(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jaques, 8 dec 2018.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Sjors en Peter bedankt voor de complimenten;)

    Bedankt voor het compliment Danny, en wat de kleur van de weeflijnen betreft heb je gelijk maar deze eigenwijze kapitein vind het toch mooier om ze “ongeteerd” te makeno_Oo_O

    En er is weer wat voortgang te melden, allereerst werd de boegspriet afgewerkt.

    Aan de top van de spriet werden een drietal blokken aangebracht:
    91D77DB0-80E2-40CE-9FB9-C88D81BB7204.jpeg

    Een blok onder het ezelshoofd en twee onder de mars:
    E73661AE-758F-46B2-BC2B-85B53CC4DC86.jpeg

    Nog twee aan de zalings:
    5C5EED27-9103-457D-966C-8B4D935C9F24.jpeg

    Vervolgens kon de spriet in de romp gelijmd worden:
    771A62D8-F77B-4B42-9896-29D7675710E6.jpeg
    In navolging van Danny geprobeerd om middels wat verf door de houtlijm aan de voet van de spriet wat leer na te bootsen, maar dat was niet helemaal zoals het moest zijn. Dus in een later stadium is dit alsnog aangepast.

    Na droging werd de eerste woeling aangebracht:
    8244DB0A-6A0D-4177-AD7B-2B3C6784329F.jpeg

    Even later gevolgd door nummer twee: C60E75DB-E71F-4E6D-B457-DCCE2F0DC0B9.jpeg

    Een blik aan de onderzijde:
    572CD8E9-C419-4D42-84BC-5BB79625DCB1.jpeg
    Het is nu wel goed opletten geblazen, want het schip is ineens een stuk langer geworden wat met draaien enzo wel flink wennen is. Een ongelukje hiermee is zo gebeurd :mad::mad: getuige het verslag van een collega bouwer op dit forum wat altijd weer jammer is, dus dat proberen we toch wel te voorkomen.

    Word vervolgd
    Gr Koos
     
    SjorsZ, janzwart, Hoosterw en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    We gaan weer verder met de fokkemast.

    Voor ik deze mast definitief plaats werd er een deel van de grootstengestag gemaakt, het deel wat om de fokke mast geslagen moet worden waar deze stag eindigt: 4BDDC01A-A754-41E2-A563-BF8EC022995A.jpeg
    Onderaan de mast een dikker touw met blok waarvandaan wat dunner touw wat uiteindelijk naar een blok aan de stag loopt.

    Met de lus word deze om de voet van de mast geslagen:
    949308D5-3DFE-4EAB-8FF2-0FF8B253633A.jpeg

    Twee dubbele blokken opgehangen met oog aan de mars zalings:
    BAA5560B-3AAE-4FB6-9ECB-E64DC90A94FC.jpeg

    Op de mars ter voorbereiding van de grote bram stag een blok met lus en touw voor een talie aan een oog op de mars geknoopt
    A428D596-03D3-42A6-983E-AA05870D7BFC.jpeg

    Nu kon de fokkemast in de romp gelijmd worden:
    DF57A860-E30C-4FC2-92F5-E470487814ED.jpeg

    DEBAA374-83D3-4EBD-96FA-9D2AF00DE69D.jpeg

    En de voorbereiding voor de grootstag zit mooi om de voet van de fokkemast:
    AE22EC09-8863-4081-B995-FD25DEEAC1F1.jpeg

    Voorlopig kan alles weer drogen en kunnen we dan verder met het want en de weeflijnen maar dat is weer voor de volgende keer.

    Edit 21-10: Door een oplettende medebouwer werd ik gewezen op de stag in de eerste foto, hier schreef ik "de grootstag" maar dat moet natuurlijk de "grootstengestag" zijn wat inmiddels is aangepast. Dank je Admiraal *Hans*:):)

    Houdoe,
    Koos
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2019
    SjorsZ, janzwart, Hoosterw en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat lijkt allemaal wel goed te komen Koos, het optuigen, ziet er voorlopig weer gelikt uit!:thumbsup:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dank je Piet, het is even puzzelen om te bezien welke blokken, lussen etc. aan de mastdelen gemaakt moeten worden en waar deze komen, maar het is eenvoudiger om dit vooraf aan te brengen dan wanneer de mastdelen op hun plaats gelijmd zijn;)
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Lekker bezig Koos, ziet er weer mooi uit :banana::)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Daar heb je volkomen gelijk in Koos, het is inderdaad op het eerste oog een hele puzzel. Belangrijk is de juiste volgorde van tuigen te vinden zodat je jezelf niet in de weg gaat zitten. Ervaring is ook hier de beste leermeester! Maar voorlopig ben je heel aardig op weg en dreigt alles goed te komen, ik heb er alle vertrouwen in:)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Wederom dank Piet, ik beschouw dit als een groot compliment van de "tuigage" meester:):)
     
    SjorsZ en pietsan vinden dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Niks op aan te merken , enkel lof betuigingen voor je knappe werk.:thumbsup:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Piet, Peter en Marc bedankt voor jullie lovende woorden.
    Ook dank voor de “leuk” drukkers en overige volgers, altijd goed om te zien dat zo’n verslag gewaardeerd word zowel in voor- als tegenspoed.
    Deze keer een korte update want met deze temperaturen zijn er weer andere geneugten in ons leventje.......

