Advies voor nieuwe golf- en windbestendige boot

Discussie in 'Speedboten' gestart door pieter_oudenhoven, 28 okt 2012.

  1. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Ik heb me vorige week zo'n ealge tree besteld, 150A heavy duty versie. Ben eens benieuwd wat het gaat geven. Kostte alles bij elkaar, iets van een 80 euro. 2x temp sensor, lcd bordje, en eagle tree module. Dan kan ik eens vergelijken of er veel verschil zit met de eagle tree en de telemetrie van de spektrum DX2S.
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    150A piek is krap in een boot..... Voor je Buster in ieder geval te weinig ;)
    Bij de kleinere boten hangt het een beetje van de setup af , maar de overlevingskans is daar in ieder geval wel iets groter. Het continu vermogen van de Eagle tree is dacht ik 100A , met een beetje leuke setup zit je daar al vrij snel aan.
     
  3. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    De heavy duty versie is 150A continu stroom. De vorige versie (V3) was 100A. Ik heb al veel goed gelezen over de nieuwe V4 versie. Mensen loggen er pieken van 180A+ mee. Op 12s wilt dat 8000W piek zeggen, dat lijkt me ruim voldoende. Hoe groot is jouw boot met de 3994 in?
     
  4. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    De V3 versie is er in twee varianten , 100A en 150A piek/continue , dus netzoals de v4 ,het verschil zit hem in de aansluiting accu/esc , de 100A heeft deans en de 150A leads.

    Bij de V3 heb je dus twee keuze's : 100A of 150A , bij de V4 heb je drie keuze's : 100A met deans of lead's , of 150A lead's . Verschil tussen de V3 en V4 heb ik in de praktijk niet echt ondervonden, beide werken prima .

    Grote verschil tussen de V3 en V4 is de maximale opslag capaciteit , en de " log frequentie" , maar voor korte run's bv 10 of 20 Minuten zijn beide prima, ook voor de data die beschikbaar is , de hogere "log frequentie" van de V4 geeft iets meer data op de 1/10 sec, maar niet echt informatief ...
    Voor snelle uitlezing is de LCD scherm een must , wil je rustig een dagje vare en testen een netbook , of laptop .

    Nog even over de spektrum telemetrie en DSM en DSM2 , de telemetrie waarde's zijn niet echt accuraat , zoals eerder geopperd, ook valt het telemetrie signaal ook wel vaak weg , waardoor en ineens een piekwaarde, of een incorrecte waarde binnen komt, daar kan je dus niet de meetfout op toepassen , blijft voor mij nog steeds een onbetrouwbaar systeem , enig voordeel wat ik er uit kon halen ,was dat er een alarm af ging bij een bepaalde waarde , dan met de" staart tussen de benen" de auto of boot naar mij toe haalde en dan er achter kwam dat het " loos" alarm was . Leuk want dan weet je zeker dat het goed gaat , maar niet zo dat bij elke keer van een alarm de RC voertuigen naar je toe moet halen en je niet lekker kan " sturen " .
     
  5. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Ok bedankt! Zal wel zien als hij toekomt, ik heb die 150A genomen zonder connectors aan, de heavy duty variant. Ik heb contact gehad met de eigenaar van deze boot: Powerboats.cz - TITUS 126 MMP from Powerboats.cz

    Setup leopard 5692 730kv aan 12s in een Titus. In de link aan een 52mm prop en de stroom komt niet vaak onder de 150A uit. De Titus is groter dan de Buster. Hij heeft hem ook al gevaren met een 57mm prop. De logger had geen problemen zei hij met 180-200A pieken. Mijn setup zal heel wat minder stroom vragen dus ik denk wel dat het zou moeten lukken.
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ben benieuwd hoe de Eagle Tree het gaat doen... 1 van mn Medusa's is vorige week kapot gegaan met de HK5674 in de Challenger. De teflon buis was om de flex gekruld en opgehoopt bij mn stinger :mad: Die heeft dus zeer waarschijnlijk wat meer getrokken dan 200A:p

    De Challenger is 111cm lang , net iets kleiner als de buster als het goed is.
    De 3994 is er inmiddels uit die gaat de Supercat in , de HK5674 800kv die voor de Challenger bedoeld was hangt er nu in.

