Aeromodeler Annual 1960

  • Topicstarter Topicstarter Kloppertjes
  • Startdatum Startdatum
K

Kloppertjes

Guest
Iemand ooit dit boekje gezien?? Het is onlangs in mijn handen gekomen bij het overlijden van mn opa. Zeer grappig om te zien hoe toen de besturing werkte, en hoe modellen ontworpen waren.

Mijn vraag, zijn de modellen die erin staan nog steed bruikbaar tegenwoordig, of is het raadzamer om modernere tekeningen te gebruiken? Er staan namelijk een paar grappige modellen in die ik het proberen wel waard zou vinden (ware het niet dat ik nog met mn eerste model bezig ben, een cessna 172 met een pieterig pest motortje.)

Bedankt

ps, iemand enig idee hoeveel cc een .15 verbrandingsmotortje is? :oops:
 
Natuurlijk zijn die nog te gebruiken. Zelfs de tekeningen uit dit draadje zijn nog bruikbaar, deze stammen zelfs uit 1935 en 1938
 
Kloppertjes zei:
iemand enig idee hoeveel cc een .15 verbrandingsmotortje is? :oops:
Sterker, dat menen wij vrij zeker te weten: ongeveer 2,5 cc..... :D
Maar maak niet de fout om een 2,5 uit 1960 te vergelijken met een van tegenwoordig.....
 
Die .15 motor is voor de genoemde Cessna 172. Is een bouwpaket van Guillows. Iemand nog ervaring met die paketten? Ik hoop er een rc vliegtuig van te kunnen maken, maar het is origineel een vliegtuig voor u-lijn besturing. En ik heb geen zin om pirrouettes te gaan draaien :-P
 
Kloppertjes zei:
Die .15 motor is voor de genoemde Cessna 172. Is een bouwpaket van Guillows.
Hoe groot is die kist? En hoe zwaar?

Kloppertjes zei:
Ik hoop er een rc vliegtuig van te kunnen maken, maar het is origineel een vliegtuig voor u-lijn besturing. En ik heb geen zin om pirrouettes te gaan draaien :-P
Typisch zo'n opvatting van iemand die geen idee heeft wat LB nou eigenlijk echt is.....
De meeste RC conversies van LB modellen vliegen slecht omdat de vleugelbelasting te hoog is geworden....
 
gewicht onbekend, het is een vliegtuig van 36 inch (94,44 cm) spanwijdte, van balsa, met stof bespannen.

Ik weet ongeveer wat LB is. Maar ik heb geen idee hoe vaak het nog toegepast wordt eerlijk gezegd. Er is iig geen ruimte om zoiets te doen op de voor mij dichtsbijzijnde vliegclub. In de handleiding staat dat het mogelijk is voor de handige bouwer om er een 1 kanaals model van te maken. (het bouwpakket stamt uit +/- 1965). Maar met de huidige techniek moet het volgens mij dan mogelijk zijn om er een 3 kanaals model van te maken. Motor, roer, en hoogteroer. Het enige punt wat denk ik versterking nodig zal hebben is de bevestiging van het vertikale staartvlak. Die wordt er in de normale bouwwijze gewoon bovenop geplakt. En dat gaat niet werken :nooo:

Miss zal ik wel kiezen voor het laagst mogelijke model motor voor dit model. Een .049. Hoeveel cc is dat? En hoe kan ik het berekenen. Ik kan nergens een conversietabel vinden
 
Kloppertjes zei:
Ik weet ongeveer wat LB is. Maar ik heb geen idee hoe vaak het nog toegepast wordt eerlijk gezegd.
Lees je dit forum?Zal ik de LB berichten dan voortaan alleen nog maar onder Algemeen posten, omdat anders klaarblijkelijk niemand ze ziet?
Zonder gekheid, wat ik bedoelde is dat een LB/RC conversie meestal geen goed vliegend model oplevert. Ik heb de Guillows Cessna even opgezocht en deze is eventueel om te bouwen tot LB model. Het is in eerste instantie een vrije-vlucht kistje dat inderdaad is om te bouwen tot 1 functie RC. Je uitgangs positie is dus al beter...
Kloppertjes zei:
Er is iig geen ruimte om zoiets te doen op de voor mij dichtsbijzijnde vliegclub.
Nou, dat is dan ook een club van niks... :wink: Alles wat je nodig hebt is 50x50 meter (goed vlak en kortgemaaid) gras. Dat hebben de meeste clubs toch wel? Kijk eens hier: http://modelvliegenalmere.nl/gallerij/evenementen/lb2005-09/index.php Ik heb het toch maar goed getroffen, zo blijkt wel... :D
Kloppertjes zei:
Gewicht onbekend, het is een vliegtuig van 36 inch (94,44 cm) spanwijdte, van balsa, met stof bespannen. In de handleiding staat dat het mogelijk is voor de handige bouwer om er een 1 kanaals model van te maken. (het bouwpakket stamt uit +/- 1965). Maar met de huidige techniek moet het volgens mij dan mogelijk zijn om er een 3 kanaals model van te maken. Motor, roer, en hoogteroer. Het enige punt wat denk ik versterking nodig zal hebben is de bevestiging van het vertikale staartvlak. Die wordt er in de normale bouwwijze gewoon bovenop geplakt. En dat gaat niet werken :nooo:
Nu lees ik ook dat dit je eerste model is. Dan is zo'n klein kistje niet de eenvoudigste oplossing. Maar dat gezegd hebbende, ik heb RC leren vliegen met een model met 80 cm spanwijdte, een .049 (=0,8 cc) motor en alleen een bestuurbaar richtingsroer. En dat ging prima, je leert meer van het gedrag van een vliegtuig dan wanneer je je met meer stuurfuncties tegelijkertijd moet bezighouden (maar als je dat dan beheerst, is vliegen met meer functies daarna eigenlijk een koud kunstje...) Deze manier van beginnen met RC vereist alleen wel inzicht in het afstellen van vrij vliegende modellen, want de eigenstabiliteit moet om te beginnen meteen goed zijn. Anders valt er helemaal niets te sturen..... :bye:
Nadeel is wel, dat veel clubinstructeurs dit traject zelf nooit zo hebben doorlopen, dus aan hen heb je in dit geval niks. Sterker, sommigen zullen beweren dat het helemaal niet kan, maar ja neem ze dat nou eens kwalijk... :wink: Hele volksstammen geloven dat, om te kunnen vliegen, een model een bestuurbaar hoogteroer moet hebben.
Aangezien je om te leren toch op de clubinstructeurs bent aangewezen, lijkt me de Cessna dan geen goede keus. Als je het model niet goed weet af te stellen zijn zelfs 3 stuurfuncties niet voldoende compensatie voor een hopeloos vlieggedrag. En dan krijg je het verhaal te horen, dat 'zulke kleine kistjes nooit goed vliegen' of zoiets. Weten zij veel....In dat geval is een groter model met een 4 cc een handiger keuze, of een ARF schuimpje als een Easystar.

