Advies over aanschaf eerste speedboot.

De Robbe Lightning met aandrijfset, en
dan gewoon een celletje meer aan je
accupakketje hangen. Heb ik ook
gedaan bij de Lightning van mijn zwagertje.
Vond ie leuk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gerwin

Tja, bovenstaande post verdiend toch welde noemer: Nutteloze post van de maand... 8O (ik bedoel dus de post van cooper_361 voor alle duidelijkheid)

Als je je niet laat voorlichten welke spullen je het beste kunt gebruiken voor de electro vaart en je gooit er maar wat in dan zal het wel op een teleurstelling uitdraaien ja...

Maar dit geldt zeker ook voor brandstofboten!

Beter niet iets afkraken of aanbevelen terwijl je niet weet waar je over praat lijkt me zo... :roll:

Ik zou zeggen ga gewoon eens in bussum kijken en laat je voorlichten...succes ermee... :wink:

Nou, daar komt ie dan, Benzine Vs. Electro. :teacher:

cooper_361 zei:
volgens mij ben je beter met brandstof niets dan miserie met die electros die kl*tebatterijen kosten 70 euro per stuk En benzine is lekker goedkoop zeker. :D Ga n jaar varen op benzine en n jaar op een goeie set accus. Kijk dan maar eens wie er goedkoper is en na een jaar zijn ze kapot ..en benzine motors gaan eeuwig door.. Die dingen lopen ook vast, en zijn VEEL duurder dan een electro motortje. (als je een snellader gebruikt anders mag je 7 uur w8ten en heb je maar 10 min gevaren) Zeven uur wachten? Komt dat uit je linker of je rechter... duim? en na 20 uren varen mag je al een andere snelheidsregelaar steken want de mechanische is kapotgebrand Houd je aan de specs en er zal helemaal niks doorbranden. Gebeurt dat wel, dan ben je aan het prutsen. dan steek je een electronische regelaar weer 80 euro en bij het minste druppeltje water dat erin vliegt begint ie te flippen Marine speedos kun je verzuipen tot je n ons weegt, hij gaat t er alleen maar BETER van doen omdattie gekoeld wordt en heb je veel sjanse dat hij niet de kant op vaart en dat je romp naar de haaien is Er moet VEEL gebeuren wil de stuurservo uitvallen.. Nog veel leuker is n lege ontvanger batterij in je benzine boot.. ik heb er al bijna 400 euro kosten aan gehad en hij heeft 600 euro gekost ik heb een potofino van graupner goede romp en motor enz maar die batterijen zijn echt kl%$# (censuur).heb al 2 batterijen gekocht die nu kapot zijn,snelheidslader en nieuwe as die mag je dan gaan aanpassen omdat het dezelfde niet is en je de originele niet meer vind Dat is de sport van het modelbouw lijkt me.. als je dat niet wil, koop lekker nikko. :lol: dan nog een snellader die bijna niks hoeft te kosten omdat je anders 7 uur moet w8ten met een snellader een halfuurtje maar dan zijn ze na een jaar zijn ze kapot ik ken niets van brandstof Dat moge duidelijk zijn.. maar met een electro ben je ook niet veel beter af op vlak van prijs Prijs? Nee. Gemak? JA!

Ik vind trouwens de aandrijving van de lightning erg bijzonder. Weet iemand of dit soort aandrijving veel nut heeft? De thrust wordt zo wel effectiever gericht natuurlijk. Je hebt de druk van de propellor die n bepaalde richting op mikt, EN nog de rudder blad die je normaal ook hebt. Zou zon lightning op n BB 700 Turbo en 8 cells veel maken met een keywest op dezelfde spullen? Die keywest stuiterd denk ik nogal over t water, waardoor die niet helemaal lekker planed. De keywest schijnt n bepaalde vorm in zn sponsons te hebben waardoor die zn kont uit t water tild zodattie op n "normale" motor mooi plat over t water schuift, maar bij n motortje met wat meer kloten gaat ei zo hard dattie zn kont te hoog op tild, en dan verliest de propellor bij hoge snelheid zn grip int water.

He Freak(azoid) :

Een Lightning op een 700 Turbo ?
Niet doen ! Veels te groot en veels teveel power.
Bovendien: een 700 vaar je op 12 of 14 cellen !
Bovendien2: Die aandrijving die jij zo mooi vindt KAN DAAR NIET TEGEN.

Gerwin

Ik vind n keywest best mooi, maar ik weet niet hoe dat ding gebouwd moet worden. En ik kan dr helaas ook weinig fototjes van vinden van de binnenkant. Moet ik zelf et asbuisje boren en uitlijnen? Moet er zelf een motor mount in gezet worden? En de rudder, moet die ook helemaal zelf erop gezet worden?

Ik zoek eigenlijk iets waar niet zoveel aan gebouwd hoeft te worden om n beetje fatsoenlijk te beginnen met varen. Liefst zelfs iets waar ik mijn radiogear + ESC in kan gooien en gaan met die banaan. Ik hoeft niet meteen met 70km\u over t water te blazen, gewoon op fiets snelheid rond toeren is voorlopig wel genoeg.

Dan blijf ik zeggen dat die Lightning een goede keus is.
Metname vanwege t feit dat je niet teveel wilt bouwen, al
een goede regelaar hebt, en geen torenhoog budget.
En ik denk dat je aangenaam verrast zult zijn wat ie doet op
8 ipv 7 cellen.