    Gaat ook niet heel verkeerd met de 48/3......

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    @ rob, ik wacht nog tot op Pieter om de dx2s ook te testen, verder ga ik een tabel maken met de temperatuur elke minuut varen bijvoorbeeld, met de eagle tree kan ik dan vergelijken maar vanuit mijn perspectief doet de telemetrie van spektrum zijn werk. Maar goed, we kunnen bezig blijven zo ;) als ik de meetresultaten heb post ik ze hier. Dat is denk ik de enige manier om uitsluitsel te geven.

    @ savage, ik denk niet dat je met dat vaarwater trouwens veel groter kan proppen als die 48/3 :p
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hahaha.... De ruimte is er wel , het is lang zat en breed genoeg om een vlotte bocht te kunnen varen.
    Maar die zeewind maakt het wel een beetje verraderlijk inderdaad.

    Echt volgas kon alleen van rechts naar links (landinwaarts) in de video , richting zee ging de boot wel heeeel erg los lopen. Zijn een paar momentjes van terug te zien in het filmpje.

    Maar opzich ging het best en vaarde de boot niet eens heel onbehoorlijk gezien de omstandigheden en het bedienen van gas EN stuur met 1 hand en filmen met de andere ;)
     
  9. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hoe doe je dat :)?
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Mijn T3PK past precies goed in mn handen.....
    Kan dus gewoon gasgeven met mn linker wijsvinger en dan sturen met mn linker duim :cool:

    M'n vriendin heeft gisteren ook gefilmd terwijl ik aan het filmen was maar daar zie je het niet zo heel goed op :p

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Dat kan ik niet jammer genoeg. Enig idee hoe snel je challenger is?
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Als ik hem moet schatten zit ik denk ik zo rond de 70~80 km/u , misschien nog wel iets vlotter zodra ik de afstelling echt helemaal goed heb.

    Heb pas 1 keer een halve meting kunnen doen met de 3994 er nog in en een afstelling uit de "losse hand" , die kwam op 65km/u uit met een roer wat een eigen wil had. Hij zal nu zeker niet langzamer zijn in ieder geval. Denk dat ik morgen of woensdag mn telefoon maar ff in een aantal hersluitbare zakjes prop voor een GPS meting met de huidige setup en afstelling
     
  13. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Heb je al een verschil gemeten in stroompieken tussen de 3994 en die 5674? Ik heb mijn swordfish datalogging eindelijk aan de praat gekregen en in de Buster op 8s en 64mm TP prop trekt hij in het optrekken 130A, maximum vermogen op 8s was 4100W. Morgen komt er een 52mm MHZ prop toe en dan kan ik op 12s eens testen :)
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nee wilde een gelogde run doen maar dat kostte me 1 van mn Oracle's....
    De flexas had de dunne teflon buis opgevreten en helemaal omgekruld en samengepropt tot aan mn stinger :nooo: Die run heeft door de extra wrijving dus op of boven de 200A gezeten gedurende een aardige tijd.

    Zal binnenkort eens de draden van mn backup Oracle vervangen voor 8AWG ipv de standaard 10AWG draad en dan een nieuwe poging doen met het loggen. Ben zelf ook wel benieuwd wat de HK5674 doet ten opzichte van de 3994 Fandrive bij dezelfde instellingen van de Etti regelaar.
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Mn schatting bleek nog erg conservatief...... :cool:
    Heb hem vanavond gemeten met de gps op mn oude Nokia N8 en kwam op 93km/u max uit :p

    Er blijkt alleen wel een vloek op het loggen van de 5674 te rusten , afgelopen tijd diverse keren gevaren zonder datalogger en zonder problemen. Vanavond met mn backup logger erin weeeer het probleem met het teflon en dus ook weeeer een verbrande Oracle :puppydogeyes: Weer geen data dus en nog erger geen datalogger meer ....

    Ook mn prop begint tekenen van vermoeidheid te vertonen , 1 van de bladen is ingescheurd :nooo:
     
  16. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    93km/h is een mooie snelheid voor op dat water, is de vaartijd ook zo mooi? Ik naam aan dat je hem op 10s2p vaart?

    Jammer dat je 2de esc het ook niet overleeft heeft... Had graag die data wel eens gezien.

