Aeroclub Kennemerland (ACK); bouwproject Begin'air

Discussie in 'Verenigingen' gestart door pieter.peereboom, 25 okt 2018.

  1. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Purmerend
    Op woensdag 10 oktober 2018 is ACK gestart met het houden van clubavonden samen met de helikoptervereniging EVA in clubgebouw de Terp te Alkmaar.

    Een van de eerste dingen die we hebben gedaan is het opstarten van een bouwproject. Dit betreft het gelijktijdig bouwen van 6 zwevers, de Begin'air, een houtbouwzwever met een spanwijdte van 2 meter.
    Dit vliegtuig kan uitgevoerd worden als 2-kanaals zwever met besturing via het hoogte- en het richtingsroer,
    maar het toevoegen van ailerons is ook mogelijk. In beide uitvoeringen kun je kiezen voor starten via een lijn
    maar ook een motor met propeller kan ingebouwd worden. Als extra kunnen spoilers worden toegepast. De
    bouwtechnische aanpassingen voor alle mogelijkheden zijn in het bouwpakket opgenomen.

    BeginAir 003.jpg
    Een van de leden had de Begin'air al gebouwd in de uitvoering met ailerons en elektrische aandrijving.

    Opzet bouwproject:
    De deelnemers bouwen thuis zelf het vliegtuig. Er is genoeg ruimte in het clublokaal om (onderdelen van) de zwever mee te nemen en op tafels uit te stallen. Er kan wel "geknutseld" worden maar de locatie is een feestzaal met bar. Na afloop moeten alle spullen weer mee naar huis genomen worden omdat er geen opslag mogelijk is.
    Er wordt onderling contact onderhouden zodat men elkaar behulpzaam kan zijn met het bouwproces. Zo kunnen bouwervaringen en slimme oplossingen worden uitgewisseld. Een van de leden, die niet aan het project mee doet, heeft al aangeboden om behulpzaam te zijn bij het maken van spoilers. Elkaar ondersteunen kan in persoon maar ook via email of via het Modelbouwforum.

    De bouwdozen van de Begin'air, die wij hebben besteld bij de firma Lindinger in Oostenrijk, waren binnen 5 dagen in goede orde binnen en zijn op de clubavond uitgereikt. We kunnen met bouwen beginnen!
    BeginAir 001.jpg
     
    Dikke Miel en JHvdK vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.477
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Leuk initiatief!
    Waarom niet een eigen model ontworpen eventueel met MVC Pegasus uit Enkhuizen?
    Die hebben al de Surprois samen gebouwd.
    Alhoewel je voor een euro of 45 (want dat is de Begin Air inkoop bij Topmodel) niet heel veel hout kan kopen.

    GJ
     
  3. FredVario

    FredVario

    Lid geworden:
    13 okt 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amsterdam
    Leuk Pieter dat je een draadje hebt geopend. Ik ben ook klaar om te beginnen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Purmerend
    Als eerste is het zaak om de bouwtekening goed te begrijpen. De bouwtekening is niet in schaal 1 op 1 (staat ook aangegeven) zodat het bouwen niet op de tekening gedaan kan worden. Op de tekening staan veel plaatjes die je goed moet bestuderen. Zo wordt begonnen met de instructie voor de buitenvleugel in de uitvoering met alleen hoogte- en richtingsroer. Daarna wordt de instructie gegeven voor de uitvoering met ailerons. Bij deze laatste zit er bijvoorbeeld geen knik tussen de binnen- en de buitenvleugel.

    Globaal is de indeling van de plaatjes als volgt:

    · Uitvoering 2-kanaals besturing nr 1 t/m 7 – 19 t/m 22 – 29 t/m 31

    · Uitvoering 3-kanaals besturing nr 8 t/m 18 – 23 – 29 t/m 31

    · Spoiler nr 24 t/m 38

    · Romp 2 kanalen nr 32 t/m 43 – 44 t/m 48 – 53 t/m 57

    · Romp 3 kanalen nr 32 t/m 43 – 49 t/m 52 – 53 t/m 57 -61

    · Inbouw besturing zweefversie nr 58 en tekening bovenaangezicht

    · Motoraandrijving nr 59 en 60 en tekening zijaangezicht

    Begin'air 006.JPG
    Door projectlid Fred is de bouwtekening in kleur gedownload van de site van Topmodel
     
    JHvdK vindt dit leuk.
  5. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Purmerend
    Ik ga zelf de Begin’air bouwen met ailerons en elektrische aandrijving. Ik ben begonnen met het lossnijden van de gelaserde onderdelen van de buitenvleugel. De snijvlakken moeten daarna glad geschuurd worden. Wat ik verder doe is het licht schuren van het gelaserde snijvlak zodat er niet te veel koolstof van het lasersnijden blijft zitten. Dit om later een betere lijmverbinding te krijgen.

