ADVIES SVP: zoom 450 terug sturen?

hezik zei:
Pixelfixer zei:
Hezik, ik begrijp wat je zegt maar het probleem is niet direct de hogere kosten bij een crash vergeleken met een ander model, maar dat ik nu ik de heli voor het eerst echt voor me heb liggen, ik de indruk heb gekregen dat de heli onnodig breekbaar is.

Met alle respect, maar hoeveel ervaring heb je met helicopters? Hoe serieus moet je je eigen indrukken nemen op dat vlak? Er zijn genoeg mensen die inmiddels met de 450 vliegen en er tevreden over zijn.

Ik heb jaren terug wat ervaring opgedaan met een brandstof Futaba heli, maar niet erg veel mee kunnen vliegen, want het was incompleet en onderdelen waren op Curacao (waar ik woonde) niet beschikbaar. Ik heb moeten improviseren door zelf onderdelen te maken van allerlei materialen. Zo heb ik er toch best vaak mee kunnen vliegen en wat ervaring op kunnen doen.

Een aantal maanden geleden besloot ik maar eens een goedkope electro heli aan te schaffen (esky CP2), waar ik weer mee zou kunnen starten. Veel lol mee gehad, vrijwel elke onderdeel herhaaldelijk gesloopt en maak ook nu weer zelf wat onderdeeltjes ervoor en probeer het daar waar mogelijk op de zwakke punten te verbeteren. Zo brak in de rotor head steeds een KUNSTSTOF (ja... geen plastic :) ) balletje af bij een crash, daar waar de main blade grip aan vast zit via een link. Ik heb een klein gaatje geboord en er een esky schroefje in gedraaid: tot nu toe niet meer stuk gegaan. Zie foto http://www.pixelfixer.nl/ZOOM450/cp2fix.jpg , er zit een schroefje rechts waar normaal niks zit. Zo heb ik nog zeker 10 dingen aangepast, wat erg lijkt te helpen. Ik crash er relatief vaak mee omdat ik er vrij roekeloos mee rondvlieg denk ik hahaha.

Ik ben ZEKER geen expert of heli koning, zoals sommigen hier die al tig jaren ervaring met tig modellen hebben, maar ik heb wel een beetje een idee kunnen krijgen waar heli's harde klappen krijgen bij (mijn) standaard crashes. Als ik dan met mijn beperkte kennis en ervaring naar de zoom 450 kijk, zie ik mij al snel boren en lijmen of onderdelen bestellen he :S

Je hebt groot gelijk dat een winkel voordelen biedt, maar goed, ik heb daarvoor het recht het terug te sturen of brengen, wat bij winkel aankopen weer meestal niet zo is. De zaak waar ik de zoom 450 heb gekocht is overigens ook gewoon een winkel in den bosch, het is alleen een eindje rijden he. Ik kon daar de dx7 zonder servo's krijgen, en dacht ik neem meteen een hele set. Naar die zaak rijden of de boel terug sturen kost een echt fractie van wat ik anders kwijt was geweest.

Kritiek op het frame is terecht en onderkend door protech.

Juist ja, het plotsklaps uiteenspatten van het upperframe geintje, heeft mij ruim € 300,00 (driehonderd Euro) gekost.

Indien een leverancier haar klanten serieus neemt, dan wordt zoiets coulant opgelost :)
Bij Protech (Promodels bvba) NIET :oops:

Wel vreemd dat je eerst goed onderzoek gedaan hebt naar wat er zoal op de markt is, dat je ondanks je kennis toch besluit een protech zoom 450 te kopen, en dan ineens als je hem van dichtbij bekijkt niet meer moet hebben... dat had je toch ook al op de foto's en reacties kunnen zien?

Die SMJ ziet er anders ook maar vreemd uit hoor, straks bestel je hem en vind je hem ook maar niks omdat bijvoorbeeld de staartservo aan de staart zelf staat of dat hij er te futuristisch uitziet, of te klein, of de mechaniek te ingewikkeld/apart is, de flybar bovenaan staat, onderdelen niet makkelijk verkrijgbaar... ik zeg maar wat.

