AEROMODELLER MODEL BOUWEN

Oja dat is prima te doen ik baal van de Dorfix kwam daar elke dag langs maar nu van Dordt naar Rotterdam heb ik toch net zo goed de A3.
En een beetje puzzelen met de A3 en een aluminium strip voor de uitlijning is al een deel van de voorpret.

En met de Lulu ruwbouw klaar liggen de A3'tjes al klaar voor de volgende

Na het uitpluizen van de AM modellen lijn de Linnet en Lulu uitgekozen om te bouwen. De Linnet die blijft.
De Lulu wordt waarschijnlijk vervangen door de Goldenwings van Vic Smeed.
Lekker back to basic en gewoon een leuk kissie.
Even de tekening afdrukken en bestuderen.

005.jpg

https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=3715

2023-06-27 21_23_34-Window.png

Op het veld waar ik vlieg is dat niet zo handig, overal hongerige bomen bij het veld.
Dus met hoogteroer, maar ja je kan daar ook afblijven.....
Even kijken of ik het modelletje 10% groter maak.
Is niet veel extra en komt dan op ongeveer 125 cm spanwijdte.
Bouwwijze van de romp is net ff anders met allemaal volle spantjes maar goed mogelijk om ruimte te maken voor wat RC spulletjes.
We sudderen nog even door.

het plan van de quest ligt op de tafel. Mijn voorraad balsa planken is laag.
De eerst komende weken raak ik niet in de modelbouwwinkel. De verleiding is groot om via het www plankjes te bestellen en te laten leveren.
Waar halen jullie balsa plankjes?

Aerobertics.be
Pichler.de
Shamrock maastricht
Ww modellbau (net over de grens in duitsland)
Dit zijn er een paar die ook betaalbaar zijn.
Ik weet evt een partij mix te koop voor niet al te veel. Bijgaande foto is een deel hiervan. Bij interesse kan ik nr van verkoper geven.
616622600.jpeg

Lijkt erop dat er niet veel zwever liefhebbers hier zijn.
Denk dat ik hier beter kan stoppen met de zwever en dat deze beter https://www.modelbouwforum.nl/threads/single-channel-enkel-rudder-a1-zwevers.279955/ past
Er zijn zeker wel zweefliefhebbers. Maar helaas past mijn model niet in het thema. Of eigenlijk moet ik “modellen” zeggen. Ik ben een Hast 3 aan het bouwen. Maar de foto is van een Kirschke Baby. Bij de Hast zat een bouwhelling voor de romp. Die heb ik na gebruik versneden tot spantjes voor de Baby:)
IMG_0979.jpeg

Ikj had de figuurzaag nodig voor iets anders maar van het moment gebruik gemaakt om een paar stukjes extra te zagen.

Iedereen weet dat de mandarijnen in de houten kistjes de lekkerste zijn.
het hout is 3mm dik :-)

ik vind ook nergens een geschat gewicht voor het vliegtuigje. Ik gok ergens rond de 500a 600 gram maar heb eigenlijk geen flauw idee.
Dus de motor zal een beetje afhangen van het gewicht.

Voorlopig ga ik voor een emax cf2822 1200kv op 3s met een 8X5 prop. Daarmee kan 700 gram ook nog wel.

Op de tekening staat enkel rolroeren. In de beschrijving staat dat het eventueel ook kan met "ruder only".
Ik ga voor rolroeren en misschien ook nog hoogte.

upload_2023-7-10_21-51-19.png

Dit is de eerste keer dat ik een "tapered" vleugel bouw. Alle andere waren gewoon recht.
Dus ik heb de 2 buitenste ribben uitgezaagd volgens plan. Daarmee 2 keer een pakje gemaakt en geschuurd volgens de mallen.
Ik was heel blij met het resultaat
upload_2023-7-12_12-32-30.png

toen ik de 2 geschuurde pakjes naast elkaar legde....
ik kan 2 rechtse vleugeldelen maken. :-)

upload_2023-7-12_12-33-33.png

Nu heb ik wel een reden om 2 versies te bouwen .

Back