Afbouw en tips KYOSHO Oxalys 50 EP

Filmpje kende ik al ;). Was ook aan het zoeken naar een fatsoenlijk f3a vdo maar die is er waarschijnlijk niet. Die meskant was wel strak.

Luchthapper komt er zeker in bij mij! ik heb er een 200gr motor in en een spin55 welke wat kleiner is als ze adviseren (maar mijn spanning is ook stukje hoger :) )

kwa snelheid kan ik met deze motor goed mee weg, alleen ff kijken of hij ook genoeg doorklimt.

Nog steeds aan het aftapen...

Dat zou ook kunnen:).
Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van de oxalys. Als ik het vliegbeeld van de majestic (voorganger) zie die bij ons vliegt dan komt dit zeker goed. Zeker aangezien deze electro wordt ;)

Ik denk wel dat een grote prop nadeliger is, maar dat het bij deze maten nog wel mee kan vallen. Op de 2m F3A bakken zie je bv. 22*13 props etc, en dan merk je het echt, zeggen de vliegers althans. Ik begrijp de hang naar dergelijke maten dan ook niet.

De Oxalys vliegt gewoon ontzettend goed. Ik heb met de mijne heel veel gevlogen en eigenlijk van elk moment genoten. Meskant is ragscherp, geen coupling met roll of trekken naar bellypan/canopy. Geen rudder/roll coupling. Wel wat rudder/pitch, maar dat is normaal en met 1 mixertje opgelost, als je dat al zou willen doen. VEEL rudder-authority.

Het ding ligt ook heel stabiel in de lucht, ook bij wat meer wind kun je er goed mee vliegen.

Bij windstil doet hij in niets onder voor de 2m oxalys, er zijn zelfs mensen die beide hebben en zeggen dat dan het kleintje dan beter vliegt.

Ik had er overigens wel de canalizer opgezet, gaan jullie dat ook doen?

Valt erg mee hoor. ben even vrij, maar heb bijna geen tijd om te knutselen. Ben wat klussen in huis nu. Ik zou hem zaterdag af moeten kunnen hebben maar of dat zo lukt...
Zit ook een beetje te twijfelen om de A10 nu af te maken. Aleen nog de spullen inbouwen en stuurstangen maken en dan kan hij ook testvliegen (op dezelfde pakket en regelaar (tweemotorig ;) ) maar denk dat ik dit op mijn thuisbasis doe.

Qua vervoer etc is de Canalizer een onding. Je lijmt hem erop dus niet met boutjes, en het ding brak er bij mij om de haverklap af. Leg je het toestel op z'n kop, oeps, canalizer geraakt, krak.

Qua vervoer etc is de Canalizer een onding.

Dat ligt natuurlijk ook weer aan het middel waar in je hem vervoert . :D

Bij mij is het eerder de opslag in het regal , hij heeft al een hoge romp en dan nog de canalizer er op .

Maar een Oxalys zonder canalizer is geen Oxalys meer .
Is een typische kenmerk .

Mvg Johan

Een goede reden om er een externe laadplug in te bouwen,met babe ;) .

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oxalys EP

Ook ik ben in Dortmund tegen de Oxalys EP aangelopen.

Op het oog leek het wel spannend of er een 5S zou passen; erg weinig ruimte. Toch maar de gok genomen. Ik had nog een Hyperion 4025-10 liggen en 5S pakketten.

Thuis gekomen de door Kyosho geadviseerde afmetingen voor het 5S pakket gezien; voor
zover ik weet zijn 5S 4000 mAh in de geadviseerde afmetingen niet op de markt verkrijgbaar.

Eén 5S pakket 3700 MAh past net. En dan maar hopen dat het zwaartepunt ongeveer goed ligt. Ik kan niet voor en niet achteruit.

Ik overweeg nu om er 2 3S pakketten in te zetten.

Maar eerst alle servo's/ontvanger/ontvanger accu er maar eens inzetten en kijken hoe het zwaartepunt dan uitvalt.

