(af)bouw Soviet Sleper (aanvang oktober )

ik zou ook voor optie 1 gaan, Gewezen glasvezeldoek aan de buitenzijde met epoxy en wellicht de binnen zijde of met lak dan wel ook met epoxy, dan zou de boel toch wel weer water dicht moeten worden.

Overigens aardig gelukt met de brander zie nu het resultaat daar kom je niet tegenaan geschuurd ;)

Gr Martin :D

Afhankelijk van de gebruikte houtsoort, en de dikte ervan, zal bij gebruik van glasweefsel en epoxy een zekere mate van doordrenking/verzadiging van het hout optreden, als je de binnenkant dan met een ééncomponentenlak afwerkt, zal dat meestal wel goed gaan.

Persoonlijk zou ik dan de goede lak bewaren voor het zichtbare lakwerk bovendeks en de romp uitgieten met verdunde epoxy; in combinatie met het draaien van de romp en wat warmte, is de epoxy net zo vloeibaar en heb je een romp die helemaal in de epoxy zit.

Gezien de tijd dat de romp daadwerkelijk in het water zal liggen zullen beide methoden werken, gebruik gewoon wat je het gemakkelijkste afgaat.

Groeten, Jan.

middag,

net even een uurtje aan het schuren geweest. uche :rolleyes:

23092008096.jpg

23092008097.jpg

23092008098.jpg

23092008100.jpg

23092008099.jpg

Het resultaat tjah.. drijven zal ze nu niet doen, er zijn wat kieren in gevallen :S, waarschijnlijk vond de oorspronkelijke bouwer plamuren leuker als netjes bouwen en schuren :D..

Nu moet ik alleen nog wat verzinnen voor de achterkant.. de "massieve" kont is niet helemaal in model met de rest en ook zitten er wat latjes niet helemaal jofel.

En heren bedankt voor de tips ;) ik vermoed dat ik het met gladweefsel ga doen, maar hoe dat precies werkt moet ik nog even uitzoeken.

Heren tot later,
Sjoerd

Dat ziet er goed uit Sjoerd.

Meld je maar als je tips wilt over het werken met glasweefsel en epoxy.

Groeten, Jan.

Sjoerd, niks negatief met je project en voor de straalbuizen, houvast genoeg aan de kiel!

succes,

Brandaris

Laatst bewerkt:
dank voor jullie reacties :D

Ben zelf nog niet on ervaren bouwer ( mn enigste zelf gebouwde boot was de banckert ) dus alle tips zijn welkom.

Bij deze heb ik een vraagje, ik neem aan dat ik de boot eerst dien te plamuren (en schuren..) alvorens ik de glasweefsel matten aan breng?
Of heb ik het nu helemaal verkeerd? :confused:

Groeten,
Sjoerd

Hallo,

Ik heb een vraagje over dat G4 waar jullie het over hebben. Waarom gebruiken jullie dit? En is het echt nodig als je de romp al in de Epoxy met glasweefsel zet?

groeten en bedankt, Kees

Hallo,

Ik heb een vraagje over dat G4 waar jullie het over hebben. Waarom gebruiken jullie dit? En is het echt nodig als je de romp al in de Epoxy met glasweefsel zet?
groeten en bedankt, Kees

Dat geloof ik niet.
Je moet het voor die tijd doen meende ik
mvg
Frederik:D

Laatst bewerkt:
dank voor jullie reacties :D
Ben zelf nog niet on ervaren bouwer ( m'n enigse zelf gebouwde boot was de banckert ) dus alle tips zijn welkom.
Bij deze heb ik een vraagje, ik neem aan dat ik de boot eerst dien te plamuren (en schuren..) alvorens ik de glasweefsel matten aan breng?
Of heb ik het nu helemaal verkeerd? :confused:
Groeten,
Sjoerd

Hallo Sjoerd,

Zonder de romp zelf in de handen te hebben gehad (welke Nieuwendijk woon je?) is het lastig adviseren.
Voor zover mijn kennis reikt, is G4 een 'Haftvermittler' voor het gebruik van polyester op kaal hout; het neutraliseert de chemie van het hout, die eventueel de hechting van de polyester zou kunnen beinvloeden.

