Aeronaut Classic sportboot

Daar zijn teveel variabelen voor.
Ja, een grotere schroef (met dezelfde spoed!!!) "verzet" meer water dan een kleinere, maar dan moet het toerental hetzelfde zijn. Als je een grotere schroef plaatst, "kakt" het toerental meestal in. Bovendien moet je motor meer vermogen verstouwen, en wordt warm. Warmte = verlies. Idem bij je regelaar: als je regelaar stromen moet verwerken die dicht bij het opgegeven maximum liggen, wordt ook je regelaar warm. = verlies.

Bovendien heb je te maken met de slip van de schroef.
Als je een schroef door een zacht pakje boter draait, heb je (vrijwel) geen verlies, geen slip. In het water is dat écht anders.

Het aantal bladen scheelt ook, maar....
Een "oppervlakteschroef" onder een raceboot is gemaakt om slechts met één blad tegelijk in het water te liggen; het andere blad is boven de waterspiegel.
Een"twee blads-speedschroef" heeft weer een andere vorm, is bedoeld om met beide bladen tegelijk onderwater te zitten.
Een driebladsschroef (met dezelfde spoed) verzet meer water, maar zal meer slip genereren.
Bij moderne marineschepen (met name subs) bestaan 7-blads-sikkelschroeven. Die zijn snel, maar de belangrijkste reden is: minder cavitatie. Cavitatie is het effect wat optreedt bij een snel draaiende schroef: door de onderdruk aan de buitenzijde kookt het water al bij lage temperaturen. Er ontstaan gasbellen, die vrijwel meteen weer imploderen. Dat is niet efficient én het maakt veel lawaai. Dodelijk voor een sub die het juist van stilte moet hebben. Zo'n sikkelschroef is in staat om een sub met een snelheid tot 20 knopen onder water geruisloos voort te bewegen. Boven de 20 knopen gaat hij alsnog caviteren.

Kortom: heel veel variabelen.
Ik schat dat onder jouw scheepje een 30 tot 35mm speedschroef voldoende is om haar met redelijke snelheid voort te stuwen met de motor die je er nu in hebt.

En denk er aan: bij het gebruik van een borstelmotor moet de prop nooit groter zijn dan de diameter van de motor!
Da's een grove vuistregel, maar wel eentje die regelaars en motoren spaart.
tnx voor de info!
 
ik had deze schakelaar aangeschaft om de verlichting van mijn boot via afstandbediening aan en uit te zetten.
http://www.zwaluwmodelbouw.com/zend...nica/master-power-schakelaar-7a-pichler-c7486
Helaas werkt het niet, het licht brandt wel maar is niet aan en uit te zetten via afstandbediening. Ik heb em op verschillende kanalen op de ontvanger (Carson reflex stick multi pro) geprobeerd maar niks.
De verlichting is aangesloten op een 9 volt batterij.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
 
zou haast gaan denken dat je schakelaar niet goed is aangesloten, maar ik kan het verkeerd hebben.
de schakelaar zou natuurlijk ook defect kunnen zijn.
misschien in de buurt een andere zender en ontvanger om het uit te proberen.
als er een beschrijving bij is zou ik deze nog eens goed nalezen.
groetjes Piet
 
Kun je de eindstanden van je kanalen op je zender instellen?
Zo ja: dan moet je daar iets mee doen: op 100% zetten dus.

Zo nee: kun je beter een microswitch op een servootje plakken en de switch door een servo laten bedienen... foolproof.
 
Het vrouwtje van de schakelaar gaat nu naar de batterij en het mannetje naar de lampen.
Ik had het precies andersom
 
Bijna klaar. Ik heb nog een power schakelaar besteld voor de knipperlichten achterop aan en uit te zetten met afstandbediening. Ga wel nog een nieuwe standaard maken om de boot op te zetten, vind deze te iel en kwetsbaar...
 

Bijlagen

  • 20160918_181041.jpg
    20160918_181041.jpg
    142,4 KB · Weergaven: 295
  • 20160918_183319_resized.jpg
    20160918_183319_resized.jpg
    155,3 KB · Weergaven: 273
  • 20160918_183401_resized.jpg
    20160918_183401_resized.jpg
    149,8 KB · Weergaven: 256
  • 20160918_183444_resized.jpg
    20160918_183444_resized.jpg
    140 KB · Weergaven: 279
  • 20160918_183612_resized.jpg
    20160918_183612_resized.jpg
    143,1 KB · Weergaven: 265
  • 20160918_183703_resized.jpg
    20160918_183703_resized.jpg
    132 KB · Weergaven: 272
Wim, Het is natuurlijk jouw boot en jij bepaalt hoe je die "aankleedt". Maar achteop knipperend "boordlichten" voegen niets toe. Wat ik mis is een heklicht. Op kleine schepen mag je toplicht en heklicht combineren in één rondschijnend licht. Dat hoort ongeveer 1 meter hoger te staan dan de boordlichten. Zie bijgaande link. Gr. Klaas.

https://www.vaarbewijzen.nl/verlichting-boot.html
 
Tnx, ik ga zeker nog eens een bouwen want ik vond het keileuk om te doen. Ben al met een scheef oog naar de Aeronaut Princess aan het loeren...:)
 
Back
Top