Advies gevraagd, Welke ESC heb ik nodig

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door DollarBlingsby, 24 jan 2020.

Tags:
  1. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Zal de filmpjes is op m'n gemak bestuderen.
    Ik denk dat m'n linker motor ook niet helemaal lekker is die maakt nogal een herrie...
    En de ESC op die motor is zojuist doorgebrand
    Terwijl de rechtse het nog prima doet
    Hoe ik het aangesloten had is rechter ESC als Master en de linker als slave, de + uit de uitBEC draad 5v stekkertje gehaald die de receiver in gaat. Heb ze beide kunnen testen z'n 5 minuten voor linker begon te roken. De ESC was ook niet eens warm. Dus lijkt me ook niet overbelast. Verkeerd aangesloten lijkt me ook niet het geval. Of zou het gewoon pech zijn,Ali kwaliteit?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2020
  2. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    511
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Je heb daar een 12V loodbatterij gebruikt, op de specs van de esc staat 2-3s lipo en 9 cel Nimh.
    Zou dit het euvel kunnen verklaren?
     
  3. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Ja daar zit wat in...
    Ik denk dat het daar wel eens aan zou kunnen liggen dan. Bestaan er wel 12v ESC'S? Of moet je Voltage allemaal reguleren.
     
  4. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    5.833
    Locatie:
    Oostvoorne
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.865
    Locatie:
    Woerden
    Als de regelaar met een 3S LiPo bruikbaar is of met 9 NiMH cellen zal hij met een 12V loodaccu ook zonder problemen moeten kunnen werken. Een net geladen 3S LiPo is 12,6V en een net geladen 9 cellen NiMH zal zelfs 13,5V zijn.
    Zo te zien is er niets in het power gedeelte verbrand maar iets in het stuurgedeelte van de regelaar. Wat en hoe weet ik niet, ik vind het wel vreemd dat dit na 5 min goed werken gebeurt. Is er misschien iets van metaal in gevallen?? Een stukje afgeknipt draad, een los schroefje of moertje? Je kan hierbij aan van alles denken.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  6. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Ik heb echt geen idee Ernst, in mijn ogen is er niks ingevallen misschien gewoon bad luck.

    Bestel wel weer een nieuwe probeer het nog eens. dan is het hopelijk voor de lente nog binnen.

    Heb het wel allemaal laten draaien op een labvoeding 12volt 2a dat moet het probleem toch ook niet zijn toch?
    Gezien het alleen de linker ESC is die door is gebrand
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Betuwe
    Om te voorkomen dat Dollar B. op het verkeerde been wordt gezet:
    in het eerste filmpje wordt de mixer slecht 'half' gebruikt. Vliegtuigen zijn namelijk niet ontworpen om achteruit te vliegen, dus de gasknuppel staat helemaal naar onderen voor 'motoren uit'.
    Bij schepen ligt dit nét iets anders:
    Bij mijn Smit Salland staan de motoren stil als de gasknuppel in het midden staat.
    Duw ik de knuppel naar voren, draaien beide motoren (tegengesteld) even hard. Boot gaat vooruit.
    Waarom tegengesteld: ik heb twee verschillende schroeven, één linksdraaiend, één rechtsdraaiend.
    Trek ik de knuppel naar achter, gaan beide motoren (nog steeds tegengesteld) de andere kant uit draaien. Beiden even snel.
    Druk ik de knuppel naar bakboord, gaat de bakboordmotor naar achteren draaien, de stuurboordmotor naar voren en het roer gaat naar bakboord.
    Naar stuurboord net andersom.

    Het neutraalmoment bij een schip is dus met de knuppel in het midden. Niet onderin. Voor de rest kloppen de filmpjes aardig.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.865
    Locatie:
    Woerden
    Een labvoeding van 12V is ook geen probleem. Alleen als het een schakelende voeding is zou er misschien een heel kleine mogelijkheid kunnen zijn dat er wel problemen zouden kunnen ontstaan. Dat is dus heel onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk. De andere regelaar blijft wel goed werken dus...
    Controleer voor de zekerheid wel die motor heel goed. Mogelijk zit daar vuil of zo in waardoor er (af en toe) sluiting ontstaat, dat zou tegelijk dat vreemde geluid kunnen verklaren. Misschien dat je de motor uit elkaar moet halen. Dat is wat lastig maar als je goed oplet best wel te doen zonder de motor te slopen.
     