    De fokkemast is in de romp gelijmd en uitgericht en het eerste wantpaar is inmiddels om de top geslagen compleet met de bindsels:
    AC33224B-C2D4-42D9-A0DA-A8CA3C13622A.jpeg

    De juffers zijn aangebracht en gespannen aan stuurboord:
    D4BC3546-0297-498B-999F-14C18FF1A61A.jpeg

    14A29EC9-1856-4348-9054-714B45F1F0A8.jpeg

    Even later hetzelfde kunstje aan bakboord:
    358141F5-1202-4065-A358-0BFBAEDC13B5.jpeg

    Het tweede paar aan stuurboord:
    15A2695D-5BD2-453F-A6D7-C384F789E421.jpeg

    8C09BC3D-9464-428B-84B5-9A02D94ABC79.jpeg

    Toen werd het zo tropisch warm dat de touwtjes meer aan je armen plakte dan aan het schuitje dus nog snel wat overzichts- foto’s genomen:
    B6742658-7502-46B9-9085-F78E12CD56FA.jpeg
    18F1FEC1-BD07-4503-9FA5-0E052AE5CB4A.jpeg
    En nu maar vlug de voetjes ter afkoeling in de teil en in de vrijgekomen handjes een lekker koud:bier::bier:

    Proost en tot de volgende update.....
    Gr Koos
     
    Hoosterw, TIMBERWOLF, pietsan en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Proost en dat biertje is dik verdiend
     
    Jaques vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Netjes Koos!
     
    Jaques vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Koos, dat ziet er wederom netjes uit. Ik heb wel een advies voor je, het is beter om de juffers aan te spannen als ze allemaal gezet zijn. Ik zie dat je ze nu direct aanspant en vast zet waardoor eventuele correcties niet meer mogelijk zijn.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Piet, toen ik gisteren de update postte, was dit ook mijn eerste gedachte, ik dacht nog zo die opmerking zal vast wel komen.......:thumbsup::thumbsup: maar tja je weet als je zo lekker bezig bent hoe dit gaat héé, ben je lekker bezig en dan gaat dit allemaal gelijk in de productie mee......
    Ik zal er bij de volgende serie aan denken, dus dit word zeker nog vervolgd................
    Enne wederom bedankt voor het compliment.............
    Dit laatste geld uiteraard ook voor Sjors en Hans...............
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2019
    Wodkadrinker en pietsan vinden dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Jaques,
    Ik volg meestal de bouwverslagen in stilte, sprakeloos in bewondering voor de staaltjes van vakmanschap.
    Je Batavia wordt een pareltje.

    Daarom wil je misschien volgende bedenking meenemen betreffende de vele weeflijnen die je nog moet aanbrengen: aan de eerste en de laatste stag wordt normaal gezien geen mastworp gebruikt maar een oog dat met een bindsel aan de stag wordt bevestigd.
    Op schaal is dit zo goed als onmogelijk te doen. om dit te simuleren heb ik bij het tuigen van mijn HMS Victory telkens de mastworp aan de eerste en de laatste stag van achter naar voor gelegd, waardoor het "kruisje" van de mastworp aan de binnenzijde van de stag zit, en aan de buitenzijde 2 evenwijdige lijntjes te zien zijn. Bij alle andere stagen is de mastworp van voor naar achter gelegd waarbij je dus het kruisje van de worp ziet, zoals ook op je foto's te zien is.
    Een aardig detail, vind ik.

    Met bewonderende groeten,
    Herby.

     
    Jaques vindt dit leuk.
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Herby, bedankt voor je lovende woorden, ik kan niet anders dan mijn best doen hee:)
    Dat klopt, ik heb ergens hier of op een ander forum iemand bezig gezien die in elke eerste en laatste knoop inderdaad een lusje met bindseltje maakte, een monniken werk maar wel schitterend om te zien.
    Dat gaat voor mij iets te ver vind ik maar ik zal eens kijken of het lukt en hoe het oogt met jou voorstel.
    Bedankt voor de tip en kom er zeker nog op terug:thumbsup::thumbsup:

    Nog even gezocht maar ik bedoelde deze:
    https://modelbrouwers.nl/phpBB3/vie...id=bfaf7d27d6c5cecf98bea976200c2d3d&start=200
    Een knap stukkie werk wat deze bouwer er van maakt:wave
     
