(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Alex, ik zou je gelijk geven, helaas heb ik al heel veel moeite om die romp in mijn auto te krijgen. Ik wil dus alles er af kunnen halen om de romp makkelijker mee te kunnen nemen.

Bekend probleem, daar loop ik bij de 300L ook tegenaan, zelfs het rudder moet eraf en de cockpit ook, anders past ie ook niet:) Die is alleen wel een metertje groter.....

Grt.

Zo zeg, ik moest dit topic gewoon opzoeken zo ver was 'ie weggezakt. Nouja, er is in iedergeval weer veel werk verzet gisteren.

Mark heeft de bevestiging van het stabilo afgemaakt. Dat is dus weer een klusje klaar.

de motor heeft afgelopen weekeind nog even gelopen en die liep prima. Wel wat zwarte, vette, zooi uit de uitlaat. Maar de motor moet nog inlopen natuurlijk.

Ik kon de motor dus weer van de bok afhalen. Terwijl ik dat deed liet ik nog even een half tankje benzine over de parketvloer lopen. Ik dacht dat die benzinetanks ook ondersteboven nog werken? Maar kennelijk moet er dan een ontluchtings-slang aan en met alleen wat nippeltjes op de tank loopt de brandstof er zo uit als je hem op zijn kop houdt???? Sorry Mark!

Maargoed, terwijl ik met benzine aan het spelen was heeft Mark het brandschot vastgelijmd. Ik heb het motorschot uitgezaagd en toen hebben we de motor er maar weer opgezet.
img_3819.jpg

Moet natuurlijk allemaal nog gelamineerd worden, maar het ziet er nu wel prachtig uit al zeg ik het zelf.
img_3820.jpg

Met de motor erop past de motorkap er niet meer op. De bougie steekt uit. Dus moet er een gat gemaakt worden in de motorkap. Dat is altijd lastig, maar Mark had daar ooit een keer een truukje over gelezen die we wilden proberen. Dus Top Tip:

Wijs een stukje hout ofzo richting de bougie.
img_3821.jpg

Moet wel netjes.
img_3822.jpg

Dan kan de bougie eruit.
img_3823.jpg

Kap erop en dan wijst het stukje hout precies naar het punt waar de bougie zat. Dat is makkelijk aftekenen.
img_3824.jpg

Gat boren. En het past!!!!
img_3825.jpg

Ik had wel de plaatst van het landingsgestel en van die machineklem waar dat houtje in staat op de tafel uitgetekend zodat ik wist dat er niets verschoof in de tussentijd.

Als zelfs ik een gat in mijn motorkap kan boren EN het komt goed uit.. Dan moet dit wel een fantastisch werkende methode hiervoor zijn! Maar nogmaals, wij hebben het niet bedacht, alleen afgekeken.

Volgende klusje: Ophanging voor de uitlaat maken.
Drie stukjes slang, ingesneden en met stukjes sate-prikker vastgezet. Dit is even een testpassing met wat oude zwarte uitlaatslang. Moeten we nog even wat nieuwe slang voor bestellen.
img_3827.jpg

Uitlaat erin. Ja hij ligt op zijn kop. Maar er zit nog geen gat onderin de romp, dus dat kan even niet anders. Maar de ophanging lijkt goed te werken.
img_3828.jpg

Ik ben weer heel tevreden met de voortgang!

Volgende keer de uitlaattunnel maken!

Jullie hebben slimme middelen en handige truukjes om het tot een mooi eindresultaat te verkrijgen, mijn complimenten :D

Ik had het advies gekregen om een stuk (afplak)tape op de romp te plakken, zodanig dat er een los stuk over de bougie heen valt. Nu kun je eenvoudig het gat maken in de tape, de kap er op zetten en de tape op de kap plakken. Wel steeds de tape op de romp laten zitten! Nu kun je de uitsparingen exact op de kap overnemen.

Ik had het advies gekregen om een stuk (afplak)tape op de romp te plakken, zodanig dat er een los stuk over de bougie heen valt. Nu kun je eenvoudig het gat maken in de tape, de kap er op zetten en de tape op de kap plakken. Wel steeds de tape op de romp laten zitten! Nu kun je de uitsparingen exact op de kap overnemen.

Zo doe ik het ook altijd:p

Het was gisteravond weer donderdag. Dus bouwen!