Maar in de prijsklasse net onder de Trex450 en miniTitan heb je denk ik enkel de Zoom450EP en SMJ?

Dat ie zonder goedkope elektronica even duur zou zijn als een Trex of MiniTitan (ik vind de prijs niet?) zegt toch niets over de kwaliteit. Het kan ook gewoon willen zeggen dat die relatief duur is (door geen massaproductie, nieuw ontwerp) en dat ze er daarom maar goedkope elektronica bijgestoken hebben.

Het chassis ziet er gewoon ook fragiel uit. Misschien hoeft het dus ook niet te verbazen dat er standaard maar een 30A ESC bij zit, terwijl je op de Titan (40A) en Trex (35A) gemakkelijk met 4cellen, 40A en hoger kunt vliegen.

T0502-d032_300_200.jpg

790144500853.jpg

kx015064a_d.jpg

ik heb ook een zoom 450 en ben er ook zeker tevreden over en ook ik ben een beginner.
de heli is erg stabiel en de crashgevoeligheid valt best mee! ben wel een paar keer naar beneden geklapt zonder schade aan me frame alleen een schroevje gebroken in de as....

Bedankt voor de vele reacties. Ik heb besloten de ZOOM 450 te houden. De electronica die erbij zit is best aardig voor het geld, dus het risico leek mij niet zo groot.

Ik heb de ESC nog wel vervangen door de Align BL35X, omdat de Apollo 40A o.a. geen soft start functie heeft, met een behoorlijk abrubte spin-up als gevolg. Iets wat te losse bladen kunnen dan ernstige gevolgen hebben, zeker i.c.m. een wat breekbaar frame in de motor regio. De Align ESC lijkt het tot nu toe uitstekend te doen, met een keurige spin-up, met kennelijk afdoende vermogen. Hopelijk wordt de nieuwe regelaar in de toekomst niet te heet ofzo...

Ik heb de 15T gear op de motor gezet, want deze bleek efficienter. Ik heb vandaag voor het eerst buiten met de ZOOM 450 gevlogen, en ik was best onder de indruk. Heel gehoorzaam vogeltje hoor... mede dankzij de DX7 zender! De gyro lijkt uitstekend zijn werk te doen en de heli vliegt erg stabiel. Ik moet nog wat experimenteren met de zender instellingen maar de heli lijkt over behoorlijk wat kracht te beschikken. De Flightpower 2170 mAh lipo accu ging de eerste paar keren uiteraard niet zo lang mee, maar na de derde/vierde laadsessie vloog ik circa 15 minuten rond (zal denk ik zo'n 7 tot 9 minuten worden wanneer ik er mee ga knallen...)

Het frame blijft echter een sterk minpunt, waarvan ik verwacht dat Protech het zal aanpassen in het volgende model. Ze verkopen er immers zelf reinforcement plates voor, welke aangelijmd dienen te worden. De X-brace van Buschflieger zal ook wat helpen. Het zal denk ik niet zomaar breken, maar wel erg gevoelig zijn voor klappen of verbogen onderdelen (met sterke vibraties als gevolg). Tegen de tijd dat ik echt ruig met de heli ga vliegen zal ik het in dat gebied verstevigen.

Nog een kleine samenvatting van mijn oordeel over de ZOOM 450 tot nu toe:
Plus punten: mooie maat (goed zichtbaar), stabiel (door maat/gewicht, lange bladen en gyro), volop (tuning) onderdelen beschikbaar, handleiding ok (ook nederlands).
Min punten: wat zwakke onderdelen (met name het frame in het motor gebied, kan echter versterkt worden), erg dure CF bladen (er zijn echter andere opties), standaard Apollo ESC geen soft start

Ik zal wanneer ik wat tijd heb er wat meer over posten, hopelijk met opnames erbij. Wederom bedankt.

