Afbouw S2G Minimoa 3,4m

Hoe verlijm je scharniertjes zonder dat je ze daarna niet meer kunt bewegen?
Niet met dunne secondelijm die direct overal in kruipt, maar met een beetje meer geduld en een lijm die wat dikker is en je de tijd geeft overtollige lijm weer te verwijderen ... :rolleyes:

Dirk.

Da's natuurlijk helemaal waar, maar mij lukt het zelfs met dikkere lijm om scharniertjes onwrikbaar vast te lijmen. De grap is natuurlijk het vet of de olie. Als je wat epoxy op een "droog" scharniertje doet en het daarna wegveegt zal er vast en zeker wat tussen het scharnier komen en kun je opnieuw beginnen....

Niet met dunne secondelijm die direct overal in kruipt, maar met een beetje meer geduld en een lijm die wat dikker is en je de tijd geeft overtollige lijm weer te verwijderen ... :rolleyes:

Dirk.

dunne cyano kruipt wat verder in de porien van het kunststof dan dikke cyano .

epoxy kan ook .
maar de truuk blijft altijd om de te lijmen delen goed te ontvetten .

Ik ga ondertussen even door hoor :-)

Stabilo en hoogteroer zitten op hun plek, werkend en al

110701_Minimoa.jpg

Verder met het richtingsroer. Staalkabels aangezet....

110701_Minimoa002.jpg

....en richtingsroer op z'n plek gezet met epoxy

110701_Minimoa003.jpg

Hoe heb je die letters gemaakt?

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Die letters zijn stickers die er bij zitten. Maar ik zou ze ook best zelf kunnen maken, zie in mijn Motorspatz draadje daar heb ik de hele procedure beschreven met plaatjes er bij :-)

Kijk, zo had ik me de staart voorgesteld en het is nog gelukt ook :proost:

110701_Minimoa006.jpg

En Serge, mijn vrouw is aan het werk, de kinderen zijn naar school...geen gezeur, dat schiet lekker op (al waren ze er minder over te spreken dat ik gisteravond om 23.30u nog wat slijpwerkzaamheden deed)

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is er dan op Youtube?
Het is nog een hoop werk hoor.

Wieletje er in, cockpitkap op maat maken....en dan zie je ineens dat het níet de HB-282 is: deze heeft het model kap wat je op alle andere Minimoa's ziet, niet de volledig transparante zoals op de HB-282. Eens denken hoe ik dat ga doen.

110701_Minimoa008.jpg

Laat je niet opjagen Arjan . .

Op YT zag ik dit filmpje van je:

En als de roeren kunnen bewegen kun je ook bijna vliegen!

EDIT: ik zit weer niet op te letten, filmpje had je al in een post gepubliceerd :sleeping:

Groet,

Jacob

Die letters zijn stickers die er bij zitten. Maar ik zou ze ook best zelf kunnen maken, zie in mijn Motorspatz draadje daar heb ik de hele procedure beschreven met plaatjes er bij :-)

Kijk, zo had ik me de staart voorgesteld en het is nog gelukt ook :proost:

110701_Minimoa006.jpg

En Serge, mijn vrouw is aan het werk, de kinderen zijn naar school...geen gezeur, dat schiet lekker op (al waren ze er minder over te spreken dat ik gisteravond om 23.30u nog wat slijpwerkzaamheden deed)
dan heb je alle rust inderdaad .zachtjes best wel gunstig jaloers op deze zwever .
dat van het slijpen ken ik :D,heeft elke modelbouwer wel .

dat van die kap kun je net zo doen als de autokappen , binnenkant goed ontvetten ,afplakken ,nogmaals ontvetten ,spuiten ,laten drogen . tape trekken . nu heb je een kooi raster aan de binnen kant van je cockpit . monnikken werk dat afplakken ,maar levert wel mooi resultaat . deed ik voorheen ook met autokappen .

succes

Hoi Serge,
Ik plak hem aan de buitenkant af en verf het "frame" met Tamiya acryl verf. Dat ligt er een beetje op, is mooier dan aan de binnenkant. Het voorste deel van de kap is eigenlijk nog romp dus dat spuit ik signaalrood.

Die sleepkoppeling is een eigenbouwsel.
Dit is de pen. Het metalen eindje is een gewone soldeerhuls, waar je normaal een kwiklink op draait. Dit is het stukje waar straks de lijn omheen zit. Die zit nu in een stukje Sullivan stuurkabel gedraaid.

110627_sleepkoppelingen003.jpg

In de romp zit een sleufje waardoor je het nylon lusje van de sleeplijn door naar binnen steekt.
Hier zie je wat er boven zit: eigenlijk een geleidebusje voor de pen, gemaakt van een alu buisje in wat triplex. Daar zit ook een gleufje in. Als je de sleeplus naar binnen steekt en de koppeling sluit gaat de pen naar voren, door het lusje. En dan zit hij vast.

110627_sleepkoppelingen004.jpg

Het kan nog makkelijker; in mijn Cirrus 75 zit een gat in de bodem, erboven een pennetje. Werking is exact hetzelfde.

110627_sleepkoppelingen001.jpg

110627_sleepkoppelingen002.jpg

Persoonlijk werk ik véél liever met dit soort sleepkoppelingen dan die aluminium dingen met haakjes en heveltjes. Daar krijg je de lijn vaak veel moeilijker in en ze gaan onder belasting ook zwaarder open.
Simpel is in dit geval echt beter volgens mij.
Een echte Tosthaak zoals in de 1:1 zweverij is veel te moeilijk helaas, maar die gaan ook goed open....

Laatst bewerkt:
Kapje....

110701_Minimoa009.jpg

110701_Minimoa010.jpg

110701_Minimoa011.jpg

110701_Minimoa012.jpg

Moet nog wat kleinigheidjes bijwerken maar het is wel leuk zo.
Verder met de ailerons!!

Arjan, bedankt voor de info. Ik ga bij mijn Junior denk ik een zelfde koppeling inbouwen als jij bij je C75 hebt gedaan. Dat lijkt me de meest makkelijke manier. Als de koppeling dicht zit, schuift de pen helemaal over het gat heen lijkt me he?

Ontopic:
Je kist schiet echt lekker op hoor! Ik ga er nu wel van uit dat ie zondag de lucht in kan :-)

Ja, helemaal over het gat en daar ook in een buisje zodat hij aan beide kanten ondersteund is en het lusje echt nergens heen kan.

Lekker opgeschoten maar nu stop ik er mee.

Servo's ingebouwd
110701_Minimoa013.jpg

110701_Minimoa014.jpg

Rolroeren van scharnieren voorzien en aangehangen

110701_Minimoa015.jpg

Vleugel er op en nog wat stickers geplakt

110701_Minimoa016.jpg

hij wordt mooi!

Back