advies zwever

Ik ben al zo goed als klaar , zal van het weekend en paar foto’s plaatsen ,maar Hans als je een verslag wilt maken ga je gang, ik geeft wel commentaar. :wink:
Bert heeft inderdaad gelijk wat betreft de bevestiging van de achterste pennen, om de vleugel ook achter netjes tegen de romp aan te sluiten zal je iets moeten doen, Ik ga het proberen met een messing buisje zoals bij de voorste pennen.
Volgens mij moet de romp toch wel voldoende stevig zijn , het achterste gedeelte heeft toch weinig te lijden , toch?
Hans word dat wel netjes als je de folie licht op schuurt en vervolgens spuit? Laat de verf na verloop van tijd niet los ? ik had gedacht om er overheen te folieen, succes met met afbouwen.
lex

Ik ga het proberen met een messing buisje
Ik heb in mijn XXL een koolstofbuisje ingelijmd, werkt prima.

Ben benieuwd of jullie de nieuwe XL hebben met de piep vleugels. Zouden jullie daar iets over kunnen schrijven?
:D

@Eelco
ik ben geen piep tegen gekomen ,volgens mij aleen bij het nieuwe model comp. mijn XL vleugel zijn ribjes die ingedekt zijn.
Hans is die van jouw al af? :)

@Eelco, gezien de verpakking ( en het plaatje erop ), en dat er om het gat van de aileronservo geen piep te bekennen is, zal het bij mij zeker om de "oude" XL gaan. Dat was ook mijn bedoeling.

Mijn vragen aan allen:

1. Over de scheurtjes in de lak: Treden die op aan de bovenkant van de romp, zeg maar evenwijdig aan de achterste vleugelpennen?
Zo ja, dan zou een matje daar ter plaatse de boel kunnen versterken.
Heeft iemand al overwogen om aan de binnenkant van de romp een versteviging te maken in de vorm van de vleugelribbe daar ter plaatse?
Het lijkt mij dat dan dan krachten die op een enkel punt in de romp optreden ( ,waar de vleugelpennen door de romp gaan ), dan beter verdeeld worden over de romp door middel van de ingeplakte vleugelribbe in de romp. Hopelijk begrijpen jullie wat ik hier bedoel!

2. Gezien de verhalen in de bladen en van medebouwers over het zwaartepunt dat te ver naar achter ligt waardoor er in de neus lood moet worden bijgevoegd ( vooral bij lichtere brushlessmotoren ), denk ik er over om:
2a. de servo-accu-tray pas later te fixeren in de romp.
2b. de servo voor het hoogteroer niet in de staart, maar in de servo-tray te monteren en bowden-cable te gebruiken.

Extra info hiervoor: Mega 22/30/3 220 gram. prop 10x6. Controller Graupner COMPACT CONTROL 50 mit OPTO/BRAKE 20 gram.
Cellen of 10x 1700 4/5 RC of 12x 1700 4/5 RC.

Hoe zijn jullie met het zwaartepunt(probleem) omgegaan?
@ Bert Scholten, hoe heb jij dat gedaan met 2 servo's in de staart?

@Lex, ik probeer het eerst even uit om een los stukje Oracover, voordat ik het in het echt probeer. Misschien folie ik er ook wel over heen. Ik heb nog een paar stukken Carbon-look liggen (zwart/geel) en oranje en rood/wit geblokt ( blokken van 4 cm ).

Deze dagen even een aantal verplichtingen te vervullen. Schoonmoeders met slechte gezondheid ( wel een lief mens hoor ! ), verjaardagen.
Dus echt voortgang zal er niet snel in zitten.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Hans

Je geeft het zelf al aan: de accu-tray pas later fixeren in de romp. Die kan nu ook veel verder naar voren omdat die servo voor de richting er niet meer zit.

ik heb de accubak ook wat schuin naar boven laten lopen (kan de accu bij een harde klap uit de romp schieten, en hopelijk niet de motor verpletteren).
De vario en de ontvanger liggen onder de bak. (de bak kan ik met een nylon boutje losschroeven zodat ik overal nog bij kan.)
Voor de bak ligt mijn ontvangeraccu, regelaar en de motor.

meer info kan je hier vinden, dit heeft mij ook erg geholpen:
http://www.rc-network.de/magazin/artikel_02/art_02-0033/art_02-0033-00.html

en bij

http://www.mbg-radolfzell.de/index2.html (even bij neue projecte kijken)