Natuurlijk is je idee zondermeer uitvoerbaar, maar houd alles licht!
Qua gewicht, een kistje met een meter spanwijdte mag zo'n 4 a 500 gram worden. Als het zwaarder is, wordt het meer een geleid projectiel, leuk voor de gevorderde vlieger, helemaal niks voor een beginner.....
Ik zou hem met 3 functies (micro ontvanger, 5 gram servo's) met een tamme 1,5 cc uitrusten. Met 1 functie is een 0,8 ruim voldoende, dan max. 500 gram
Zo'n opgelijmd kielvlak is makkelijk te versterken met twee driehoek latjes van 8x8 mm. Ik zou 'm trouwens niet met zijde bespannen, maar met een van de tegenwoordige lichte films (geen standaard Oracover of nog erger Solartex, die zijn veel te zwaar).
 
Zie tevens: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=417638&highlight=guillows+

DSC04790.JPG
 
even een standaardopmerking:

zou je niet beter eerst een "moderne" of "semi-moderne" trainer bouwen om te leren bouwen en vliegen?
en als je dat onder de knie hebt dit soort leuke (heel moeilijke!!) projectjes gaan doen!

dit soort modellen bouwen is heel veel werk. als het dan vliegt als een kanonskogel (of helemaal niet) kan je er nog niets mee.

Ik was wel zo eigenwijs. ik heb 2 toestellen moeten bouwen voordat ik ook maar 1 minuut kon vliegen..
niks mis mee. maar als je snel de lucht in wilt is dit niet de ideale oplossing.

bouwtekening van een charter is op bijna alle clubs (en dit forum?) verkrijgbaar. een kit kopen is overigens goedkoper. voor iets van 50€ ben je trotse eigenaar van een doos met hout, tekeningen, handleiding, en nog wat onderdelen..
voordeel t.o.v. een schuimpje: je leert zo ook bouwen en alles wat je kan bouwen kan je ook repareren!!.. :)
nog een voordeel is de windgevoeligheid.. schuimpjes waaien weg bij windkracht 4 :P

tis maar een mogelijkheid. en naar mijn mening de beste optie.. (en die van vele andere!)

Groeten
Rico
 
Srry maar nee ik heb nog niet echt veel gelezen hier op het forum :oops: . Ik ben net nieuw hier, en ben hier eigenlijk terecht gekomen door het duikboot hoekje. (voor een profielwerkstuk, niet boos worden :P )


Bedankt voor alle adviezen. Ik was eerlijk gezegd al van plan om iets simpels en groots te gaan bouwen wat een leerling nog kan landen (lees: crashen). Wat het gaat worden weet ik nog niet. Ik heb ergens tekeningen liggen voor een grote slow-flyer uit koolstof staven en plastic met een e-motor. Lijk mij een goed model om mijn vliegkunsten mee te beginnen. En anders wordt het een simpel doosromp hoogdekker model met een 4 cc motor erin.

Bedankt voor de foto en de link. Geeft me weer een hoop nieuwe moed, want het schiet niet erg op met bouwen op het moment. (6e gymnasium=veel huiswerk)
 
Srry maar nee ik heb nog niet echt veel gelezen hier op het forum :oops: . Ik ben net nieuw hier, en ben hier eigenlijk terecht gekomen door het duikboot hoekje. (voor een profielwerkstuk, niet boos worden :P )


Bedankt voor alle adviezen. Ik was eerlijk gezegd al van plan om iets simpels en groots te gaan bouwen wat een leerling nog kan landen (lees: crashen). Wat het gaat worden weet ik nog niet. Ik heb ergens tekeningen liggen voor een grote slow-flyer uit koolstof staven en plastic met een e-motor. Lijk mij een goed model om mijn vliegkunsten mee te beginnen. En anders wordt het een simpel doosromp hoogdekker model met een 4 cc motor erin.

Bedankt voor de foto en de link. Geeft me weer een hoop nieuwe moed, want het schiet niet erg op met bouwen op het moment. (6e gymnasium=veel huiswerk)
 
Back
Top