Of er ook een versie is voor epoxy weet ik eigenlijk niet, daar ik het hout altijd zonder voorbehandeling in de epoxy en glasweefsel zet.
Hierbij heb ik nooit problemen met de hechting ondervonden.

Gebruik, als je met epoxy gaat werken, géén matten (unidirectioneel weefsel) voor polyester, die zijn erg dik en stug, en meestal bedoeld voor gebruik met polyester, de mat is dan gedrenkt in versneller voor polyester, als je epoxy gebruikt, werkt die versneller het verzadigen van de glasmat tegen.
Als je voor glasmat gaat, krijg je 'automatisch' een dikkere laag en de romp wordt er zwaarder van, op zich niks mis mee, zo'n 'pantserschip', dat is je eigen keus.
Het afwerken van polyester en glasmat gaat gepaard met de typische stank ervan en een boel stof. Draag adembescherming en handschoenen, glasmat in je longen moet je niet willen.

Back to the sleper; de romp kiert hier en daar behoorlijk, als je dat éérst gaat plamuren krijg je waarschijnlijk gauw een (te) dikke laag en die had je er nét afgehaald...

Ik zou de romp in de glasweefsel met epoxy zetten, desnoods twee dunne laagjes glasweefsel, dan is het oppervlak in ieder geval dicht genoeg om te kunnen plamuren.
Vóór je gaat plamuren eerst de binnenkant in de epoxy zetten, met eventueel een stukje glasweefsel op de plekken waar de romp erg kiert.

Nu scheiden de geesten zich waarschijnlijk over de te gebruiken plamuursoort.
Eigenlijk zou je epoxy plamuur moeten gebruiken, maar dan moet je in dunne lagen werken en schuren vóór de epoxy volledig is doorgehard, anders is het keihard en kost het schuren veel moeite.

Je kunt ook je eigen plamuur maken, door epoxy in te dikken met vulmiddel (micro-balloons), hierdoor blijft het vulmiddel licht, is gemakkelijk te schuren en je kunt zelf bepalen hoe dik het wordt.

Ik zou advies vragen bij een autospuiter, wellicht kan hij je romp voorzien van een laag spuitplamuur, die je zelf verder afwerkt.
Vemeld er wel bij, dat de romp dan al in de epoxy zit, dan weet hij wel of er een hechtprimer tussen moet.

Mijn eigen ervaringen met goedkope plamuursoorten uit de bouwmarkt zijn niet geweldig, maar die waren allemaal op polyesterbasis, de hechting op epoxy is dan niet best.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
G4 bedoeld als hechtmiddel voor polyester op o.a. hout.
Het is iets dikker dan water en trekt goed in het hout.
Persoonlijk zou ik voor de polyester gaan, minder kritisch in de mengverhouding en geen problemen met het gebruik van polyesterplamuur.
Enig nadeel: het ruikt wat, al is dat al veel minder dan een aantal jaren geleden.
Daarnaast is het ook nog goedkoper dan epoxy

Hallo,

groeten en bedankt, Kees
G4 aanbrengen op het kale hout, zoals Sjoerd hem nu op de bovenstaande foto heeft !

dat spul wordt glas hard en je hout waterdicht em voor de openstaande naaden met glasvezel + G4 behandelen..

(af)bouw soviet sleper (Okhtenskiy /Goliat klasse )

Ondanks het een tijdje geleden is.. en de (af)bouw een tijdje heeft stil gelegen, toch een heel klein updatetje..:rolleyes:

Inmiddels een aantal zaakjes gehaald en in bestelling zodat ik binnenkort echt vooruitgang kan gaan maken.

gisteren even wat geknutseld aan de roertjes, dit omdat de standaard Robbe roertjes nou niet echt een formaat hadden welke bij een schip van die leeftijd en bouw passen.
( ja ja... ik heb het nog niet geschuurd :p.. maar het geeft een idee :roll: )
30032009545.jpg

30032009546.jpg

Steuntjes gemaakt voor de roerkokers
30032009532.jpg

30032009531.jpg

schroefas doorvoeringen zijn ook verwijderd en nieuwe gemaakt.

