Burp
Forum veteraan
Zoals al een paar keer aangegeven in andere bouwtopics komt hier mijn verslag van de Spit die ik verder ga afbouwen. Al heel lang stond deze op mijn verlanglijstje. Van een clubgenoot overgenomen die de ruwbouw heel netjes heeft gedaan (toppie Ronald
)
Ik heb de kist afgelopen week opgehaald en alles even goed bekeken. Er is uiteraard nog heel veel te doen. Aangezien ik geen ervaren balsabouwer ben kan ik veel tips zeker goed gebruiken. Nu hoeft er aan de houtbouw heel weinig gedaan te worden maar hij moet nog geglasd worden, cockpit erin, retracts inclusief airsysteem maken, electronica plaatsen, motorkap nog helemaal doen, verf erop spuiten, wheateren etc, etc.
Ik zou hem dit jaar graag vliegend krijgen maar ben bang dat het pas volgend jaar wordt. Misschien dat ik met de nodige hulp het nog voor elkaar krijg.
Eerlijk gezegd kan ik niet wachten om hem de lucht in te jagen.
Nu de foto's zoals ik hem heb gekregen, en ja, zoals iedereen heb ik hem ook even in elkaar gezet om te kijken hoe hij eruit komt te zien
Vleugel is vrijwel klaar om in de glas gezet te worden
Onderkant met de retracts erin maar alle kapjes er nog af, net als de olie-koelers
Flaps
Hier de kapjes van de retracts geplaatst net als de oliekoelers. Servo's voor de flaps komen direct onder de koelers zodat er een directe overbrenging is.
Hier het kapje in de koeler er even af zodat je goed kan zien waar de servo komt.
Voorkant waar hij in de romp vast komt te zitten.
Even de wielen naar buiten
Close-up
Draadjes voor de servo's van de ailerons zitten netjes in een siliconenbuisje.
De romp, kap is duidelijk nog wat werk
Staart waar de scharnieren er erg mooi in zitten en soepel lopen. Zitten nog niet vast uiteraard.
De onderkant van de romp is al netjes.
Even een foto van het interieur, beetje kaal nog
De motor, een Saito 91S 15cc 4 takt (uiteraard) perfecte motor voor dit toestel
De motor zit al op het toestel en is reeds uitgelijnd.
Tsja, het kan natuurlijk niet uitblijven dat je alles even in elkaar steekt om te zien of alles past....
Conclusie, yep, past!! Flaps zijn zo ook goed te zien.
Laatste foto, nu hou ik even op. Flaps ook hier weer goed te zien.
Allemaal hartstikke leuk natuurlijk maar vanaf hier moet ik het zelf gaan doen. Wish me luck

Ik heb de kist afgelopen week opgehaald en alles even goed bekeken. Er is uiteraard nog heel veel te doen. Aangezien ik geen ervaren balsabouwer ben kan ik veel tips zeker goed gebruiken. Nu hoeft er aan de houtbouw heel weinig gedaan te worden maar hij moet nog geglasd worden, cockpit erin, retracts inclusief airsysteem maken, electronica plaatsen, motorkap nog helemaal doen, verf erop spuiten, wheateren etc, etc.
Ik zou hem dit jaar graag vliegend krijgen maar ben bang dat het pas volgend jaar wordt. Misschien dat ik met de nodige hulp het nog voor elkaar krijg.
Eerlijk gezegd kan ik niet wachten om hem de lucht in te jagen.
Nu de foto's zoals ik hem heb gekregen, en ja, zoals iedereen heb ik hem ook even in elkaar gezet om te kijken hoe hij eruit komt te zien

Vleugel is vrijwel klaar om in de glas gezet te worden

Onderkant met de retracts erin maar alle kapjes er nog af, net als de olie-koelers

Flaps

Hier de kapjes van de retracts geplaatst net als de oliekoelers. Servo's voor de flaps komen direct onder de koelers zodat er een directe overbrenging is.

Hier het kapje in de koeler er even af zodat je goed kan zien waar de servo komt.

Voorkant waar hij in de romp vast komt te zitten.

Even de wielen naar buiten

Close-up

Draadjes voor de servo's van de ailerons zitten netjes in een siliconenbuisje.

De romp, kap is duidelijk nog wat werk

Staart waar de scharnieren er erg mooi in zitten en soepel lopen. Zitten nog niet vast uiteraard.

De onderkant van de romp is al netjes.

Even een foto van het interieur, beetje kaal nog

De motor, een Saito 91S 15cc 4 takt (uiteraard) perfecte motor voor dit toestel

De motor zit al op het toestel en is reeds uitgelijnd.

Tsja, het kan natuurlijk niet uitblijven dat je alles even in elkaar steekt om te zien of alles past....

Conclusie, yep, past!! Flaps zijn zo ook goed te zien.

Laatste foto, nu hou ik even op. Flaps ook hier weer goed te zien.

Allemaal hartstikke leuk natuurlijk maar vanaf hier moet ik het zelf gaan doen. Wish me luck