Advies gevraagd

Goedenavond,

ben nieuw hier op dit forum gedeelte.
wel bekend met dit forum in de nitro afdeling auto's, maar nu van plan de hobby wat uit te breiden naar het "drijvende" gedeelte...
vaar de laatste tijd wel wat achterhuis met een oude robbe - malibu twin die ik nog ergens op zolder had liggen. Vaart op zich prima maar niks spectaculairs.
Nu heb ik de volgende besteld omdat ik toch er iets meer wil uithalen;
RC EP Deep-vee Arowana Fiberglass FRP Mono 1 ARR Racing Boat

nu heb ik nog een oude GM V8 esc liggen met een 4s lipo die ik hiervoor wou gebruiken (zender ook aanwezig natuurlijk).

Vraag 1; wat voor een motor zou ik hier als beginnend vaarder het beste kunnen inbouwen?
Vraag 2; zou ik de lipo en de esc ook daadwerkelijk kunnen gebruiken?
Vraag 3; wat heb ik nog meer nodig bij deze set?

Alvast bedankt voor het lezen en ik kijk e uit naar de reacties,

Groeten, Bram
 
Hallo Bram,

Tenzij de boot uit jouw link compleet met motor, hardware e.d. wordt geleverd, zou je 'm goedkoper hier halen:
R2hobbies.com - RC EP Deep-vee Arowana Fiberglass FRP Mono 1 ARR Racing Boat, ARR, rcbt0401002_code

Maar voor 4S is deze boot niet geschikt, tenminste als je een pack hebt met een capaciteit van 4000 - 5000mAh, dat past er domweg niet in...
2 of 3S, afhankelijk van de gekozen motor past wel.
Op de site in mijn link staat een video van de boot, die hier volslagen overgemotoriseerd is en compleet onvaarbaar (waarom ze zoiets als promotie zien ontgaat mij even...)

Veel 'gemakkelijker in de omgang' is deze boot:
R2hobbies.com - 25.5" EP Deep-Vee Ocean Force Fibreglass Epoxy FRP Anti-Turnover RC Mono ARR Racing Boat with Fin, ARR, rcbt3901001_code
Ook hier is 4S op het randje, maar goed afgestemd gaat deze boot erg hard (60 - 65 km/h)

Een boot die fluitend 4S wegsteekt is de 31,5"Arowana:
R2hobbies.com - 31.5" Fibreglass Deep-vee Mono 2 Arowana Racing Boat Hull, Hull, rcbt0028_hull_code
Deze romp is er in verschillende materialen te krijgen (epoxy en polyester) en in verschillende versies (kale romp, met hardware e.d.)

Met de standaard 1880KV motor vaar je gelijk al 65+ km/h, méér is geen probleem.
Hier een filmpje van o.a. de beide Arowana's waar mijn zoon en ikzelf mee varen:
5Uhw3G3zJ-I[/media] Mono I and Mono II testing - YouTube

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedenavond,

Jan bedankt voor je advies en de links naar de modellen cq video. Zoiets had ik wel in gedachten...
Verder ben ik geneigd om toch eerst maar te kiezen voor een model met hardware pre-installed omdat ik toch eerst even moet bekijken of het echt wat voor me is.

Deze Arowana:

R2hobbies.com - 31.5" Fibreglass Deep-vee Mono 2 Arowana Racing Boat Hull, Hull, rcbt0028_hull_code

lijkt me wel wat, de link in mijn vorige post bevatte wel alle hardware maar werd geleverd zonder motor.

Toch nog een paar dingen;
De andere modellen zoals de kleinere mono 1 zijn zo te zien op de foto's zelf oprichtend daar ze voorzien zijn van een flood tube.
Echter bij deze mono 2 ontbreekt dit op de foto's.
Betekend dit dat het niet nodig is of moet die later zelf nog gaan fabriceren wanneer je het model ontvangen hebt?
En ik ben geneigd te kiezen voor de mono 2 met het oog op mogelijk meer toepassing cq aanpassingen in de toekomst.

Groeten, Bram
 
De GM V8 gaat het volgens mij niet worden op 4s.... Dat is een oude borstel autoregelaar die waarschijnlijk voor max 6 of 7 cellen Ni-cad of Ni-mh is.
 
