Kloppertjes zei:
Ik weet ongeveer wat LB is. Maar ik heb geen idee hoe vaak het nog toegepast wordt eerlijk gezegd.
Lees je dit forum?Zal ik de LB berichten dan voortaan alleen nog maar onder Algemeen posten, omdat anders klaarblijkelijk niemand ze ziet?
Zonder gekheid, wat ik bedoelde is dat een LB/RC conversie meestal geen goed vliegend model oplevert. Ik heb de Guillows Cessna even opgezocht en deze is
eventueel om te bouwen tot LB model. Het is in eerste instantie een vrije-vlucht kistje dat inderdaad is om te bouwen tot 1 functie RC. Je uitgangs positie is dus al beter...
Kloppertjes zei:
Er is iig geen ruimte om zoiets te doen op de voor mij dichtsbijzijnde vliegclub.
Nou, dat is dan ook een club van niks... :wink: Alles wat je nodig hebt is 50x50 meter (goed vlak en kortgemaaid) gras. Dat hebben de meeste clubs toch wel? Kijk eens hier:
http://modelvliegenalmere.nl/gallerij/evenementen/lb2005-09/index.php Ik heb het toch maar goed getroffen, zo blijkt wel...
Kloppertjes zei:
Gewicht onbekend, het is een vliegtuig van 36 inch (94,44 cm) spanwijdte, van balsa, met stof bespannen. In de handleiding staat dat het mogelijk is voor de handige bouwer om er een 1 kanaals model van te maken. (het bouwpakket stamt uit +/- 1965). Maar met de huidige techniek moet het volgens mij dan mogelijk zijn om er een 3 kanaals model van te maken. Motor, roer, en hoogteroer. Het enige punt wat denk ik versterking nodig zal hebben is de bevestiging van het vertikale staartvlak. Die wordt er in de normale bouwwijze gewoon bovenop geplakt. En dat gaat niet werken :nooo:
Nu lees ik ook dat dit je eerste model is. Dan is zo'n klein kistje niet de eenvoudigste oplossing. Maar dat gezegd hebbende, ik heb RC leren vliegen met een model met 80 cm spanwijdte, een .049 (=0,8 cc) motor en alleen een bestuurbaar richtingsroer. En dat ging prima, je leert meer van het gedrag van een vliegtuig dan wanneer je je met meer stuurfuncties tegelijkertijd moet bezighouden (maar als je dat dan beheerst, is vliegen met meer functies daarna eigenlijk een koud kunstje...) Deze manier van beginnen met RC vereist alleen wel inzicht in het afstellen van vrij vliegende modellen, want de eigenstabiliteit moet om te beginnen meteen goed zijn. Anders valt er helemaal niets te sturen.....
Nadeel is wel, dat veel clubinstructeurs dit traject zelf nooit zo hebben doorlopen, dus aan hen heb je in dit geval niks. Sterker, sommigen zullen beweren dat het helemaal niet kan, maar ja neem ze dat nou eens kwalijk... :wink: Hele volksstammen geloven dat, om te kunnen vliegen, een model een bestuurbaar hoogteroer
moet hebben.
Aangezien je om te leren toch op de clubinstructeurs bent aangewezen, lijkt me de Cessna dan geen goede keus. Als je het model niet goed weet af te stellen zijn zelfs 3 stuurfuncties niet voldoende compensatie voor een hopeloos vlieggedrag. En dan krijg je het verhaal te horen, dat 'zulke kleine kistjes nooit goed vliegen' of zoiets. Weten zij veel....In dat geval is een groter model met een 4 cc een handiger keuze, of een ARF schuimpje als een Easystar.
Natuurlijk is je idee zondermeer uitvoerbaar, maar houd alles licht!
Qua gewicht, een kistje met een meter spanwijdte mag zo'n 4 a 500 gram worden. Als het zwaarder is, wordt het meer een geleid projectiel, leuk voor de gevorderde vlieger, helemaal niks voor een beginner.....
Ik zou hem met 3 functies (micro ontvanger, 5 gram servo's) met een tamme 1,5 cc uitrusten. Met 1 functie is een 0,8 ruim voldoende, dan max. 500 gram
Zo'n opgelijmd kielvlak is makkelijk te versterken met twee driehoek latjes van 8x8 mm. Ik zou 'm trouwens niet met zijde bespannen, maar met een van de tegenwoordige lichte films (geen standaard Oracover of nog erger Solartex, die zijn veel te zwaar).