    Ik heb de onderdelen zonder te lijmen in elkaar gezet. Zo kun je zien of alles netjes op maat is gelaserd en welke bouwvolgorde je wilt gaan toepassen. Dit hoeft niet persé de zelfde volgorde te zijn als op de bouwtekening is aangegeven. Ik ga bijvoorbeeld de ailerons op een ander moment lossnijden.

    Op de foto is te zien dat de tekening niet schaal 1 op 1 is uitgevoerd. De ribben, die 3 mm breed zijn, staan nu haaks ten opzichte van de ligger. Dit komt omdat de laser precies verticaal snijdt. Omdat er pijlstelling in de buitenvleugel zit moeten de verbindingen tussen de ribben en de ligger licht schuin geschuurd worden.

    De rechte latjes L5 zijn bedoeld ter versteviging van de verbinding tussen de binnen- en de buitenvleugel, die later aan elkaar gelijmd gaan worden. Bij de 2-kanaalsbesturing komt er een V-stelling tussen de binnen- en de buitenvleugel. In deze situatie worden de latjes L6 gebruikt, die onder een hoek zijn gemaakt.

    Begin'air 001.JPG
    [​IMG]
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.477
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry, verkeerd gelezen.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
  7. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    Pieter heeft het over pijl-stelling, niet V-stelling.
    En liggers worden zeker niet altijd haaks verlijmd op de ligger.
    Ook bij dit model straks niet, zie (het rood) in onderstaande foto:

    [​IMG]

    Hier op de foto dus nog zonder lijm in elkaar gestoken.
    De foto laat mooi zien (blauw) dat je inderdaad de slots wat moet schuren/vijlen om de liggers onder een hoek te kunnen verlijmen met de ligger (rood).
    Wanneer je dunne ribben hebt hoeft dat uiteraard minder, maar deze vleugelribben zijn 3mm dik.
    Door het scherpe laser snijwerk richten de ribben zich dan haaks op de ligger...
    Wat Pieter juist nu niet wilt! :D

    Leuk dit verslag en leuk club initiatief! :thumbsup:
    Onze club heeft ook reeds enkele jaren "club winter bouw projecten".
    Steeds meer vliegers willen weer zelf bouwen ipv kant en klaar schuim kopen of ARF assembleren! :)

    Succes en veel plezier met de bouw van deze kist.
    Ik blijf het volgen

    Groeten, Ramses
    .
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
  8. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.588
    Locatie:
    Heeze
    .
    Wel leuk, Aeroclub Kennemerland... daar sta ik nog ergens in de archieven...
    Ik was 16 toen ik in Heerhugowaard kwam wonen en lid werd van de ACK in 1990:

    [​IMG]

    De club lag toen in/bij Stompetoren (nu andere locatie zag ik), was een erg leuk veld en mét een sloot en boot :D
    Meerdere keren mogen peddelen na een dead stick in dat veld, erg aardige boer trouwens.
    Twee velden verder hoogspanningskabels waar we een keer loopings omheen hebben gevlogen...
    Vliegmaten waren Ramon Martinez, Sten Albracht en Edgar (..).
    Vliegt een van hen heel misschien nog/weer bij jullie club?

    Groeten, Ramses
    .
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
    femmo vindt dit leuk.
  9. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Purmerend
    Ramses, bedankt voor je reactie. Als je in de buurt bent, kom dan eens langs.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.477
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ramses, geen van die mensen is daar nog lid.
    Ik was er ook lid, van 1994? tot ergens voorbij 2000.
    Familie Michielen was toen de eigenaar van de boerderij.
    Het was een hele gezellige club, zelfs als je niets bij je had aan vliegtuigen was het leuk.
    Ik was daar instructeur met Gerben en Ruud.
    We hebben daar met z'n drieen weer de club nieuw leven ingeblazen en ook alle nieuwe leden (maar ook de oude) leren vliegen.
    Was best wel druk, soms 2 leerlingen tegelijk lessen.
    Helaas mochten we daar niet meer vliegen met onze F5B kisten vanwege klachten van de molenaar.
    En daarna is het even slecht gegaan in de club maar ze zitten nu weer op een leuk veldje en de keer dat ik er langsging was het ook weer ouderwets gezellig.

