(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jaques, 8 dec 2018.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Helaas voor jou *Hans* dat gaat niet lukken, de Batavia gaat dan niet mee, maar niet getreurt Ikzelf ben er wel gewoon hoor....:D:D
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Prachtig gemaakt weer Koos!:thumbsup:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  3. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Hoi Jaques,
    Mooie Batavia! Is het geworden.

    Las ook dat je de Revenge gebouwd hebt, is dat die eerste foto in je verslag?
    Die Revenge van Bart Smit heb ik pas van iemand gekregen met twee figuurzaagbeugels een vijl en een berg schuurpapier :D een figuurzaag beugel erg verbogen en en de kiel is er erg gezigzagd uitgezaagd. kon me de driftigheid voorstellen van die meneer :D
    Maar daar zitten een hoop plastic onderdelen in die wil ik ooit eens in hout gaan namaken, krijg van iedereen mislukte schepen staat hier ook een overnaadse cutty sark. hoef me niet te vervelen als ik ooit met pensioen ga :)

    Groeten,
    Chris
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2019
    Jaques vindt dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Heey die Chris, das leuk de Revenge van Bart Smit, inderdaad de eerste foto in mijn verslag. Is een heel leuk scheepje en niet gelaserd, dus alle onderdelen figuurzagen in 1990 :koud:
    Maar toen ik deze in 2014 verder bouwde maar snel een dremel aangeschaft en alles met de daarbij behorende slijpschijfjes uitgezaagd, was toch wel wat makkelijker.
    Mocht je nog wat info nodig hebben dan laat je het maar weten, heb er best wel wat foto’s van gemaakt tijdens de bouw.
    Succes verder,
    Gr Koos
     
  5. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Dank Jaques,
    Als het zo ver is zal ik er aan denken ben nu eerst nog met een boeier bezig ook al een poosje sinds 1986 of zo :D waarbij ik alles moest aanpassen dat was een niet passende klomp en best stevig eikenhout daar zat ik dan met een david schaafje en wat schuurpapier dan het werk er bij en relatie dan komt het er niet van meer.Heb nu gelukkig iets meer tijd maar veel pakketten er bij gekregen van mensen die er geen weg meer mee wisten ook de zuiderzee botter ben nu dan aan de gang met de boeier nog steeds en een morgans whaleboat zag onlangs de boeier van kortes op een ander forum die is ook wel dubbel zo groot dus meer details dan ook mogelijker, Ans zegt al ligt aan je zelf je bent te precies :) Maar het is en blijft een geweldige hobby.

    Groetjes uit Purmerend
    Chris
     
    Jaques vindt dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Het is weer even geleden maar we zijn weer een paar stappen verder, de boegspriet is onderhanden genomen.

    Als eerste werden nog een drietal woelingen aangebracht:
    77F0E429-D634-4C0C-BB55-848E1CE4DBB3.jpeg

    Gevolgd door twee een- schijfsblokken van 3 mm:
    418A85C5-C889-4A01-A02A-D9E251DDA0EA.jpeg

    En aan de top aan weerszijden drie oogjes met aan de onderzijde gezwarte koppelstrips:
    B9AED58D-5952-42EE-BB65-1967E047DC90.jpeg

    In de mars moeten aan weerszijden drie jufferblokken gelijmd worden van 3,5 mm, de eerste compleet met bindsel:
    AA494E4B-C08F-40AE-A032-0B1D7B280D36.jpeg
    Ay, het is geen scherpe foto, maar het gaat om het idee.

    Even later werd deze in de sleufjes van de mars gelijmd: ED617AAF-61B1-453B-B760-F7DCDF5BAD4E.jpeg

    En de overige vijf werden er aansluitend ook in gelijmd:
    FD4E527C-5FAB-4A46-A56C-6EE9E36988F5.jpeg

    En als je zo bezig bent met al dat gefriemel dan vergeet je weleens foto’s te nemen maar in eerdere verslagen van de Batavia is dit gepriegel ook al in beeld gebracht dus uiteindelijk is het allemaal min of meer hetzelfde, toch...;);)

    De eindjes werden in de oogjes geknoopt, en de blinde steng en de vlaggenmast werden op de spriet gelijmd, waarna de eerste wanttouwen om de steng geknoopt werden:
    DEA82785-2ECC-4D6C-A093-0856D457BCF8.jpeg

