afbouw verslag SD Models yak 33% 3W75i

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
oke bedankt ik ga effe neuzen .
ps kun jij mij een adresje geven waar ik kleine inbus boutjes en borgmoertjes kan krijgen om de carbon hevel op het ronde kunststof servo wieltje te bevestigen ?

op de site van aerobertics staan er metale wielen met draad in waar je die carbonne gewoon kan op schroeven, werkt perfect
deze zijn ook van robbe, net als die arm
ik gebruik ze zelf ook..

op de site van aerobertics staan er metale wielen met draad in waar je die carbonne gewoon kan op schroeven, werkt perfect
deze zijn ook van robbe, net als die arm
ik gebruik ze zelf ook..

ik had deze zien staan maar ik heb een 15 kg servo van graupner op het rudder staan en ik geloof niet dat deze alu wieltjes daar op passen ?
als dit wel zo is dan vergemakkelijkt het de boel aanzienlijk ;)
bedankt nog zal wel even een mail sturen naar bert of dat deze er zijn voor graupner servo`s

ah ok, werk jij ook met zo een jumbo servo? nee daar gaan ze niet op, daar heb ik ook achter geinformeerd :)
als het de gewone standaard servo's zijn dan heeft bert er gewoon die passen hoor :
round servodisc alu 25mm

8530 : Futaba, 8530HIT : Hitec, 8530JR : Graupner/JR

ik heb mijn originele arm wat aangepast en dan vastgezet met bouten en moeren (M3 geloof ik..)

DSC07924.JPG

grt

Laatst bewerkt:
@ dennis : ik gebruik geen jumbo servo maar een normale maat de graupner DES707BBMG dit zijn 15 kg servo`s @ 6v .
dus wel een normale maat , maar ik krijg op die graupners ook geen servo armpjes van hitec dus ik weet niet of dit passend gaat worden.

@ alexzz : bedankt dit maakt een hoop duidelijk , echter geven ze hier ook weer op 75 tot 80 cc motoren ?
op de site bij TOC staat ook 80 cc dus ik weet het even niet meer wat ik het beste kan doen .
ik heb natuurlijk de zdz80 boxer nog liggen dus ik hoop niet dat ik straks als ik klaar ben weer de boel kan gaan sopen omdat die 80 er dan op moet .
maar goed geen paniek ik ga gewoon verder met de bouw en als de boel bijna compleet is zal ik het geheel gaan wegen met de 3W60 erop en dan zien we wel waar het schip strand.

als ik de zdz op de yak kan zetten dan kan ik de 3W60 mooi op mijn ultimate bouwen om die ook vliegklaar te maken als de yak klaar is .

Laatst bewerkt door een moderator:
oke dan , ik ga van de week toch mijn powerbox bestellen bij bert en dan laat ik die disc wel meekomen .
bedankt.

ik ga een rigoreuze ommezwaai maken in mijn yak project .
na diverse draadjes te hebben gelezen op flying giants en na diverse navraag te hebben gedaan bij deze jongens in de VS heb ik besloten de 3W60 motor niet te gaan gebruiken maar de ZDZ80B2RV boxer .
Ik heb meerdere gasten een pb gestuurd welke met dezelfde kist vliegen en allemaal zeggen ze dat de yak met de 3W60 alleen een beetje ``rond`` zal vliegen en zeker geen prestaties zal leveren in het 3D gebeuren.
nu weet ik wel dat mijn ervaring kwa 3D nog nihil is maar beter overpowered en op half gas relax vliegen dan dat ik te kort kom en later alsnog de ZDZ erop ga bouwen.
In de VS vliegen ze bijna allemaal met deze yak met een 3W80 of een dle 111 zelfs.
ik ben om ik ga weer een nieuw motorschot zagen.
cheers !!!

