(Af)Bouwverslag Top Flight Spitfire MK IX

Burp

Forum veteraan
Zoals al een paar keer aangegeven in andere bouwtopics komt hier mijn verslag van de Spit die ik verder ga afbouwen. Al heel lang stond deze op mijn verlanglijstje. Van een clubgenoot overgenomen die de ruwbouw heel netjes heeft gedaan (toppie Ronald :thumbsup:)

Ik heb de kist afgelopen week opgehaald en alles even goed bekeken. Er is uiteraard nog heel veel te doen. Aangezien ik geen ervaren balsabouwer ben kan ik veel tips zeker goed gebruiken. Nu hoeft er aan de houtbouw heel weinig gedaan te worden maar hij moet nog geglasd worden, cockpit erin, retracts inclusief airsysteem maken, electronica plaatsen, motorkap nog helemaal doen, verf erop spuiten, wheateren etc, etc.

Ik zou hem dit jaar graag vliegend krijgen maar ben bang dat het pas volgend jaar wordt. Misschien dat ik met de nodige hulp het nog voor elkaar krijg.

Eerlijk gezegd kan ik niet wachten om hem de lucht in te jagen.

Nu de foto's zoals ik hem heb gekregen, en ja, zoals iedereen heb ik hem ook even in elkaar gezet om te kijken hoe hij eruit komt te zien :mrgreen:

Vleugel is vrijwel klaar om in de glas gezet te worden
Foto-7JQ8EIDB-G.jpg

Onderkant met de retracts erin maar alle kapjes er nog af, net als de olie-koelers
Foto-UJPHEGCT-G.jpg

Flaps
Foto-OKOLICHR-G.jpg

Hier de kapjes van de retracts geplaatst net als de oliekoelers. Servo's voor de flaps komen direct onder de koelers zodat er een directe overbrenging is.
Foto-JTFZXJIP-G.jpg

Hier het kapje in de koeler er even af zodat je goed kan zien waar de servo komt.
Foto-YY7XV4ND-G.jpg

Voorkant waar hij in de romp vast komt te zitten.
Foto-L8MFFGDC-G.jpg

Even de wielen naar buiten
Foto-ICFLWBU6-G.jpg

Close-up
Foto-FK8IE8E7-G.jpg

Draadjes voor de servo's van de ailerons zitten netjes in een siliconenbuisje.
Foto-MZLTD3CK-G.jpg

De romp, kap is duidelijk nog wat werk ;)
Foto-L47EFROW-G.jpg

Staart waar de scharnieren er erg mooi in zitten en soepel lopen. Zitten nog niet vast uiteraard.
Foto-76K6LVI7-G.jpg

Foto-4RYL6LQ4-G.jpg

Foto-JQ88Z8CV-G.jpg

De onderkant van de romp is al netjes.
Foto-VTDDXGUK-G.jpg

Even een foto van het interieur, beetje kaal nog :)
Foto-SP8CWL88-G.jpg

De motor, een Saito 91S 15cc 4 takt (uiteraard) perfecte motor voor dit toestel :yes:
Foto-NZXGRZKJ-G.jpg

De motor zit al op het toestel en is reeds uitgelijnd.
Foto-HL7D4Y4H-G.jpg

Foto-OABVWNC8-G.jpg

Tsja, het kan natuurlijk niet uitblijven dat je alles even in elkaar steekt om te zien of alles past.... :mrgreen:
Foto-7PYOQM7C-G.jpg

Foto-G4JUPH4K-G.jpg

Conclusie, yep, past!! Flaps zijn zo ook goed te zien.
Foto-S47K3S4E-G.jpg

Foto-ZNJ4VKDC-G.jpg

Laatste foto, nu hou ik even op. Flaps ook hier weer goed te zien.
Foto-6R73DRBS-G.jpg

Allemaal hartstikke leuk natuurlijk maar vanaf hier moet ik het zelf gaan doen. Wish me luck ;)

Om meteen maar wat advies te vragen. Er is al veel gezegd en geschreven over het glassen van de romp. Ik heb reeds 25 grams glasmat besteld.

Met de huidige middelen en materialen, wat is nu de beste manier om dit te doen. Bij mijn weten zijn er drie mogelijkheden;

- Glas met epoxy
- Glas met PU lak (welke soort?)
- Glas met G4 (zijn daar meerdere soorten van?)