    DollarBlingsby vindt dit leuk.
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Betuwe
    Haha... Nogal herrie ja. Ik had twee weken geleden een discussie met een paar vissers uit de omgeving.
    Zij willen gaan vissen op de vijver van de plaatselijke sportvereniging.
    Wij willen daar gaan varen.
    "Dat kan niet, want die modelbootjes van jullie maken vreselijke herrie en dan jaag je alle vissen weg!"

    Ik heb smakelijk moeten lachen.
    Meerdere malen meegemaakt dat ik karpers en snoeken met mijn schepen tot binnen een meter kon benaderen.
    En onderzeeërs vinden ze helemaal leuk; daarmee zwemmen ze in formatie.
     
    DollarBlingsby vindt dit leuk.
  10. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Winschoten
    Ik ben zelf ook sportvisser en heb de ervaring dat vis zich maar weinig stoort aan geluiden in of op het water.
    Waar ze wel op reageren zijn bewegingen aan de directe waterkant/wal en slagschaduw, maar een boot schaal 1 op 1 of een modelboot niet echt.

    Ik heb het dan natuurlijk niet over het raggen met een boot op een ondiep gelegen voerplek.
     
    DollarBlingsby vindt dit leuk.
  11. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Als ik er gewoon 2 nieuwe motoren in zet waar moet ik dan op letten moeten wel net zo krachtig zijn als die er nu in liggen.

    Wat er nu in ligt is een
    RS-755VC-4540 CCW15

     
  12. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Denk ook echt dat vissen er zeker niet bang van worden, eerder een soort van nieuwsgierig. Die ondervindingen heb ik afgelopen zomer met m'n onderwater camera wel gemaakt.
    De vissen komen gewoon kijken bij herrie en of vreemd geluid.
     
    H.B.Busking en Edge vinden dit leuk.
  13. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.718
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Begrijp ergens niet dat die motor stuk zou kunnen gaan?
    Die motoren gelden als nagenoeg onverwoestbaar?
    Ze zitten overal in... technisch gereedschap... autostoelen.. weet ik veel waarin...

    Wel zou ik altijd de amperes in beeld willen hebben bij het testen.
    Dat zou kunnen met een losse amperemetertje.
    Dan hoef je de ‘volmeter’ niet te slopen bij een vervelende piek. 10 Ampere...
    meer vond mijn metertje niet zo fijn.

    Wat trekt het, en wat is het onderlinge verschil tussen de beiden, aan de as, los van de as.

    Komt dat geratel wel uit de motor? Ik denk eerder de koppeling? Maar op het filmpje klinkt
    het al heel behoorlijk...

    Algemeen... Staat dat niet 100% in lijn, gaat het rammelen. Rubber veel te stug bij de gebruikte
    koppelingen. Velen worden blij van die dingen, ik niet.
    Staat zo een motor ook niet rock-steady, gaat het toch wrikken, en alles gaat mee in de beweging.

    Zulke situalies? Haal de koppeling weg en belast de motor eens vrij.
    Stap over op een heuse cardan, van Raboesch of andere merk.
    En het wordt al stiller.
    Smeer met regelmaat de motorassen met een drup olie...

    De motor is open, dus je kan de borstels en collector inspecteren?
    Kan zijn dat de fan er net voor zit. Kijk of het klopt... en er idd geen troep in zit.

    Een Mabuchi openen? Kan, maar je krijgt hem niet makkelijk weer ineen.
    En is het een hoop gepiel het lagerschild weer in het gareel te krijgen, can-lipjes breken af en je moet hem dicht solderen met een sterke bout. Kosten bijna niets die krengen.
    Worden in duizelingwekkende oplages geproduceerd.


    Ompolen in de voeding houden regelaars ook niet van, hier is het puur de kwaliteit vrees ik.
    Wellicht een kwaliteitsregelaar?
    Je steekt er nu veel uren in, gun jezelf een iets betere van een beter merk? Kan helpen?
    Dat zo een regelaartje stuk gaat is bijkans statistiek, en heeft met kwaliteitscontrole te maken. Die is er niet. Ga daar maar van uit.
    Het moet zo goedkoop mogelijk.
    Wordt er ook scherp op de inkoop van componenten ingekocht.
    Kost het 10 cent om zo een ding in oplage te maken, af fabriek...

    Stapje voor stapje kom je verder. Top!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2020

Deel Deze Pagina