Tis gewoon even om te proeven van de boot sport. :) Wie weet vaar ik over n jaar ook met n Drifter S met n hopf motor en 20 cellen. :P Maar das t zelfde met fietsen he. Eerst op oma's fiets leren rijden voor je zelf n sportfiets gaat bouwen.

Maar ik heb gehoord dat 600 motoren niet tegen 8cell kunnen? Ik dacht dat die gemaakt zijn om op 6 of 7 cells te draaien. Et schijnt zelfs dat ze op hogere voltages zelfs slechter gaan lopen en aardig snel stuk gaan.

Heb je mischien wat fototjes van die boot? Hoe de hatch erop zit en hoe et er aan de binnenkant in zit enzo.

Bedankt voor je info.

Die lightning kan prima op een cel meer.
de motor heeft namelijk geen directe aandrijving, maar
een tandwieloverbrenging naar de as/schroef.
In feite zit er een kleine vertraging op, als ik t me goed
herinner. Heb helaas geen foto's voor je.
Boot is van mijn zwagertje,staat bij hem thuis.

Een vertraging? Maar robbe zegt iets anders? "The direct-drive power system is quickly installed".

En de hatch, kun je je mischien herinneren hoe die dr op gezet wordt? En et binnenwerk, heeft ie n waterdichte radiobox?

Wat is et nut van zn apparte rudder systeem? Zal die, door dat Z-rudder systeem strakkere bochten kunnen nemen? Of maakt t eigenlijk niet zoveel uit?

Oeps, dan is het puur een overbrenging, en geen
vertraging! dan zijn beide tandwielen dus even groot.
De kap ? die schuif je van achteraf door een soort u-profiel
naar voren toe dicht.

Die aandrijving ? werkt prima met de standaard motor.
Scheelt weer een separaat roer. en stuurt idd lekker direct.

Hmmm, ik heb hier ook n probeerbootje met zon hatchback deksel, maar die loopt zo vol met water als je em niet goed aftaped. Daar heeft deze geen last van hoop ik?

Freakazoid:
als ik het goed begrijp wil je een redelijk vlotte beginnersboot, waar een motor en regelaar inzit? Wellicht heb ik wat voor je liggen:
De Rhode Island van Graupner. Simpel bootje, vaart standaard al redelijk snel op 7,2V, maar heeft potentie om 'm op te voeren.
Een recensie van dit model stond in Modelbouw Aktueel van December.
Ik heb niet zoveel met snelheid, dus wil 'm wel kwijt tegen een beschaafde prijs. Regelaar (tot 60A) en roerservo zitter bij de koop in. Stuur maar een PBtje als je belangstelling hebt; mijn prijs ligt binnen je budget.
Foto's:
afb16277.jpg

afb16279.jpg

afb16280.jpg

afb16281.jpg

Ik heb eigenlijk al een ESC liggen (2 identiek dezelfde zelfs), Servos heb ik zelf ook al n behoorlijke boel.

Maar et bootje ziet er best mooi uit, mooier dan de lightning vind ik toch. Maar et is wel n joekel zeg, 85cm. Ik weet niet of dat de snelheid tengoede komt, vergeleken met de lightning die dezelfde motor heeft maar wel 15cm korter en 250gram lichter is.

Die as koppeling naar de rudder is denk ik ook niet de beste manier om die link te leggen. Zo tezien is die koppeling van n staafje rubber, en dat wil toch meestal behoorlijk wringen als je em door n bocht wil duwen.

Waterkoeling voor de motor is niet aanwezig, maar ik weet niet of dat eigenlijk wel nodig is Ik weet ook niet of de klitteband sluiting wel zo goed werkt.

In ieder geval bedankt voor je aanbod, Roel. :) Ik stuur je even n PBtje met vragen.

Wat vinden de anderen hier trouwens van de rhode island?

Ja, maar powerpete, Een combo samen stellen en dan geen enkele info dr bij zetten is ook niet zo geweldig vind ik. ;) En ik kan niet voor iedere aanbieding waar ik meer over wil weten, gaan bellen, dan kan ik om de 10 minuten wel naar de telefoon grijpen denk ik. :)

Bij ieder stock model van robbe/graupner enzovoort de info erbij zetten is gekkenwerk, dat begrijp ik heel goed, maar je kunt bijvoorbeeld ook geen auto verkopen zonder erbij te vermelden welk merk et is.

Maar nu weet ik t. :P Bedankt voor je moeite.

*Boink*

Dit is em geworden:
hcab10xx-main-2.jpg

Hier is n videotje: *Klik*

Ik heb deze boot in het oranje gekocht, van towerhobbies in amerika, samen met 3 stuks 7cell 1900mAh accupacks. Alles bij elkaar kostte het mij 140 euro inclusief verzending (eigenlijk 0 euro, tis n verjaardags kado geworden. 8) ).

Hij lijkt me vrij vlot, erg wendbaar, kortom, helemaal wat ik wou. :D Allemaal bedankt voor jullie hulp, ik zal binnenkort wel laten weten of ie me bevalt.

T**ing dat ziet er niet verkeerd uit. En dat met de stock motor enzo.
Of heb je wel eigen electronics erin gezet? Wat voor accu's?

(EDIT: laat maar, het filmpje is nu afgelopen. ik weet het al ;) )

Wel eigen ontvanger erin toch?

Groet,
Erik

Back