Advies voor het aanschaffen van een rc-heli

Beste modelbouwers,
sinds kort leg ik me ook toe op radiogeleide auto's en heli's. Momenteel heb ik een nikko skywatcher van enkele jaren oud (hij lag al bijna onder het stof), deze is zoals jullie wel zullen weten maar 2-kanaals en heeft een hele korte vliegtijd.

Dus ben ik nu op zoek naar een nieuwe heli waarbij ik het volgende belangrijkst vind:

1. stevigheid (ik ben een beginner, dus ik crash nog af en toe, ombouwen tot xtreme is ook een optie)
2. stabieliteit (ook omdat ik een beginner ben, 3d vliegen is nog niets voor mij, dus liefst iets dat ook goed stabiel blijft)
3. regelmatig outdoor kunnen vliegen (ik vlieg alleen als het in de zomer zo goed als windstil is, maar ik zou toch liefst hebben dat mijn heli bij windkracht 2 of meer toch wel kan vliegen)

dit is voor mij het belangrijkst, de prijs speelt niet zo veel rol, misschien max. 300 euro, maar dus zeker geen 1000 euro ofzo...

Ik hoop dat jullie mij snel advies kunnen geven zodat ik snel een beetje deftig kan vliegen.

groeten, tbe

Ook zou ik nog graag willen weten of jullie ergens in vlaanderen goede speciaalzaken weten of ergens een goede internetshop...

Ik denk dat een Esky Big Lama wel wat voor je is. Deze kan beter tegen een beetje wind dan andere co-axialen, aangezien je ook buiten wil gaan vliegen. Het is een Co-Axiaal, dus zoals je waarschijnlijk al weet kan hij dan niet 3D vliegen.

Ik zou niet weten of er in Vlaanderen een speciaalzaak is, maar je kan hem ook gewoon via internet bestellen met een aantal reserve onderdelen

Ik denk dat een Esky Big Lama wel wat voor je is. Deze kan beter tegen een beetje wind dan andere co-axialen, aangezien je ook buiten wil gaan vliegen. Het is een Co-Axiaal, dus zoals je waarschijnlijk al weet kan hij dan niet 3D vliegen.

Ik zou niet weten of er in Vlaanderen een speciaalzaak is, maar je kan hem ook gewoon via internet bestellen met een aantal reserve onderdelen

ik zal even kijken, bedankt voor je snelle reactie!

Een coax is zeker een optie om te beginnen, maar als je verder wilt gaan, vliegen leer je er nauwelijks mee.
Je zult bij je volgende "echte" heli weer opnieuw moeten beginnen.
Als je zonder ervaren hulp gaat beginnen is naar mijn mening een fixed pitch heli de beste start.
Niet omdat hij zo goed vliegt of makkelijk is, maar omdat hij sterk is en goedkoop in onderdelen.....en die zul je veel nodig hebben, maar voor een paar tientjes heb je voor bv de HM04 een flink onderdelen magazijn.
Ze zijn ook zeker niet geschikt voor buiten te leren..tenzij nagenoeg windstil.
Het meest ideaal is de eerste vliegstappen in een zaal.
Heb je die helie eenmaal redelijk onder controle is de overgang naar bv een 450 een kleine stap.
Dat model (van diverse merken te koop) is in zijn goedkoopste uitvoering waarschijnlijk ook niet onder de 300 euro (compleet ) te koop, maar vervelender is, elk foutje betekent flinke, dure, schade.
Moeilijke keus hé :)
In elk geval succes met je keuze

ik denk dat ik voor die lama ga gaan voorlopig...
ik ben ook niet echt van plan om er al mijn geld aan te geven, gewoon dat ik als er niet te veel wind is even kan gaan vliegen...

Die big lama is maar een beetje stabieler dan andere heli's
je kan echt beter een fp nemen.
Is uiteindelijk ook veel leuker en tot windkracht 2 moet lukken

Ik weet niet of er veel verschil inzit, ik heb zelf goede ervaring met Walkera in die zin dat ik er de basis mee geleerd heb en er aan heb leren sleutelen.
En zoals ik al schreef...heel goedkoop.
Als je hier meer over wilt weten, kijk even op mijn website
Esky weet ik niets van.

De HM (Walkera) 04 heeft een sterkere rotorkop dan de 4#1, daarom het ik in het verleden mijn 4#1 omgebouwd tot 04.
Bij de 4#1 wil de rotor er af en toe zelfs weleens vanzelf helemaal afvliegen door de constructie van de kop.
De andere kant is, dat de 4#1 kop soepeler is, en zou daarom volgens sommigen beter vliegen.
Ik merk echter nauwelijks verschil, en zeker tijdens het begin niet....dan telt alleen sterkte ....want klappen ga je echt maken. Dat hebben we allemaal meegemaakt.(als we eerlijk zijn)
Wel is het aan te raden de eerste pogingen te doen met een trainingskruis eronder, en ook een lipo is een geweldige verbetering.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/subscription.php?do=viewsubscription&folderid=all

Laatst bewerkt:
Zoals ik al schreef zijn ze niet (net zo min als coax) erg geschikt om boven de pakweg windkracht 2 te vliegen, maar onderschat het vliegen niet.
De heli kan in elk geval meer dan jezelf voorlopig kunt.
En als je zover bent en met wat meer wind wilt gaan vliegen zul je hoe dan ook over moeten stappen op bv een 450 klasse.
Maar als je met die FP heli kunt vliegen, dat is echt niet makkelijk, kun je een grotere heli wel voorzichtig vliegen.
Maar nogmaals, onderschat het vliegen niet, het is echt leren, vallen, stukgaan en repareren, doorzetten....en verslavend.
Succes.

Daarom wil ik ook een coax, die zijn steviger, een big lama met reserve propellors en evenwichtsstaafje+2 super accu's is 131.50 euro op miracle mart, dus met verzendkosten ongeveer 150

Met coaxalen kun je niet buiten vliegen !!
En die xtreme accu's moet je pas kopen als je gevorderd bent

de big lama is voor buiten, daarom is ie groter, om meer kracht tegen de wind te hebben

en die xtreme accu's zijn goedkoper EN beter dan de gewone, en ik ga wel niet heel de tijd met 1 accu vliegen hoor

De big lama kan mischien wel met windkracht 1 vliegen maar meer niet. 1 windvlaag en dag helicopter. Ik weet gewoon dat het zo is dus daarover discussie uit

als je geen ideeën geeft ga ik ook niet van mijn idee af... Het is altijd wel gemakkelijk om iemand anders te zeggen wat je niet moet doen... Maar moest je nu eens zelf de moeiten doen om een idee te geven, dan zou ik geholpen zijn...

Back