De draadjes die ik heb gelezen over het glassen zijn alweer wat ouder. Ik heb geen idee of er de laatste tijd andere/betere alternatieven zijn.

Ik heb diverse van mijn modellen geglast met PS100 verkrijgbaar bij polyservice.nl .

Schijnt het zelfde te werken als G4, is een 1-component lak (o jee, zullen vast weer "betweters" komen dat het een 2-compnent is :roll: ) en werkt voor mij goed.

Ik bracht het op met een roller, sommigen gebruiken een kwat of bankpasje) en dat in ongeveer 3 lagen met tussendoor steeds fijner schuren.

Dat komt bekend voor. :)
Ziet er goed uit.
Slim gebruik gemaakt van de oliekoelers voor de flapservo's.

Voor het gemak (niets te mengen en na korte droogtijd schuurbaar) zou ik voor G4 (Hobby-in) of PS100 gaan.
Verweken zoals Berto hierboven omschrijft.

Succes met de afbouw.

Gr. Ronald

Even een abootje. ;) Mooi vliegtuig waar Ronald al de nodige uurtjes met veel liefde aan heeft besteed. Nog minder tijd om te vliegen. :lol:

G4 had ik ook in gedachten. Was even een check oom te kijken of er al betere methodes waren ;)

Beter om nu achter te komen dan als ik al begonnen ben.

G4 it will be.

Stoommachines en schepen hebben mijn voorkeur maar ik zie hier toch ook een prachtig stuk vakwerk. :D Veel succes met de afbouw. ( ik snap nooit waarom iemand zoiets wegdoet :confused:). Ben benieuwd naar een videotje van het model in de lucht.

Groeten, Jan.

Stoommachines en schepen hebben mijn voorkeur maar ik zie hier toch ook een prachtig stuk vakwerk. :D Veel succes met de afbouw. ( ik snap nooit waarom iemand zoiets wegdoet :confused:). Ben benieuwd naar een videotje van het model in de lucht.

Groeten, Jan.

Ik heb een aantal jaren geleden het toestel aangeschaft n.a.v. een mooi verslag (ik meen in de fmt). Ik was toen helemaal "verliefd" op dit model en ben heel fanatiek aan het bouwen gegaan.
Door een overschot aan projecten werd dit toestel heel langzaam meer en meer naar achteren geschoven.....

Daar ik met mijn zoon nu meer bezig ben met aerobatic modellen met benzine aandrijving, zal hij bij ons niet snel het luchtruim kiezen.
Dit vond ik ook zonde.....
Nu weet ik dat hij bij Burp een goed nieuw baasje heeft, en dat er ook de aandacht aan gegeven gaat worden wat dit mooie toestel verdient. :yes:

Uiteraard een abo op dit draadje :mrgreen:

En de eerste update is te geven. Gisteren even een dagje lekker binnen gebleven en op mijn hobbykamer wat haken aan de muur gemaakt zodat ik de verschillende modellen makkelijk op kan hangen. De ruimte die ik gemaakt had was toch nog niet genoeg waardoor de Spit toch een week op de bank heeft gestaan (verrassend weinig commentaar gehad van mijn vrouw :mrgreen)

Nu de spullen lekker veilig op mijn kamer staan heb ik de vleugel gepakt en weer naar de keuken gebracht. Aangezien ik een grote eettafel heb kan de vleugel daar makkelijk op. Dus ben ik begonnen met het plamuren van de kleine oneffenheden en de bedoeling was om hem morgen op de club te schuren en te glassen. Dus gisteren geplamuurd en geschuurd :mrgreen: Nu begrijp ik een heleboel bouwers wel dat als je eenmaal bezig bent je moeilijk kan stoppen met een dergelijke kist. Dat is ook de enige manier om zoiets af te maken en vliegend te krijgen.

Dit laatste is bij mij zeker de bedoeling. Hoewel ik de verschillende bouwprojecten nauwgezet volg (de spit van Ronald van den Oever bv) denk ik niet dat ik voor zoveel schaaldetail ga. Ik probeer een gezonde mix te hanteren van mooi maar moet ook nog goed kunnen vliegen. Gaat allemaal wel goed komen.

Morgen komt de eerste fase van het glassen. Geen idee hoelang ik daarmee kwijt ben om de hele vleugel te doen.

RonaldR, heb ik jouw toestemming om je gemaakte verslag hierin op te nemen?