    Met welke prop vaar je? Een CNC prop of een BeCu?
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    93km/u is inderdaad nog netter dan ik al dacht , dat maakte de avond nog een beetje goed ;)
    Heb hem nu niet helemaal leeg gevaren maar normaal gesproken zal dat ergens rond de 5~6 minuten zijn denk ik.

    Inderdaad met 10s2p , gebruik nu zippy compacts 4000mah 25c. Met 70 dollar voor een 10s pack is dat nog een beetje te doen , nadeel is alleen wel dat je in originele staat een 10s lader nodig hebt.

    Ik heb ze zelf voorzien van een stukje extra draad en stekkers zodat ik ze als 5s packs kan laden , alle 4 de afzonderlijke packs op een parallelboard en laden maar. Op die manier blijven de cellen nagenoeg gelijk aan elkaar zowel tijdens gebruik als laden.

    Dat van de data vind ik ook heel jammer inderdaad , had graag geweten hoe dat er uitzag voor de teflon besloot zich voor de 2de keer als een wurgslang om de as te wikkelen. Draaien ging zelfs met de hand moeilijk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik vaar met een 48/3 alu cnc prop van TFL-hobby.de , afgezien van een heeeel klein beetje scherpen zijn die zo te gebruiken. Heb net ff goed gekeken en het lijkt erop dat het blad bijna bij de tip iets heeft geraakt , er zit een vlak geslagen plek in het verder scherpe blad.

    Ga nu maar kijken voor 10mm messing met dikwandige teflon en een nieuw propje.
     
  18. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Dat ziet er niet zo goed uit. Ik doe steeds aan de buitenkant van de teflon secondenlijm en duw hem dan in de messingbuis. Enige nadeel is dan wel dat het vast zit en dat als je teflon of messing wilt vervangen je ze allebei moet vervangen. Je kan de messing buis ook wat warm stoken, dan lost de lijm ook op maar de teflon buis begint dan ook te smelten dus dat is altijd een riskant werkje.

    Nadeel van grote rompen is het stroomverbruik. Ik heb hier een hyperion duo staan en een junsi 308duo, daarmee kan ik 6 zippy 4s 8000mAh te gelijk laden tegen 8A. Op een uurtje zijn ze weer vol :) Een 10s lader vinden is niet zo super simpel maar een 8s lader vind je zonder veel problemen. Parallelbordje kan zeker maar daar lees je dan weer zoveel verschillende dingen over.

    De grotere props(ik heb 60&64mm) van TP zijn gemaakt van een goede legering. De kleinere props zijn van een zwakkere legering(ik heb 46&48 ) maar die zijn ook dunner. Die grotere props beschadigen heel moeilijk. Eergisteren heb ik nog een tak geraakt in het water met de 64mm prop. Was niets aan, ik heb hetzelfde al voorgehad met een 48mm TP prop en die was voor de vuilnisbak. Als je nu een 48/3 hebt, moet een 52 of 54mm 2 blads prop ook wel gaan. Keep us posted zou ik zeggen :) Misschien dat we dit gesprek beter voortzetten in de kletshoek, dan houden we Pieter zijn topic wat properder.
     
  19. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Da's attent van je! Maar maakt me niet zoveel uit hoor. Klets maar gewoon verder in mijn topic.

    Met mijn DX2S wil het nog niet :(. Vrijdag nog gebeld met de winkel, en toen werd mij beloofd dat het direct opgestuurd werd en ik het zaterdag zou hebben. Maar nee, zaterdag niks, maandag niks, dinsdag niks. Weer opnieuw gebeld. En nu ineens een heel ander verhaal: ze hebben die spullen niet en het moet na besteld worden bij de leverancier. Gaat een aantal weken duren!

    Ik weet wel waar ik de volgende keer in elk geval geen modelbouwboodschappen meer doe....
     
  20. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Toemen staat helaas nogal bekend om dat soort geintjes....
    Ik zal er niet snel iets via de webshop kopen , hooguit wat onderdeeltjes die per stuk in een zakje zitten ofzo ;)

    Met al het andere loop je ondertussen ruimschoots bewezen op het forum het risico genaaid te worden.
     

Deel Deze Pagina