Aflevering 8: Staartveren
Daar heeft de SHK er maar twee van, en in principe is er niet mis mee. Maar ik vind de hele kist (boven de 5 kilo) aan de zware kant. De pendelroeren zijn uitgevoerd in styro-abachi, en zien er op de weegschaal zo uit:
Daarbij komt dat het origineel heel duidelijk een ribbenstabilo heeft, met een trimtab over de halve spanwijdte:
Dus, zoals beloofd, wordt dit een ouderwetse modelbouw aflevering. Want niet veel later lag er dit op tafel:
Van dat verschil is overigens ongeveer 17 gram bespanning, dus die komt er straks weer bij.
Langs de achterkant van de voor-beplanking en langs de voorrand van de triltab heb ik het styropoor afgesloten met 2 mm balsa, niet voor de sterkte maar om de ribben gemakkelijker te kunnen plaatsen.
De echte heeft trouwens naar de wortel toe en extra ribben veld, maar dan ben ik het vlees kwijt waarin de achterste ophang bus vast zit, dat durfde ik niet aan.
Op basis van een ergens gevonden schaaldocumentatie heb ik er vervolgens ribben ingezet van 2 mm balsa. Gewoon ongeveer rechthoekjes, en dan met een rechte schuurlat (korrel 180 met tapijtplakband op als U-profiel) de ribben weer in profiel schuren.
De originele kist heeft bij elke rib een versterkingsdriehoekje. Die maak ik uit (veel) kleine stukjes 1 mm balsa. Om een nette uitsparing in de ribben te maken heb ik eerst een klein schuurgereedschapje gemaakt. Een plankje dat aan ligt op de ribben en de beplanking, daarop drie 10 mm breed strookjes schuurpapier op 3 lagen tape zodat je op 1 mm komt, en tussen de strookjes twee geleideblokjes waarmee het geheel strak langs de rand van de beplanking loopt. Het gereedschap is even werk, maar de klus gaat daarna heel snel en precies.
En dan is het driehoekjes plaatsen:
Ik lijm de boel met alifatische lijm, dat is een witte-houtlijm variant die beter schuurbaar is en mij erg goed bevalt. Ik hou niet zo van secondenlijm. Het stinkt, kan ademhalingsellende veroorzaken en lijmt ook niet altijd echt goed.
En dan eindig je met:
Iets gewicht erbij, maar niet veel. Ik heb trouwens ook de vorm van de tip aangepast aan het origineel. Achter een scherpe hoek, voor een grotere ronding. Het waren twee vrij kleine rondingen.
Daarna weer bespannen. Ik heb er oratex voor gekocht.
Ik moet bekennen dat het de eerste keer is dat ik met strijkspul werk, terwijl ik toch best veel gebouwd heb. Papier, zijde, papier en zijde tegelijk, nylon: ik heb ben er vrij handig mee. Maar mijn nieuwe modelbouwhokje zit aan het huis vast zonder echte deur. De thinner-dampen wil ik mijn gezin (en mezelf) niet meer aan doen. Waar ik spanlak vroeger lekker vond ruiken begin ik er nu niet meer aan, en zeker niet binnen. Je moet boven de 50 toch wat zuiniger worden met je hersencellen.
Goed, Oratex dus. Ik moet zeggen: dat valt me mee. He gaat wonderbaarlijk goed om krommingen, en ook de balansgewichten zorgen niet voor problemen.
Het is even zoeken naar trucjes om het echt strak te krijgen maar ik ben niet ontevreden met de eerste poging.
Eem waar heb je het dan voor gedaan?
Dat is toch bijna 25% lichter. Daarmee bespaar ik achter ruim 60 gram, en dat komt er voor nog drie keer bij aan lood.. Daarmee ben ik bijna 5% van het vlieggewicht kwijt.
En de looks zijn goed:
Jammer dat dat straks weer grotendeels verdwijnt. De Oratex is me niet wit genoeg, dus die ga ik nog in een (dunne) laag witte verf rollen. Dan krijg ik ook eenheid van kleur met de romp. De trimtab wordt aangeduid met lijnen op de bespanning. Ik heb overwogen om hem echt los te maken, maar je moet ergens ophouden en het gaat niet echt lekker met het bestaande stabilo, dan kan je beter een ribben variant bouwen.
Echt erg vind ik het niet dat je het straks niet meer ziet. De ietwat ingevallen bespanning blijf je nog net zien, en ik weet zelf dat het is zoals ik het wil hebben.
Als er iemand nog tips heeft voor een goede liefst watergedragen verf houdt ik me aanbevolen. Ik heb een proefstukje gemaakt met verf uit de bouwmarkt en ben nog niet helemaal tevreden, wellicht haal ik toch een pot Sikkens Rubbol of zo. Voor spuiten heb ik de ruimte en de ervaring niet.
Met de verf zitten we in het hoofdstuk afwerking en zo ver zijn we nog even niet. Dit project loopt qua details en qua tijd nogal hopeloos uit de hand.
Dat was het weer voor vanavond, ik hoop weer voor wat inspiratie gezorgd te hebben.
Groeten,
Merijn