Afbouw en tips KYOSHO Oxalys 50 EP

Te Koop! Oxalys 50EP

Hoi,

Eergisteren heb ik mijn Oxalys ingevlogen en ging zeer voorbeeldig. In de eerste vlucht meteen in meskant het hele veld overgevlogen met minimaal richtingroer erbij. Model vliegt zeer strak.
Gisteren op de e-meeting in Boskoop nog een vlucht of 4 mee gemaakt waarbij er bij de laatste vlucht een magneet losraakte van mijn Roxxy buitenloper. Deze heeft (weer) de 3 fasen doorgehakt.

Omdat ik zelf een vrij agressieve vliegstijl heb en de Oxalys eigenlijk nog wat rustiger stuurt als een brandstof kist (wat eigenlijk logisch is voor F3A) Lijkt me een F3A/3D model me beter passen. De extra aanschaf van een nieuwe motor vind ik nu even net te ver gaan voor dit model.

Huidige staat:
Netjes opgebouwd (3 dagen afwerken, 3 dagen opbouwen)
Koelopeningen in motorkap
geen gaten in bodemdeksels
decals nog niet aangebracht
op de vleugel 2 plankjes met klitteband geschroefd voor bevestigen pakket

Servos kunnen in overleg erin blijven.

Prijs alleen Oxalys 150 euro.

stuur even een pB

Ik ben ondertussen de Oxalys aan het klaar maken .
Is de bedoeling om hem donderdag in te vliegen .

Zondag komt een filmploeg van de lokale TV-omroep om op het veld te filmen .
Word een film over het hele RC vliegen , ook word het bouwen van modellen gefilmt . :cool:

Plaats vanavond nog wel een fototje .

Mvg Johan

Effe stug doorbouwen dus!

Heb er toch maar een nieuwe motor in gezet: Kontronik Kora top 20-16
Gaat er goed vandoor. Met een koud pakket (9s A123) komy er slechts 900W uit, maar de 2e vlucht staat de teller mooi op 42A/1120W met 13x6.5 Apc-e.

Door wat trillingen in de spinner wilde ik deze eraf halen. Deze zat op een adapter met klemconus en kreeg ik maar moeilijk los. Wel gelukt overigens maar bij test bleek de axiaallager (die ondersteunt de rand van de bel) ietwat beschadigd te zijn. Viel me opp dat de lagers toch een beetje in moeten lopen want nieuw uit de doos klinkt de motor vrij rauw en na 6 vluchten was dat al minder. Volgens mij best krappe toleranties want er is nul speling te winden! Hoop dat het schrale geluid van de axiaallager (klinkt best beroerd en luid) minder wordt na een behoorlijk aantal vluchten anders mag hij weer op de post voor revisie.

Schat het gewicht mu ongeveer op 2.5 kilo en ca 3600gr trekkracht. Er wordt 4 kilo opgegeven maar dit lijkt me net iets te optimistisch. is opzich wel een beer van een motor die weinig moeite heeft om een 10-15cc kist rond te knorren. Geen F3a of 3D dan hé.

9sx2.7V=24.3V
7sx3.6V=25.2V

KORA TOP 20*-*Kontronik

Kunstflug / 3D
bis ca. 3kg

empf- Luftschrauben (Aeronaut Klapp Prop / E-Props maximal 42mm Mittelstück) mit typischen 3200mAh Lipos, kein Dauervollgas zulässig!

16W
7s 13x6,5” APC-E
ca. 42A,
ca. 4,7kg Schub

stroomsterkt bij een warm pakket is dus perfekt als ze opgeven!

Laatst bewerkt:
Gistern mooi opgeschoten met de Oxalys.

Moest wel een overgang hulsje maken voor de hoogte aan sluiting op het servo .
Een 90° bocht buigen aan het draad is niet mogelijk als het ingebouwt is en de manier van aansluiten is ook niet perfekt , de draad buigt dan snel door bij belasting .

De kwiklink moest een 3 mm zijn omdat de hevel van de servo vrij dik is en 2 mm kwiklinks niet dicht gingen .

67384a13a5e11a672.jpg

Hulsje gemaaktuit messing buis 3x1,5 , eerst er draad op gesneden en toen opgeboort op 1,7 draad sterkte .

67384a13a5e14795b.jpg

Dan alles gesoldeert.
En ingebouwt .