Hallo Bram,

Er zijn maar een paar boten op de markt met een vloedkamer, ik zal straks de links even posten.
Hier wat leesvoer over de Arowana:
arowana-deep-v-mono2

Ook met foto's van een vloedkanaal in de mijne.
Op de laatste pagina een filmpje van het varen in de gracht.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rompen met vloedkanaal af fabriek (voor zover mij bekend):
- Xcalibur van BK:
Bootsrmpfe
Ook als kant en klaar model verkrijgbaar, kost dan nét geen €900,00
Ook de Shogun en Samurai zijn met vloedkanaal leverbaar.
Ik heb de Xcalibur zelf, nu als Mono I, omdat de boot voor een Mono II motorisering aan de kleine kant is tegenwoordig.

-25.5" EP Deep-Vee Ocean Force van R2Hobbies:
R2hobbies.com - 25.5" EP Deep-Vee Ocean Force Fiberglass Epoxy FRP Anti-Turnover RC Mono Racing Boat Hull, Hull, rcbt3952001_code
Aan de kleine kant voor een Mono II, maar als Mono I erg snel.

- Dragon Shark 650:
5502470 Dragon Shark 650EP Competition R/C Ready
Een soortgelijk model als de Ocean Force, iets groter en compleet opgebouwd.

- De Snap 720 van Dragon:
5502475 Dragon Snap 720EP Boat - R/C Ready
Compleet opgebouwd, maar met een bescheiden motorisering, daar zit meer in.

In principe kun je in elke monohull een vloedkanaal/kantelkamer maken, dat is geen heksentoer, ik heb het in verschillende boten gedaan.

In onze Arowana's is maar één van beide rompen van een vloedkanaal voorzien, hierdoor is die boot zwaarder en bij gelijke motorisering iets langzamer dan dan de boot zonder vloedkanaal.

Zoals je hebt kunnen lezen, moet het vloedkanaal in een grote platte bak als de Arowana érg groot zijn, om te kunnen werken, wat de inbouw van de componenten tot een compromis maakt.
eenmaal op het water is een vloedkanaal een grote luxe, want je hoeft je niet druk te maken om een flip, als de boot goed afgeplakt is, zal 'ie altijd weer terugkantelen.

Groeten, Jan.
 
Heel erg bedankt voor alle reactie's jongens, super!
Zo.....ik heb voorlopig wel wat te doen, wat een informatie...
Eerst me maar wat meer erin verdiepen allemaal.

Groeten, Bram
 
Goedenavond,

Heb na veel leeswerk besloten om een Hopf Raptor aan te schaffen. Nu nog besluiten wat voor een setup en hardware ik erbij ga nemen...
Wordt nog een hele toer ben ik bang :cool:

Maar ik heb er zin in!

Iemand die misschien deze boot heeft of heeft gehad? Hoor graag over jullie setups en ervaringen.

Groeten, Bram
 
Hi Bram,
heb het gelezen op rc-raceboats dat je die blauwe had gekocht.
Leuke boot voor de mono B klasse.
Die is geschikt voor 4S. De motor die erbij zit kan je wel gebruiken, maar dan wel met een kleine prop. 40mm bv.
Langzaam zal het niet gaan. Ik denk echter dat de motor wel behoorlijk warm gaat worden, wellicht is een vervanging wel nodig. Leopard 3674 of tenshock 2240 of 2250 ...
Ik weet niet de exacte maten, maar als je een goedkoop en best goed akkupakket wil hebben, zou je eens de zippy 5800 30C kunnen aanschaffen.
Regelaar...tja, daar zijn er zoveel van. Veelgebruikt is de turnigy 180A met extra condensatoren.
 
Hallo,

bedankt voor de info.
Zat zelf ook al te denken dat 4s setup misschien wat veel van het goede is voor een beginner zoals mijzelf.
Misschien is een 2s setup als start beter? sneller kan altijd nog...
Zou misschien deze motor wat zijn? XK3665-2150KV of de roxxy bl 3650-04?

Groeten, Bram

Ps. oh ja heb ook nog 2 gebruikte esc van een maat van me gekregen die hij over had. De Hobbyking boat 125esc en een robbe navy570.
Kan ik hier wat mee?
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bram,

Tenzij je er (heel) goedkoop aan kunt komen, zou ik geen robbe binnenlopers kopen; dat zijn Feigao tweepool motoren met een ander kleurtje en een robbe sticker erop.

