Advies voor een beginner?

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door ChrisVanDerLinden, 28 okt 2013.

  1. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Chris,

    ook ik wens je een warm welkom en veel plezier tussen ons houtwormen. Zoals Ad al aangaf, zijn meeste adviezen wel gegeven. Groot gelijk dat je niet begint met een schip wat je niet mooi vindt of je niet aanspreekt.
    Ik denk dat je met de twee voorbeelden al goed in de richting zit. Als je echt voor het grote werk wilt gaan kun je ook als opstapje met een kleiner 'bij-bootje' in dezelfde schaal beginnen die historisch bij het later te bouwen 'Moederschip' hoort. Erik gaf al aan dat een kleiner/simpeler scheepje geen jaren in beslag hoeft te nemen.

    Ik zou zeker gebruik maken van de ervaring en het talent van je vader. Het is altijd wel aan te raden de bouwtekeningen even een tijdje in je op te nemen om alvast een stappenplan voor te stellen voordat je met zaag en lijm begint. Meeste onderdelen ga je passend moeten maken en meeste kits (ook de beste) hebben het niet altijd juist met de volgorde van plaatsing (denk b.v. aan bepaalde onderdelen waar je in een latere bouwfase niet meer bij kunt). Waar mogelijk altijd eerst een dry-fit uitproberen en ik weet zeker dat je met vragen en foto's veel steun en advies van de forumleden zult ontvangen.

    Nogmaals veel plezier en succes met de bouw!

    Grt
    Diederik
     
  2. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Hey iedereen,

    hartelijk dank voor alle warm welcomes en adviezen. Als ik er aan begin weet ik in iedergeval dat ik hier met al mijn vragen terecht kan.

    Wat is een goede site/sites met bouwverslagen? Ik heb die op dit forum nu allemaal gelezen inmiddels :) haha las ergens over een engelse bouwer oa die een goed verslag online had?

    Wil graag nog meer lezen over het bouwen

    thanks

    Chris
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  4. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Ten eerste welkom Chris.
    Wel een mooi begin om met een sectie te beginnen.
    Niet te groot en niet zo duur.
    En het bouwd sneller alleen niet bij mij;)

    Groetjes,
    Houtworm der 3e klasse
     
  5. Drububu

    Drububu Guest

    Hey Chris. Mijn eerste houten schip was meteen een knaller. De Friesland van Mamoli. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste schepen. En juist daarom heb ik de gok genomen om daarmee te beginnen want als ik met een scheepje zou beginnen die me niet zou interesseren dan denk ik dat ik waarschijnlijk bij de romp de zaak al in de kliko had gegooid. Maar de Friesland motiveerde me om door te gaan. En het resultaat is uiteindelijk fantastisch.

    Nog wat tips van mij. Wellicht zijn ze al genoemd door mijn voorgangers.

    - Zorg dat je je een beetje gaat verdiepen in de periode waaruit het schip komt. De kennis uit die periode verrijkt het bouwproces en je steekt er ook nog wat van op.
    - Ga er altijd vanuit dat een fabrikant van een kit onderdelen levert die niet passen. Zelfs als ze gelaserd zijn. Meet alles altijd nog een keer extra op. Passen voor plakken. Beter twee keer teveel controleren dan een keer te weinig.
    - Bestudeer al je tekeningen voordat je gaat bouwen. Neem daar echt de tijd voor. Leer om vooruit te denken. Als je dit houtje erop plakt kun je dan 'daar' nog wel bij? Zit dat touw niet in de weg ? Hoe lijm ik dat kanon straks onder het dek als het schot al staat enz. Aldoende leert men maar probeer steeds te anticiperen op wat gaat komen. Zoals ik bij het eerste punt al aangaf een boek lezen over het schip dat je bouwt of een boek over scheepsbouw uit de periode van je schip helpt daarbij.

    Verder lekker genieten en rustig alles in elkaar zetten. Zoals je zelf aangaf, het is geen plastic kit waarbij je begint bij onderdeeltje 1 en eindigt bij het laatste nummertje en dan is het klaar. Maar het is een geweldige hobby...

    Succes

    Hans
     
  6. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Hoi Hans,

    Ja goede tips. Inmiddels heb ik deze ook in de praktijk al meegemaakt. Zie hier mijn bouwverslag: bouwverslag-pinta-1-65-amati

    Ben inmiddels met de tuigage bezig, wat een klus haha enigzins frustrerend werkje al dat gepriegel. Ik had gedacht dat ik dat het leukste werk aan een schip zou vinden, maar vond de romp bouwen en planken veel leuker. Zo zie je maar weer :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. Drububu

    Drububu Guest

    Bij mij was het precies andersom. Geef mij maar een rol touw en een zwikje blokken... Die romp... Dat komt wel...
     

Deel Deze Pagina