ron van sommeren
Forum veteraan
Als je dan toch bezig bent, heb jij (of collega's) in jouw werk, rekening moeten houden met compressibiliteit van vloeistoffen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Als je dan toch bezig bent, heb jij (of collega's) in jouw werk, rekening moeten houden met compressibiliteit van vloeistoffen?
En wat heeft een normaal mens aan die andere grootte als die water in de cilinder heeft van een stoommachine?-Onlangs is gebleken dat ook vloeistoffen wel degelijk comprimeerbaar zijn, alleen de schaal en daarmee meetbaarheid, zijn van een andere orde van grootte.
Even wat meer leven in dit draadje?
Zo af en toe, tussen twee boterhammen.hold yer horses
Nog even een doordenkertje: als geen van de niet-gasachtige stoffen samendrukbaar zouden zijn, hoe zou het bestaan van "zwarte gaten" (waarin hele sterrenstelsels verondersteld worden te zijn opgeslokt) dan kunnen worden verklaard???
Vervorming van vaste stoffen is toch een andere zaak denk ik, behoeft nog "nader onderzoek".
Vervorming van vaste stoffen is toch een andere zaak denk ik, behoeft nog "nader onderzoek".
Niet gaan terug krabbelen
De dichtheid is maatgevend.Ik had hier graag een vraag gesteld die misschien een praktische toepassing kan hebben om het gedrag van een prop te kunnen bekijken:
Als je een prop hebt(bvb een 18x21) die ontworpen is om tot 300 km/h te gaan. welke stromingssnelheid zal deze dan creëren in water. bij gelijk vermogen. of welk toerental zal deze dan mogen draaien?
Ik heb geen flauw benul welke formule hiervoor in aanmerking komt, maar ik vermoed dat de viscositeit bepalend is.
De viscositeit van water: 1.005 x10-3 kg/m.s
De viscositeit van lucht: 1.810 x10-5 kg/m.s
Groeten
Val
De dichtheid is maatgevend.
Hiermee wordt namelijk o.a. het Reynoldsgetal (RE) berekend. Gelijke RE waarden geven gelijke stroming om objecten. Als de dichtheid van het medium toeneemt, kan de snelheid vele malen lager worden. Vandaar dat een vleugelprofiel in een badkuip met water getest kan worden, of in een hoge druk windtunnel.