De Turnigy XK3665 2150KV is geschikt, maar liever zou ik eentje met de "B" in het typenummer, dat zijn vierpool motoren, i.p.v. tweepool.

Goedkope regelaars werken over het algemeen prima, mits je ze nakijkt vóór er stroom op komt, vaak ligt nét 30% van de Fets aan tegen de waterkoeling, als dat eenmaal verholpen is, werken ze goed.

Groeten, Jan.
 
Nope.... FET's zitten netjes "plat" op een board gesoldeerd Ron , dus een mooie wetsteen of mooi fijn schuurpapiertje op een stukje glas en polijsten maar ;)

Zo kan je van zo'n hele goedkope Ebay regelaar nog best wat leuks maken.
 
Hallo Ron,

Na het verwijderen van het koellichaam (ik 'verherbouw' vliegregelaars) neem ik een strip aluminium ter breedte van de print met de Fets, hierop zet ik een stuk schuurpapier korrel 120 met dubbelzijdige tape.

De strip klem ik vast en haal de regelaar met de Fets er overheen, waarbij ik er voor zorg, dat ik de isolatie van de elco's niet beschadig.

Op de foto een 'vers geopende' Mystery 100A regelaar, de doffe plekken op de onderzijde van het koellichaam (links) laten zien waar de Fets het koellichaam raakten.
De 30% contact, die ik meestal aantref was bij deze regelaar ietwat te optimistisch...

full


Doordat ik met de Fets naar beneden schuur, valt het schuurstof niet op de print, ik zuig het eerst weg, vóór ik die omdraai.
Ben ik tevreden met het oppervlak van de Fets dan komt er een dunne laag warmtegeleidende pasta op en plaats ik een eigenbouw koelplaat:

full


De stelschroef steekt er uit voor de foto, ik gebruik hier rvs boutjes voor, zodat de zaak niet zal kunnen dichtroesten.

Opnieuw van krimpkous voorzien ziet het er dan zo uit, de gele origineel, de rode met functionerende waterkoeling:

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... De 30% contact, die ik meestal aantref was bij deze regelaar ietwat te optimistisch...
Hoe krijgen ze het voor elkaar om notabene SMD componenten zo beroerd onregelmatig te solderen?

... hierop zet ik een stuk schuurpapier korrel 120 met dubbelzijdige tape. ...
Ga je niet naar steeds fijnere korrel? Hoe gladder hoe beter voor warmte overdracht.

BTW hoe veel beter zou koeling worden als je het hele dakje van de FETs schuurt? Nog lagere warmte-weerstand (in Watt/Kelvin) :) Heeft er iemand nog twee identieke regelaar voor mij liggen :mrgreen: ?

.... een dunne laag warmtegeleidende pasta ...
Aanbrengen en vervolgens zoveel mogelijk weer weghalen met bankpasje o.i.d. zodat het alleen de poriën vult. Koellichaam en kunststof moeten elkaar zoveel mogelijk raken. Als pasta dit verhindert, gaat koelvermogen omlaag.

Nog een plukkie tekst (weer??) over de invloed van verschillende soorten koeling
www.mgm-compro.com
-> Afghanistan
-> tech. info
-> Controller COOLING in models
 
Hallo Ron,

Het schuurpapier loopt geleidelijk vol en polijst dan meer, dan dat het schuurt, het oppervlak is behoorlijk glad voor het koellichaam er op komt.

Omdat de Fets zo ongelijk liggen, is het volledig wegschuren van het dakje niet mogelijk, vóór je het weet ligt er een Fet open, terwijl z'n buurman nog helemaal dicht is...

Ik gebruik een heatsink compound van Fujik, met één tube kun je honderden regelaars doen, zo weinig gebruik ik.

Groeten, Jan.
 
Hey,

Hier kun naar toe gaan voor props,of ff bellen.....
Verder bestel ik ze vaak(?) via e-bay shops o.i.d.
Maar adres uit bovenstaande link is zeer goed en veruit het makkelijkst.

gr. Arnold
 
Back
Top