Willy

Gaaf! Nu hebben we een club!

Ben nu druk aan het assembleren (een echte houtworm kan dit geen bouwdraadje noemen ;) ). Heb in de vleugen maar 1 gat gedremeld waar de servodraden uit komen. Ook de delen tegen elkaar gelijmd (netjes naast de lijmnaad aftapen voor het lijmen en als de epoxy bijna droog is de tape er vanaf trekken en het resterende met spiritus of aceton wegpoetsen. daarna weer netjes tape over de naad heen.).
Ben nu de akkubak erop aan het schroeven met grote servo schroeven en houtlijm die ik nog had, dus ik snij de folie niet open om de bak aan de 1.5mm zijnkanten op te hangen. De voorste 2 schroeven gaan er te makkelijk door het balsa. De andere 4 hebben redelijk grip. Nu zou ik ook nog graag 2 schroeven door de houten hoofdligger willen schroeven, maar ik kan nu niet meer meten waar het midden van de hoofdligger is want de vleugel zit al in elkaar. kan iemand me nog de afstand vanaf de deuvels schot tot het midden van de houten liggen voor me meten?

Dan weet ik zeker dat een eventueel akkupakket in deze bak er niet uitvalt. Voorlopig verwacht ik dat het A123 pakket helemaal voorin in de tankruimte moet omdat ik een 200gr motor gebruik ipv 300gr wat gebruikelijk is.

grtz, Erik

Laatst bewerkt:
O,ja.
De deuvels heb ik er als eerste in gelijmd met epoxy want die gaten zijn redelijk matig gemaakt aan de binnenzijde. Zo kan je aan de binnenkan nog epoxy op de plaats van de splinters aaien.

De spleten van de schanieren heb ik met 1.5mm opgeboord, zodat de secondenlijm beter in de schanier kan vloeien. Om gelijke afstand van de spleet te krijgen heb ik 0.6mm papier naast de glasvezelschanier gestoken. Deze afstand zorgt er ook voor dat de CA niet over de hele roer doorvloeit maar alleen op de schanier. Uiteraard eerst de buitenste 2 en dan de binnenste.

Stabilo doe ik eerst de sleuf in de romp uitsnijden en aftapen. stabilo ook aftapen bij de rompovergang en secondenlijm tussen laten vloeien. tape eraf trekken en is supernetjes zo. Epoxy geeft zoon zooi!

Doei.

Erik,

Ik laat de glasvezelscharnieren gewoon vollopen met dunne CA (van ZAP). Werkt in de praktijk probleemloos.

Ik heb de Oxalys nu in elkaar. Was binnen een halve dag voor elkaar.

De setup die ik in gedachten had past wat betreft LiPo's niet. Ook niet een beetje.
En ik had hem gekocht tegen de achtergrond dat ie met de spullen die ik had zou moet vliegen. Ik was eigenlijk niet van plan er een andere motor/accu voor aan te schaffen.

Dus voorlopig heb ik de Oxalys maar even geparkeerd.

Komt tijd komt raad.....

groet,

Willy

Ik laat de schanieren ook met dunne CA vollopen, maar boor eerst een gaatje want vaak kan de CA niet ver genoeg in de schanier trekken. Nu stroomt het er letterlijk helemaal doorheen en niet 2-3mm . Dit doen ze bij de Calmato hoogdekker ook niet en daar was mooi een schanier losgekomen. Vandaar deze mod.

snel gebouwd! Heb je de strijkbout en plakband even overgeslagen ;)

Nog een mod: M3x40 van het richtingsroer met 2.5mm boren, Dunne CA erin en natappen M3. door de harde lijmlaag in de rudder zal de bout minder snel gaan lubberen in de rudder.

Hoop de mijne morgenavond in te kunnen vliegen maar de akkumod kan nog veel verknallen. Vleugel is af en rudder zit er in dus nog zat te doen!

Back