om het probleem van de (ontbrekende) softstart op te lossen heb ik bij mijn heli het gas of een schuifknop gezet
als ik dan langzaam gas geef gaat het altijd goed

Mvg Tom

Misschien heb ik een andere motor/esc erop zitten (een rode motor en de Apollo 40A esc, nu standaard geleverd), maar wat ik ook deed, het leek onmogelijk om de motor op een veilige manier op te starten. Ik ben tot nu toe erg blij met de Align ESC met een aantal interessante programmeer opties zoals soft start uiteraard, quick speed throttle en electronic timing low mid of high. Ook de battery protection cutoff voltage protection doet zijn werk uitstekend.

Vliegtijd zonder canopy: 14 minuten en 20 seconden
Ik heb non-stop, matige intesiteit (af en toe hard optrekken en kleine tricks) ermee gevlogen. Lipo: Flight Power EVO25 2170 mAh lipo. De Align ESC stond ingesteld op middle cutoff voltage protection (regelaar verlaagt voorzichtig de esc output zodat je de heli land wanneer je lipo cellen 2.9V zijn. Tot nu toe lijkt deze instelling perfect voor zorgeloos rondvliegen. Ik heb de stopwatch in de DX7 precies bij opstijgen gestart en bij de landing gestopt.

nou dat hoef niet perse... Ik merk wel dat mijn Flighpower lipos wat beter tegen "mishandeling" kunnen, maar ik heb ook zo een goedkope lipo van 15,- euro uit ebay die ik vaak (steeds) mishandel op mijn fp-heli :) Hij wordt flink warm maar echt veel achteruit is ie niet gegaan en gebruik hem al langer dan 6 maanden. Dat het niet goed voor de lipo is weet ik ook wel maar ik denk dat het allemaal te serieus wordt genomen. :roll:

Naar aanleiding van het bericht van jvthert ben ik gaan controleren of de cutoff voltage protection van de Align BL35X ESC idd goed werkt... Geen slecht idee want ik kreeg meer dan 2100 mAh in de flightpower 2170 mAh accu, en dit heb ik zeker al een aantal keer gedaan... OEPS! Ik vind het wel vreemd dat de lipo niet eens handwarm is geworden, geen enkele keer.

Ik heb de regelaar ook ingesteld op HIGH cutoff voltage protection (volgens de handleiding moet de regelaar dan bij 3.2 volt al gaan minderen als signaal) alleen merk ik er nog vrijwel niks aan. Ik zal me er eens in gaan verdiepen. Hoe dan ook, ik heb voor de zekerheid nu de DX7 timer ingesteld op 7.5 minuut (omdat ik meestal nog 30 seconden erbij neem). Wel zwaar irritant dat de DX7 die timer niet automatisch kan starten bij gas, want ik ben onderhand al zo'n 5 keer vergeten de timer te starten, of dacht na een minuut ofzo ***!!!

8 minuten lijkt na wat tests met de FP balancer geschikt voor mijn huidige vliegstijl, want onderhand vlieg ik in stuntmode, wat uiteraard wat meer trekt. Waarschijnlijk heb ik ook wel 100 tot 200 mAh gesloopt met mijn kwartier vluchten, maar dat valt nog te bezien. Toch lijkt de FP evo25 lipo er gelukkig niet zo heel erg mee te zitten dat ik haar kennelijk herhaaldelijk aardig mishandeld heb. Ik vind het wel vreemd dat die kenbaar vrij stenge lipo-bescherming regelaar instelling (HIGH) niet of veel te laat lijkt te werken. Iemand hier ervaring mee?