30032009544.jpg

30032009540.jpg

30032009542.jpg

Moteren zijn inmiddels ook gekozen en worden binnenkort definitief gemonteerd.

30032009535.jpg

Verder ben ik van plan om de boot in een iets afwijkende uitvoering te maken, niet dat het model compleet wordt veranderd. Het idee is om van deze sleepboot een zogenaamd bergingssleepboot van te maken zoals er vele in dienst van de sovjetunie waren.

IH029441.jpg

helaas zijn er erg weinig foto's te vinden, dus ik zal het er voorlopig mee moeten doen.

voorbeeldje van het model in een wel aardige kwaliteit.
herkules01.jpg

Nou dat waren de foto's voor deze keer :cool:

Gegroet en tot de volgende update of posting :rolleyes:

Sjoerd

Laatst bewerkt:
Hoi Sjoerd, welke motoren heb je nu? 500 SPEED-E van Graupner?

De romp ziet er al een stuk beter uit dan op je eerste foto's !

groeten, Brandaris

@ Brandaris..

Nee ik heb er geen 500 in staan maar 900 BB.. misschien wat overdreven, maar ja ik moest iets kiezen :rolleyes:, denk dat het meer dan genoeg is voor dit model wat 21.6kg mag gaan wegen ( schaalgewicht ).

De romp is idd ietsjes strakker dan dit eerst het geval was, maar nog niet goed genoeg ;).. dus nog een klein beetje schuren en trouwens de ankerkluisgaten moeten ook nog erin, dat is een mooi klusje voor van de week..

Groeten,
Sjoerd

vandaag weer even 2uurtjes aan het prutsen geweest, ankerkluisgaten zitten er nu in ( moet allemaal nog wel afgewerkt worden, maar dat doe ik pas als de romp klaar is voor verdere afwerking :rolleyes: )

01042009547.jpg

01042009569.jpg

01042009566.jpg

01042009570.jpg

dat was het weer, de volgende keer ga ik de romp verder strak proberen te maken.. dus zal nog wel even duren voor de volgende update :) moet immers wel iets te laten zien hebben :rolleyes:

groeten,
Sjoerd

Klein updatetje:
Berghout zit er nu rondom heen dekken zitten erop en kan hierna verder met de verschansing achterop, kimkielen plaatsen en dan de romp helemaal strak maken..

DSC01288.jpg

DSC01289.jpg

DSC01294.jpg

Een vraagje, hoe en wat is het gemakkelijkst om de Kimkielen te maken en te plaatsen?? Ik zat zelf te denken aan ABS en dan inkepingen in de romp te maken alwaar dan opzetstukjes van de kimkielen in passen en dan het geheel te lijmen... Maar wellicht dat er andere zijn met een beter idee ;)

Groeten,
Sjoerd

Hallo,ligt aan de dikte van je kimkielen mag hout of kunstof zijn,houd er wel rekening mee dat hout tenopzichte van andere materialen werkt,maar ik zou er pennetjes in verlijmen,dan gaatjes in de romp boren en de pennetjes hier in doen(pen gat verbinding).En dan van binnen goed behandelen met epoxy of flink in de g-4 zetten.Ook kan je ze van binnen uit schroeven maar nogmaals dat ligt aan de diktevan je kielen.Het ziet er overigens keurig uit!!

Groeten E.J.

Hallo..

Bedankt voor je advies :)

Zelf heb ik geen idee wat de maat van de kimkielen waren/ zijn, maar schat dat dit maximaal 40cm breed ( 1:1 ) geweest zou kunnen zijn.
Op de sumiere tekeningen, die ik er wel bij heb, staan de kimkielen niet getekend. In dit geval zou je kunnen zeggen: ,,dan heeft deze sleper dat niet gehad'.. maar op de tekening stond ook geen berghout getekend :confused:, Russen zijn wat apart :P maar (zo) gek zijn ze ook weer niet :rolleyes:..

en bedankt voor het compliment :) dit is mn eerste scratchbuild, dus feitenlijk rommel ik maar wat :oops: .. Zo strak als de Smit Lloyd 112 wordt, zo strak zal de rus wel niet worden ;)

Groeten,
Sjoerd

Back