    En na een heel geknoop en gefriemel, weer zonder foto’s, zaten er de eerste twee hoofdtouwen zowel aan stuur- en bakboord aan. Compleet met de jufferblokken en de talie’s:
    74ED9BA9-4DEB-4D0D-89BB-AC66A21612BC.jpeg
    Het zijn nu niet de duidelijkste foto’s zie ik, maar het gaat om het idee, toch:koud:
    Ik zal er de volgende keer beter op letten, dus alvast excuses:D:D

    In tegenstelling tot de bb en tekeningen heb ik voor de wanttouwen dunner draad gebruikt (0,5 i.p.v. 0,8 mm) en voor de talie’s lichter touw, wat straks ook voor de weeflijnen gebruikt gaat worden, sorrie Admiraal, maar ik vind dit toch mooier staan.....:)

    Dus tot de volgende keer maar weer,
    Gr Koos.
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2019
    SjorsZ, *Hans*, pietsan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nou Koos, dat is weer een heleboel werk wat je hier laat zien en ook nog mooi werk:thumbsup:. Wel je camera een beetje 'zeevast' houden....;)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb jou aangesteld als kapitein van dit schip, dus je kunt het doen zoals je wilt:)
     
    Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  9. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Het ziet er prachtig uit !
     
    Jaques vindt dit leuk.
  10. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Knap werk!
     
    Jaques vindt dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Dank voor het compliment Piet, en wat dat "zeevast" houden betreft dat zal de toekomst wel brengen.... ben voorlopig nog maar een beginnend zeematroos....:):)

    Dank Hans, en potverdrie ben van beginnend "zeematroos", gelijk al bevorderd naar "kapitein" lees ik, dus zal voortaan mijn camera 'zeevaster' moeten houden.......:p:p

    Bedankt mannen, ik doe mijn best......
     
    pietsan en SjorsZ vinden dit leuk.
  12. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    En dat is te zien!
     
    Jaques vindt dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi werk Koos, wel een lekker gepriegel nietwaar???:D:D
     
    Jaques vindt dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Dat klopt Peter, enne dat is pas het begin.... dus ik kan voorlopig mijn lol wel op:confused::confused::confused:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja, voorlopig ben je zoet.
    Je Admiraal zal je niet veel zien, of je moet op de keukentafel werken.:rofl::rofl:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit wordt een weer een andere fase van het bouwen Koos... de tuigage. Voorlopig gaat het je goed af en mooi in beeld gebracht.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Mijn Admiraal heeft onze tweede slaapkamer al een tijd terug omgedoopt tot “werkplaats” dus daar breng ik heel wat vrije uurtjes door al bouwend aan de Batavia Peter, dus het is uit het zicht.....en inderdaad ben ik daar voorlopig wel mee zoet

    Yep, inderdaad Hans weer een heel andere fase maar tja daar werk je elke weer naar toe dus maar vlug weer eens wat laten zien.

    Ben inmiddels weer wat verder met de blinde:
    0D8AC9DE-DEF9-454D-B8A8-4657D8A21A72.jpeg
    De hoofdtouwen aan stuurboord zijn gereed....

    768C5175-F213-4B76-9B41-0096D0AFF5AB.jpeg
    De eerste weeflijnen zijn aangebracht met de mastworp. (De middelste van de bovenste weeflijn is later hersteld;);))

    De eerlijkheid gebied mij te vertellen dat dit voor de eerste keer met de mastworp gedaan is, bij de vorige projecten heb ik dit altijd met een platte knoop uitgevoerd....:confused::confused: Het is even wennen maar uiteindelijk vind ik dit zelfs prettiger werken, als je het kunstje eenmaal door hebt dan ziet het er allemaal net wat beter uit....

    Dus verder maar weer:
    7F156D68-D95F-49CF-8E61-3BD245A382FC.jpeg
    Stuurboord gereed en de knoopjes op het buitenste want zijn gefixeerd met een tipje secondenlijm.
    Dit is aangebracht met het puntje van een saté prikker, waarna even later de eindjes met een scherp mesje zijn afgesneden.

    Het eindresultaat van de blinde zowel aan stuur- en bakboord gereed:
    FFB19773-6DAF-4A2C-88A8-E5E677F8065D.jpeg
    De eerste 66 mastworpen zitten er in, nu nog maar een paar duizend of zo.........

    Maar dat is weer voor een volgende keer.
    Gr Koos
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2019
    Hans Groenenberg, Hoosterw, *Hans* en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Strak werk weer
     
    Jaques vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    mooi man.:):bier:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Je mag het natuurlijk zelf weten, maar bij Hollandse schepen werden de weeflijnen meegeteerd met de hoofdtouwen, dus die moeten eigenlijk ook bruin zijn... Verder wel enorm netjes natuurlijk!
     
    Jaques vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina