Advies gevraagd

Goedenavond,

Na een aantal dagen/ avonden "knutselen" de hardware geinstalleerd in de Raptor.
Nu is echter bij het proefdraaien, de as van het eindstuk gelopen. De koppeling zat te strak....:(
Wat is nu de beste manier op dit weer aan elkaar te krijgen?
Heb iets gelezen over locktite?? En hoe krijg je dit dan goed uitgelijnd?

Groeten, Bram

Goedenavond, hier de "schade" , en de set-up die ik heb ingebouwd.

2Q==

9k=

Laatst bewerkt:
Request-URI Too Large

Hallo Bram,

Je kunt de foto's beter in een album op de site in je profiel plaatsen, dan wordt het formaat automatisch gereduceerd, ze zijn nu domweg te groot (max 800 x 600 pixels).

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Bedankt voor het advies! 'T was hard gesoldeerd maar ik ga voor de verlijming ervan.
Nog tips voor het in lijn krijgen van de as en het achterstuk?

Groeten, Bram

Hallo Bram,

Als de zaak hardgesoldeerd was, heb je een draaibank nodig, om de boring in het eindstuk (achterstuk) weer zuiver op maat te krijgen, zodat de flexas er zuigend in past.

Er moet wel méér flexas in het eindstuk, dan het kleine puntje op de foto, anders heeft lijmen geen zin.

Bij een goede passing is de zaak automatisch goed uitgelijnd.

Groeten, Jan.

ik ben nog nieuw in de botenwereld, maar hoe kan dit kapot gaan gaan?
ik leg de link niet met "de de koppeling zat te strak"

ach zo. was al aan het denken dat de koppeling te vast was gedraaid hahaha.

maar daar moet je dus die 1 a 2 mm speling voor houden. weer wat geleerd.

Goedenavond,

Even een vraag;
Een gelijmde koppeling van de 2 mm as en het eindstuk. Ik persoonlijk vertrouw hier niet zo op. Als onder het varen de verbinding verbreekt, verlies je je eindstuk en prop.
Tevens als je de as uit 1 stuk zou maken; ten eerste meer wrijving en ten tweede bij vastlopen kans op je motor stuk.
Zijn deze aannames juist?
Zat namelijk te denken om zelf een 4mm as te maken uit 1 stuk of een 2mm as met schroefdraad in het eindstuk te maken.

Groeten, Bram

Hallo Bram,

Wacht eens even; is je eindstuk Ø4 mm en je flexas Ø 3,2 mm?
Of is het een 4 mm eindstuk, met een Ø 2mm verenstalen (dus massief) deel naar de motor toe?

Als het Ø 2 mm verenstaal is, dan wordt lijmen inderdaad hachelijk, tenzij je een gat van 15 á 20 mm diep in het 4 mm eindstuk hebt, dan krijg je het wel vast.

Anders zou ik het gewoon weer hardsolderen.

Als de schroefaskoker gewoon recht naar de motor loopt, en ruim genoeg is, kun je een massieve Ø4 mm as nemen, daar vaar ik al jaren mee en daar is weinig mis mee.
Een goed gelagerde massieve 4 mm as loopt soepeler dan een flexas, omdat er geen buiging in zit.

Als je as vastloopt, dan heb je je afstellingen niet voor elkaar, of kan de schroef zich onder last tegen het achterlager aan werken (been there, done that, smoked the motor).

Zit er een verstelbare stinger, of struthouder aan de spiegel, dan zit je aan een flexas vast.

Heb je een foto van de spiegel?

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Het is een 4 mm eindstuk, met een Ø 2mm verenstalen as. Die inderdaad hard gesoldeerd was.
Zal vanavond even foto maken van de spiegel.

Groeten, Bram

Hier eeen foto van de spiegel en de as koker, volgens mij ziet hete er aardig uitgelijnd uit. Denk dat ik toch maar een vaste as van 4mm ga maken nu.
full
full

Groeten, Bram

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh ja,ook nog even een vraagje van "huishoudelijke" aard...:D
Welke soort tape gebruiken jullie om het cockpit deksel dicht te plakken??

Groeten, Bram

Hallo Bram,

Ik gebruik de goedkoopste 20 mm brede (pvc) tape, die ik kan vinden.

Cellpack (of de vervanger) werkt ook goed, maar ik vind 'm wat dik.

Groeten, Jan.

Back