dank voor jullie reacties

Ben zelf nog niet on ervaren bouwer ( m'n enigse zelf gebouwde boot was de banckert ) dus alle tips zijn welkom.
Bij deze heb ik een vraagje, ik neem aan dat ik de boot eerst dien te plamuren (en schuren..) alvorens ik de glasweefsel matten aan breng?
Of heb ik het nu helemaal verkeerd?

Groeten,
Sjoerd
Hallo Sjoerd,
Zonder de romp zelf in de handen te hebben gehad (welke Nieuwendijk woon je?) is het lastig adviseren.
Voor zover mijn kennis reikt, is G4 een 'Haftvermittler' voor het gebruik van polyester op kaal hout; het neutraliseert de chemie van het hout, die eventueel de hechting van de polyester zou kunnen beinvloeden.
Of er ook een versie is voor epoxy weet ik eigenlijk niet, daar ik het hout altijd zonder voorbehandeling in de epoxy en glasweefsel zet.
Hierbij heb ik nooit problemen met de hechting ondervonden.
Gebruik, als je met epoxy gaat werken, géén matten (unidirectioneel weefsel) voor polyester, die zijn erg dik en stug, en meestal bedoeld voor gebruik met polyester, de mat is dan gedrenkt in versneller voor polyester, als je epoxy gebruikt, werkt die versneller het verzadigen van de glasmat tegen.
Als je voor glasmat gaat, krijg je 'automatisch' een dikkere laag en de romp wordt er zwaarder van, op zich niks mis mee, zo'n 'pantserschip', dat is je eigen keus.
Het afwerken van polyester en glasmat gaat gepaard met de typische stank ervan en een boel stof. Draag adembescherming en handschoenen, glasmat in je longen moet je niet willen.
Back to the sleper; de romp kiert hier en daar behoorlijk, als je dat éérst gaat plamuren krijg je waarschijnlijk gauw een (te) dikke laag en die had je er nét afgehaald...
Ik zou de romp in de glasweefsel met epoxy zetten, desnoods twee dunne laagjes glasweefsel, dan is het oppervlak in ieder geval dicht genoeg om te kunnen plamuren.
Vóór je gaat plamuren eerst de binnenkant in de epoxy zetten, met eventueel een stukje glasweefsel op de plekken waar de romp erg kiert.
Nu scheiden de geesten zich waarschijnlijk over de te gebruiken plamuursoort.
Eigenlijk zou je epoxy plamuur moeten gebruiken, maar dan moet je in dunne lagen werken en schuren vóór de epoxy volledig is doorgehard, anders is het keihard en kost het schuren veel moeite.
Je kunt ook je eigen plamuur maken, door epoxy in te dikken met vulmiddel (micro-balloons), hierdoor blijft het vulmiddel licht, is gemakkelijk te schuren en je kunt zelf bepalen hoe dik het wordt.
Ik zou advies vragen bij een autospuiter, wellicht kan hij je romp voorzien van een laag spuitplamuur, die je zelf verder afwerkt.
Vemeld er wel bij, dat de romp dan al in de epoxy zit, dan weet hij wel of er een hechtprimer tussen moet.
Mijn eigen ervaringen met goedkope plamuursoorten uit de bouwmarkt zijn niet geweldig, maar die waren allemaal op polyesterbasis, de hechting op epoxy is dan niet best.
Groeten, Jan.