Aerodromerc Boeing PT-17 Stearman

Voor de volledigheid: dit is wat meneeer Savox zegt:

Hello,
This servo will draw about 5 mA at idle. But the stall current will be the same between a digital and analog servo with load.
Thank you



jan.
 
Langzaam maar zeker . . .

20170918_075107_1505725771482_resized (003).jpg


Pas op het laatste haal ik de openingen voor de cockpits er uit . . .

Obv. de ideeen van Bart begonnen de bevestiging voor de accu's aan het motorspant te maken.

20170917_215516_1505725778206_resized.jpg


(Liggen hier nog los.)

De accu's komen met klittenband en tie wraps vast te zitten op een plaat:

20170917_215545_1505725773256_resized.jpg


Dacht dat het nodig was om de plaat van boven af in de houders te haken en dat het allemaal maar net paste; daarom twee accu's van balsa gesimuleerd.

Maar je kunt 'm d'r natuurlijk vanaf de onderkant inschuiven!

Zoals het op de foto staat.

Komt uiteindelijk vast goed.

20170917_215621_1505725775826_resized.jpg


Wel de koeling in de gaten houden . . .

Vwb. vliegtijden en zo: dit is wat in de manual staat:

POWER SET UP
The AXI 2820/12 Direct Drive and a 112/8 APC prop power the model.
Battery power pack is 3100 mah 3s2p lithium pack

(Daar zal vast 12/8 bedoeld zijn . . . )

3100 3s2p???

Lijkt me erg aan de maat.

Ik wil voor 3s2p 1300 gaan (dus 2600 mAh) . . .


jan.
 
Hallo Jan.
Voor een kist van dit formaat zou ik persoonlijk een midi servo kiezen en geen micro.

Ik heb niet het hele draadje doorgelezen, maar ga er vanuit dat het electro wordt. Dan is micro prima.

Ik heb geen ervaring met Savox servo's, maar wel met digitale servo's in het algemeen.
En ik koop ze niet meer, prima voor een heli waar hele snelle reaktie op de gyro nodig is, maar voor een schaalkist is een analoge servo veel beter.
Een fraktie langzamer maar nog steeds sneller als mijn vingers.
En analoge servo's trillen minder, zijn dus rustiger en gebruiken veel minder stroom.

Een analoge en digitale servo van hetzelfde formaat en met dezelfde kracht, gebruiken evenveel stroom bij volle belasting. Het verschil is dat een anloge voor kleine correcties minder stroom gebruikt dan een digitale, maar dus ook sneller reageert en beter z'n positie vasthouden. Ze trillen NIET, wat je wel krijgt is dat ze meer brommen, omdat ze meer en beter corrigeren. Digitale servo's zijn vaak sneller sterker en nauwkeuriger dan de analoge tegenhangers.

Het verschil is het best uit te leggen met een voorbeeld; stel je pakt twee 5kg servo's (5kg stelkracht). Als je deze iets uit positie duwt, zal de analoge in eeste instantie niet met 5kg tegenwerken, die zal het opbouwen naarmate het verschil tussen daadwerkelijke positie en gewenste positie groter wordt. Een digitale zal direct met 5kg gaan tegenwerken. Daar komt dus het 'brommen' en het hogere stroomverbruik vandaan, maar al met al is dat marginaal en helemaal geen probleem.

Vroeger was digitaal duurder dan analoog, dus daarom werden veel analoge servo's verkocht.

Vroeger was er geen digitaal.

Maar ik gebruik alleen analoog.

Dat is natuurlijk 100% je goed recht, maar er is geen onderbouwing voor. Er is geen enkele reden waarom analoog op een schaalmodel beter zou zijn dan digitaal, sterker nog, voor de meeste servo's zal het tegendeel waar zijn.

Natuurlijk; als je een top-of-the-line analoge futaba tegen de allergoedkoopste HK digitaal afzet, dan zal analoog echt wel beter zijn.
 
Langzaam maar zeker . . .
3100 3s2p???

Lijkt me erg aan de maat.

Ik wil voor 3s2p 1300 gaan (dus 2600 mAh) . . .

Ze zullen bedoelen 3s2p met een totale capaciteit van 3100.