Mark heeft de uitlaattunnel bijna af.
img_3907.jpg

En ik heb een buisje, waar de antenne in komt te liggen, in de romp geplakt.
img_3908.jpg

En die komt bovenin het kielvlak uit.
img_3909.jpg

En ik heb een plaatje gemaakt waar de richtingsroer servo en eventueel de ontvanger in/op gaan wonen. Plaatje ligt er hier nog niet helemaal goed in, want komt in zijn geheel nog 5cm naar achteren. (zie de uitsparingen in het plaatje voor het spant erachter)

img_3906.jpg

De reden voor de 'rare' vorm is dat de richtingsroer servo zo wat verder achter in de romp komt te staan (maar nog prima te bereiken van bovenaf) en dat de uitlaat er zo nog makkelijk in/uit de romp gehaald kan worden.

heey Fraggie,

ziet er goed uit!!

1 vraagje ik weet niet precies hoe lang de antenne is, maar komt hij er bij het kielvlak uit?
zo ja hoe doe je dat dan want de counterbalance van het richtingsroer komt er bovenop.

Grtz.

heey Fraggie,

ziet er goed uit!!

1 vraagje ik weet niet precies hoe lang de antenne is, maar komt hij er bij het kielvlak uit?
zo ja hoe doe je dat dan want de counterbalance van het richtingsroer komt er bovenop.

Grtz.

Hoi Wesley,

Ik heb geen idee eigenlijk.

De antenne zal waarschijnlijk iets langer zijn dan die buis. Maar dat werk ik dan wel in de romp weg ofzo. De antenne zal in iedergeval niet boven uit het kielvlak komen, maar in het kielvlak vastgelijmd worden.

Maar dat zien we wel weer als we zover zijn :)

Hoe doe je dat normaalgesproken dan? stukkie tape om de antenne en de buis waar de antenne de buis in gaat?

Bijvoorbeeld een stukje tape ja, maar als je het rietje niet al te ruim neemt, dan blijft ie sowieso wel zitten.

Grt.

Gewoon een stukje krimpkous krimpen op de plek waar de antenne de buis ingaat, dan kan hij nergnes meer heen...

Als je wilt lijmen be my guest :) Maar doe maar niet...

Mark

Eindelijk weer een update!

De uitlaat tunnel is bijna af en alvast in de lak gezet. Wat een gedoe om overal bij te komen met de kwast. Gelukkig had ik de bovenkant er nog niet opgelijmd.
img_3976.jpg

Zijaanzicht. Moet aan de bovenkant nog dichtgemaakt worden en de zijkanten moeten nog even verlengd worden zodat ze tegen de motorkap aan zitten en er geen/weinig lucht langs de romp in kan komen.
img_3977.jpg

Mark heeft nog even een mooi stukkie versteviging uitgezaagd en ingelijmd om het brandschot steviger met de rest van het vliegtuig te verenigen.
img_3978.jpg

Ook heeft Mark ruimte gemaakt voor het luchtfilter. Hier komt ook nog een versteviging om het weggezaagde materiaal op te vangen.
img_3978.jpg

En terwijl ik nog steeds in die tunnel met lak aan het knoeien was, heeft 'ie ook nog even de vleugels afgewerkt. De uiteinde van de vleugels waren balsa en daar hadden we al een keer een stukje 1mm triplex op gelijmd om het geheel wat stootvaster te maken. Dit moest nog afgewerkt worden.
img_3980.jpg

En waarom staat die mafkees zo dom te grijnzen met dat eind hout in zijn handen?
img_3983.jpg

Nou, omdat dat hout op een weegschaal stond. En die gaf het volgende resultaat aan voor de romp met alles er in (nog zonder accu's, ontvanger, bedrading, wielen en wielkapjes)
img_3982.jpg

En de vleugels? Die wegen per stuk met servo's:
img_3984.jpg

Dan komt er nog bij:
-200gram aan nimh accu's (als ik teminste een lipo's + regelaar ga gebruiken als ontvangeraccu's)
-30 gram ontstekingslipo bij
-100 gram aan wielen
-100 gram aan wielkapjes
-bedrading + drie schakelaars

-belangrijkste: FOLIE! Wie kan schatten hoeveel gram aan oracover folie er ongeveer op zo'n 2mtr kist gaat ????

Als je terugbladert naar de 1e post in dit topic zei ik dat het streefgewicht tussen de 6kg en 6.5kg ligt.. Nou.. Zouden we dat halen?

Laatst bewerkt:
Wij hebben gewoon "House" gekeken gisteren hoor;) Maar jij was productiever bezig:) Grt.

Back