Advies gevraagt bij opbouwen van 1ste auto

Discussie in 'Electro auto's' gestart door BartBekhof, 23 dec 2020.

  1. BartBekhof

    BartBekhof

    Lid geworden:
    23 dec 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Wolvega
    Beste allemaal,

    Ik zal me eerst kort voorstellen.
    Mijn naam is Bart Bekhof, 31 jaar en ben compleet nieuw op zowel dit forum als in de modelbouwwereld.
    Ik heb deze week voor het eerst mijn rc besteld, de tamiya audi v8 touring op het tt-02 chassis. Nu ben ik verder echt een leek op het gebied van rc. Het opbouwen van alles zal geen punt zijn, alleen heb ik wel een paar vragen omtrent de benodigdheden om hem rijklaar te maken.

    Nu zijn er vele soorten en merken accu's verkrijgbaar..wat is een relatief goede accu en waar moet ik op letten bij een accupakket? Hoeveel mah volstaat voor een standaard auto?
    Dan de stuurservo, ik heb me er een beetje in verdiept, maar er is gewoon zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie!

    Als slot nog de zender/ontvanger, ik ben van vroeger uit gewend aan een stickzender, een pistoolzender ligt mij niet.
    Wat zijn hiervan wat betere/betaalbare merken?
    Mijn bedoeling is om eerst gewoon met een standaard wagen te rijden, om gevoel te krijgen. Ik heb van alles gezien/gelezen over upgraden maar dat kan later altijd nog, ik wil me er eerst meer in gaan verdiepen.

    Wat heb ik inmiddels besteld:
    Tamiya audi v8 touring tt-02 chassis
    Yeah racing stalen kogellagers
    Hpi racing bmw e30 m3 body

    Met vriendelijke groet,
    Bart.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Allereerst is het verstandig om de de motormontage te controleren (mocht de auto al half gebouwd zijn) het komt nog wel eens voor dat de motor op de verkeerde gaten geschroefd zit tov de gebruikte tandwielen (zie manual)

    1) Accu... Er is geen aanbevolen capaciteit, meer betekent gewoon dat je meer kunt rijden op 1 lading. NiMh of LiPo is je keuze en zorg dat je een passende lader en laadkabel hebt. Hier nog een recent topic over laders: https://www.modelbouwforum.nl/threads/zoektocht-naar-goede-2s-lipo-lader.275318/
    Voor een gewone standaard TT02 zal merk en C-waarde amper boeien, alle accu's zullen wel voldoen. Aanbevolen is wel een hardcased accu en ook het liefst 1 met de juiste stekker.

    2) Zender.... Ik rij ook sticks en ik kan je zeggen dat er weinig keuze is in de schappelijke prijzen. Spektrum had ooit een DX2m, Ik weet dat Jamara een 2 kanaals 2.4ghz stickzender kent, ook Futaba heeft een simpele in de lijst maar nog nooit in de winkels gezien. De eerst betaalbare stickzender voor auto's kom je naar mijn weten uit bij d Futaba T4GRS maar met wat zoeken is dat toch snel 200 euro....
    En anders kom je uit bij een simpele 4 kanaals vliegzender voor nog geen 100 euro. Ik heb zelf een Futaba T7XC
    En als je beseft dat je een GT2 stuurwiel zender voor 3 tientjes hebt.....

    3) Servo.....
    Helaas is daar heel veel keuze in en soms dan ook een foute keuze. De ervaring leert dat je geen trage wilt hebben, iets dat 0.12sec over 60 graden doet of sneller is altijd goed, en verder wil je metal gears. Hoewel Tamiya altijd met een servosaver komt willen platic tandwielen het wel eens begeven. Een betaalbare is een Savox 0254mg, kost maar een 25 tot 30 euro.
    Maar nogmaals, er is heel veel keuze.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Qua stickzenders: als je bv bij hobbyking kijkt, heb je toch nog wel wat keuze in stickzenders?
    Veelal meerkanaals, maar met de veertjes en limiters binnenin wat aan te passen, heb je voor weinig een bruikbare zender. Zelfs al gebruik je maar 2 van de 4 of 8 kanalen..

    Bv de turnigy 9X lijkt me toch heel mooi voor dat geld? Zelfs al moet je even de veren en limieten van de sticks aanpassen... zender met geheugen enz
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2020
  4. Mick84

    Mick84

    Lid geworden:
    9 jan 2016
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zaandam
    Hoi Bart.
    Weet niet of je ondertussen al hebt verdiept in de vele accu's.
    Maar hou er rekening mee dat de bijgeleverde snelheidsregelaar van Tamiya geen lipo cutoff heeft, een lipo cutoff is tegen het te diep ontladen van een lipo accu.
    Bij een Nimh accu zal er op een gegeven moment gewoon geen gang meer in zitten en daar kan de accu prima tegen.
    Een Nimh van 7.2 volt 5000 mah zal zeker een hoop rijtijd / plezier opleveren.
    Wil je toch een lipo accu gebruiken gebruik een lipo buzzer.
    Staat trouwens een hoop over geschreven op dit forum.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Inderdaad ja, de low coltage cutof van die regelaar staat (dom genoeg) op NiMh/LiFePo4. Als je handig bent met electronica is er een hack om die op 2S LiPo te krijgen maar een paar euro LiPo alarm zal prima voldoen.
     

Deel Deze Pagina