Graag advies van een ervaringsdeskundige

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het alleen om een slinger in de staart gaat, gaat het om gyro instellingen, niet perse over de rest

Een nawaggel kan een paar dingen zeggen:
- erg lage gain (zender)
- te trage staartservo
- te verplaatsen massa is wat enthousiast voor de staart

Die eerste heb je zo gecheckt. Gewoon de gain omhoog draaien op de zender, per 5 punten tot hij gaat hunten, dan 5 terug.
Al verwacht ik niet dat je dat punt haalt.

Tweede en derde wordt normaal opgelost met delay op de gyro.
De theorie: de gyro en servo zijn te snel voor de heli. Dus de heli verdraait door wind, de gyro stuurt bliksemsnel de servo aan, die dus bliksemsnel de staartbladen aanstuurt. De gyro gaat er vanuit dat de ongewenste verdraaiing binnen een bepaalde (korte) tijd is opgelost. Maar aangezien we het over een gewichtige schaalheli hebben, staat die staart niet zomaar weer op de goede plek. Dus tegen de tijd dat de gyro doorheeft dat de heli op het goede punt staat, heeft hij de uitslag zo groot gemaakt dat de staart eroverheen zwiept.
Met delay breng je dit weer in balans

Je kan ook nog veel eer behalen door de mechanische setup goed te doen
Jij hebt kracht nodig, niet zozeer snelheid van de staartservo.
De linkage kan dus redelijk dicht naar binnen op de hevel

Hallo (ex)Student :-)

Het probleem is niet de staart,
Het is een schommel op cyclic van de heli. Zonder romp vliegt de heli als een snaar, het gaat fout met de romp er om. De staart op zich is eigenlijk niets mis mee.. zie het als iemand die even een griezel heeft :-)

De heli is mechanisch goed afgesteld om alle instellingen van de vstabi binnen de marges te houden.

Mogelijk was het probleem enkel het te slappe frame en het extra gewicht van de romp er bij wat voor een vertraagde beweging zorgde wat de vstabi (over) corrigeerde.

Vandaar specifiek de vraag over cyclic gain icm vstabi/schaalromp.
Vooral omdat dit mijn eerste ervaring met vstabi is.....

Groeten, Bob

Dan kan het helemaal erg goed zijn dat je met de romp een ander gedrag hebt...

de estabs (microbeast, 3g, vstab etc) staan standaard redelijk goed voor de 3d heli's
maar die zijn natuurlijk relatief licht, dus een correctie is voor de estab in no time gedaan.

Dus als je extra gewicht om de heli gaat hangen, moet er een grotere correctie gedaan worden om al dat gewicht een andere kant op te duwen.
Zelfde verhaaltje als op de staart eigenlijk, aangezien het nog steeds over gyro's gaat (alleen op een andere as)

Dus, je zal de gain een stuk omhoog moeten gooien om de heli met romp goed vliegend te krijgen.
Met romp zijn de gedragingen gewoon anders, dus niet te vergelijken met de settings van de heli zonder romp

Mee eens, vandaar de vraag voor een uitgangspunt :-)

Voor nu maar dmv banks 70/90 gain ingesteld, eens kijken wat komen weekend samet met het stijvere frame er beter uitziet ...

Tis nu alweer donker tegen de tijd dat ik thuis ben :schrik:

Dat is nu net het vervelende met schaalheli's..

Een 3d heli heeft al verschil als hij door een ander persoon wordt opgebouwd
Een schaalheli heeft dit nog veel erger

Kwestie trial and errror, maar ik zou beginnen met de eerste keer eens 15 punten omhoog te gooien.
Testen of je op de grens zit, door even een snelle input te geven op de elevator te geven
Gaat hij snel na bewegen, heb je een hunt, net als op de staart.
De elevator is doorgaans leidend hierin

:-)

Maar duimen voor komend weekend ... zaterdag zou nog wat kunnen worden, zondag zeker niet zoals het er nu uitziet!

Ondertussen de nodige vluchten kunnen maken en de nodige aanpassingen..

De cyclic gain staat ondertussen op 100, headspeed 1800 en vliegt best goed.
Bij 110 maginaal beter maar het stroomgebruik van de ontvanger lipo gaat dan bijna verdubbelen.

Ik denk dat ik nu het maximale er uit gehaald heb. Wel een schudbuikje nog vandaag maar ook windkracht 4-6 en turbulent dus dat mag dan wel weer :-)

Ben benieuwd wat de heli gaat doen met een 3-blads kop maar dat is voor volgend jaar...
In ieder geval bedankt voor het meedenken, en wellicht heeft iemand anders nog wat aan deze info?

Bob

kan best dat de servo's dan gaan overcorrigeren
zodanig snel dat je het niet merkt in vlieggedrag, maar toch zodanig aanwezig dat de servo erg veel stroom gaat trekken

dan zit je idd tegen een grens aan ;-)

Back