Aerodromerc Boeing PT-17 Stearman

Een eerste versie in elkaar geknutseld. :)

Nu nog aanpassen zodat het wat beter gaat lijken . . .

Aan versie 2 wordt gewerkt.

(Met name de volgorde waarin de verschillende bewerkingen uitgevoerd worden, bepalen in hoge mate het eindresultaat . . . )

download.jpg



jan.
 
Heb besloten het landigsgestel definitief te gaan monteren.

Zat nog eens te kijken . . .

upload_2017-8-29_10-49-58.png


Beide achterpootjes zitten te ver naar buiten. :mad:

Er stond duidelijk: maak dit onderdeel (de samenstelling die de poot opgesloten houdt) 'flush' met de 'internal risers' (die liteply verticale platen).

upload_2017-8-29_10-53-52.png


Dus eerst maar wat wegfrezen aan de onderkant . . .

Komt goed.


jan.
 
upload_2017-8-30_10-29-53.png

upload_2017-8-30_10-30-33.png


That's more like it.

Geeft toch voldoening, als zoiets is opgelost, anders blijft het toch knagen!

Tenminste, bij mij wel . . . :hammer:


jan.
 
Na een lange reis naar Zeeland, waar Luuk, een broer van Joost Brilman, neef van mij, in het huwelijk trad, ben ik weer terug.

We gaan weer dingetjes doen.


jan.
 
Fouten maken moet. Anders wordt er niet gegroeid of geleerd.

Dat is de theorie. Heb er trouwens zelf een hekel aan, ha ha.

Succes!
 
Zo.

Grote plaat!

In de manual staat 'bind and solder', maar daar heb ik niet zoveel mee, dus het gaat in een extra dik soort ijzergaren (twee lagen!) en UHU Endfest 300.

Ik denk niet dat dat los gaat.

20170907_075945_1504767732845_resized.jpg



Hè? Hoe kan dat nou! Veel te kort!

20170906_212823_1504767731535_resized.jpg



Zo gaat het beter, ze moeten aan de buitenkant . . .

20170906_213146_1504767736314_resized.jpg


Dat krijg je als je zo'n model te lang weglegt, je vergeet dingen . . .

En nu moeten de achterzijde van de romp boven (bij de cokpits, geen uitslag meegeleverd :mad: ) en de voorzijde van de romp ingedekt worden.

Lastige klusjes . . .

20170907_075823_1504767733920_resized.jpg


Maar eerst het motorspant er op.

Was dat Bart die iets moois had gemaakt, waarmee je een accu met een soort klik-systeem in een bakje kon zekeren?


jan.
 
Dag Onno,


Hé, wat aardig, dat klinkt goed! :)

Een beetje aankleding (niet teveel, gewicht!) moeten die cockpits wel hebben.

Gaan we het over hebben. :thumbsup:


jan.
 
..... In de manual staat 'bind and solder', maar daar heb ik niet zoveel mee, dus het gaat in een extra dik soort ijzergaren (twee lagen!) en UHU Endfest 300.

Ik denk niet dat dat los gaat. .....
Verschil van mening Jan, persoonlijk geloof ik meer in wikkelen en solderen dan jouw oplossing. Ik heb meerdere landingsgestellen gewikkeld en gesoldeerd. Wanneer je op de juiste manier soldeert is dat sterker dan veel mensen denken. Tot nu toe heb ik nog nooit een defect landingsgestel gehad. Alleen bij een crash of een heel erg harde landing brak er wel eens een soldering los. Het voordeel daarvan was wel dat de kist veel minder schade opliep omdat het losbreken van de soldering veel energie opnam. De reparatie was simpel. Draad en soldeer verwijderen, schoonmaken, rechtbuigen, opnieuw wikkelen en solderen. Een paar uur werk en weer net zo sterk als daarvoor.
 
de kist veel minder schade opliep omdat het losbreken van de soldering veel energie opnam

Dat is inderdaad een voordeel en dat gaat met dit draad niet gebeuren . . .

Nou ja.


Ik was nog op zoek naar goede, lichte servo's en kwam voor de verandering eens uit bij de http://www.savoxusa.com/Savox_SH0261MG_Micro_Digital_Servo_p/savsh0261mg.htm

Mede obv. deze pagina: https://www.amazon.com/Savox-SH-0261MG-Super-Torque-Digital/dp/B004WC4JK4

Licht, sterk, metalen tandwielen, en uitermate betaalbaar.