Vandaag de rest .;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb daar een Z-bend tang op gezet en de servohevel iets opgeboord. aan de roerhevels 2mm metalen quicklinks. absoluut spelingsvrij en stevig genoeg voor kunstvlucht.

De 4.7kilo schub bij mijn 13x6.5 geloof ik geen snars van. Haal daar maar een kilo vanaf. zal dit asap eens aan een urnster blootstellen.

Laatst bewerkt:
Ik heb de turnigy 4250-650 even laten draaien met een 13 x 8 APC-E

Neemt hij 42 A op bij een 5S pakket .

Trekkracht is goed .

Nu de kappen er op en uitwegen . ;)

Mvg johan

Gaat goed!

Heb de mijne net gewogen en weegt 2800gram!!! dacht dat die iets minder zou zijn maar de 720gr akkupakket tikt erg door. Als je in het achterhoofd houdt dat ik er in de plaats ook een 7s 2200mAh pakket in kan doen dat scheelt effe een halve kilo! Affein, vertikaal gaat hij goed door. Net de telemetrie ingebouwd dus kan ik beter zien wanneer mijn pakket leeg is had hem al een keer tot 1950mAh leeg gevlogen en er niks van gemerkt!
Gisteren in 2 uur 8 keer gevlogen met die harde wind en het viel me op dat ik de enige was die zichtbaar weinig last van de wind had. ook de snellaadkabels zijn nu van buitenaf bereikbaar zodat hij nu elke 8 minuten weer paraat staat. Plan vanavond een vlucht of 6-8! Hopen dat de lager stiller wordt...

Eerst even een korrektie , prop is een 12 x 8 .:mrgreen:

Heb hem gewogen en kom op 2510 gram met een extra ontvanger akku en schakelaartje .

CG ligt met alles zo als ik het zou plaatsen op 210 mm (aangegeven is tussen 185 en 210 mm van de achterlijst .

Ik ga de lipo nog naar achter verleggen (is nog 10 mm plaats) en kom dan op 200 mm van de achterlijst .

Zo word hij dan morgen ingevlogen . ;)

Mvg Johan

mooi johan ben zeer benieuwd hoe hij zal vliegen ,en als je dr nog ns n koper voor zoekt laat het mij even weten vint het n leuk kisje.

mvgr johan snijders

Vandaag ingevlogen .

67384a1579de1ca53.jpg

67384a1579de61c3d.jpg

67384a1579dea0792.jpg

Vliegt perfekt , geen trimming nodig , stijgt rollend oneindig omhoog .

Nadeel is er ook een , de radschoenen moeten er af , hij remt op de radschoen zo dat hij een kopstand maakt en de motorkap indrukte waar door gelijk de verf loslaat en afvalt . :(
Ik hat er al 1 cm grotere wielen op gedaan .
Gaan we met epoxy en plotterfolie repareren .;)

Mvg johan

Laatst bewerkt door een moderator:
mooi johan ben zeer benieuwd hoe hij zal vliegen ,en als je dr nog ns n koper voor zoekt laat het mij even weten vint het n leuk kisje.

mvgr johan snijders

post61 ;)

Gefeliciteerd met je invliegen!
Het scheelt ook veel als je de wielpoten naar verwisselt. Had ik eerst ook maar had hem gecorrigeerd. Had vandaag met taxien de prop in het gras wat eerst niet was.

nou die vloog echt perfekt johan hij ging werkelijk rechtstandig one ende naar petrus, alleen jamer van de landing hij stuurde zo direct op rol dat hij bijna niet te houden was en kwam vrij hart op zn moterkap en landingstel neer., de schade viel opzich wel mee moterkapje oplappen en landingstel goed vastzetten maar al met al n zeer goede en strak vliegende oxales met de juiste setup!! gefeliciteert johan

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt:
Rolroer hatte te veel , hij rolde met 3 rollen per seconde . :mrgreen:

De schade is alleen de verf van het kapje , van binnen is hij heel , de buitenlaag met de verf er op is alleen los gegaan .

Met de 12 x 8 is hij ook helemaal niet langsam .

Mvg Johan

oxalys

mvgr johan snijders

hallo johan,

ik heb nog een oxalys te koop, misgien heb je interesse???
oxalys heeft 20 vluchten gehad en is echt in nieuw staat!
hier heb je mijn 06 nr 0628889046.

groetjes paul kuijpers(deltaoss)

Back