Vlieg ervaring tot nu toe: nogmaals ERG stabiel en best krachtig voor zijn maat/gewicht. De ESKY CP2 is er prut speelgoed bij, maar als je goed met een CP2 kunt vliegen, kun je aardig vliegen hoor! Ik heb nu zo'n 15 vluchten met de ZOOM 450 gemaakt (zonder al het hoveren boven mijn bed mee te tellen hahaha) en heb er best wild mee gevlogen (nog niet inverted!). De extra grote maat voor een micro is best handig wanneer je zo snel hard weg kunt vliegen. Ik heb ook goed tijd besteed aan het maken van geschikte gaten in de canopy voor koeling van de regelaar, motor en lipo. De DX7 zender vind ik nog altijd fantastisch (op de beperkte timer na). Hoe ver of hard de heli ook vliegt, geen storing en zeer exacte besturing. Geen lange kromme antenne die je steeds in/uit moet schuiven of waarin mijn CP2 hakt (is 2 keer gebeurd hoor), geen angst voor frequentie problemen, accu gaat best lang mee, timer best goed hoorbaar... Relaxed ook die Aileron/elevator/rudder DR expo instellingen voor extra gevoeligheid bij een beetje stuntwerk. Ook program mix: wanneer ik in stuntmode Headinghold aanzet met gearswitch past de zender nu direct automatisch de trim voor de rudder aan. Ik land nu al voorzicht met lage kleine auto rotations mbv de hold switch (nu de bladen lekker soepel doordraaien). Zodra ik weer want centjes heb opgespaard ga ik voor 325mm CF bladen icm 16T tandwiel (zit nu 15T op). Ik ga echter wel eerst het frame bij de motor vesterken... Nou even slapen, groeten!

Uit mijn hoofd weet ik zeker dat de time wel met het gas samen werkt, maar alleen je eerste rondje. Daarna moet je volgens mij weer met de hand.

Ik denk dat je in de war bent met een Futaba zender ofzo... Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit! :wink:

Ik heb geen DX7 nog, maar ik weet zeker dat je niet met gas kan mixen. (heb inmiddels heel veel uitgezocht voor DX7)

Video Harde Zoom450ep Crash!

Hey iedereen! Ik heb de ZOOM 450EP onderhand behoorlijk gesloopt, zie video!
hvzlIrLuqik[/media] - Crashing the ZOOM450EP hard!

Het is overigens vorig jaar gebeurd, maar ik was lang op vakantie. Wel veel lol gehad hoor en ik ga nu denk ik voor de Mini Titan E325, icm wat electronica dat nog over is van de ZOOM (servo's en gyro en accu).

De zoom WAS goed stabiel, vrij krachtig, mooie maat maar niet erg stevig, relatief prijzige onderdelen en de heli slijt vrij snel (speling). De bladen zijn bijvoorbeeld erg prijzig (hout 30 euro ofzo, CF 60 euro). De tuimelschijf en de bladhouders hadden kunststof linkballs eraan wat vrij snel slijt en kan breken en het frame blijf ik zwak vinden. Desondanks had ik verwacht dat de heli bij zo'n crash toch wel wat meer uit elkaar gespat zou zijn.

Hoe dan ook, ik heb eindelijk een paar flips en rolls gedaan! Crashen: hoort erbij, het is een kwestie van tijd (voor mij in ieder geval)... maar het had wat langer mogen duren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

leuk filmpje. Toch mis ik hier iets.... namelijk een stukje beheersing van de heli?
Ik zie alleen maar de staart naar je toe. Het vermoeden bij het zien van het filmpje is dat je moeite hebt met een nose in hoover (als dat überhaupt zal lukken), en daar zie je ook dat het fout gaat. Je rolt... terwijl de heli op de kop hangt flip je hem weer "rechtop"... met als gevolg een nose in hoover... en toen ging het helemaal fout. Waarom flips en rols?
Gezien dat het een gevaarlijk stuk speelgoed is, zorg er dan voor dat je ook niets of niemand kan raken, en leer eerst de basis van de heli (hooveren, ook side in, en tail in, vervolgens dat alles op de kop) voordat je begint aan flips en rols. Dan had je WEL de controle over de heli gehad en was hij niet gecrashed.
Je hebt nog geluk gehad dat hij niet in één van die auto's is geboord!