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    We zijn weer een stap verder dus een korte update, verder met de wanttouwen van de fokkemast, en.......
    F28D3758-087A-41C2-98FE-5E4F09C2B8B1.jpeg
    Inderdaad Piet, ik heb jou advies mij ter harte genomen;)

    Hier nog even een foto van een paartje wanttouwen:
    08B902F7-AD9F-42A1-8652-09B6B5CCDC9C.jpeg

    En na twee avondjes prullen zijn we weer zo ver:
    A387BDDD-6D22-4491-8340-C0FEEB99D571.jpeg

    De restanten van de talie’s zijn hier verwijderd:
    4C90AE65-7D34-4290-AE83-2963682AA7AC.jpeg

    Alles mooi in lijn onder de mars:
    5D7EC37B-9DAA-49C7-B852-F0D20D019F1E.jpeg

    De bindsels netjes naast elkaar om de masttop:
    70B6491E-3604-44E5-8016-DC7DFF523DC0.jpeg

    Ben niet ontevreden met het resultaat, het kan altijd beter natuurlijk maar ook vele malen slechter dacht ik zo...:p

    Tot zover deze bijdrage en straks met de weeflijnen zal ik eens zien of de tip van Herby werkt, dus dit krijgt zeker weer een vervolg.
    Gr. Koos
     
    Marc w, Hans Groenenberg, janzwart en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.037
    Locatie:
    Brugge
    Misschien nog een praktische tip om de weeflijnen mooi evenwijdig te krijgen op om het even welke schaal:
    Bij mijn Victory moesten die op 4,1 mm van elkaar liggen.
    In plaats van op een blanco blad mooi evenwijdig lijntjes te trekken heb ik millimeterpapier gekocht, een klein stukje van ongeveer 5 op 5 cm ingescand en de afbeelding geïmporteerd in Word. Daar de afbeelding bewerken en op 410% gezet. Bij afdrukken bekwam ik nueen blad van ongeveer 20 bij 20 cm "4,1 mm papier" :) In functie van je model en de schaal kies je de vergrotingsfactor. De lijntjes zijn op deze schaal niet meer heel scherp, maar voldoende duidelijk als "richtlijn".
    Dat kan je dan achter de stagen vastklemmen. Nu leg je de mastworpen. Hiervoor gebruikte ik een naald die ik gebogen heb om mooi achter de stagen langs te kunnen steken. Dan kan je de knoopjes met een pincet mooi ter hoogte van de lijntjes positioneren. Vervolgens de eerste en de laatste knoop aanstippen met dunne secondenlijm en de eindjes zo kort mogelijk afknippen.
    En klaar voor de volgende lijn.

    Succes ermee,
    Herby
     
    Jaques vindt dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Herby, hier zijn uiteraard meerdere mogelijkheden voor, maar het kopiëren van de wanten op de tekening (blad 01) en deze erachter plaatsen komt op het zelfde neer en dan hoeft er ook niks verschaald te worden;);)
    Dit is ook duidelijk weergegeven in het bouwverslag van Danny.
    Maar in ieders geval bedankt voor het meedenken.....
    Gr Koos.
     
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Potverdrie zeg ga je er even tussenuit voor een welverdiende vakantie is je verslag bijna niet meer terug te vinden:mad::mad:

    Dus tijd om weer wat te laten zien........., waar was ik gebleven..........

    Tja alvorens ik verder ging was het tijd om eerst heel wat te dokteren, niet schrikken uitdokteren bedoel ik:worship: hoe nu verder en in welke volgorde, dus regelmatig was ik te vinden aan onze keukentafel hangend boven een stapel tekeningen, want onze Admiraal loopt echt niet te prullen in zijn paketten er zitten voldoende tekeningen in.:):)

    Uiteindelijk toch maar besloten om eerst verder te gaan met de bezaanmast..............

    Dus zogezegd zo gedaan. als eerste twee blokken onder de mars gemonteerd:
    IMG_5929.JPG

    En nu kon deze in de romp uitgericht en gelijmd worden:
    IMG_5930.JPG

    En verder met de wanttouwen, eerst twee aan stuurboord en later twee aan bakboord:
    IMG_5989.JPG
    En zoals jullie zien de talie´s nog niet afgeknipt op advies van ons aller "leermeester" Piet...

    En zo ging ik gestaag verder met de overige wanttouwen:
    IMG_6005.JPG

    IMG_6007.JPG
    De bezaanmast is weer gereed en staat er volgens mij best wel aardig bij:
    IMG_6009.JPG

    Nu kan ik verder om de eerste stag te zetten, de bezaanstag maar dat is weer iets voor de volgende keer,

    Gr Koos.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2019
    TIMBERWOLF, SjorsZ, pietsan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ha die Koos.. Je sprak over "even er tussenuit" ......... welkom terug en we gaan je weer mooi volgen.
     
    Jaques vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina