advies zender

Discussie in 'Model truckers' gestart door Tanker, 10 feb 2019.

  1. Tanker

    Tanker

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Buitenkaag
    Het is alweer een tijd geleden dat ik iets met modelbouw gedaan heb en wil dit binnenkort weer oppakken.
    Normaal gebruik ik de 40 mhz zenders, maar nu wil ik eigenlijk meer gaan mixen ivm eventueel een kraan ed.
    Wat zouden jullie adviseren als (computerzender) truckzender met ongeveer 12 kanalen ( 4 truck en 8 รก 9 kraan) wat een beetje betaalbaar en vooral niet te gecompliceerd is?
    Het is de bedoeling dat de 8/9 kanalen voor de kraan moeten worden gemixt ivm de pomp.
    Zat er eerst aan te denken om dit handmatig te doen....maar dan gaat het op een gegeven moment toch een keertje mis.
     
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Een Taranis X9E vind ik een zeer fijne zender (komt ook merendeel door de software die erop staat OpenTX), vooral vanwege de vrijheid in het kunnen mixen van vele combinaties.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...opic-over-de-frsky-taranis-x9e-zender.251807/
    In bovenstaande topic helaas nog geen voorbeelden voor trucks en of kranen, maar ik weet zeker dat dit geen probleem moet zijn.
    Ik heb een zender voor iemand geprogrammeerd, die hem gebruikt voor zijn ponton, met daarop vele functies.
    Onder andere 4 SputPalen, 4 inhaal-lieren, een kraan met vele functies en het varen.
    Het meeste kan gebeuren met de standaard knuppels, zonder dat het ook andere functies uitvoert.
    Dit is goed op te delen door gebruik te maken van de Flight modes.
    FlightMode-0 = alles voor het rijden
    FlightMode-1 = alles voor je kraan
    etc....
    Er zijn kanalen die je in elke FlightModes wilt aansturen, dat kan natuurlijk ook.

    Tevens kun je tot maximaal 32 onafhankelijke en proportionele kanalen uitbreiden !
    16 kanalen met de interne zender en nog eens 16 met een extra zender-module.
     
  3. Tanker

    Tanker

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Buitenkaag
    Hoi,
    Deze ga ik volgen, ontvangers zijn goed betaalbaar (2x 8 ch ontvangers koppelen x8r = 16 ch)
    De eerste 4 zijn voor de MFU of servonaut aansturing en de rest voor de kraan ( 5x voor de kraan zelf, steunpoten en uitschuiven 3a4 kanalen) en eventueel nog een paar reserve voor extra functies.
    M.vr.gr.
    Jan
     
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Je kunt ook gebruik maken van het Sbus systeem, welke standaard alle 16 kanalen uitstuurt.
    Er zijn servo's die Sbus ondersteunen en dien je dan wel te programmeren, naar welk kanaalnr. ze moeten luisteren.

    Er zijn diverse modules, die dit ook weer kunnen omzetten naar normale servo (PWM) uitgangen.
    Sbus_decoder.jpg
    Elke uitgang kun je een kanaalnr. geven die je wilt, kan handig zijn voor bijvoorbeeld wat ventielen voor hydroliek, of voor diverse kraanlier-motoren.

    frsky-servo-channel-changer.jpg
    Met deze kun je de kanalen programmeren.

    Sbus-PWM-PPM-Decoder-16CH.jpg
    Deze stuurt direct alle 16 kanalen aan, echter geen FailSafe !
     

Deel Deze Pagina