Waarom wil je 2p? Dat heeft geen voordeel, die Axi trekt maximaal 37A, dat kan een 3s1p3100mAh pack gewoon prima af. Daar hoef je geen 2p voor in te zetten. Dat is alleen maar extra onnodig gewicht en onhandig aansluiten etc.
 
Ik begrijp het nog steeds niet. Want 2s2p neemt dezelfde ruimte in als 1s1p, bij gelijke totale capaciteit. Je kunt ze dan overdwars in de neus zetten, en grotere packs nemen.
 
De foto verheldert wel. Nu ja, behalve gewicht maakt het verder niet zo heel veel uit, maar ik zou even goed rondkijken naar verschillende merken/types en vormen van packs.
 
Ik was dus begonnen met lijmen . . .

Niet opgelet, ze moesten aan de onderkant, ze kwamen aan de onderkant. :hammer:

En met dat UHU Endfest 300 krijg je ze er ook maar niet zo weer af . . .

Dan maar andersom, maar voor extra zekerheid moeten er nu wel heeeeele kleine schijfmagneetjes in de armpjes die de zaak op hun plaats houden.

Tijdens het wachten op de levering buig ik me alvast eens over de bouw van de vleugels.

Verheug ik me op.


jan.
 
Lastig hoor, om het goed te krijgen.

Die dingen van de vorige post (#269) liggen in de prullebak, de nieuwe versie (links) deugt wel.

20171005_223723_resized.jpg



Cruciaal hulpmiddel: het cirkelsjabloon.




Bijna klaar.

(In CAD ontwerpen en dan laseren gaat sneller . . .)


jan.
 
Zo, hèhè, poehpoeh . . .

Dat heeft even geduurd!

Ik denk dat de plaatjes voor zich spreken.

20171011_223635_1507792790062_resized.jpg


Magneetjes aan beide zijden, uiteraard.


20171011_223649_1507792786935_resized.jpg




20171015_222611_1508139388841_resized.jpg


Zonder die schroefjes krijg ik ze niet open, als ze in de romp zitten . . .


20171015_222633_1508139392092_resized.jpg


Past!


20171015_222653_1508139395953_resized.jpg




20171016_081905_1508139399998_resized.jpg




20171016_082044_1508161205608_resized.jpg


Motorspant is eindelijk ingelijmd.

Bij de eerste keer plaatsen van de 'accu' brak ik diect een spant aan gort.

Het is duidelijk dat we niet te veel accu moeten wisselen.

(Of een klein meisje met heeeeele dunne vingertjes meenemen naar het veld . . .)


jan.
 
De neus van de Stearman is klaar om ingedekt/opgevuld te worden met balsa.

Mag wat wegen, ook om de neus stevigheid te geven.

20171016_082044_1508161205608_resized-jpg.259143


Maar wat is wijsheid/handig?

Stuken bv. 6 of 8 mm balsa nat maken om een licht konisch opervlak, en proberen hele blokken in één keer er netjes in te krijgen?

Of stukjes lat van bv. 6x6 afschuinen en stukje voor stukje pas maken en inlijmen?

20171020_111345_resized.jpg


Ik voel zelf het meest voor het laatste.


jan.
 
Wat doet 'ie toch? :hammer:

De schuine zijden door samendrukken aanbrengen?

(Ik heb voor de Stearman al wel zitten rekenen; even uit het hoofd:
- voor plm. 55 graad rond, met een straal = 6 cm
- 2 x pi x 6 x 55/360 = X cm
- X/0,6 geeft Y latjes
- elke zijde moet 55/(Y x 2) afgeschuind worden . . .


jan.
 
20171024_230021_resized.jpg


Er ztten nu plm. 45 van die kleine stukkjes 6 x 6 in; nog plm 100 te gaan . . .

Klusje hoor.

En het moet er echt een beetje netjes ingeplakt worden, want de neus die zo ontstaat moet de stevigheid aan het motorspant geven.

Dat hing eerst op vier keer helemaal niets (zie post #271) . . .


jan.
 
Poeh poeh, wat een werk. Daar heb je geduld voor nodig. Maarrrrr, uiteindelijk wel eer van je werk zoals Femmo ook aangeeft.
 
Back
Top