ik ga een rigoreuze ommezwaai maken in mijn yak project .
na diverse draadjes te hebben gelezen op flying giants en na diverse navraag te hebben gedaan bij deze jongens in de VS heb ik besloten de 3W60 motor niet te gaan gebruiken maar de ZDZ80B2RV boxer .
Ik heb meerdere gasten een pb gestuurd welke met dezelfde kist vliegen en allemaal zeggen ze dat de yak met de 3W60 alleen een beetje ``rond`` zal vliegen en zeker geen prestaties zal leveren in het 3D gebeuren.
nu weet ik wel dat mijn ervaring kwa 3D nog nihil is maar beter overpowered en op half gas relax vliegen dan dat ik te kort kom en later alsnog de ZDZ erop ga bouwen.
In de VS vliegen ze bijna allemaal met deze yak met een 3W80 of een dle 111 zelfs.
ik ben om ik ga weer een nieuw motorschot zagen.
cheers !!!
Goede keus, ik had eerste een 3W-80 op mijn Yak en die had voldoende vermogen. Nu heb ik er een 111cc opstaan, nog maar 1 vlucht mee gemaakt dus nog niet veel ervaringen mee. Vermogen zal nu zeker meer dan voldoende zijn. Ik moet mijn zwaartepunt ook nog wat naar achteren brengen.

@ dennis : ik gebruik geen jumbo servo maar een normale maat de graupner DES707BBMG dit zijn 15 kg servo`s @ 6v .
dus wel een normale maat , maar ik krijg op die graupners ook geen servo armpjes van hitec dus ik weet niet of dit passend gaat worden.
15 kg lijkt me weinig op de richting, het is best wel een groot oppervlak. Let ook op, ik denk niet (niet 100% zeker) dat de alu schijfjes van Robbe hierop passen. Ik denk dat er verschil zit op de tandwielen van de Graupner servo's. Ik denk dat die wel passen op de duurdere Graupner servo's (de JR's eigelijk), maar niet op de eco-serie zoals degene die jij hebt.
Ik heb een Hitec HS-5955TG op de richting staan.

Nu heb ik er een 111cc opstaan, nog maar 1 vlucht mee gemaakt dus nog niet veel ervaringen mee. Vermogen zal nu zeker meer dan voldoende zijn. Ik moet mijn zwaartepunt ook nog wat naar achteren brengen.

111 is echt wayyyyy to much, die hoort op de 2.7m versie van dezelfde Yak. 60cc met een goede uitlaat of reso is helemaal geen verkeerde keuze op een 2.4m model. Uiteraard is het wel de kunst om de boel licht te houden, maar het zou gewoon moeten kunnen.

111 is echt wayyyyy to much, die hoort op de 2.7m versie van dezelfde Yak. 60cc met een goede uitlaat of reso is helemaal geen verkeerde keuze op een 2.4m model. Uiteraard is het wel de kunst om de boel licht te houden, maar het zou gewoon moeten kunnen.
111 is inderdaad veel, zijn 80 is perfect.
Een 60 met reso zou ook gaan, maar ik vrees dat de tunnel dan verlengd moet worden. Ook zal dan alle gewicht vooraan ingebouwd moeten worden.

Een 60 met reso zou ook gaan, maar ik vrees dat de tunnel dan verlengd moet worden. Ook zal dan alle gewicht vooraan ingebouwd moeten worden.

Jups, maar Eric is handig genoeg daarvoor hoor:) Alleen al door het vervangen van de 2 hoogteroerservo's door 1 sterke (minimaal 25kg) servo op closed-loop (onder de cockpit), moet het wel te realiseren zijn qua CG. Maar in dit geval heeft hij de 80 al liggen, dus dan is het een ander verhaal. Je zit alleen wel weer met dubbele uitlaten, dubbele cilinders, extra gewicht dus. Een goede 60cc met een reso kan overigens een vergelijkbaar vermogen hebben als een 80 boxer op normale dempers. Je hebt in dat geval best kans dat je op een vergelijkbare pk-kg verhouding komt, alleen is met de boxer de vleugelbelasting een stuk hoger....

ik ga wel de krumscheid cannister omruilen bij bert voor een 95cc cannister en er dan een Y header voor solderen .
ruud schijnt dit ook geprobeert te hebben en dat ging verder prima.
wat betreft de 60 met reso , ik weet wel dat je met een reso meer rendement krijgt maar ik heb de motoren vergeleken kwa gewicht en de 3W is zwaarder dan de ZDZ dus kwa zwaartepunt zal ik niet veel verschil hebben .
ik moet alleen echter de motorkap gaan uitsparen waar de bougie kapjes komen .
zijn maar 2 kleine gaatjes maar toch jammer.
daar komt ook bij dat ik op de 80 een 26 x 10 of 26 x 12 mezlic kan draaien ( die heb ik ook liggen ) en op de 60 heb ik een 22 x 12 .
de 26 inch prop staat voor het gezicht ook beter en komt mooier voorbij de grote lompe motorkap.