Wat ik ook niet begrijp, waarom kies je voor een parkeerplaats (verharding) waar ook nog eens auto's geparkeerd staan (die je op een enkele meter na bijna had geraakt)? Zoek een stuk gras op zonder auto's dieren en/of mensen, dan blijft er bij een eventuele crash ook beslist méér heel van je heli.

Maar idd, nieuwe kopen, opbouwen en weer doorgaan.

Succes, greetz van Aldert

Ik vind het zeeer onverantwoord om op een dergelijke locatie dit soort dingen te gaan doen. Geen ruimte, auto's, dieren..... Zoek een beter veld op joh!

Wel goed dat je de maneuvres redelijk beheerst....ik kan ze nog helemaal niet.

Volgens mij ging dat met nose-in niet helemaal goed , jammer.

Gelukkig ben je niet op de auto's gevallen dan was de schade nog groter geweest , mischien toch een veldje zonder auto's opzoeken .......

Ik ben nog druk in het oefen stadium en zorg eerst dat ik in alle standen de heli ondercontrole kan houden, dan ga ik eens nadenken over wat moeilijker maneuvres.

Laatst bewerkt:
Iedereen een duit in het zakje gedaan? Na 3 opmerkingen is het punt wel duidelijk denk ik. Of gaat dit een 'Mootjuh topic' worden ;)

Herhaling is de kracht van de boodschap. Ik ben zelf géén tegenstander van wildvliegen, maar als je wildvliegt, doe het dan met beleid!
Mogelijk (waarschijnlijk) is de TS zich er niet eens van bewust dat hij niet verantwoord bezig is... als er dan één reactie komt... zo what...
Als in korte tijd het halve helivliegend forum reageerd, waarschijnlijk zal de boodschap dan beter overkomen!

Los van dit alles is het natuurlijk knap dat al na zo'n korte tijd geflipt en gerolt wordt!

Greetz van Aldert

Wat smoesjes...

Hey, bedankt voor de reacties! Misschien interessant om even het e.e.a. uit te leggen:

Betere locatie: ik had mijn zoom 450 maar een week of 2 vliegklaar en ik moest de dag erop voor twee maanden naar het buitenland. Ik had ZO'N zin om nog 1 keer te vliegen voor ik vertrok, en het weer was eindelijk even acceptabel, maar koud! Het was wel 16:00 uur ofzo, en het werd al donker. Juist op al die grasvelden in de buurt (Leiden) waren mensen en honden. Die hond bij ons is de hond van mijn vriendin die aangelijnd bij mijn broertje stond, anders sloopt hij thuis alles. Verder was niemand op de pakeerplaats, op een paar auto's verderop na (waar mijn heli naast lag). Mijn grootste probleem was dat mijn vingers zowat blauw van de kou waren (kun je nagaan hoe graag ik wilde vliegen!), waardoor ik haast had! Niet eerst even rustig rondgevlogen... Bovendien stuur ik dan trager.

Beheersing: ik kan best aardig nose in hoveren en rondvliegen hoor, het probleem was dat ik zelf serieus NIET doorhad dat de laatste draai niet ook gewoon een roll was maar een flip! De heli was ook al aardig ver weg (ironisch genoeg om NIET direct te crashen bij fouten), waardoor ik niet goed kon zien van van waar ik stond wat voor raars ik had gedaan. Ik dacht dat ik te ver was door-gerolled, ipv die flip waardoor de heli vreemd leek te reageren. Vandaar ik hem nog aan het eind tevergeefs op de kop zet. Waarschijnlijk een beetje rommelig geworden door gapend uren te simmen ofzo...

Ok genoeg over de arme zoom, ik heb zojuist de mini titan besteld, met extra radix bladen! Morgen komt hij aan, en deze keer ga ik heel rustig aan doen... hoop ik, totdat het als fiesten aanvoeld. Moet ook wel want de euro's zijn nou toch echt op! Mocht iemand overigens nog een suggestie hebben voor goede vlieg locaties in Leiden hoor ik dat uiteraard graag. Ik zit vlak bij station Leiden.

Back