Groeten,
Bert

zal van het weekend foto's van mijn indelings oplossing plaatsen.
antene los in de romp of naar buiten?
groetjes lex

Voor diegene die geïnteresseerd zijn is de XL echt een aanrader heb hem nu een paar keer gevlogen , met de geadviseerde aandrijving gaat echt i als een “ raket ”omhoog , alleen boven blijven is wat lastige , maar dat ligt 100% aan moi.
Had niet gedacht dat goed en mooi zweven nog zo moeilijk zou zijn , zo zie je maar weer eerst zelf proberen voordat je een oordeel geef.

jaja, goed zweven is moeilijker dan menig een, denkt hoor :wink:
Ik dacht vroeger ook, dat het voor oude modelvliegers was.
Maar ik kijk er nu heel anders tegen aan.
Het is veel moeilijker dan motormodellen vliegen. :wink:

welke zwever

beste mensen,
heb voor het laatst een aantal jaren geleden gevlogen met uitsluitend motor/kisten heb een brevet.
woon nu op de veluwe als pensionada en wil graag een goed vliegende electro zwever niet al te groot, heb een spectrum 6i zender, geen ontvanger etc. wie heeft een goede aankoop tip.
hoe krijg ik bestaande servo's passend op een spectrum ontvanger of kan ik alle 2.4 ontvangers gebruiken.
hartstikke bedankt voor de moeite. Jan

het licht er aan wat je wil doen.

wil je zelf bouwen wil je alleen termieken of juist ook kunstvlucht wil je motor of lierstart allemaal keuzes ;-)

ik heb zo een SALy gebouwd uit een fmt bouwplan en die vliegt heerlijk zowel op hoge en lage snelheid. echter is de glijhoek van het model niet zoals andere dure grote zwevers maar vliegen en termieken doet hij netjes.
http://www.vth.de/fileadmin/user/Zeitschriften/fmt/downloads/SALy/Bauplan-SALy.pdf

servo's zijn gewoon de sg 90 van 4 euro en de motor is alleen wel wat prijziger.
http://www.rctechnics.eu/micro-servo-gram-towerpro-economic-p-4163.html

http://www.rctechnics.eu/spektrum-ar600-dsmx-sport-receiver-p-11529.html

deze ontvanger heb ik ook en die werkt gewoon zoals die moet de servo's passen ook in die ontvanger (net als bijna alle andere ontvangers ;-)

en cularis is een leuk ding om voor het eerst te gaan zweven... doet het goed, heeft een elektro motor, en is niet duur.... eerst daar ff mee snorren, en vervolgens dan gaan uitkijken naar iets beter/duurder?

Bmi 555

beste mensen,
heb voor het laatst een aantal jaren geleden gevlogen met uitsluitend motor/kisten heb een brevet.
woon nu op de veluwe als pensionada en wil graag een goed vliegende electro zwever niet al te groot, heb een spectrum 6i zender, geen ontvanger etc. wie heeft een goede aankoop tip.
hoe krijg ik bestaande servo's passend op een spectrum ontvanger of kan ik alle 2.4 ontvangers gebruiken.
hartstikke bedankt voor de moeite. Jan

Een advies.

Een BMI 555

Wat betreft prijs kwaliteit.
Kent zijn gelijke niet.
Vliegt goed.

MODELPASCHER

persoonlijk zou ik ook voor een cularis gaan.

Geeft gelijk de mogelijkheid te oefenen met een 4-kleppen vleugel!

persoonlijk zou ik ook voor een cularis gaan.

Geeft gelijk de mogelijkheid te oefenen met een 4-kleppen vleugel!

daarom dat ik aan de cularis dacht.... waarom ik het niet neergeschreven heb is me nog een groot vraagteken! ;)

Robbe heeft een nieuwe in het assortiment...
Sky Climber. Het is wel een foamie.... van het Elapor type (multiplex tenaamstelling). Het steviger soort schuim.

In de FMI mei 2012 werd er nogal lovend over geschreven. Schijnt iets rond de 200 euro te kosten, inclusief 2,4Ghz zender en motor en ik meen ook zelfs een 3S 2200mA lipo erbij?
Is in een handomdraai in elkaar gestoken, naar ik las, en heeft nog eens behoorlijke vliegeigenschappen ook... ?.
Span is 2 meter. Meen ook dat spoilerons geprogrammeerd zijn?
Kan wat wezen.

Back