Jan, reken maar dat als deze kist de maiden gaat doen dat ik zorg dat er verschillende camera's draaien :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er nooit bij stilgestaan dat iemand met zoveel projecten gelijk bezig zou zijn. Ik ben al vanaf 1996 bezig met dezelfde boot en doe af en toe wel eens een kleinigheidje tussendoor als ik even niet weet hoe ik verder moet. Als het model onafgebouwd in een vergeten hoek terecht zou komen is inderdaad ook zonde. Succes met jullie projecten.

Groeten, Jan.

Dinsdag begonnen met het glassen van de vleugel. Zoals gezegd gebruik ik G4 lak hiervoor en 25 grams keper geweven glasmat (mrboat.nl)

Uiteraard wat foto's.

Vleugel zat hier al helemaal in de lak maar voor de vorm nog even het kwastje ter hand genomen :) De vorige eigenaar en bouwer staat met lede ogen toe te kijken en wil na de bouw het toestel wel weer overnemen.......NOT!!! :twisted:
Hij mocht wel de tweede laag erop smeren ;)
Foto-R3JAWUJQ-G.jpg

Foto-UX83RF3W-G.jpg

Onderkant van de vleugel zat aan het einde van de avond twee keer in de lak.
Foto-GQJTPDZ6-G.jpg

Foto-CYFXITBP-G.jpg

De vleugel is op de club achter gebleven om te drogen. Ik wilde deze niet mee naar huis nemen. Vanavond de randjes wegsnijden en schuren en de bovenkant in de glas zetten.

Ohja, nog een tip. Plastic koffiebekers zijn niet bestand tegen de lak, de bodem valt er na een paar minuten gewoon uit ;)

Laatst bewerkt:
Was ook nog op zoek gegaan naar electrische retracts en gevonden. Helaas worden ze niet meer gemaakt door deze leverancier. Ze zoeken een nieuwe leverancier die dit allemaal over wil nemen. De huidige, zie link, stopt er mee. Op rcuniverse zijn verschillende draadjes te vinden over het product. In het kort, product is geweldig maar de maker/leverancier onbetrouwbaar en duurt eeuwig voor het wordt geleverd.

Het is een gat in de markt, raar dat dit door andere fabrikanten nog niet wordt opgepakt. Ik zou zeggen, Robart, grijp je kans!!!

lado-tech.com

Klopt wel een beetje ja, de lak zit nu nog aan mijn vingers :rolleyes: Gelukkig heb jij later nog leuke "spelletjes" gespeeld met een handschoen :mrgreen:

Straks even een paar schuimrolletjes halen en het met de roller doen, veel sneller en nog makkelijker ook.

Gelukkig heb jij later nog leuke "spelletjes" gespeeld met een handschoen :mrgreen:

Straks even een paar schuimrolletjes halen en het met de roller doen, veel sneller en nog makkelijker ook.
Huh? Dat soort spelletjes met een rollertje? 8O :? Vanavond maar niet naar de club. :nooo: :mrgreen:

Ha, ik heb je toch gezien :)

En even een update. De bovenkant van de vleugel ook in de glas en G4 gezet. Uiteraard eerst de onderkant ontdaan van de overbodige mat. Nu een kwestie van nog een keer of 2-3 lakken en dan mooi schuren.

Hier was ik bezig om de overtollige glasmat weg te snijden. Daarna een schuurpapier er langs gewreven om het netjes te krijgen.
Foto-ABPAEKDE-G.jpg

Daarna de bovenkant in de glas gezet. Volgende week dinsdag verder om een van de twee kanten te voorzien van meer lak.
Foto-JXBWFXIB-G.jpg

Ik heb een vraag, begrijp ik het goed dat je 1 laag G4 + glasmat erop zet en daarna nog 2 lagen G4 zonder mat erop zet? Ik begreep uit een ander draadje dat iemand meerdere matten over elkaar zette.

Thx, gr,
Freek

1 mat. Als je meerdere matten gaat gebruiken wordt het allemaal veel te zwaar.

Na de eerste keer lakken en drogen ga je gewoon verder met nog minimaal 3 lagen. Daarna schuren. Hier wordt er wat verschillend over gedacht, lakken dan schuren, weer lakken dan schuren. Kan vast ook maar ik denk dat je snel de vezel van de mat raakt en deze dan beschadigd. Ik doe dus meerdere lagen voordat ik ga schuren.

Back