@ charlie : ik ga voor het rudder denk ik nog zo`n servo erbij koppelen , deze heb ik ook nog in huis.

maar ik heb de motoren vergeleken kwa gewicht en de 3W is zwaarder dan de ZDZ dus kwa zwaartepunt zal ik niet veel verschil hebben .

Hm ok, ik dacht dat de 60 Heindel super licht was, maar in dat geval maakt het inderdaad weinig uit:)

Hm ok, ik dacht dat de 60 Heindel super licht was, maar in dat geval maakt het inderdaad weinig uit:)

nee dat valt echt tegen , hij is volgens de ingewijden wel lichter als een gewone 3W60 maar ik vind hem nog behoorlijk zwaar.
wat betreft de canister met Y splitsing ? heb jij dit wel eens gedaan in het verleden?

wat betreft de canister met Y splitsing ? heb jij dit wel eens gedaan in het verleden?

Nope, boxers krijgen bij mij gewoon 2 uitlaten:) Ik heb eens gehoord dat de heer Krumscheid (die F3A-X vliegt in Duitsland) een 100ZDZ boxer op 1 reso vliegt, en dat zou 300-400 toeren verlies kosten t.o.v. de situatie met 2 uitlaten. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

dat was om onder de 10 kg te blijven.

wat de heindel betreft, de eerste 60cc heindels waren zware motoren, daarna is er een andere heindel versie gekomen van de 60, 70 en 75. Die hadden een korte karter met slechts 3 ophangpunten voor de motor en dan niet achteraan maar in het midden van de motor.

dan heb ik de oudere type 3W60 want deze heeft 4 bevestigings punten en is toch nog aardig zwaar .
mocht de enkele canister een paar honderd toeren verschil maken dan zal ik daar met mijn huidige skills nog niet echt veel hinder van ondervinden .
wat ik wel belangrijk vind is dat de motor er niet te warm van kan worden ofzo omdat de zdz behuizing wel licht is maar hierdoor ook fragieler dan andere types motoren.
ik heb geen zin om een probleembak in elkaar te sleutelen om vervolgens te gaan trouble shooten op het veld , zo van `` wat kan het toch zijn ?? ``
ik ga het wel gewoon proberen en als het niet werkt komen er later gewoon dubbele canisters op te zitten.

ps ik heb deze 3W60 heidel ( de zwaardere versie )

s3knbq.jpg

Na een dagje nadenken en overwegen heb ik besloten de powerbox even achterwege te laten tot nader order en in plaats van dat het volgende te bestellen bij aerobertics.be:

2 x

xdcub6.jpg

2 x

289g8ao.jpg

2 x
2607wq1.jpg

plus uiteraard 4 klemmen en de witte flexibels .
ik ga dus eerst de yak helemaal mechanisch vliegklaar maken en dan pas de electronika dus dat komt later wel .
Verder ga ik ook de motorbox afzagen en vernieuwen zodat het er ook weer netjes en stevig uitziet.
De motorbox is nu een zooitje aan het worden als ik het motorschot welke er al op zat laat zitten, het is denk ik dan ook beter en netter om hemn te vernieuwen .
mocht ik even de financien niet hebben voor de powerbox dan kan ik altijd de emcotec er nog in sleutelen ondanks dat het overkill is.
ik vind het zelfs ook beter dat de uitlaten dan verder naar achteren uit de romp komen dan heb ik minder schoonmaak werk na het smoken ;-).

Je pest jezelf wel een beetje door uitlaten te nemen welke hun uitgang aan de achterkant hebben.... (voor in, voor uit is makkelijker inbouwen)

Back