Ben benieuwd.


jan.
 
Hallo Jan.
Je hebt groot gelijk dat je niet voor een standaard servo kiest, je hebt nu kleine servo's die lichter en net zo sterk zijn als de oudere standaard servo's.
Voor een kist van dit formaat zou ik persoonlijk een midi servo kiezen en geen micro.

Ik heb geen ervaring met Savox servo's, maar wel met digitale servo's in het algemeen.
En ik koop ze niet meer, prima voor een heli waar hele snelle reaktie op de gyro nodig is, maar voor een schaalkist is een analoge servo veel beter.
Een fraktie langzamer maar nog steeds sneller als mijn vingers.
En analoge servo's trillen minder, zijn dus rustiger en gebruiken veel minder stroom.

Vroeger was digitaal duurder dan analoog, dus daarom werden veel analoge servo's verkocht.
Nu is er geen prijsverschil meer en hebben veel winkels veel digitaal.
Maar ik gebruik alleen analoog.
Wil je toch een micro dan zou ik persoonlijk een Hitec HS-82MG kiezen, ook metal gear maar wel analoog.
En bij veel winkels op vooraad

Succes Willem
 
Laatst bewerkt:
Hm . . .

Heb ik weer.

Bedankt voor de waarschuwing!


Dit zijn de specs (site van Savox):

Dimensions(mm): 22.8X12.0X25.4
Weight(g): 14.0
Speed(@4.8V sec/60): .13
Torque(@4.8V oz-in): 25.0
Speed(@6.0V sec/60): .10
Torque(@6.0V oz-in): 30.6
Gear: Metal
Bearing: 1BB
Case: Aluminum
Running current (at no load): 60 mA @ 4.8V
Running current (at no load): 80 mA @ 6.0V
Stall current (at locked): 550 mA @ 4.8V
Stall current (at locked): 700 mA @ 6.0V
Idle current (at stopped): 5 mA @ 4.8V
Idle current (at stopped): 5 mA @ 6.0V

Limit angle: 220°±10°
Connector wire gauge: #26 AWG
Connector wire length: 250 ±5 mm
Horn gear spline: 21T
Control system: Pulse width modification
Amplifier type: Digital Controller
Operating Travel: 90° (when1000→2000 μsec)
Neutral position: 1500 μsec
Dead band width: 5 μsec
Rotating direction: Clockwise (when1500→2000 μsec)
Pulse width range: 700→2300 μsec
Maximum travel: Approx 150°(when700→2300 μsec)

We moeten dus de 'stall current' vermijden . . .

Dit is wat Servocitty zegt.

Are there disadvantages to digital servos?
If there is any disadvantage to using digital servos it is power consumption. To obtain the high standing torque and quick response, digital servos require more from the power source than standard servos. By using a larger capacity battery and heavy duty harnesses, you will ensure proper servo performance.

Zal eens kijken of ik de order nog kan cancellen . . .


jan.
 
Plu onderdelen en nog eens onderdelen.
Zag je wel lang gerekt onder de "Riama" liggen Jan.

PICT0781.jpg


Groeten Han.
 
Reactie van Bart (met dxf files en al): inderdaad, dit bedoelde ik.

a5574471-90-S23%20%2827%29.jpg


Eens kijken of ik iets à la dit in de neus van de Stearman kan knutselen . . .


jan.
 
Ik dacht, ik ga eens kijken of ik die achterste indekking er in kan frommelen.

No way.

20170910_155646_resized.jpg


Loopt helemaal rond!

En de romp zelf loopt ook rond, dus dan weet je het wel.

Het merkwaardige is dat de echte Stearmans allemaal één grote plaat gebruiken, die er wel (min of meer) netjes vlak op ligt . . .

upload_2017-9-10_16-45-21.png


upload_2017-9-10_16-46-47.png


upload_2017-9-10_16-48-2.png


Dit gezien hebbende, ga ik hem in ieder geval voor het laatst bewaren.

Middelste van de drie spanten dan gewoon maar afschuren tot die 'flush' ligt?


jan.
 
Back
Top