    En nu gaan ze ook bouwen... zijn er ook mensen als Ruud en Siem bij de bouw betrokken want dat zijn goede en slimme houtbouwers.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.434
    Locatie:
    Rotterdam
    Edgar van Egmond :) Nog tijdje samen met hem gevlogen, denk dat ik net na jou lid was Ramses. Later verschoof de interesse van Edgar van vliegtuigen naar mijn zus, die nog een paar jaar samengewoond hebben :)
     
  12. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Purmerend
    Op de “wortelrib” van de buitenvleugel zijn zwarte strepen te zien. Dit zijn de sporen van het door en door laseren van de rib op die plek.
    • De linkse streep is bedoeld als aanduiding voor het gat dat je moet maken, als dit vleugeldeel is afgebouwd, voor de verbindingsstrippen L5 of L6.
    • De middelste strepen geven aan waar een balsa latje van 3 bij 3 mm moet komen in de aileronuitvoering na het lossnijden van de aileron. Ik maak overigens dit latje 3 bij 10 mm zodat er voldoende houvast is om de scharniertape van het aileron te bevestigen.
    • Het derde streepje geeft de plaats aan tot waar de ailerons moet worden geschuurd na het lossnijden.
    Begin'air 003.JPG
    Begin'air 007.JPG
    De aileronservo komt tussen rib 14 en 15 en wordt bevestigd op plankje SA. Aan de onderzijde van de vleugel, waar de servoarm uit steekt, komt een afdekplaatje met een rond gat. Ik heb deze onderdelen met plankband aan elkaar vast gezet.

    Begin'air 004.JPG
    Zo kun je van de voren zien welke servo past. De miniservo steekt een halve mm uit en de vleugelservo past er wel precies tussen, maar dan is het bevestigingsplaatje te klein. Ik ga waarschijnlijk de vleugelservo toepassen en het plankje en het afdekplaatje aanpassen.

    Begin'air 005.JPG
     
  13. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Ik heb vorig jaar een Medicine man 60” gebouwd en ben toe aan een nieuwe uitdaging.
    Ik dacht aan de Begin’air.
    Is het mogelijk om het model naderhand te voorzien van elektromotor en ailerons of moet je dit meteen doen?
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2018
  14. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Purmerend
    Beste Henk,
    Ik denk dat het het beste is om van te voren een definitieve keuze te maken.
    Bij de zweefuitvoering wordt in de handleiding aanbevolen om zwaardere servo's te gebruiken die op een andere plek in de romp komen. Dit heeft te maken met de gewichtsverdeling. Bij de uitvoering met een elektromotor komt er het gewicht bij van de regelaar, de motor, de propeller en de spinner. Bovendien komt er een zwaardere accu in die extra stroom levert voor de motor.
    Bij de uitvoering zonder ailerons bouw je de vleugel (de winglets niet meegerekend) met een knik (dubbele V-stelling) om de bochten goed te kunnen maken. Bij de uitvoering met ailerons bouw je een rechte vleugel omdat voor een bocht met ailerons de dubbele V-stelling niet nodig is. Bovendien moet je in deze uitvoering in de vleugel een servoplankje en afdekplankje lijmen, de servo monteren en lange servodraden aanbrengen.
    Er wordt aangegeven dat het gewicht van de Begin'air ligt tussen de 750 en de 1000 gram. Dit is volgens mij met verschil tussen de zweefuitvoering met alleen besturing via het hoogte- en richtingsroer en de elektro uitvoering met ailerons.
    Als je kiest voor de Begin'air, lees dan de handleiding goed. Door de keuzemogelijkheden maak je snel een vergissing.
    Succes met je keuze,
    Pieter Peereboom
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
  15. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Hoi Pieter,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie, wat je schrijft is me helemaal duidelijk.
    Nog één vraag, ik ben een beginnend vlieger, welke uitvoering raad jij mij aan?
    Ik heb een hoogstartlijn gemaakt, 25 meter rubber (ECM Vega) met 70 meter vislijn. Hier vlieg ik met de medicine man ook mee.

    Groet, Henk
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.477
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou altijd rolroeren nemen, je hebt dan veel meer controle over je model.
    Als we beginners lesten was dat nooit een probleem, leren vliegen met alleen richting en hoogte is niet meer van deze tijd.

    Gert-Jan
     
    Henk van der Meer vindt dit leuk.
  17. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Purmerend
    Beste Henk,
    Best lastig om je een goed advies te geven. Het hangt van meerdere factoren af. Hoe gemakkelijk vlieg je met de medicine man met 2 kanalen? Zijn er bij jouw modelbouwclub (er van uit gaande dat je bij een club vliegt) nog leden die je advies kunnen geven en/of je zender over kunnen nemen? Gebruik je altijd de genoemde startlijn en tot welk gewicht is die geschikt? Wil je in ieder geval in de toekomst een motorzwever bouwen of wacht je daar liever mee?
    Maak niet te grote stappen en neem pas als je daar aan toe bent een zwever met ailerons. Als je 2-kanaals besturing gewent bent dan is het in het begin wat lastiger vliegen.
    Je zult ook merken dat niet iedereen je het zelfde advies geeft.
    In ieder geval succes toegewenst.
    Pieter Peereboom
     
  18. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Pieter,
    Wederom hartelijk dank!
    Groet Henk.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.477
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry, ik ben het hier niet mee eens.
    En Pieter, Ik weet ook niet hoe goed en lang jij vliegt en of je instructeur bent.
    Voor alles en iedereen hier op het forum geldt, iedereen kan van alles vertellen maar hebben ze echt wel kennis van zaken?
    Bij mij is dat allemaal te controleren en ik heb genoeg kennis van zaken en ervaring om dit te kunnen adviseren.

    Ik heb tientallen mensen bij de ACK en ook elders leren vliegen en allemaal meteen met rolroeren.
    En nooit was er iemand die er problemen mee had.
    En het maakte niet uit, motorkist, zwever of electrozwever, alles met ailerons (als ze dat hadden).
    Toen ik zo'n 20 jaar geleden bij de ACK kwam was het inderdaad zo dat men aanraadde om 2 kanaals te leren vliegen.
    Dat hebben we snel afgeschaft.
    Je model is nou eenmaal veel beter te beheersen met ailerons plus dat als je het met ailerons leert je naderhand niet weer opnieuw moet leren vliegen met ailerons.
    Want een richtingroerkist vliegt toch echt anders dan een aileronkist.
    En ik denk dat op dit moment alle instructeurs dit bevestigen, leer met ailerons vliegen!

    GJ
     
    Vlcjeroen vindt dit leuk.
  20. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Purmerend
    Omdat er niet op de tekening gebouwd wordt heb ik op mijn bouwplaat van multiplex huishoudfolie gespannen. De 2 achterlijsten van linker en rechter buitenvleugel zijn met spelden vastgezet. Let op dat je links en rechts goed uit elkaar houdt; de afstand tussen de ribben 13 en 14 is kleiner dan de afstanden tussen de andere ribben.

    Zoals eerder vermeld heb ik alle delen licht geschuurd om het koolstof van het laseren te verwijderen. Hierbij vooral aandacht besteed aan de te lijmen oppervlakten (ook de kleine) en de oppervlakten die later van krimpfolie worden voorzien.

    Eerst heb ik de ribben 13 en 20 vastgelijmd aan de achterlijst.

    Begin'air 016.JPG
    Daarna heb ik de lijst L4 gebruikt (zonder deze vast te lijmen) om de rest van de ribben goed te positioneren. Zo ontstaat er meer verband in de constructie en je kunt dan de ribben gemakkelijker met spelden vlak op de bouwplaat vast zetten. Zo heb je meer kans dat de vleugel niet krom trekt tijdens het drogen van de lijm. De verbindingen tussen L4 en de ribben zijn licht schuin geschuurd omdat de hoek tussen deze 2 niet 90 graden is vanwege de pijlstelling.

    Begin'air 017.JPG

    Omdat ik de vleugelservo’s ga gebruiken heb ik iets grotere servoplankje gemaakt van 1,5 mm triplex, die zijn voorzien van latjes. Zo kan ik de servo’s vast schroeven. Ik ben geen voorstander van het vastlijmen van de servo’s.

    Een aandachtspunt is dat de grotere plankjes niet boven de ribben mogen uitsteken.
    Begin'air 018.JPG
    Na het drogen van de lijm van de verbindingen met de achterlijst en het servoplankje heb ik L4 Los gehaald en lijm deze vervolgens op zijn plek. Daarna lijm ik het bovenste liggerlat vast. Deze lijkt mij van hibachi en niet van dennenhout zoals in de handleiding aangegeven.

    Begin'air 019.JPG
     

Deel Deze Pagina